Help! Buren! Geluidsoverlast!

DarkChaos

just music
Hallo allemaal,

Ik kan geen vrede sluiten met m'n buurman, hij blijft zeuren over geluidsoverlast uit mijn studio terwijl ik een vrijstaand huis bezit en naar mijn mening helemaal geen overlast veroorzaak... helaas valt er met mijn buurman niet normaal te praten en zie ik dus ook geen andere oplossing meer dan een DB test.

Heb vandaag in ieder geval een digitale decibel meter gekocht... maar wat is eigenlijk het toegestaan aantal decibel wat je rond je huis mag hebben...

Ik heb al enig zoekwerk vericht op internet maar kan eigenlijk niet aan duidelijke decibel waardes komen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,

Bas

"
...
Geluidshinder is een subjectieve ervaring van mensen waarbij ze geluid of lawaai hinderlijk vinden...
...

...Elke gemeente heeft in een (eigen) plaatselijke Algemene politieverordening (APV) of een aparte gemeentelijke Geluidhinderverordening regels opgesteld over het beperken en voorkomen van geluidshinder. Bij de afdeling Voorlichting van uw gemeente of bij de afdeling Bijzondere Wetten van de politie kunt u informatie inwinnen over de inhoud van de APV-regels."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidshinder

ef

Naar mijn weten is er in het bouw besluit sprake van geluidsbelasting in woningen door lawaai van buiten overdag, ’s avonds en ’s nachts resp. 35, 30 en 25 dB(A). Een dergelijke situatie wordt i.h.a. gezien als een
goed akoestisch woonklimaat.

Je zou natuurlijk ook een party kunnen organiseren. Misschien ziet je buurman na een dag van 125dB ook de redelijkheid van 80 dB wel in ;)

Wees er wel van bewust dat de Nederlandse politie je apparatuur in beslag kan nemen als na een terechte aangifte de overlast blijft doorgaan. Nu is natuurlijk je vraag wat is bron voor een terechte aangifite maar dat is zoals eternalfall zegt per gemeente geregeld.

Ik weet overigens uit eigen ervaring dat lage frequenties van je sound door bunkermuren heengaan dus een vrijstaand huis is geen garantie dat een pompende TR-909 de nachtrust van je buren niet zal verstoren. Klinkt misschien een beetje wrang maar misschien is de volgende link iets voor je ;) www.ultimateears.com. Zijn technisch net zo goed als de reputatie die ze hebben.

Zet je muziek uit, en vraag aan de buurman of ie last van het lawaai heeft.
Zegt hij ja, dan komt het geluid waar hij last van heeft niet van jou.

Qua regelgeving; Als je muzikant bent met bijvoorbeeld acoustische instrumenten zoals een piano of trompet, kunnen ze je niet verbieden om tijdens 'werkuren' te spelen.
Als jij dus van 10.00 tot 17.00 muziek maakt, op doordeweekse dagen, mag géén agent jou verbieden te musiceren.

Je woont toch niet in een...

Attachments

• bord_stiltegebied.gif
    bord_stiltegebied.gif
    4,2 KB · Bekeken: 163
Die APV is idd waar je kijken moet. Ik heb het ongeluk dat er in mijn buurt, zeker in de zomer, nogal wat geluidsoverlast is. Ze hebben daarom ook de APV aangepast zodat op het moment dat er iemand klaagt over geluidsoverlast en het is buiten hoorbaar, er meteen een proces verbaal wordt uitgeschreven welke ook dient als laatste waarschuwing. Mocht er daarna nog een keer overlast zijn, dan komt de politie alle audiovisuele apparatuur in beslag nemen. Als dat dan niet op naam van een bedrijf staat ben je het gewoon kwijt (of je moet het terugkopen op de eerstvolgende uitverkoop bij justitie)...

Ik ben dan ook goede vriendjes met al mijn buren ;)

Vraagje aan topicstarter, heb je meerdere buren? (lijkt me wel in NL)
Klagen die ook?

