Geluidsoverlast

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Ik vraag het me af wanneer je geluidsoverlast veroorzaakt....de wet is hier niet erg duidelijk in. Het is zelfs zo dat als iemand overlast ervaart dat dan ook overlast is. Maar er staat nergens in de wet met hoeveel decibel je nou eigenlijk in overtreding bent. Het is nu zo dat als de politie aan de deur komt en zij horen geen overlast dat dat er dan ook niet is.....ervaren zij (dus de politie) wel overlast dan is er ook sprake van overlast....dus mag een agent of buurvrouw je niet dan heb je de poppen aan het dansen...dat kan natuurlijk niet dansende poppen maar dat is van hetzelfde laken een pak etcetc. :)

Weet iemand dat? En wat zijn je plichten en rechten in deze?

Ik weet bv dat je na tienen geen harde geluidsoverlast meer mag veroorzaken en dat je pas na 7 uur 's ochtends mag beginnen met timmeren en boren..(als je dat zou willen zo vroeg):Z
Maar een wasmachine die de hele dag draait kan ook als overlast worden ervaren.......

Dus ik ben benieuwd of iemand hier iets meer over weet en het liefst dit kan staven dmv de wet.

Voor zover ik weet is erg veel op het gebied van overlast geregeld in APV's, plaatselijke verordeningen die door het gemeentebestuur worden opgesteld. Dus dan zou je even naar het gemeentehuis moeten in de plaats waar je woont.

Verder heeft het VROM wat info: http://www.vrom.nl/burenlawaai_online
Maar de strekking m.b.t. burenlawaai is over het algemeen "dat los je samen maar op".

In het geval van huurwoningen kun je de verhuurder aanspreken omdat je recht hebt op 'rustig woongenot' of iets dergelijks. Dus als jij en je buren dezelfde huisbaas/cooperatie hebben dan kun je een klacht indienen en is hij verplicht te bemiddelen dan wel maatregelen te treffen. Bij koopwoningen gaat dit niet en heb je inderdaad met politie/wijkagent te maken als je er onderling niet uitkomt.

Er is geloof ik wel een formule voor bepaling van geluidsoverlast, afhankelijk van het aantal decibel dat overdag of 's nachts aan de gevel gemeten kan worden, maar dat is volgens mij meer bedoeld om overlast van snelwegen/vliegtuigen etc. te meten.

Persoonlijk ben ik van mening dat ik niet in mijn eigen huis of tuin naar de muziek van een ander hoef te luisteren, dus ik probeer mijn eigen herrie ook een beetje te beperken. Mensen die urenlang hun muziek keihard aan hebben staan (al dan niet met ramen en deuren open) vind ik ronduit asociaal.

Er is inderdaad op landelijk niveau wettelijk weinig geregeld. De verordeningen zijn bijna altijd op gemeentelijk niveau.

Ik denk dat je in de discussie het verschil moet aanbrengen tussen last en overlast.
Last is dat je iets hoort van de ander, in het voorbeeld van de buren. Overlast is last die het normaal functioneren van iemand tegenwerkt, bijvoorbeeld, gestoord worden in de nachtrust; bepaalde schade ondervinden, bijvoorbeeld stukken plafond die door stampen naar beneden komen; geen normaal gesprek meer kunnen voeren of de televisie niet meer kunnen verstaan; stilte nodig hebben, bijvoorbeeld voor een studie, overdag slapen wegens nachtdiensten of ziekten, zoals de zeer bekende migraine hoofdpijnen. Ook bepaalde momenten kunnen last in overlast doen omslaan, bijvoorbeeld tijdens een sterfgeval of een rouwproces.

Het gaat eigenlijk niet zo zeer om een meting van dB's, maar om een beleving. Indien de politie meent dat het geluid een overlast veroorzaakt, laat ze daar dan proces-verbaal van opmaken. Het horen van de buren behoeft geen overlast te zijn, gelet op het bovenstaande. Vraag de politie ook op welke wettelijke bepalingen ze handelen en zeg hen met deze gegevens naar de katonrechter te gaan, indien zij beweren dat het geheel aan hun oordeel ondergeschikt wordt gemaakt. Dan is er een gerechtelijke uitspraak.

Wout

Nou in mijn specifieke geval is het zo dat ik in een flat woon. Deze is gebouwd omstreeks 1975-1980 en zeer gehorig....je komt er dus niet onderuit dat je wat van de buren hoort en dat de buren wat van mij horen....
En ik draai bijna elke dag wel muziek omdat ik gewoon niet zonder kan...ik doe dit op een normaal en acceptabel nivo. Toch ervaart mijn buurvrouw dit als overlast terwijl de muziek gewoon niet hard staat. Dit trouwens ook gestaafd door de politie. Dus wanneer mag de politie tot actie overgaan....
Het is eigenlijk net wat Wout zegt ze heeft er last van maar ik veroorzaak in principe geen overlast. Ik zal eens gaan kijken of ik wat van de plaatselijke verordening van Purmerend kan vinden inzage geluids overlast....

