Help! Buren! Geluidsoverlast!

kreeg laatst om half zes s'ochtends een telefoontje van m'n buurman: of ik 'die laboratorium-muziek' iets zachter wou zetten!? ik doe dat dan (natuurlijk) ook wel.. ik heb ook een prima koptelefoon, alhoewel koptelefoons nooit het gevoel van 40hz bas in je maag kunnen vervangen. verder krijg ik nooit klachten, ookal maak ik vaak s'nachts muziek.. als ik (gegronde) klachten zou krijgen, zou ik ofwel meer mijn koptelefoon gebruiken, ofwel investeren in efficiente isolatie.. als ik ongegronde klachten zou krijgen, zoals mr. topicstarter, zou ik het inderdaad aanpakken met een DB-meter, en een goed (maar natuurlijk wel eerlijk) verhaal houden als ze de politie langs zouden sturen..

Tsja...buren...

Op zich woon ik in echt leuke wijk. Één v/d leukste hier in de stad. Heb nog nooit problemen met buren over geluid gehad (behalve toen ik nog bij mijn ouders woonde :D). Helaas, heb ik waar ik nu woon, gewoon intolerante buren. Zeker draai ik wel eens het volume harder dan "normaal" is. Zeker mogen ze daar wat van zeggen. Maar...
- De manier waarop...
- Meten met twee maten...
Zijn voor mij al 2 factoren om géén rekening te houden.
Zoals eerder geschreven. Sommigen hebben overal last van. Of het nu harde muziek is, of dat je gewoon buiten staat te praten met één van de andere buurtbewoners. De manier warop is zo`n leuke ook. Ook eerder beschreven, van sneaky tactieken tot bedreigingen. Bah! En natuurlijk wel zelf op straat praten, scheuren met auto etc. Aardig doen tegen de "gerespecteerde"bewoners van de buurt en de "respectvolle" bewoners (wij zijn niet de enigen bij wie geklaagd wordt)afpissen. Lekker dan....

Toch wordt er niet meer bij ons geklaagd. Ik ben er niet trots op, maar na de zoveelste onterechte "beschuldiging" heb ik hem even goed aangesproken, met m`n meest psycho-blik aangekeken een aantal dingen dreigend in zijn oor gefluisterd. Instant succes.

Sfeer is door deze actie minder geworden, maar agh....die was toch al verziekt.

Nogmaals...voor het eerst in 13 jaar dat ik dit meemaak. Erg jammer. Dit is namelijk mijn eerste "eigen" huis...

dacht altijd dat een vrijstaand huis vrijheid zou geven maar niet dus.

ga bij je buurman klagen over stankoverlast. die is altijd grappig!!!

ik heb nu nieuwe buren die klagen niet. maar de oude gaf ik altijd gelijk maar zette de muziek niet zachter.....na verloop van tijd probeert hij het niet eens meer.

en die subwoofer loshalen na tienen das wel zo sociaal.

en sommige mensen houden niet van muziek.....die mensen zeiken altijd.

en over die db dat mag vrij hoog in de meeste gemeente......ga maaar eens naar de lexicon.

voor dat ze je een boete geven moeten ze eerst waarschuwen. daarna nameten(3 maanden later ofzo) en dan blijkt altijd dat je geluid niet te hard is maar dat je gewoon goed kan compressen.

als het geluid wel te hard is na meting ben je gewoon aso.

Zijn jullie niet zuinig op jullie oren of zo?

geluidsoverlast is het meest verschrikkelijk irriterende dat er is. Ik houd daarom altijd erg veel rekening met buren. Wat hierboven al is aangekaart, het is (bijna) altijd het laag....dus gewoon ff die (sub)bass eruit filteren, dat helpt echt al verschrikkelijk veel, want daar is bijna niet tegenop te isoleren.

Origineel geplaatst door fuse

precies, ik heb mijn muziek eigenlijk nooit harder staan dan huiskamerniveau. Ik werk ook bij een lokale radio, en het is ongeloofelijk hoe hard sommige mensen die koptelefoons zetten. Daar wordt je vanzelf wel doof van, met als gevolg dat de koptelefoon weer harder moet, enz.
Ik woon in een rijtjeshuis, en ik heb nog nooit klachten gehad van de buren.

Re: Help! Buren! Geluidsoverlast!

Origineel geplaatst door DarkChaos
Hallo allemaal,

Ik kan geen vrede sluiten met m'n buurman, hij blijft zeuren over geluidsoverlast uit mijn studio terwijl ik een vrijstaand huis bezit en naar mijn mening helemaal geen overlast veroorzaak... helaas valt er met mijn buurman niet normaal te praten en zie ik dus ook geen andere oplossing meer dan een DB test.

