Hoe ver analoge hardware staan in 2010?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

mono-poly

Cheff Noodle
Ja in vervolg op de software variant.

Want ook dit zal natuurlijk niet stil blijven staan.
Waarschijnlijk is dit net zo koffiedik kijken als met computers etc.
Maar ik zie wel steeds meer apz komen met vactrols in de toekomst bv.
En mischien nog meer dingen zoals de Zero Oscilator van Cynthia.

Ik zie dan alleen maar Buchla 200e achtige dingen.. Echte hybride systemen.

Dat is gewoon DE belangrijkste ontwikkeling op hardware gebied van de afgelopen 10 jaar.

Al daalt die buchla tot de helft van de prijs dan istie nog duur.

Maar wél erg bretsig! :mexico:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik zie dan alleen maar Buchla 200e achtige dingen.. Echte hybride systemen.

Dat is gewoon DE belangrijkste ontwikkeling op hardware gebied van de afgelopen 10 jaar.

En andere fabriekanten dan?
Die komen ook gewoon nog steeds met dingen uit.
Wiard,MOTM,Modcan etc etc etc etc.
De onderdelen worden steeds beter dus makkelijkere matched pairs te zoeken.
Of een matched pair uit te brengen in een ic.

Origineel geplaatst door subliminalcut
ik denk dat er in 4 jaar geen drastische dingen gaan plaatsvinden 8)

Dus er zal geen verbetering meer plaatsvinden van analog componenten?
Ik zou niet weten waarom niet.

Buchla maakt hybride modules en is daarin gewoon een pionier.
En in mijn optiek is hybride ook gewoon analoog al helemaal als het klankpad analoog blijft. Controller signalen mogen dan wel digitaal zijn.
Wat dat betreft denk ik wel dat anderen hier ook meer mee gaan experimenteren.

Net zoiets als de evolvers die zijn ook hybride en niet om het hybride zijn maar omdat de ontwerpers juist heftig na hebben gedacht om er ook muziek mee te kunnen maken op een zo creatief mogelijke manier. (Wat volgens mij ook het credo van dhr Moog was)

Hybride modules?
De Waveform generators zijn Hybride ja de filters en de lowpassgates volgens mij gewoon analoog.
De Functie genearators en dat soort meuk digitaal maar dat is altijd al zo geweest met dat soort modules.
Wiard heeft ook een Wavetable Oscilator en een Sequencer module.
Is het nu een Hybride fabriekant dan?
Ik denk niet dat andere fabriekenten de 200e tour op zullen gaan omdat hier een te kleine markt voor is.

En die laatste opmerking is ook lekker vaag

"zijn ook hybride en niet om het hybride zijn maar omdat de ontwerpers juist heftig na hebben gedacht om er ook muziek mee te kunnen maken op een zo creatief mogelijke manier."

Waarom denk je dat een bak anders gemaakt word?
En mischien had Dave Smith die bak best nog wel wat beter kunnen maken.
Waardoor je de parameters minder snel over de zeik heb en muziekaler bezig ben.

Is die markt echt klein?

Ik denk dat er drie soorten synthesizer liefhebbers zijn:
a) Muzikanten die bijvoorbeeld in bruiloft bandjes en zo werken.
2) puristen zoals denk ik de meeste op het synthforum.
III) Succesvolle artiesten die het als een soort van synthesirsers hun hobby gemaakt hebben.

Zijn wij ( 2 ) niet maar een heel klein gedeelte van de synth markt. Clavia bijvoorbeeld maakt mooie synths voor ons synth nerds, maar bestaansrecht ontlenen ze daar niet aan. Roland en Yamaha ook. Zonder toetsenisten van bruiloft en rock bandjes ( a ) zijn ze failliet, die willen Nord Leads, Motifs en andere meuk. En ze zijn er ook niet bang voor om daar wat voor te betalen. Wij ( 2 ) zijn veeeeeeeeeeeeeeeel kritischer en ik denk dat wij onze centen veel moeilijker uitgeven. De meeste muziekzaken zullen dit wel kunnen bevestigen. En dan heb je groep III.. De Tools, Monster Magnets, NINs en Beat Meat Manifestos... Die hebben daar wel geld voor over... Dus misschien is er wel markt voor die duurdere fabrikanten, maar zijn die kopers gewoon een stuk stiller op het internet. Heeft MarcMarc omzet?

