Geluidsoverlast

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
gelukkig is het hier in lunetten (utrecht) goed gebouwd allemaal..
maar toch hoor je altijd wel wat..
een blaffende hond of een monotone basdreun is altijd storend na een tijdje.
ik heb ook altijd muziek opstaan en dat soort geluiden storen mij dus niet.
vroeger woonde ik in een oud landhuis in de bilt (zie bijlage) langs een hele drukke weg maar toch had ik nog wel eens klagende buren vanuit de overkant van die drukke weg..
maar toen maakte ik het daar wel erg bont vaak..

Attachments

• voorkantsluishoef.jpg
    voorkantsluishoef.jpg
    1,1 MB · Bekeken: 95
ik hou eigenlijk wel van bonken met een buuf, maar ja , dat vindt mijn vriendin niet goed.........8D

maar goed, even concreet, uiteindelijk trek je met klagende buren en de plietsie aan het kortste eind.
als er meerdere keren geklaagd wordt , of het nou terecht of onterecht is, dan kan dat leiden tot inbeslagname van al je spullen, erg vervelend.
dat komt een beetje door het ( Mavo) denken van de platte petten.
ik zou toch je buuf eens uitnodigen voor een wijntje of 10...20 en wat afspraken maken voor tijdstippen om lekker loos te gaan, en tijdstippen om wat met een koptelefoon te doen.
en helaas, bijna alle flats en rijtjeshuizen zijn supergehorig, doorlopende plafonds, vloeren, eensteens muren en doorlopende verwarmingspijpen zijn de schuldigen.
daar is niet tegen op te isoleren.
groeten,
jeroen

Nee het is een vervelende depressieve 25 jarige koe die idd ook op de muren bonkt maar dan al 's middags...

hmm 25 jaar... is het geen lekker ding dan? ;)

Dender zegt niets voor niets dat het een koe is :D

Mijn onderbuurvrouw is een ordinaire tokkie die gelukkig geen stennis maakt als we eens wat langer doorbonken 8)

Vertel me niets over gehorige huizen. Had eens een buurvrouw van wie ik niet mocht praten, nota bene in mijn eigen huis! Bleek achteraf vele malen meer aan de hand te zijn dan ik ooit had kunnen vermoeden. Maar dat is een ander verhaal.

Mijn welgemeende advies DenDer: houdt het initiatief aan jezelf. Gewoon op de politie (buurtregisseur(?)) afstappen en hem op de hoogte brengen van de situatie. Nodig hem uit bij je thuis, laat hem zien en horen wat je doet, en laat hem vervolgens bemiddelen naar je buurvrouw toe.

Zoek op en schakel uit :maffia: is effectiever dan weg-:walker: te worden.

Toch ben ik blij met mijn buren. Als ik te veel herrie maak stompen ze effe op de muur.....

'k Ken 't probleem... (al moet ik toegeven dat een actieve sub en dan rond 11 uur 's avonds een paar uur in de slaapkamer aangrenzend aan mijn buuf d'r slaapkamer niet echt goed doordacht was van me... :erm: )

'k Heb een en ander na (laten) kijken toen, want we waren ook op 't punt gekomen van "non-verbale koude oorlog".. Ze had gewoon gezegd dat IK maar rekening moest houden en dan maar een andere hobby moest zoeken.. (maar nogmaals: 'k had 't toen ook wel een beetje te gek gemaakt toen..)

Punt is: je mag geen overlast veroorzaken. Dat is NIET aan tijd gebonden. Voor of na een bepaalde tijd (voor 7? uur en na 22:00 uur) is 't nog iets strenger, maar punt blijft 't zelfde.
Lekker vaag begrip dus en is NIET decibel gebonden. Vanaf een bepaald aantal decibels moet je zelfs een vergunning hebben, meen ik. En dat krijg je als je geluk hebt maar een enkel keertje per jaar in de bebouwde kom, mits er geen tegenstand is..

Is gewoon erg moeilijk/lastig.