Origineel geplaatst door Deimos
Die APV is idd waar je kijken moet. Ik heb het ongeluk dat er in mijn buurt, zeker in de zomer, nogal wat geluidsoverlast is. Ze hebben daarom ook de APV aangepast zodat op het moment dat er iemand klaagt over geluidsoverlast en het is buiten hoorbaar, er meteen een proces verbaal wordt uitgeschreven welke ook dient als laatste waarschuwing. Mocht er daarna nog een keer overlast zijn, dan komt de politie alle audiovisuele apparatuur in beslag nemen. Als dat dan niet op naam van een bedrijf staat ben je het gewoon kwijt (of je moet het terugkopen op de eerstvolgende uitverkoop bij justitie)...

Ik ben dan ook goede vriendjes met al mijn buren ;)

Wat een wereld...

Als je hier de politie belt voor geluidsoverlast van bv de buren, vragen ze vriendelijk of je zelf al naar de "geluidsoverlast-veroorzakende" persoon bent toegegaan om te vragen of het wat zachter kan...
Niets geen proces verbaal... pas als je er niet uitkomt met de persoon zelf, dan wil de politie wel langskomen om hun strepen te laten zien...

Origineel geplaatst door matador

Ik weet overigens uit eigen ervaring dat lage frequenties van je sound door bunkermuren heengaan dus een vrijstaand huis is geen garantie dat een pompende TR-909 de nachtrust van je buren niet zal verstoren.

Volgens mijn weten mag je geluid enorm hard staan, als je maar je bassen dichtgooit, en een low cut gebruikt. Eer deze persoon hier dan nog last van krijgt moet het heel hard staan. een beetje bass hoor je algauw harder bij je buren dan bij jouw, dit heeft veel met draaglengte te maken.... Mijn onderbuurvrouw snapt dat soms helemaal niet, want ik kom niet klagen als haar muziek luid staat, ik heb er niets last van. Maar als ze loudness aan zet, en een beetje extra bass, dan wordt ik goed nijdig als ik probeer te slapen, want zelfs oordopjes helpen daar niet tegen.

Ik vind vrijstaand wonen geen geldig argument om veel herrie te mogen maken.

Die buurman heeft last, dat is een feit. Topic starter noemt het zeuren, maar dat is zijn draai er aan.

Ik heb wel eens in Engeland op een camping gestaan met mijn tentje met op 5 meter afstand een kring met ca 40 motorrijders die die avond laat waren aangekomen. Na stevig doortanken van hun kant kreeg ik om 4 uur 's nachts te horen dat ik wat toleranter moest zijn nadat ik vroeg of zij wat zachter aan konden doen.
Zij hadden namelijk recht op hun nachtelijk zuipen vonden zij, zij hadden namelijk .. jawel.. 'vakantie'... :confused:

Last is wat de buurman heeft, en géén last is waar de buurman recht op heeft, hij is misschien ook wel vrijstaand gaan wonen om geen last te hebben van types als topicstarter.

Het lijkt me het best dat jij het probleem wat de buurman heeft met jou erkent en dat hem laat weten, dan is dat waarschijnlijk de eerste winst die er te behalen valt in deze kwestie.

Vervolgens ga je bij hem na waar de overlast precies uit bestaat en probeer jij er wat aan te doen om dat tegen te gaan. Dán ben je redelijk bezig. Je bent dat niet door zijn probleem te negeren en met een decibel meter willen proberen aan te tonen dat jij geen last veroorzaakt.

Het lijkt er op dat je je gelijk probeert te halen terwijl je wel beter weet.. oenga..!

Ik ben het wel met je eens Demian, maar er zijn ook mensen die echt overal een punt van maken.

Dat soort mensen luistert slechts óf ze iets kunnen horen en betitelen dat dan gelijk als overlast.

Ik denk niet dat het verkeerd is om eens wat te meten, zo kan er objectief worden gekeken in plaats van subjectief.

@Renema: die 35 en 30 en 25 dba, is dat niet binnen in een woning?
Dan moet er wel heel hard geblazen worden wil dat binnen in de andere woning te horen zijn!

Mijn oude buren zijn verhuist en die hebben nog nooit wat van me gehoord.
Nu maak ik ook geen lawaai. Ik mix af op huiskamerniveau. Als ik een lekker wil freaken dan doe ik de hoofdtelefoon op of ik ga lekker in de diskotheek (Eerst Maxime Hattem, nu Skopje Beilen) luisteren wat ik nu weer heb gemaakt.
Mijn nieuwe buren hebben op dit moment last van me,...
Vreemd want mijn studio is buiten gebruik. Ik heb al een half jaar niets meer kunnen doen. ? ? ?

