Aardelus oplossen

Het probleem is dat de aarde vervuild wordt door lekstromen van (geschakelde) voedingen. De enige structurele oplossing is het creëren van een gebalanceerd 230v net. Op de website equitech.com staat daar veel over uitgelegd.

Het zijn vooral de top studio's die dit toepassen om immuun te worden voor storing en om de resolutie van de gehele installatie te vergroten.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Helaas...
Bij mij is dat toch anders.

Ben wel met je eens dat hoe dichter de stekkers bij elkaar aangesloten zijn, hoe kleiner de lus, maar een lus hou je toch vrees ik.

Als de ene stekker geaards is en de andere niet wel! Maar normaal gesproken werkt het echt zo....zelfde aardebron is geen aardelus.

Origineel geplaatst door Acidfever
Als de ene stekker geaards is en de andere niet wel! Maar normaal gesproken werkt het echt zo....zelfde aardebron is geen aardelus.
Ik denk dat je bedoeld dat de aarde van het 220v systeem tussen 2 groepen een lus vormt?

Wat ik hier nu bedoel met een aarde lus, is een andere:

Apparaat 1 is geaard en zit in geaarde contactdoos
Apparaat 2 is ook geaard en zit in zelfde contactdoos
Appraat 1 heeft ook nog een aarde verbinding met apparaat 2 door audio verbinding en of de mantelverbinding.

Origineel geplaatst door FrankH
Het probleem is dat de aarde vervuild wordt door lekstromen van (geschakelde) voedingen. De enige structurele oplossing is het creëren van een gebalanceerd 230v net. Op de website equitech.com staat daar veel over uitgelegd.

Het zijn vooral de top studio's die dit toepassen om immuun te worden voor storing en om de resolutie van de gehele installatie te vergroten.

furman heeft ze ook .. maar zijn duuuuuur !
ken het principe een beetje .. je maakt een soort nieuwe aarde dacht ik .. of scheid het ! naja weet het dus niet precies meer ! je hebt er iig veel soorten van stroomvoorzieningen die ergens iets me doen .. ja klinkt vaag maar het is een bos waar je de bomen (met niet veel kennis) al snel niet meer ziet

bij boten die stroom van kade halen moet je dat ook doen dacht ik !

iemand die daar betaalbare oplossingen voor heeft rond de 100 a 200 euro voor een niet al te grote studio ?

Ik denk dat je bedoeld dat de aarde van het 220v systeem tussen 2 groepen een lus vormt?

Wat ik hier nu bedoel met een aarde lus, is een andere:

Apparaat 1 is geaard en zit in geaarde contactdoos
Apparaat 2 is ook geaard en zit in zelfde contactdoos
Appraat 1 heeft ook nog een aarde verbinding met apparaat 2 door audio verbinding en of de mantelverbinding.

Apparaat 1, 2 of 3 heeft een licht storende voeding waardoor de aarde op een bepaald punt vervuild raakt en uitstraalt in alle aardverbindingen. Et voila! een aardlus is geboren.

Origineel geplaatst door MadR
furman heeft ze ook .. maar zijn duuuuuur !
ken het principe een beetje .. je maakt een soort nieuwe aarde dacht ik .. of scheid het ! naja weet het dus niet precies meer ! je hebt er iig veel soorten van stroomvoorzieningen die ergens iets me doen .. ja klinkt vaag maar het is een bos waar je de bomen (met niet veel kennis) al snel niet meer ziet

bij boten die stroom van kade halen moet je dat ook doen dacht ik !

iemand die daar betaalbare oplossingen voor heeft rond de 100 a 200 euro voor een niet al te grote studio ?

Gebalanceerde voeding is net als gebalanceerde audio, het positieve en het negatieve signaal werken ten opzichte van de aarde en storing wordt hierdoor automatisch geëlimineerd.