Ik heb me gewoon een (hele) tijd ingehouden en zoveel mogelijk met koptelefoon gewerkt en nu een beetje een aparte kamer geïsoleerd (zeker niet perfect!) en op dit moment gewoon op normale tijden (= na 7:00 en voor 22:00) m'n ding doen [en dan nog niet vol open en elke dag/weekend uren achter elkaar].
Zij mag ook wel een beetje rekenig houden met mij ;)
En tot nu toe gaat 't wel.

Mja ik ben bang dat overlast toch ook sterk te maken heeft met het soort muziek dat sommige mensen "maken" of "spelen". Bassen gaan nu eenmaal makkelijker door muren dan hoge tonen. Met name bij muziek met een constante pulserende bas of kickdrum is de overlast daardoor vaak aanzienlijk groter dan bij een stuk klassiek op hoog volume of een ander stuk "lichte muziek". Het zijn met name de pieken in muziek waar mensen overlast door ervaren en een stuk house muziek doet gemiddeld 130 keer per minuut een piek door je speakers sturen :) Dat is heel wat anders dan een explosie of stukje "rumble" in een film of stukje (klassieke) filmmuziek. Over mijn thuisbios heb ik nog nooit klachten gehad. Over mijn "ADHD basdrum" wel.

Voor zover ik weet zijn er wel degelijk een aantal zaken "bij wet" geregeld.
Ik ben even wat gaan spitten:

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

* overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
* 's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
* 's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Das dus een leuke, aangezien dat "gemiddeld" een nogal ruim begrip is. Als ik de hele dag stil ben en om 5 uur een paar minuten op 150 decibel house ga draaien lijkt er dus vooralsnog niets aan de hand.

Daarnaast bestaat er de nodige wetgeving mbt geluidsoverlast veroorzaakt door verkeer of door laden en lossen voor een woning. Ook daar is de 70/60dB "aan de gevel" variant de meest gehanteerde regel. Wat het geluidsnivo binnen de woning (al dan niet bij de buren) zou mogen/moeten zijn is niet gedefinieerd. 70dB is namelijk nog knap hard.

niveau in dB Voorbeeld
0 Gehoorgrens; hieronder hoort de gemiddelde mens niets meer
20 Stille slaapkamer, stiltegebied in de natuur
30 Gefluister
40 Normale woonkamer
60 Gespreksniveau
80 Drukke verkeersweg op 10 meter afstand
100 Opstijgende jumbojet op 200 meter hoogte
110 Drilboor op 1 meter afstand
140 Pijngrens

Ter indicatie: Voor de thuisbios houdt men 75dB als Dolby referentie nivo aan. Dwz dat spraak gemiddeld op 75dB dient te worden weergegeven bij film om altijd een goede verstaanbaarheid te garanderen. Als mensen bij mij voor de deur staan te ouwehoeren, kan ik ze binnen volgen. de hele dag 70dB voor mijn deur is dus misschien wel toegestaan, maar prettig is anders.

Aan de hand van bovenstaande gegevens zou je dus zeggen dat je met 70dB overdag en 60dB savonds zou moeten volstaan. Maar dat is "aan de gevel" en niet "aan de kopgevel" of "bij de buurvrouw", dus weet je eigenlijk nog steeds niets. Voor snachts geldt er nog een bijzonder artikel, namelijk een stukje uit het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00. Ik lees dat als: na 11 uur savonds is enige vorm van geluidsoverlast niet toegestaan. Ik denk dan: als je savonds na 11en nog flink gaat zitten stampen ben je ook wel beetje aso ingesteld. Mocht je een feestje organiseren of iets dergelijks zul je dat effe met je buren moeten overleggen dus. Nu maak ik me zelf regelmatig schuldig aan het overtreden van dit artikel denk ik door nachtelijke gaming uren en af en toe savonds filmpje kijken. De boel gaat bij mij na 10en over het algemeen echter aanzienlijk zachter en na 11en helemaal. Als ik met muziek aan het rommelen ben gaat na 10/11en sowieso de koptelefoon op.