Heb vandaag in ieder geval een digitale decibel meter gekocht... maar wat is eigenlijk het toegestaan aantal decibel wat je rond je huis mag hebben...

Ik heb al enig zoekwerk vericht op internet maar kan eigenlijk niet aan duidelijke decibel waardes komen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,

Bas

Als je buurman klaagt is het zeer waarschijnlijk dat het geluid eigenlijk al te hard is voor jouw oren. Ik zou dus in jouw plaats gaan nadenken over het werken op een lager volume, al was het enkel om me in te dekken tegen gehoorbeschadiging. Tegenwoordig heb je prima near-field monitors die ook op laag volume een goede weergave hebben.

Ik woon in een flatje en heb nooit last met de buren, omdat ik zelf het volume zelden hoog zet. Ik heb maar 1 stel oren en daar moet ik het m'n hele leven mee doen!

Aan de andere kant: 85db(a) is het nivo waar je 6 uur per dag aan blootgesteld mag worden zonder gehoorbeschadiging.
Das best hard nog en kan nog ver dragen en erg vervelend zijn voor buren.

Maar soms is een wat hoger nivo wenselijk om het laag goed te kunnen bepalen.
Bij lage volumes is ons oor veel minder gevoelig voor laag.

Maar ik ben het zeker eens: hoe zachter hoe beter je gaat mixen in mid en hoog.
Bij te harde volumes gaan je oren/hersenen compressen.

Ik zelf mix ook op huiskamernivo, maar ik luister het ook even op knalnivo, vooral de probleemstukjes zegmaar, hoe komt de kick er weer in of op drukke passages in je track, continu knallen met afmixen werkt ook gewoon niet, details hoor je haast niet meer en het is best wel vermoeiend.
Op een gegeven moment hoor je ook wel een beetje of het ook goed klinkt bij een hoog volume, als je al wat regels gebruikt zoals freq. weggfilteren die je niet nodig heb bij bepaalde bronnen en niet te veel FX gebruikt wordt je mix ook niet zo snel rommelig wat vooral bij een hoog volume weer opvalt.
Luister ook naar de referentie CD's, dus CD's met de sound die jij wil, op huiskamernivo of zachter, dan leer je beter luisteren op lage volumes.

Maar je zal altijd effe moeten knallen, want hard moet het ook klinken...en dat blijft lastig ja...:)

Origineel geplaatst door fuse

Precies dattum zit ik me nou al dit hele topic af te vragen.... Werken op huiskamer niveau is het prettigste en veiligste voor je gehoor en je omgeving.

Af en toe een tandje erop tijdens de uitmix of afstellen van je kicks kan ( :halleluja: Praise the Mackie Big-Knob en de bijschakel mogelijk van je sub), maar zeker niet non stop.....

Helaas zijn er veel engineers/producers/muzikanten die al gehoorschade hebben, ik heb in de afgelopen 15 jaar al menig uurtje met oordopjes in studio's en control-rooms doorgebracht

Aangezien ik ook in een 'mehrfamilienhaus' (jaja!) wohn...ik bedoel..woon, is dit voor mij geen onbekend thema. In Berlijn is het (naar mijn ervaring) niet zo heel gebruikelijk bij de buren op de koffie te gaan, als je elkaar al de hand hebt geschud is het heel wat. Toen ik naar m'n huidige appartementje verhuisde deed ik het weer op de ouderwets Nederlandse manier: Langsgaan, zeggen dat je muziek maakt, niet op idiote tijdstippen, telefoonnummer achterlaten en zeggen dat ze zich moeten melden als het ook maar een tikje stoort: je woont tenslotte samen in zo'n huis! Heb werkelijk nog nooit iets van iemand gehoord, in mijn vorige woningen in NL en Berlijn..

Het resultaat was, bij mijn Russische onderburen, drie hysterische telefoontjes waarvan 1 al fout (klassieke muziek van mijn buren, niet van mij, midden in de nacht, niet erg hard maar hoorbaar). Ze hadden de huisbaas al ingelicht. Ik ben rustig gebleven, en netjes alhoewel het je reinste flauwekul was: ik maak geen dreunende house, speel op zeeeeer moderaat level, nog niet halverwege akoestische piano-level en ik ben 7 van de 10 avonden niet eens thuis! Heb om m'n gemoedstoestand te sussen een dure AKG koptelefoon gekocht om -nog- meer zonder speakers te spelen. (een aanrader..KOPEN! komfortabel en -super- geluid, AKG 240!). En, klein briefje geschreven met dat het, naar uitspraak van de rechter, toegestaan is dagelijks twee uur te oefenen, OOK op piano-niveau! Dat ik daar echter niet halverwege aan toekom, niet qua geluid en helemaal niet qua tijd, en dat ik ze nogmaals uitnodig op vriendelijke toon te BELLEN als er problemen zijn. Ik had al isolerende boxstands en tapijt genomen, altijd al, eigenlijk!

