welk toetsenbord voelt als een piano - met midi?

Boeddhist

Nieuwkomer
Ik zoek een toetsenbord:
* 61 of meer toetsen
* toetsaanslag moet voelen als van een piano
* dient als midi-invoerstation in Logic Audio
* hoeft dus geen eigen geluiden en effecten te hebben (mag wel)
* mag tweedehands
* mag liefst niet meer dan 150 Euro kosten

Ik heb net bij iemand een Roland e16 geprobeerd, prima ding, maar een aanslag waar ik niks mee kan. Ik ben eigenlijk een pianist die zit te componeren.

Gezien de enorme kennis van zaken die ik op dit forum zie, vraag ik jullie om advies.

Voor zo'n laag bedrag zul je nieuw in ieder geval geen klavier vinden dat voelt als een echte piano. Tweedehands misschien nog wel, maar dan zul je goed moeten zoeken naar bijv. oude stage-piano's.

De standaard midi-keyboards hebben meestal wel aanslaggevoeligheid, maar goede gewogen toetsen en een goeie aanslag zoals een echte piano vind je alleen op de duurdere digitale (stage-) piano's.

Tip: ga eens maar een muziekzaak die diverse klassen keyboards en digitale piano's verkoopt en probeer een en ander uit (zowel goedkoop als duur), dan krijg je vanzelf een beeld van wat jij als pianist acceptabel vindt spelen.

Bedankt, dr. RiPsaw.
Tweedehands, dat dacht ik al. Misschien moet ik mijn budget wat opkrikken, dat merk ik dan wel.
Je tip is bruikbaar en de term stage-piano's kende ik niet. Dat zijn elektrische piano's voor podiumgebruik?
Ik hoop op nog meer tips van jelui! :)

Stage piano is idd elektronische piano voor livegebruik. (Voor je het weet, komt er een purist langs die het verschil tussen een elektrische en een elektronische piano belangrijk gaat vinden :D )

Een echt weighted action keyboard (met hamertjes of veren of...) heb ik nog nooit aangetroffen i.c.m. een 61-toetsen-klavier. Dus kijk idd ook naar 88-toetsen.

Gertje ook bedankt.
Stagepiano's en elekt(ron)ische piano's vind ik 2dehands vanaf 400 Euro. Misschien moet ik minder kritisch zijn, want zoveel wil ik niet uitgeven. Dus zal ik de tip opvolgen van Dr. RiPsaw en een winkel inlopen.
Meer tips zijn welkom.

..

..

staat een rd 600 hier op het forum,die spelen net als een piano,erg goed klavier met echte hamertjes..
mooie prijs ook..:okdan:

Misschien vind je deze interessant:

http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom61-main.html

axiom61.jpg

Midi controller met half gewogen toetsen en niet buitensporig aan de prijs.

Mijn tip is om door te sparen. Een goed klavier dat qua feel echt in de buurt komt van een piano kost simpelweg (veel) geld. Daar kom je in de winkel ook wel achter...

Juist, wat Flesje zegt.

Persoonlijk vind ik het spul van M-audio nogal.. uhh.. 'plastic' (in de slechte zin v/h woord).

Opzich ook niet zo HEEL duur en prijs/kwaliteitverhouding redelijk goed ('k heb 't nu alleen over 't toetsenbord) vind ik de
CME UF-8.
Optioneel uit te breiden met geluiden, etc. maar allereerst 'bedoeld' als aansturingskeyboard.

Typ maar eens CME UF8 in op Google of hier in de zoekfunctie, staat wel een en ander over.

Attachments

• uf8_400_p1.jpg
    uf8_400_p1.jpg
    26,6 KB · Bekeken: 107
Ook dank aan RednoiZ, mc_kwok, Flesje en Zoidsity!!

Jullie reacties zijn allemaal heel informatief. Alles wat jullie aan concrete machines noemen is royaal boven budget, en helaas is er nog geen CME UF-8 tweedehands te vinden op de Nederlandse sites (advertentiezoeker.nl geprobeerd). Want die Chinees (de CME) leek me van alle opties wel de interessantste. Ik weet in elk geval al een stuk beter waar ik naar moet kijken en hoe realistisch mijn wensen zijn. Hoera voor dit forum! :mega:

Voor meer zinnigs ben ik altijd in!

Als ik CME zie moet ik direct denken aan de vele verhalen die gaan over hardware, danwel driver problemen. Ik doel dan o.a. op diverse exemplaren waarvan de opdruk op de interface na enig gebruik al met je vingers mee komen...

Is dat eigenlijk met de nieuwe exemplaren verbeterd?

@ mc_kwok: goed punt! Zie even de oude thread, te vinden via de zoekmasjien. Als ik me goed herinner van wat ik daarstraks las, ging het echt om 1 gebruiker die maar liefst 2 of 3 keer zijn nieuwe CME moest ruilen, en inderdaad ook een keer vanwege loslatende lak. En verder vonden de eerste gebruikers de faders niet lekker schuiven.
Zo zie je hoe slecht nieuws vaak het beste blijft hangen... :)
Mijn conclusie is - onder meer vanwege die thread - dat de CME UF-8 aan mijn eisen zou kunnen voldoen, als ik 'm ergens voor een schappelijk bedrag kan inladen.

:biertje: Nou, succes uiteraard met je zoektocht!

Enne, de CME ken ik alleen 'prijzen' om 't toetsenbord: de rest heb ik me niet in verdiept.. Alleen een keer mee gespeeld in een muziekzaak. Dat je 't ff weet. ;)

Misschien kun je een tweedehands casio Privia vinden ergens, deze piano's zijn nieuw vanaf ik dacht 500 euro en ze spelen best ok! tweedehandsprijs zal dan in de buurt van de 300 moeten liggen.. casio's hebben niet zo'n grote verkoopwaarde. Voor 150 euro gaat het je niet lukken denk ik. Een hele oude stagepiano moet wel kunnen, maar dan zit er weer geen midi op. Je zou ook nog naar een zogeheten halfgewogen of 'semi-weighted' toetsenbord kunnen kijken. Deze spelen niet als een piano, maar ook niet zo 'slap' als een E16. Ik weet zo geen controllers met een halfgewogen toetsenbord (ze zijn er wel zat hoor), maar om een idee te krijgen van het type toetsenbord zou je eens een duur workstation kunnen betasten zoals een motif of een triton.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
..Je zou ook nog naar een zogeheten halfgewogen of 'semi-weighted' toetsenbord kunnen kijken. Deze spelen niet als een piano, maar ook niet zo 'slap' als een E16. Ik weet zo geen controllers met een halfgewogen toetsenbord (ze zijn er wel zat hoor), ...

Ik geloof dat de gemiddelde controller met 76 toetsen een semi-weighted toetsenbord heeft.

Ik leer van jullie in 1 dag aardig bij over de verschillende types toetsen (semi-weighted, hammer action, die dingen). Dank jullie wel allemaal. Ik ga idd maar gauw naar de winkel om mijn vingers ook eens te laten uitzoeken wat ze nou eigenlijk bedoelen. ;-)

@Ic3gl0vE: het woord 'slap' is precies goed voor de E16. De Privia is ook tweedehands nog boven budget.

@Zoidsity: ik vond een 76-toetsen controller voor 175 Euro. Die is idd semi-w. Dus misschien is dat iets voor mij.

wil niet bot overkomen, maar deze vraag is echt al zooooo vaak voorbij gekomen. Gebruik svp de search, dan moet je er wel uit kunnen komen

StudioLogic Fatar SL-98 pro (of XP)

Superplank, precies wat jij nodig hebt!!!:halleluja

Back