Aangezien ik ook in een 'mehrfamilienhaus' (jaja!) wohn...ik bedoel..woon, is dit voor mij geen onbekend thema. In Berlijn is het (naar mijn ervaring) niet zo heel gebruikelijk bij de buren op de koffie te gaan, als je elkaar al de hand hebt geschud is het heel wat. Toen ik naar m'n huidige appartementje verhuisde deed ik het weer op de ouderwets Nederlandse manier: Langsgaan, zeggen dat je muziek maakt, niet op idiote tijdstippen, telefoonnummer achterlaten en zeggen dat ze zich moeten melden als het ook maar een tikje stoort: je woont tenslotte samen in zo'n huis! Heb werkelijk nog nooit iets van iemand gehoord, in mijn vorige woningen in NL en Berlijn..
Het resultaat was, bij mijn Russische onderburen, drie hysterische telefoontjes waarvan 1 al fout (klassieke muziek van mijn buren, niet van mij, midden in de nacht, niet erg hard maar hoorbaar). Ze hadden de huisbaas al ingelicht. Ik ben rustig gebleven, en netjes alhoewel het je reinste flauwekul was: ik maak geen dreunende house, speel op zeeeeer moderaat level, nog niet halverwege akoestische piano-level en ik ben 7 van de 10 avonden niet eens thuis! Heb om m'n gemoedstoestand te sussen een dure AKG koptelefoon gekocht om -nog- meer zonder speakers te spelen. (een aanrader..KOPEN! komfortabel en -super- geluid, AKG 240!). En, klein briefje geschreven met dat het, naar uitspraak van de rechter, toegestaan is dagelijks twee uur te oefenen, OOK op piano-niveau! Dat ik daar echter niet halverwege aan toekom, niet qua geluid en helemaal niet qua tijd, en dat ik ze nogmaals uitnodig op vriendelijke toon te BELLEN als er problemen zijn. Ik had al isolerende boxstands en tapijt genomen, altijd al, eigenlijk!
Toen kwam een vriend langs met een Cajon, maandje later, zo'n super trommel unit. Dat was luidruchtig uiteraard, dus na 5 minuutjes denk ik, laat ik ff net zijn en langsgaan en vertellen dat het niet meer dan 20 minuutjes duurt.
algehele hysterie. Ik werd uitgescholden. Er volgde een officiele brief van de huisbaas. Toen was ik het zat, ik laat me niet chicaneren. Dus brief op poten opgesteld naar zowel huisbaas als Russen. Ik houd een lijstje bij wanneer ik niet met koptelefoon werk, en wat ik dan gedaan heb (piano spelen, vocals opnemen, eindmixen). Aangezien ik in zo'n geval vaak met vrienden muziek maak, kan ik dat dus ook hardmaken in geval van gelazer.
de score
in de afgelopen 2,5 maand gemiddeld 5 (!!!!) uur per maand. PER MAAND! hallo.
vorig weekend zag ik opeens een grote verhuiswagen, en, alhoewel er nog plantjes voor de ramen hangen, er is nooit meer licht aan dus ik denk dat ze weg zijn.
de tips
1) vermijd gelazer! speel zoveel als het kan niet over de boxen. geluid is geluid en of het nou jazz of house is, alles kan voor iemand anders vervelend zijn. ik vind het ook niet zo fijn, maar er zijn duis (AKG240) goede koptelefoons die je 3 uur op je kop kunt houden. Realiseer je: als de buren zelf geen radio of muziek aanhebben hoor je in vrijwel ELKE FLAT wel iets!
2) meld je ff bij de buren en bouw goodwill op. Ik ben er niet over uit of dat in mijn geval lonend is maar in NL in -elk- geval!
3) koop alles wat je kunt om overdracht te verminderen: neem tapijt in je studio en boxenstands of hang ze op. wen je eraan op laag volume te spelen en mixen. IMHO is sowieso de 'laag volume' mix het lastigst om goed in balans te krijgen
4) leg vast wanneer je speelt in een map..doen! vooral op het moment dat de buren overlast melden aan de huisbaar op een dag dat je er überhaupt niet was, kun je je onschuld aantonen...
5) maak niet later dan 20:00 herrie, stap dan over op koptelefoon en na 22:00 sowieso....