Een geschikte 2x115 volt transformator. Alleen te gebruiken conform geldende veiligheidseisen.
http://www.amplimo.nl/index.html?lang=nl&target=d16.html#p151

Er is blijkbaar nog steeds onduidelijkheid.

Aarde zit op aparaten om dodelijke ongelukken te voorkomen.
De wet van Murfy zegt dat alles wat niet uitgesloten word door de wetten van de natuur ook daadwerkelijk gebeurd.
Dat betekend in dit geval dat er vroeg of laat 230 volt op de behuizing komt te staan. Is de behuizing van electrisch geleidend materiaal, dan is er een potentieele dodelijke situatie ontstaan.
Het aarde contact leid deze dodelijke stroom af naar aarde. En er is geen gevaarlijke situatie meer.

Zoals mijn tekeningen duidelijk laten zien, is er altijd een aarde stroomkring te vinden als twee van deze aparaten op elkaar worden aangesloten.

En alleen bij goed geballanceerde verbindingen heeft deze stroom geen enkele invloed op het audio signaal. Dit is dus de beste oplossing, en word dan ook volop gebruikt in de professionele audio/radio en telekomunicatie wereld.:okdan:

Er ontstaat een probeem als je ongebalanceerde aparaten wilt verbinden met gebalanceerde aparaten: Enorme storing.

Er zijn meerdere manieren om deze brom aan te pakken. En dit is de oorzaak van alle verwarring.
De beste oplosing is om er een active DI-box of trafo tussen te zeten.
Dit vinden de meeste mensen te duur, dus zoeken de fabrikanten naar een andere oplossing.

De "afscherming" van een ongebalanceerde verbinding zit aan de signaal aarde.
Zet je nu de afscherming van een goed gebalanceerde verbinding ook op de signaal aarde, (nu is de verbinding natuurlijk niet meer goed gebalanceerd) dan is de storing tussen de gebalanceerde en ongebalanceerde verbinding veel minder.

Nu is er helaas weer een enorme storing als je 2 verkeerd gebalanceerde aparaten met elkaar verbind. Om de brom te voorkomen, in dit geval, word de afscherming van 1 van de aparaten los gemaakt. Nu heb je weer de zelfde situatie, zoals in de vorige paragraaf, met verkeerd gebalanceerd en ongebalanceerd.
Omdat je de afscherming hebt verbroken, krijg je RF instraling.
Deze kan je naar aarde afleiden met een codensatortje tussen het chasis en de losse afscherming. Er blijft natuurlijk nog steeds de storing die veroorzaakt word door het spannings verschil tussen de 2 chasis aardes.

Origineel geplaatst door Acidfever

???????????????????????

:mega:

Origineel geplaatst door Patat Met
Er is blijkbaar nog steeds onduidelijkheid.

Aarde zit op aparaten om dodelijke ongelukken te voorkomen.
De wet van Murfy zegt dat alles wat niet uitgesloten word door de wetten van de natuur ook daadwerkelijk gebeurd.
Dat betekend in dit geval dat er vroeg of laat 230 volt op de behuizing komt te staan. Is de behuizing van electrisch geleidend materiaal, dan is er een potentieele dodelijke situatie ontstaan.
Het aarde contact leid deze dodelijke stroom af naar aarde. En er is geen gevaarlijke situatie meer.

:mega:
Kijk als ik alles gebalanceerd zou hebben hier, met toptafel en dito soundcard noem het maar op , dan zou ik geen probleem hebben. Das duidelijk :)

Maar ik vroeg mij theoretisch nog even af: als je dus loop hebt, zit je apparaat via 2 punten verbonden aan aarde.

Stel je verbreeekt aarde in de netstekker, dan zit dit apparaat via de audio kabels nog steeds vast aan aarde.

Als je dus een dikke aardedraad parallel aan je audio kabels zou leggen dus aarden aan het volgende apparaat, waarom zou je dan geen goede bescherming hebben?