Ik vind het trouwens wel vreemd dat hier niet landelijk een wet of regels voor zijn.....zo kan je dus in het ene dorp overlast veroorzaken terwijl in het andere dorp dit als normaal kan worden ervaren..

Nee dat is nu juist het knelpunt, ze zeikt ook overdag om pakweg een uur of drie.....

als je toevallig een bejaarde boven je onder of naast je die toevallig nog niet doof is, woont, kan dat al snel tot een hoop gezeur leiden..
zelfs een keer meegemaakt dat iemand niet in zijn eigen huis mocht rondlopen..
gelukkig wonen r bij mij alleen maar studenten waarvan je dan op de koop toe moet nemen dat die ook vaak zeer lawaaierig zijn..

hmm ik dacht dat redelijk nieuwe flats eind 70- 80er jaren wel goed geisoleerd waren al!?

nou ja qua geluid, 10 minuutjes harde muziek in bv weekend avondje moet wel kunnen, maar niet langer dan half uur ofzo...
en ja huishoudelijke apparaten zoals wasmachines is toch normaal, maar niet tussen 23.00 en 7.00 zegmaar...
en als ik een feestje zou geven zou ik mn directe buren even inlichten ofzo...

mn muziek mix ik hoofdzakelijk op koptelefoon dus dat is al handiger..

overlast hangt er van af, een half uur boem boem house shit is irritanter dan een wasdroger 5 minuutjes

als je toevallig een bejaarde boven je onder of naast je die toevallig nog niet doof is, woont, kan dat al snel tot een hoop gezeur leiden..
zelfs een keer meegemaakt dat iemand niet in zijn eigen huis mocht rondlopen..
gelukkig wonen r bij mij alleen maar studenten waarvan je dan op de koop toe moet nemen dat die ook vaak zeer lawaaierig zijn..

Nou dit is een bejaarde van 25 :D misschien heeft ze hele gevoelige oren, i don't know.....

hmm ik dacht dat redelijk nieuwe flats eind 70- 80er jaren wel goed geisoleerd waren al!?

nou ja qua geluid, 10 minuutjes harde muziek in bv weekend avondje moet wel kunnen, maar niet langer dan half uur ofzo...
en ja huishoudelijke apparaten zoals wasmachines is toch normaal, maar niet tussen 23.00 en 7.00 zegmaar...
en als ik een feestje zou geven zou ik mn directe buren even inlichten ofzo...

mn muziek mix ik hoofdzakelijk op koptelefoon dus dat is al handiger..

overlast hangt er van af, een half uur boem boem house shit is irritanter dan een wasdroger 5 minuutjes

Nee deze flat is echt heel gehorig...kan ook door het verwarmingsbuizen systeem komen of door de lucht kanalen dat die het geluid versterken ofzo....ik heb vanaf mijn kant al die zooi geisoleerd......

en een wasdroger die binnen 5 minuten mijn was droogt zou ideaal zijn.:okdan:

En dj mixen via enkelt de koptelefoon is lastig aangezien je referentie nodig hebt van de monitoren....

En feestjes geven doe ik nooit thuis dan huur ik wel een zaaltje ergens en dan lekker raggen tot de ochtend.:yamaha:

Maar dender, je hebt natuurlijk je nick-name al tegen je en dan Purmerend, of all places ;)

Toch is er iets anders waar je terdege rekening mee moet houden: Negatieve mensen krijgen bijna altijd hun zin...

Wout

Zo noemen mensen me hier ook DenDer.....ik reageer bijna ook niet meer op mijn eigen naam......en daarbij ben ik 5 jaar lang hier 1 van de organisatoren geweest van het Luilak Dance Event....iets waar sommige mensen ook problemen mee hebben hier in P'end, het veroorzaakt ook geluidsoverlast.....
Daardoor ben ik ook een klein beetje een beroemde Amsterdamse P'ender...misschien ook jaloezie hoor....wie zal het zeggen....
Ik moet ook nog even opmerken dat ik nog nooit muziek hiernaast heb gehoord, wat ik dan weer erg vreemd vind...iemand die niet van muziek houdt...zou dat kunnen????

Laatst gewijzigd:
Nou ja Dender, ik weet natuurlijk niet welke, wanneer en hoe hard je je muziek aanzet, maar wat voor jou luisterniveau is kan voor iemand anders al hard zijn...

Als ik weet dat mn buren er zijn zet ik mn muziek op luisterniveau, als ik weet dat ze weg zijn wel eens harder...