Toen kwam een vriend langs met een Cajon, maandje later, zo'n super trommel unit. Dat was luidruchtig uiteraard, dus na 5 minuutjes denk ik, laat ik ff net zijn en langsgaan en vertellen dat het niet meer dan 20 minuutjes duurt.

algehele hysterie. Ik werd uitgescholden. Er volgde een officiele brief van de huisbaas. Toen was ik het zat, ik laat me niet chicaneren. Dus brief op poten opgesteld naar zowel huisbaas als Russen. Ik houd een lijstje bij wanneer ik niet met koptelefoon werk, en wat ik dan gedaan heb (piano spelen, vocals opnemen, eindmixen). Aangezien ik in zo'n geval vaak met vrienden muziek maak, kan ik dat dus ook hardmaken in geval van gelazer.

de score

in de afgelopen 2,5 maand gemiddeld 5 (!!!!) uur per maand. PER MAAND! hallo.

vorig weekend zag ik opeens een grote verhuiswagen, en, alhoewel er nog plantjes voor de ramen hangen, er is nooit meer licht aan dus ik denk dat ze weg zijn.

de tips
1) vermijd gelazer! speel zoveel als het kan niet over de boxen. geluid is geluid en of het nou jazz of house is, alles kan voor iemand anders vervelend zijn. ik vind het ook niet zo fijn, maar er zijn duis (AKG240) goede koptelefoons die je 3 uur op je kop kunt houden. Realiseer je: als de buren zelf geen radio of muziek aanhebben hoor je in vrijwel ELKE FLAT wel iets!
2) meld je ff bij de buren en bouw goodwill op. Ik ben er niet over uit of dat in mijn geval lonend is maar in NL in -elk- geval!
3) koop alles wat je kunt om overdracht te verminderen: neem tapijt in je studio en boxenstands of hang ze op. wen je eraan op laag volume te spelen en mixen. IMHO is sowieso de 'laag volume' mix het lastigst om goed in balans te krijgen
4) leg vast wanneer je speelt in een map..doen! vooral op het moment dat de buren overlast melden aan de huisbaar op een dag dat je er überhaupt niet was, kun je je onschuld aantonen...
5) maak niet later dan 20:00 herrie, stap dan over op koptelefoon en na 22:00 sowieso....

De meeste woningen zijn toch wel zo gebouwd dat er niets hoorbaar is bij de buren als je op normaal niveau muziek luistert. En als je het dan nog net ff een tikje zachter zet, dan heeft niemand er meer last van.
Ik heb sowieso geen problemen met de buren. Die weten wat ik doe en als ze echt last hebben, dan mogen ze dat gerust even laten weten. Graag zelfs! want zelf heb je t meestal niet door als je enthousiast bezig bent.

Anyway, over naden en kieren en deuropeningen etc hier in huis heb ik weinig goeds te zeggen..... Ik heb in de kamer naast me een klein zusje slapen, dus ik moet ook wel zachtjes doen `s avonds. Maar zelfs dan kan ik nog best wat muziek maken hoor. :biertje:

Ik denk dat als je buren toch echt zoveel last van jou hebben als je flink aan t blazen bent, dat t probleem toch bij jou ligt. Zet dat geluid gewoon op normaal huiskamerniveau. Eventueel ramen sluiten, dat werkt ook enorm :)
En dan zijn er natuurlijk ook mensen die AL-TIJD wat te zeiken hebben..... gewoon rustig blijven en laten gaan :)

het valt me op dat veel mensen de samenhang niet snappen tussen volume, frequenties en overlast. Je buren horen vaak niets van knalharde muziek van jou kant als je de bassen er wat uit-filtert. Het is nl bijna altijd het laag dat door de muurtjes komt, de sub-bassen, de kickdrums, dat werk.

Wat dat betreft vind ik de surround-sets met subwoofer ook echt een groot probleem in steden waar mensen dicht op/naast elkaar wonen en waar de huisjes niet zo degelijk geisoleerd zijn....

Olaf

In Rotterdam krijg je vanuit de woningbouwvereniging een klacht wanneer er door 2 buren over hetzelfde feit is geklaagd. Van een klacht dien je ook schriftelijk een bevestiging te krijgen. Bij 3 waarschuwingen is het structureel en kan de ontruimingsprocedure gestart worden!
Maar hoe en wat bij een koophuis?

