Korg MicroX?????

Origineel geplaatst door renepela
Ja, hij is meteen midi gestuurd. Je hoeft hem niet meer met traditionele mide kabels aan te sluiten. Je krijgt er een midi poort bij met de naam MicroX In en MicroX out.

Ah heel handig :)

Origineel geplaatst door Tom 32
Ik heb 'em nu zo'n twee weken in huis en nog steeds tot groot genoegen.
Ik kon bij het ophalen kiezen tussen zwarte en een witte en het is de zwarte geworden.
Hij wordt geleverd in een afschuwelijk oranje gekleurde koffer, die behalve afschuwelijk gekleurd, toch voornamelijk erg handig is. De koffer is van stevig plastic en kan wel een stootje hebben. Een volwaardige flightcase is het derhalve niet.

Het bakje zelf is licht gebouwd, doet misschien zelfs wat 'plastickerig' aan (de zijkantjes zijn niet van metaal bijvoorbeeld), maar voelt ook weer niet heel kwetsbaar. Een echte ragbak is het denk ik niet, dus voor mensen wiens synths er na een jaar uitzien alsof er een vrachtwagencombinatie overheen is gereden doen er misschien verstandig aan uit te zien naar de wat robustere soortgenoten in de Triton serie.
Desalniettemin vind ik het een fraai synth-je om te zien.

Behalve een vijfentwintig toetsen tellend klavier bezit de Micro-X een Joystick (pitchbend/modulation) en een viertal draaiknoppen.
Die draaiknoppen beschikken weer over drie 'lagen' zodat je in totaal twaalf functies kunt controleren. Van de eerste en de derde laag liggen de functies vast. Van de tweede laag kun je zelf de functie toekennen en deze kunnen per patch worden opgeslagen. Als je de Micro-X in ext. control modus zet kun je er louter een extern apparaat (software/hardware) mee bedienen en kun je in elke laag naar believen functies toekennen. In totaal kun je vierenzestig ext.control sets opslaan en dat vind ik een vrij luxe aantal.
De menu structuur vind ik over het algemeen overzichtelijk.
Het bladeren door menu's gebeurd door middel van 'page' knoppen om op andere menupagina's te komen. Voor het bladeren door functies op een pagina is er de 'clickpoint cursor'. Met deze aanwijzer maakte ik reeds kennis in mijn Korg D3200 recorder en op allebei de apparaten werkt het prettig, hoewel het even wennen is.

De synthengine is die van de bekende Triton serie en daar ik daar reeds eerder al erg gecharmeerd van was, stelt de Micro-X niet teleur. De 640 multisamples zijn van goede kwaliteit en er zijn een hoop interessante patches mee te maken.
Naast de bekende huis tuin en keuken geluiden en synth sounds zitten er ook wat minder alledaagse samples in. Natuurlijk mocht een enthousiast applaudiserend publiek niet ontbreken :D en ook kerkklokken ontbreken niet.
Deze laatste klinken overigens erg overtuigend en hoewel ze misschien minder bruikbaar zijn in een muziekstuk heb ik er toch veel lol mee gehad. Bespeel de hogere noten en de illusie van een carillon is compleet.
De multisamples zijn ook 'reversed' af te spelen en dat kan handig zijn. De negenhonderdnogwat drumsamples heb ik nog niet allemaal de revue laten passeren, maar die zijn voor zover ik ze gehoord heb dik in orde.
Met 1 insertion en 2 mastereffecten lijkt de effectsectie er wat bekaaid af te komen, maar tot problemen heeft dat voor mij nog niet geleid.

Het editen via de menu's is goed te doen, maar via de meegeleverde editor voor Mac en PC is het een stuk overzichtelijker. Vooral het programmeren van de arpeggiator werkt een stuk eenvoudiger op de computer.
De arpeggiator is een erg fijn stuk gereedschap. Tot 48 noten vrij programmeerbaar en je kunt 251 zelf gemaakte arpeggio's opslaan. De losse noten worden via Midi uitgezonden en ook dat kan erg handig zijn. In combi en multi mode kun je ook nog eens twee arpeggio's tegelijk laten lopen.

De Micro-X slikt patches van de Triton serie en dat is ook weer een erg fijne eigenschap van dit apparaat. Ik heb inmiddels al een aantal indrukwekkende Triton patches gehoord. Theoretisch zou ook met een aantal aanpassingen de Karmalab software geschikt zijn voor de Micro-X, maar daarover wordt nog nagedacht.

Zijn er ook nadelen?
Tja...eh....misschien dat het toetsenbord slechts twee octaven telt, hoewel ik dat wel weer handig vind. Als de Micro-X op zijn plek in mijn hok staat bespeel ik hem toch via mijn masterkeyboard en als ik hem meeneem naar elders is het handig om niet gelijk met een enorm toetsenbord te moeten slepen. Voor mensen die liever een wat groter toetsenbord hebben is de X-50 een goed alternatief hoewel deze wel minder multisamples heeft en geen externe controller functie heeft. Een paar andere nadelen betroffen wat details aangaande de editor, maar deze zijn inmiddels middels een update verholpen.

Misschien dat er zich in de toekomst nog nadelen aan mij openbaren, maar vooralsnog ben ik zeer contant met dit beestje.

groet

Tom

aangezien ik tydje geleden ipv mn ax80 ik zat te denken aan een performance synth ala z1 / trinity ...evt tritonachtig wordt weer duurder
maar dit is en mooi verhaal ,..mooi app en breed inzetbaar niet puur bv 12x prophecy ofso
ik mis iets qa pads ,..en geklijk een mooie controller erby ,...
ga ff t hele vrehaal lezen ben benieuwd ofter al meer mensen m gekocht hebben

en ook oftie al goed kopert is geworden haha:D

Back