En het vreemde is: praten helpt niet. Waar hebben ze last van?
Ik heb nu gezegt dat zodra de studio weer online is dat ik weer net zo hard ga afmixen als ik bij mijn oude buren deed.
Kijken of ze dan nog steed "last" hebben.

Ik woon in een hele nette rustige buurt waar een soort familie flodder (Mijn nieuwe buren dus) in geplaatst is bij wijze van een experiment.
Nu hebben we dus iemand in de straat wonen die lekker aan zijn auto aan het lassen is en wat daar al niet bij komt kijken.
Het stereotype beeld van de aso. Gelukkig zit onze hele buurt er mee opgescheept en hebben we de koppen reeds bijelkaar gestoken om hier een stokje voor te steken.

Oh ja,...alle mensen bij mij in de straat zijn superblij met het werk dat ik doe. Ondanks dat de muziekbranche best wel eens lawaaiig kan zijn. Allen komen regelmatig kijken/luisteren waar ik nu weer mee bezig ben.
Dat is toch gaaf.

Geluidsoverlast heb ook vaak met smaak te maken.
Ik had een buur die ook last had van mijn 4x4, na een gesprek was het duidelijk dat ze een hekel aan house muziek had, zelf hield ze van reggea, maar dat die baselines ook door mijn huis dreunde scheen ze niet (te willen) snappen.

Dat ze de boel in de zeik nam werd pijnlijk voor haar duidelijk toen ze op een zaterdag met wat familie of vrienden aan het verhuizen was, ik vroeg, "gaat u verhuizen?' , Ja sneerde ze, want gistermiddag werd ik weer gek van je muziek!
Ik vraag, gistermiddag, hoe laat?, rond 1 uur zegt zei, waarop ik zeg, vreemd zeker de kabouters dan, want ik was gisteren rond 1 uur op mijn werk....

Ik let zelf altijd op het geluidsnivo en van de andere buren krijg ik nooit klachten, en idd zoals Demian zegt, je moet proberen het zoveel mogelijk te beperken, maar er zijn ook buren waar je het gewoon na moet gaan of ze wel echt last van je hebben.

Isoleer een muur met ondervloer platen van de Gamma of Ikea ofzoiets, is niet zo duur en makkelijk aan te brengen denk ik dan haal je weer 10 tot 11db van de overlast af ;) (Theoretisch gezien dan).

Wees er wel van bewust dat de Nederlandse politie je apparatuur in beslag kan nemen als na een terechte aangifte de overlast blijft doorgaan.

Mogen ze doen! ik knuppel ze helemaal dood!!! :duivels:

Ik heb sinds een jaar ook een nieuwe buurman na 5 jaar in goede harmonie naast een lieve oude (ietwat dove :okdan: ) oude dame gewoond te hebben. Toen vorig jaar een huishouden verhuisde kreeg ik zelfs nog complimenten dat ik de leukste buurman was die ze gehad hadden ..ooh... :D
Maar die nieuwe kerel is echt een haantje.. Als reactie op zaken die hem niet bevallen en bij wie dan ook met deuren gaan smijten en vorige week nog keihard hans teeuwen aan op een volume dat hem de oren wel moeten piepen in zijn eigen huis. Langsgeweest en pas na 2x bellen en 1x knoeterhard op de deur bonken pas opendoen en op een soort passief aggressieve manier reageren ... oo is dat zo? Ook het feit dat het geluid dan nog een 20 minuten hard blijft staan wijst wel een beetje op zijn karakter.