Wat ik trouwens niet met je eens bent : als je mantel aan 1 kant verbreekt beschermt dit de binnenkant nog steeds tegen rf, behalve op het punt waar je dat sneetje hebt gemaakt.
Hou je dat redelijk klein dan is de schade wel te overzien lijkt me.

...
Stel je verbreeekt aarde in de netstekker, dan zit dit apparaat via de audio kabels nog steeds vast aan aarde.

Als je dus een dikke aardedraad parallel aan je audio kabels zou leggen dus aarden aan het volgende apparaat, waarom zou je dan geen goede bescherming hebben?
...

De impedantie met de aarde moet zo laag mogelijk zijn. In dat geval is de parallele kabel niet het probleem maar de extra overgangsweerstand van chasis naar kabel naar chasis waardoor de veiligheid onvoldoende kan worden gegarandeerd.

...Wat ik trouwens niet met je eens bent : als je mantel aan 1 kant verbreekt beschermt dit de binnenkant nog steeds tegen rf, behalve op het punt waar je dat sneetje hebt gemaakt.

De resolutie van je geluid neemt dan wel af omdat de referentie quasi ontbreekt. Introductie van RF heeft ook te maken met de kwaliteit van je stekkers etc. maar zal in dat geval wel meevallen.

Gebalanceerde voeding is net als gebalanceerde audio, het positieve en het negatieve signaal werken ten opzichte van de aarde en storing wordt hierdoor automatisch geëlimineerd.

Een geschikte 2x115 volt transformator. Alleen te gebruiken conform geldende veiligheidseisen.
http://www.amplimo.nl/index.html?lang=nl&target=d16.html#p151

txs .. zoiets was het .. me geheugen heeft effe wat inzinkingen .. ;)

Er staat me nog wel iets bij dat dit wel weer voor een andere aarde problemen zorgt .. althans dat er nog een ander aarde verschijnsel bijkwam bij het gebruik van die ringkern trafo's .. maar wat het nou precies was ben ik weer vergeten ..

Je wordt als je als leek op deze materie stort hondsdol van alle opvattingen .. soms denk je zelfs dat je zelf in een lus terecht komt waarbij er 1 geen duidelijk antwoord is ! :D

maar gelukkig is er deze tread ..

Kijk als ik alles gebalanceerd zou hebben hier, met toptafel en dito soundcard noem het maar op , dan zou ik geen probleem hebben. Das duidelijk :)

Maar ik vroeg mij theoretisch nog even af: als je dus loop hebt, zit je apparaat via 2 punten verbonden aan aarde.

Dus je hebt maar 1 aparaat op netaarde aangesloten en met een extra draad de verdere chasis verbonden.
Dat moet goed gaan volgens mij.

Bestudeer nog even de tekening van de ongebalanceerde verbinding.
Je kan je hele instalatie beschouwen als 1 aparaat. De signaalprosessor kan je splitsen in meerdere dingen, die dan je andere aparaaten voorstellen.
Dit is voor de meeste mensen hier de beste oplossing.

Wat ik trouwens niet met je eens bent : als je mantel aan 1 kant verbreekt beschermt dit de binnenkant nog steeds tegen rf, behalve op het punt waar je dat sneetje hebt gemaakt.
Tuurlijk het valt allemaal wel mee. Maar wil je helemaal geen storing dan is er maar 1 goede oplossing.

wet van Murphy!

Quote van Equi=tech

Quote van Equi=tech

In a balanced power system, the voltages on the system's two output terminals are 180 degrees out of phase to each other with respect to ground. The system reference (ground) originates at the output center tap of an AC isolation transformer. In other words, the system's grounding reference (zero position) is located at the system's mean voltage differential or zero crossing point of the AC sinewave. This is a far more effective way to establish a reference potential for an AC system. The center tap is then grounded to Earth for electrical safety and for referencing shields.