Hoe en wat mbt in beslagname door politie is volgens mij ook de regel 3x is scheepsrecht van kracht.
Is dat dan op dezelfde avond of over welk tijdsbestek hebben we het dan?

In de lokale plaatselijke verordering is opgenomen vanaf hoelaat en tot welke tijd geluid op aanzienlijk nivo gemaakt kan worden. Zo uit mn hoofd heb je een vergunning nodig om vanaf 11.00 tot 23.00 uur geluid aan de openbare weg ten hore te mogen brengen, dit mag dan weer niet 100db overschrijden.

De ongeschreven regel voor geluid is: vanaf 12.00 tot 22.00 met inachtnemning van redelijk geluidsnivo zonder tot overlastgevend voor de buren te zijn.

Neem contact op met de gemeente, afdeling evenementenvergunningen, en/of de woningbouwvereniging zij zullen ongetwijfeld meer (juiste) informatie hierover kunnen geven.

Probeer het een en ander te communiceren met je buurman, probeer het knelpunt te achterhalen en in goed overleg tot een oplossing te komen die voor allebei werkt..
zoniet dan hoop ik dat je buurman een voetbalfanaat is en dat je hem kan betrappen op gekuidsoverlast als Nederland in de FINALE staat! :D

juridisch forum stel hier je vraag ff... binnen de kortste keren heb je een onderbouwd antwoord (kan door een juridisch onderlegd persoon zijn maar ook van mensen zoals jij en ik!)

ben benieuwd wat eruit voortkomt.. zal deze draad volgen

suc6 ermee!

Origineel geplaatst door olafmol
Wat dat betreft vind ik de surround-sets met subwoofer ook echt een groot probleem in steden waar mensen dicht op/naast elkaar wonen en waar de huisjes niet zo degelijk geisoleerd zijn....

Olaf

:D hehe ja lekker met je maatjes op je op wehkamp krediet gekochte 42 inschj platbeeld een horror-marathon doen met je 7.2 db-surround set aan op standje APOCALYPSE!! 8o)

Laten we het inderdaad daar is over hebben. Ik ken mensen die films kijken met de sub op volle toeren. Dat is ook behoorlijk heftig.. Denk maar niet dat die mensen eraan denken om het zachter te zetten.. Het is voor hun de 'film belevenis'.. yeah right.

Maar ik ben het er zeker mee eens dat je beter (met je muziek) kunt voorkomen dan genezen. Ik zelf heb mijn hokkie redelijk geisoleerd met een geisoleerde want en vloer. Niet perfect, maar het helpt zeeer veel aangezien ik een portiekflat heb met wandjes van bordkarton... Daarnaast ga ik 's avonds geen zware nummers af zitten mixen tot diep in de nacht, maar zet dan een koptelefoon op...

R

Origineel geplaatst door Carnivore
:D hehe ja lekker met je maatjes op je op wehkamp krediet gekochte 42 inschj platbeeld een horror-marathon doen met je 7.2 db-surround set aan op standje APOCALYPSE!! 8o)

ja die apocalypse komt dan snel genoeg als de eerste molotov-cocktail door je raam knalt ;)

Origineel geplaatst door olafmol
ja die apocalypse komt dan snel genoeg als de eerste molotov-cocktail door je raam knalt ;)

Ikzelf doe het niet, zeker niet in m'n nieuwe flat straks... hou m'n buren liever te vriend... Maar ik ken zat lui die dun setje ook midden in de nacht nog opendraaien idd

Origineel geplaatst door Stage73
Aangezien ik ook in een 'mehrfamilienhaus' (jaja!) wohn...ik bedoel..woon, is dit voor mij geen onbekend thema. In Berlijn is het (naar mijn ervaring) niet zo heel gebruikelijk bij de buren op de koffie te gaan, als je elkaar al de hand hebt geschud is het heel wat.

Ik heb in Berlijn ook geklaag gehad toen ik daar een tijdje terug bij vrienden in het atelier was.. Ik wilde beeld van een televisie dmv speaker/geluid vervormen en moest om te testen ook ff het volume hard zetten (10 mins). Door de constructie zat er af en toe een soort stokje waar ik de afstand tot de tv mee bepaalde, op de speaker. Wat een soort drum en bass Bwooooemmm gaf. Gelijk een stel aan de deur met zure gezichten. Maar wel excuses aangeboden en zachter gezet. Een avond later waren de buren van die andere seite wel gezellig langs om ff een biertje mee te pakken en naar de installaties en videos te kijken :D gezellig.
Die mensen hadden nog nooit zoiets meegemaakt in de Oost Berlijnse ghetto :D Ook kids met open mond voor het raam aan het kijken... leuk man.

Dit soort expirimenten doe ik nooit thuis trouwens, ivm buren.

Back