Piano technieken

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Ik snap dat naar een piano leraar stappen natuurljk veel simpeler is om dit soort dingen te leren, maar hoe krijg je het bij piano spelen voor elkaar dat je met je linkerhand een bepaald patroon kan blijven spelen en met je rechter hand een solo of anders om links een baspatroon en rechts een akkoorden schema.

Ik ga er al vanuit dat het alleen kan met enorm veel oefenen. Maar! Wat moet ik oefenen.

Zelf speel ik niet zo goed piano. maar ik denk je het beste eerst de linkerhand los kan oefenen zo dat dat er helemaal in zit en dan het zelfde met je rechterhand.
en dan met 2 handen tegelijk.

mischien zijn er wel betere oefeningen. ik heb geen idee dit lijkt me wel handig

Daar ik 14 jaar piano heb gespeeld :) kan ik zeggen dat erg veel oefenen helpt en dat je het vooral in het begin RUSTIG en LANGZAAAAAAAAM moet spelen. Begin gewoon bij het begin en neem van die kinderboeken en bouw het zo op, als je echt wilt leren spelen dan lijkt het me wel verstandig om gewoon les te nemen. Het zal wel een paar jaar duren voordat je de juiste vaardigheid zult krijgen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd (heb ik me laten vertellen)

Succes!

Ik ben de laatste tijd weer fanatiek bezig en ik merk dat het lastige van piano spelen is noten lezen, in je hoofd verwerken en dan goed aanslaan (en ook nog voor links en rechts). Soms lees je het goed maar sla je het verkeerd aan, irritant is dat. Maar goed, dat was niet de vraag... :D Hoe leer je dat?

Oefenen is sowieso essentieel - zowel in noten lezen als spelen - maar het scheelt ook als je de logica achter de patronen doorkrijgt. Als je met rechts in de C toonladder speelt is de linkerhand bijna altijd een variant op die toonladder. Na verloop van tijd 'voelen' je vingers welke kant het opgaat, of in elk geval welke noot er niet in thuishoort.

Voor steady spelen is het denk ik kwestie van niet teveel fixeren, speel eerst een patroon met links en oefen die tot ie vanzelf gaat, dan heb je in je hoofd ruimte over voor de rechterhand, de linker tokkelt wel door.

Speel in het begin ook niet te snel en makkelijke, maar leuke liedjes, anders ben je het gauw zat (sprak hij uit ervaring :D). Ik zou denk ik wat eenvoudige bluesdingetjes doen, links is vaak een herhalend patroontje en rechts een melodie, maar het klinkt wel leuk. Ik heb vroeger de boeken van Herman Beeftink (all about blues) gehad, staan in de meeste bibliotheken.

Succes!

ps,

En kijk ook eens hier, gratis pianoles: http://www.pianonanny.com/start.html

ps 2,

Mijn nieuwe piano is de mooiste 'synth' die ik in jaren heb gekocht :D

leg ook eens je rechter- en linkerduim op de centrale C dus 2 duimen op 1 toets

speel dan met rechts een toonladder naar boven (cdefgabc)en met links een toonladder naar beneden(cbagfedc) en weer terug.

leek me wel een goeie oefening

Ah die link is interessant, maar ook anderen bedankt voor het reageren.

Back