Helaas ben je er niet met een eenvoudige geluidsmeting. Het soort geluid speelt zoals gezegd een grote rol. Zie ook dit artikel: http://www.nsg.nl/index.php?page=65 . Ook de invloed van die overlast op de (psychische) gezondheid van mensen moet je niet onderschatten. Zo had mijn vriendin ooit es een windchime op het balkon gehangen. Zij vond het geweldig. Ik werd er HE-LE-MAAL kriegel van. Momenteel heb ik een tikkende verwarmingsbuis bij de buren die me af en toe tegen de muren doet opkruipen (ik werk veel thuis). Das echt geen 70dB maar gezellig is anders.

Op de website van het juridisch loket vond ik nog het volgende:

In bijzondere situaties kunnen andere normen gelden. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten, dan kan er sprake zijn van onrechtmatig handelen. Incidenteel mogen de grenswaarden maximaal 20 dB(A) hoger zijn (piekbelasting), zo lang de gemiddelde waarden maar niet worden overschreden. Voor wat u binnen in ùw woning hoort gelden overigens lagere normen: maximaal 35 dB(A) voor industrielawaai en spoorweglawaai en maximaal 33 dB(A) voor lawaai van wegverkeer.

Geluid veroorzaakt door buren "in de woning" is dus niet gedefinieerd, maar als we house gedender even gelijktrekken met industrielawaai (niet geheel onlogisch) betekent dat dat als je meer dan 35dB bij je buurvrouw veroorzaakt je in theorie al een probleem hebt. Waar dat precies is vastgelegd kan ik zo gauw niet vinden (zal nog eens verder graven), maar waar het op neer komt is dat je in de meeste situaties overdag je herrie een beetje in overleg met je buren zult moeten programmeren en je savonds na 11en geen luidruchtige geluiden meer mag voortbrengen die een ander zijn slaap kan onthouden. Aangezien de hinder voor iedereen anders is ben je na 11en sowieso aan de grillen van je buren overgeleverd. Overdag moet er met goed overleg best iets te bewerkstelligen zijn. En anders zul je met veel isolatiemateriaal of een koptelefoon aan de slag moeten.

Mja om nog even in te haken op het sub verhaal in de post voor de mijne. Ik had mijn thuisbios vroeger in de woonkamer gesitueerd, boven die van mijn onderbuurman. Dat leverde (naar ik later begreep van hem) voor zijn toenmalige huisgenoot veel overlast op. Klachten heb ik nooit rechtstreeks ontvangen maar achteraf voelde ik me daar wel beetje lullig over. Temeer omdat ik een gestoord grote installatie had staan en ik beter had kunnen weten. Ruim twee jaar geleden heb ik de boel verhuisd naar de zolder, waar ik al enige tijd mijn studiootje had zitten. Dat leek in eerste instantie geen handige move, aangezien de slaapkamer van mijn buren naast mij aan beide kanten schuin onder die ruimte zat en de slaapkamer van mijn buurman onder mij ook. Toch valt het in de praktijk allemaal redelijk mee lijkt het. Mijn onderbuurman slaapt tegenwoordig in een andere kamer :D, mijn naaste buurman links heeft zijn kantoor in zijn voormalige slaapkamer gevestigd en de buurman aan de andere kant is verhuisd. Zijn voormalige slaapverdieping staat nu te huur (maar is nog niet verhuurd). Of het een toevallige samenloop van omstandigheden is waar ik mooi gebruik van kan maken of dat ik die veranderingen teweeg heb gebracht weet ik niet :D:D. Het zal nog even afwachten worden hoe mijn toekomstige nieuwe buren hun woning gaan inrichten aangezien die hun slaapkamer vooralsnog wel direct naast mijn studiootje hebben zitten maar aangezien ik savonds met koptelefoon op werk en het over het algemeen overdag redelijk rustig hou met muziek verwacht ik dat dat wel mee zal vallen. En zo niet, dan zal ik een stukje volstrekt niet-werkende akoestische isolatie van die muur moeten toepassen (want de houten vloerbalken en stalen frame van de woning lopen deels door in de andere woning natuurlijk)

Zij mag ook wel een beetje rekenig houden met mij ;)
Dat doet ze al, alleen merk je het waarschijnlijk niet.. :D

hehe.. maar serieus..