There is never any voltage or current present on the ground reference in a balanced power system. Transient voltages and reactive currents which normally would appear on the neutral and ground wires are also out of phase and likewise, sum to zero at the ground reference thereby canceling out AC hum and noise.

Bij een goed gebalanceed systeem hebben aardstromen geen enkele invloed op het audio signaal.

Het ac voedings systeem kan dus dan ook gewoon ongebalanceerd blijven.

Re: Quote van Equi=tech

Re: Quote van Equi=tech

Bij een goed gebalanceed systeem hebben aardstromen geen enkele invloed op het audio signaal.

Het ac voedings systeem kan dus dan ook gewoon ongebalanceerd blijven.

Helaas is EM interferentie niet altijd even navolgbaar en zijn niet alle voedingen van topkwaliteit dus het helpt wel degelijk. Maar bij ongebalancreerde audio kan het niet veel uitrichten.

De impedantie met de aarde moet zo laag mogelijk zijn. In dat geval is de parallele kabel niet het probleem maar de extra overgangsweerstand van chasis naar kabel naar chasis waardoor de veiligheid onvoldoende kan worden gegarandeerd.

De resolutie van je geluid neemt dan wel af omdat de referentie quasi ontbreekt. Introductie van RF heeft ook te maken met de kwaliteit van je stekkers etc. maar zal in dat geval wel meevallen.
Mwoah, overgangsweerstand als je een aarde kabel aan je apparaten schroeft?

Zo zit menig aarde kabel nl ook vast in een apparaat.

Dus je hebt maar 1 aparaat op netaarde aangesloten en met een extra draad de verdere chasis verbonden.
Dat moet goed gaan volgens mij.

Bestudeer nog even de tekening van de ongebalanceerde verbinding.
Je kan je hele instalatie beschouwen als 1 aparaat. De signaalprosessor kan je splitsen in meerdere dingen, die dan je andere aparaaten voorstellen.
Dit is voor de meeste mensen hier de beste oplossing.

Tuurlijk het valt allemaal wel mee. Maar wil je helemaal geen storing dan is er maar 1 goede oplossing.
Nee ik heb het over 2 of meer apparaten.

Bij mij is het zo dat als ik de aarde van de mixer afhaal ik geen brom heb.
Nu lijkt het mij niet zo heel dom gedacht om een VD draad te schroeven aan mn mixer chasiis, en die te leggen aan het chassis van een apparaat dat ook aan aarde ligt, maar waarmee de brom wel afneemt.

Helemaal geen storing zal sowieso niet gaan als je met ongebalanceerde verbindeingen werkt.
Maar met een SN van -80db ben ik voorlopig wel content.

Dat gaat met bovenstaande manier lukken zonder dat ik weer andere apparatuur hoef te kopen lijkt het.

Mwoah, overgangsweerstand als je een aarde kabel aan je apparaten schroeft?

Zo zit menig aarde kabel nl ook vast in een apparaat.

Aan de binnenkant heb je niet het risico dat er lak tussen zit. Aan de buitenkant moet je daar aanmerkelijk meer moeite voor doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over kapotgedraaide koperdraadjes die de overgangsweerstand vergroten. Let wel we hebben het over het moment dat er 230v RMS door de aardedraad gaat doordat er een storing optreed.

Sorry.

Het is overgens wel een echte natuurwet.

De wet van Murphy: als de kans dat iets gebeurt of misgaat bestaat(groter dan 0 is) dan zal het ooit eens gebeuren.

Aan de binnenkant heb je niet het risico dat er lak tussen zit. Aan de buitenkant moet je daar aanmerkelijk meer moeite voor doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over kapotgedraaide koperdraadjes die de overgangsweerstand vergroten. Let wel we hebben het over het moment dat er 230v RMS door de aardedraad gaat doordat er een storing optreed.
Begrijp ik :)

Maar als je met je multimeter de weerstand checkt ben je eind op weg lijkt me?
Ik heb het hier over VD draad trouwens.

Back