Hij woonde hier nog maar een poosje en kwam tijdens het naar buiten brengen van de vuilnis mij en mijn vriendin "uitnodigen" bij hem thuis. Na 3 of 4 keer nee te hebben gezegd toch maar even met hem mee naar binnen...
Nou wij maar mee dan. Des te meer bierjes hij zat te tanken des te meer praatjes kreeg hij ook... Ja en hiervoor had hij problemen met een DJ gehad die onder hem woonde etc etc en hij zou binnenkort wel even met een paar vrienden bij een lastige junk/dealer (30 bezoekjes per dag, niet gelogen) die op hetzelfde moment ook bij ons in de portiek was komen wonen even langsgaan en daar de boel kort en klein slaan.. Op dat moment wilde ik liever weggaan maar hij bleef maar inpraten op ons en toen kwam het hoge woord er uit: hij hoorde ons snachts wel eens lopen en hij hoorde een of ander getik uit ons huis.
Ik heb hem op de man af gewezen op zijn maniertjes om ons binnen te krijgen en op ons in te praten, daarna toch uit fatsoen uitgenodigd om maar eens langs te komen om te kijken waar hij nu uiteindelijk last van heeft. Maar dat sloeg de beste man af. Later nog eens uitgenodigd maar nee hij wilde niet en leek zich zelfs te schamen toen ik het vroeg.

Mijn punt: de beste man is nog wel uit te houden maar heeft blijkbaar persoonlijke frustraties en een drankprobleem waardoor hij lastig gaat doen. Ik ben altijd netjes gebleven naar de buren toe maar dat lijkt soms niet te helpen.
Ik leg nu zijn rariteiten vast in een lijstje op datum en ga dat aan de instanties overhandigen de eerste keer dat hij weer gaat zeiken, samen met de opnames in mijn eigen huis van zijn lawaai :eureka: Het zou niet moeten hoeven maarja, als je met onredelijke mensen te maken krijgt dan probeer je toch iets te verzinnen om ze ook maar normaal te laten doen.

Als je van je zelf weet dat je je normaal/niet te gek gedraagt: kijk altijd goed naar het karakter van de klager, het zijn vaak mensen die per definitie lichtgeraakt zijn en weinig van anderen kunnen hebben. Probeer dit ook aan te geven als er een agent langskomt oid, die mensen hebben vaak mensenkennis genoeg om te bepalen of iemand loopt te kutten of dat er echt iets aan de hand is. En sja een homestudio spreekt dan niet echt in je voordeel :D Maar maak maar een ambient nummer wat je kunt laten horen dan :D

Het blijft geven en nemen helaas... Succes!

Wees er wel van bewust dat de Nederlandse politie je apparatuur in beslag kan nemen als na een terechte aangifte de overlast blijft doorgaan. ...

Daar zeg je het goed: als de overlast blijft doorgaan. Het is echt niet zo dat ze zomaar alles weg komen halen; er zal eerst een paar keer gewaarschuwd worden / boetes gegeven worden.

MOCHT de politie langskomen kan je altijd met hun bekijken wat gedoogd is en wat niet.

Vaak zal er eerder aangehaald worden dat je geen overlast mag veroorzaken, dan dat ze met de hoogte van decibels aan komen....

Ik woon in een huurrijtjeshuis en mijn buurvrouw heeft me ddodleuk gezegd dat ik maar rekening met hun moest houden en maar een andere hobby moest zoeken.. :frons:
:D Ik had 'm in 't begin ook wel een beeeetje hard staan af&toe, dus nu doe ik wel een beetje rustiger..

Waar ik woon maakt iedereen herrie (metname muziek en schreeuwen tegen de kinderen die buiten spelen, of tegen ongehoorzame vrouwen), dus 't valt niet meer op. Die huizen hier zijn ook zo onbeschoft slecht gebouwd, daar valt niet tegenop te klagen. Want zelfs als de buren de wc doortrekken, hoor je het...

Origineel geplaatst door Chinetti
Waar ik woon maakt iedereen herrie (metname muziek en schreeuwen tegen de kinderen die buiten spelen, of tegen ongehoorzame vrouwen), dus 't valt niet meer op. Die huizen hier zijn ook zo onbeschoft slecht gebouwd, daar valt niet tegenop te klagen. Want zelfs als de buren de wc doortrekken, hoor je het...

Psies Chinetti;

Hier lopen ze ook altijd te gillen en te voetballen en met honden te kutten en te zagen en te schuren en motors and het tunen en........
Als ze komen dat ik overlast vooroorzaak ga ik hard lachen en laat een harde scheet in hun bijzijn hehe..
(maar tussen ons gezegd, probeer ik wel rekening te houden met de rest alleen de rest houd geen rekening met mij GVD)

Back