Persoonlijk vind ik geluidsoverlast een van de grootste bronnen van ergernis, en dat gaat verder dan muziek door de muren of vloeren alleen.
Tegenwoordig eist iedereen zijn ruimte op om zijn ding te kunnen doen en dit gaat steeds vaker ten koste van anderen.

Iedereen heeft het recht om geen last te hebben van een ander, dus het willen hebben van begrip en acceptatie voor de overlastgevende praktijken is niet een vanzelfsprekend iets en moet het ook niet zijn.

Kom je er uit met je buren dan is dat fijn, kom je er niet uit, dan vind ik dat je je toch moet aanpassen. Stel je zelf eens voor als je eigen buurman, die net op de tijdstippen dat jij het even stil wil hebben herrie gaat maken, of gaat koken en daarbij zeer penetrante luchten creeërt, wie begrip wil moet ook inschikkelijk kunnen zijn. Het is niet alleen 'ikke wil en ikke mag.'

Laatst gewijzigd:
Mja buren heb je niet voor t uitzoeken, gelukkig kan ik er wel OK mee opschieten nu... En ze zijn regelmatig weg wat ook wel lekker is haha...

Maar ik denk dat tijdsduur een belangrijke factor is... Als ik 10 minuten een wasmachine hoor centrifugeren vind ik dat niet erg, maar 1 uur harde muziek wel..

En ook tijdstip, of het weekend of doordeweek is, een keer besloot iemand vlakbij op zaterdagochtend om 9.00 de voortuin schoon te spuiten met hogedrukspuit in bijzijn van de hond die af en toe lekker blafte, nou ja toen wou ik wel even dat ik een sniper-gun had ja :duivels:

Ach, ik heb geen last van muziekmakende buren maar wel :

- varierend 10 tot 150 heavy trekkers per dag die vlak achter mijn huis over de dijk scheuren of ander zeer zwaar landbouw en vrachtverkeer verkeer (hele jaar door)
- Als het mooi weer is, moet iedereen gaan schuren of zagen met een of ander electrisch of brandstofmotor aangedreven apparaat, lekker klussen
- Op zondag als het goed weer is rijden er zeker 500 motor fietsen over de dijk (op 5 meter van mijn huis)
- Verder moet iedereen electrisch zijn gras maaien, en het liefst 2x per week per huis
- Gillende kinderen die in de bosjes spelen en mekaar eindeloos doodschieten en neer steken
- Mafkezen met zware uitlaten die flink moeten door trekken als ze het dorp net uitrijden
- Als het mooi weer is constant gebrom boven je hoofd van sportvliegtuigen die de omgeving liever van uit de lucht bekijken op max 100m hoogte
- Met regelmaat langdurig zwaar gegons van propellervliegtuigen van de luchtmacht die hier graag oefenen en af en toe oefeningen met helicopters van het type Apache

Ben ik uit de stad verhuisd naar het rustige platteland, nou.. MOOI NIET DUS!! :duivels:

Ik zet dus regelmatig, maar niet te hard, muziek op om de teringherrie van buiten niet te hoeven horen, terwijl ik liever soms gewoon niets op zou willen zetten.

Gelukkig zijn mijn buren wel stil, dat zou echt de druppel zijn. :D

Ik ben blij dat ik in een rustige buurt woon. Af en toe gaat er weleens een radio open (vooral in de zomer als iedereen de boel open heeft hoor je dat nog wel eens), maar op een enkel feestje na is het gelukkig bijna nooit heel lang, heel hard of heel vervelend.

Daarentegen was het in mijn vorige buurt (een "prachtwijk" zeg maar) altijd wel raak, daar kwam de herrie soms van 4 kanten en dan zo hard dat de schilderijen van de muur vielen. Werd daar half overspannen van, dat was echt niet leuk.