Ik woonde eens onder een kluizenaar kuttekop zonder sociaal leven, en die bonkte op vrijdag als ik bezoek had met een muziekje aan om 22.00 ook al op mn plafond, maar aangezien het een kuttekop was negeerde ik dat gewoon :dubbel:
dus als jouw buurvrouw een irritante ouwe werkloze hark is die de hele dag thuis zit zou ik gewoon doorgaan hahaha

Nou ja Dender, ik weet natuurlijk niet welke, wanneer en hoe hard je je muziek aanzet, maar wat voor jou luisterniveau is kan voor iemand anders al hard zijn...

Als ik weet dat mn buren er zijn zet ik mn muziek op luisterniveau, als ik weet dat ze weg zijn wel eens harder...

Ik woonde eens onder een kluizenaar kuttekop zonder sociaal leven, en die bonkte op vrijdag als ik bezoek had met een muziekje aan om 22.00 ook al op mn plafond, maar aangezien het een kuttekop was negeerde ik dat gewoon :dubbel:
dus als jouw buurvrouw een irritante ouwe werkloze hark is die de hele dag thuis zit zou ik gewoon doorgaan hahaha

Nee het is een vervelende depressieve 25 jarige koe die idd ook op de muren bonkt maar dan al 's middags...dan gaat ie even wat harder...maar over het algemeen gaat ie niet hard.....
Maar het is net wat je zegt, wat voor mij heel normaal kan klinken kan een ander als hard ervaren..daarom vroeg ik ook of de wet dat dan regelt met decibels......

hmm 25 jaar... is het geen lekker ding dan? ;)

maar wat doet zij smiddags om 3 uur thuis dan? of bedoel je in het weekend alleen?

of je moet even langsgaan als ze weer bonkt en horen wat zij hoort

hmm 25 jaar... is het geen lekker ding dan? ;)

maar wat doet zij smiddags om 3 uur thuis dan? of bedoel je in het weekend alleen?

Nee was dat maar waar... en ik bedoel idd in het weekend en op der vrije dag.....ik werk vanuit huis en ze is de laatste tijd verdacht veel thuis...misschien ontslagen, daardoor depri afreageren op de succesvolle buurman met zijn t**ing muziek (in haar ogen dan natuurlijk ;) ) :D

nou ja, of je moet haar dan eens uitnodigen voor een wijntje en laten zien wat je doet met je muziek *D

Nee dat zit er helaas niet meer in....we zijn nu op non speaking terms belandt.....
Laten we het zo zeggen in het begin heb ik haar verteld dat ik dj ben en mocht ze last ervaren dat ze me dan kon bellen of sms-en....in het begin toen zij hier net woonde ging dat redelijk goed maar ineens werd ik gebeld of de muziek zachter kon terwijl ik in Amsterdam op het CS liep.....:D
Ook zij op een gegeven ogenblik tegen de politie ja af en toe hoor ik 1½ lang kabonkkabonk..... had ze dus last van mijn wasdroger.....:dj:
Het is dus een behoorlijke zeikerd en een prinsesje.......ik geef niet toe aan prinsesjes......

Trouwens deze thread staat in Klank, Geluid en Theorie...:okdan:

Ik heb klank en geluid en ik heb ook een theorie...:duivels:

Ik ben gelukkig niet de enige......:kroon:

Oh DenDer... ik heb met je te doen!
Ik hoop echt niet dat het bij mij ook die kant op gaat.

Ik zie wel eens van die programma's op tv, genaamd burenruzies geloof ik.
Rampzalig hoe sommige mensen alleen maar leven om andere mensen hun leven zuur te maken. Vreselijk, zulke mensen.

Volgens mij zijn er wat dit probleem betreft geen decibels in de wet opgenomen. Wel voor de horeca, maar dat is logisch.
Het probleem is, dat het bij de mensen thuis gewoon bijna niet te meten is en zeerzeker niet te controlleren is.
Als de politie aanbelt bij je vanwege geklaag, dan zet jij hem gewoon snel zachter en zeg je heel droog: "zo stond ie de hele tijd al".
En als ze dan net een meting bij je buren hebben gedaan, dan zeg je gewoon: "ja zeg, het was echt heeeel eventjes hard, doe ik normaal nooit!"

Het is dus echt iets dat tussen de buren onderling "uitgevochten" dient te worden. En als je nu al niet meer on speaking terms bent, tja... dan zie ik het somber voor je in en denk ik serieus dat je deze strijd maar op een manier kunt aangaan: gewoon blijven doen wat je doet, wordt er dan op de muur gebonkt, dan zet je hem een tandje harder, wordt er nog een keer gebonkt, dan zet je hem nog harder, zo leert de 25 jarige depressieve koe het vanzelf wel af om te bonken, hoop ik.
Mocht ze niet ophouden met zeiken, dan dreig jij haar met de politie en dat ze best metingen mogen komen doen, omdat jij weet dat jij in je gelijk staat!
Maar misschien moet je maar eerst beginnen met haar het advies te geven zelf een muziekje op te zetten, dan hoort ze vrij weinig meer van jou als het goed is.

Tja.... sterkte!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back