De meeste Modular fabriekanten doen dit werk als fulltimejob.
Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon stil zijn en niet op forums posten die bv een Wiard hebben (als voorbeeld).
Wiard bv staat bij hobbyisten, muziekanten tot profesionele studio's waar ze bv weer dol op de zuiver filters die zoals bijna alle andere fabriekanten oversturen!

Origineel geplaatst door fuse
En in mijn optiek is hybride ook gewoon analoog al helemaal als het klankpad analoog blijft. Controller signalen mogen dan wel digitaal zijn.

ik haak hier even op in, omdat ik de laatste dagen mij het volgende afvraag.
natuurlijk is het ene analoog niet het andere, maar ik heb toch het idee dat de synths met (bijna) geen digitaal, zoals bv de m3x, hoe dan ook analoger/levendiger/vintager (je begrijpt me hopelijk wel) klinken dan synths met bv patchmemory en zo, net als de pulse, maar ook de voyager, de atc1...
zou dat kunnen?

dit staat natuurlijk los van hybride discussie over bv de evolver, die heel lekker analoog kan klinken trouwens.

Ik denk dat het vooral de onderdelen zijn die gekozen zijn.
Ken heeft bij de M3X gewoon betere, discretere onderdelen gekozen dan bv waldorf,moog en SE.
En dat zie je dan ook in de verhouding prijs/mogelijkheden.

Het meest leuke zou zijn dat je een soort module hebt met daarop een hoop analoge oscs, filters, lfo's en meer van dat leuks, en dat je dat met een software editor zoals iets reaktor achtigs kan patchen om zo je eigen analoge synth te maken. Een soort Nord Modular, maar die is dan eigelijk echt analoog (en geen dsp) :D

En dan patchen inladen voor een 303, 808, ... :D

(dan zijn al die softw vs hardw disscusies ook ni meer nodig)

Dit lijkt me technisch nu al mogelijk en in de toekomst ook.
Maar gewoon niet een betaalbaar product mee te maken.
Een simpele uitvoering is mischien wel enigzins mogelijk denk ik.

Origineel geplaatst door mono-poly
Dit lijkt me technisch nu al mogelijk en in de toekomst ook.
Maar gewoon niet een betaalbaar product mee te maken.
Semi-modulair lijkt me dat prima te doen. Het enige wat je dan nodig hebt is een heel uitgebreide modulatie matrix. 15 slots of zo, met de wereld aan sources en destinations. Lijkt me in zoiets als een MS20 of Cwejman S1 wel te doen.

Maar zo een bak gaat wel dik veel kosten hoor wil je het patchen en moduleren met de pc regelen.

Maar zo een bak gaat wel dik veel kosten hoor wil je het patchen en moduleren met de pc regelen.
Valt wel mee denk ik. Een stukje software in de synth zelf, dat je via midi programmeert. Soort Nord Modular model. En in feite gaat de evolver ook al een heel stuk die kant op, en die heeft eigenlijk al een soort semi-modulaire opzet, met 4 LFO's, 4 sequencers, 4 extra modulatie slots, extra env, bijna 4 modulatie destinations. Alleen qua audio routing zou 't nog wat uitgebreider mogen.

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Het meest leuke zou zijn dat je een soort module hebt met daarop een hoop analoge oscs, filters, lfo's en meer van dat leuks, en dat je dat met een software editor zoals iets reaktor achtigs kan patchen om zo je eigen analoge synth te maken. Een soort Nord Modular, maar die is dan eigelijk echt analoog (en geen dsp) :D

En dan patchen inladen voor een 303, 808, ... :D

(dan zijn al die softw vs hardw disscusies ook ni meer nodig)

Is best mogelijk, maar je zal dan wel die orginele schakelingen moeten namaken als het echt volledig analoog moet zijn, dus heb je hetzelfde als wat je nu al heb.
Dan krijg je bv een VCO met meerdere oscillators erin van verschillende types die je dan om kan schakelen, daar zou je dan niet eens een PC voor nodig hebben, kan ook met een schakelaar, en het zou een beetje zonde zijn, gebruik je die andere oscilators niet.
Of bedoel je een analoge schakeling die dmv schakelen, of via PC editten, tussen verschillende circuits en componenten kan kiezen, dan zal je toch weer met digitale technieken aan de gang moeten waar ook de signaalpaden door heen moeten, dan wordt ook weer het orginele circuit aangetast en het geluid.
Denk dat het heel moeilijk wordt om omschakelbare of editbare analoge schakelingen te maken die verschillende VCO kan na doen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back