- Gillende kinderen die in de bosjes spelen en mekaar eindeloos doodschieten en neer steken

eindeloos? 1 keer is toch genoeg? :confused:

het klinkt gek maar grote speakers maken minder snel overlast dan van die kleine schreeuwerige dingen..
alleen het laag moet ik nog wel eens in de gaten houden

Attachments

• DSCN6016.JPG
    DSCN6016.JPG
    119,5 KB · Bekeken: 86
das erg jammer, kun je ze niet ff helpen met wat gemikte schoten?

Dan krijg ik problemen met hun ouders denk ik, maar het is een lastig punt.

Aan de ene kant gun ik die kinderen hun plezier, ze hebben 'de tijd van hun leven' zeg maar.
Maar bijna alle kinderen van het hele dorp spelen in de bosjes die precies aan MIJN TUIN grenzen.
Ik vind ook regelmatig allerlei zooi in mijn tuin, laatst nog een mitrailleur tussen het gras onder mijn boom.
Ik heb zelf geen kinderen, moet ze ook (nog) niet, maar heb dus wel dagelijks een paar uur dat gegil, als het warm is, dan wil je wel een raampje open zetten, maar zo dus echt niet.
Maar goed, lastig probleem, ik kan wel zeggen dat ze ergens anders moeten gaan spelen, maar ik woon wel op het leukste stukje van het dorp (voor kinderen) om te ravotten, ik moet 't maar goed vinden denk ik.

Ik werk zelf in de "zogenaamde" geluidmeetbranche (op dat gebied wel een goeroe!) en ik denk dat je blij mag zijn dat er geen normen zijn vastgesteld hiervoor Dender. Als de overheid zou aansluiten bij de wetgeving die geld voor bedrijven dan zou er bij je buurvrouw niet meer dan 35 db(a) in de dag (7-19), 30 db(a) in de avond (19-23) en 25 db(a) in de nacht (23-7) hoorbaar mogen zijn van jou muziek. Zeker met een flat uit de jaren 70/80 en de beperkte kennis die er toen was over geluidisolatie zou je praktisch gezien in achtergrondmuziek moeten gaan leven.

Maar goed burenruzies zijn vervelend en vaak erg moeilijk oplosbaar, ik wil jou daar veel succes mee toewensen.

maar heb dus wel dagelijks een paar uur dat gegil, als het warm is, dan wil je wel een raampje open zetten, maar zo dus echt niet.
Maar goed, lastig probleem, ik kan wel zeggen dat ze ergens anders moeten gaan spelen, maar ik woon wel op het leukste stukje van het dorp (voor kinderen) om te ravotten, ik moet 't maar goed vinden denk ik.

jeez, dus door die kutkinderen kan jij geen raam opendoen in de zomer?
:duivels: dat is pas overlast, plus nog dat gegil, ik snap nooit zo goed waarom alles van kinderen getolereerd word, toen ik klein was jaar of 8 ging ik een parkje in of ik hield rekening met anderen en lag om 20.00 al in bed!

Persoonlijk stoor ik mij meer aan de trekkers en bijbehorend landbouwgeschut, (die maken echt een mega herrie, ernstig gewoon) en die vliegtuigen, waarbij ik me het meest aan de vliegtuigen erger omdat die geen enkel maatschappelijk nut dienen, het is puur het genot van een enkeling tegenover de overlast bij velen.

Gillende kinderen ben ik niet kapot van, maar wezenlijk doen ze niets verkeerd, al zouden ze ook iets anders kunnen gaan doen dan oeverloos mekaar maar af te schieten en neer te steken.

Heb vroeger (in de grote stad :D ) wel eens onder een buurjongen gewoond die PA installaties verhuurde en die spullen bij hem thuis ook wel eens testte, mja, afgezien van dat ie met enige regelmaat om 3.00u 's nachts thuis kwam en even alles vol open gooide kon ik toch wel om hem lachen, maar dat was ook omdat ie 't wel begreep dat ie te ver ging en dan duizend maal sorry zei en me een joint aanbood, niet dat ie dan de volgende keer iets minder deed, maar goed. Beter op die manier, dan iemand die overlast veroorzaakt (in welke vorm dan ook) en waar ook nog eens niet mee te praten valt. Vre-se-lijk! 8D

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back