Aardelus oplossen

Gebruik korte kabels van goede kwaliteit en goede connectoren. Verbind metalen behuizingen met elkaar en neem veel tijd om de resterende problemen op te sporen.

Ik ben al stukje verder nu, de echte veroorzaker van het leed was die fw410, die via de mac een aardlus met de mixer veroorzaakt.
Dat bleef ie ook doen met goede connectoren / chassis met elkaar verbinden.

Nu heb ik al een soort workaround oplossing gevonden zoals van die link van Radiance:
De ongebalanceerde 2 draden sluit ik aan op de + en - van gebalanceerde ingangen van de mixer en bigknob.
De aarde sluit ik dan niet aan.
Dan heb ik gewoon echt 0 brom, ook als ik het echt vol openzet :)

Maar heb nu nog steeds wel een aardbrommetje als ik een analoge bak erop aansluit.
Had ook al chassis met elkaar verbonden, maar dat hielp niet echt veel.

Nu kan ik dat ook op diezelfde manier verhelpen, alleen is dat erg veel soldeer werk :)
Ik was nieuwsgierig of PatatMet er nog een andere concrete oplossing voor mij had.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Maar heb nu nog steeds wel een aardbrommetje als ik een analoge bak erop aansluit.
Had ook al chassis met elkaar verbonden, maar dat hielp niet echt veel.

Brom wanneer je een analoge bak aansluit op de FW410? Dan is het gebruik van een DI een goed idee.

Origineel geplaatst door FrankH
Brom wanneer je een analoge bak aansluit op de FW410? Dan is het gebruik van een DI een goed idee.
Nee op de spirit. Dus dan krijg ik weer loop tussen mixer en synth.
Tis niet zo veel, maar ja ben nu toch bezig :)

Nee op de spirit. Dus dan krijg ik weer loop tussen mixer en synth.
Tis niet zo veel, maar ja ben nu toch bezig :)

De Spirit Live zit wel met de geaarde stekker aangesloten op het lichtnet en de synth ook?

Uiteraard!
Dat is nu de bro(m)n van alle ellende toch hehehe :D

Inderdaad!
Helpt een extra draadje van chassis naar chassis?

Origineel geplaatst door FrankH
Inderdaad!
Helpt een extra draadje van chassis naar chassis?
Nagenoeg niet. Helpt wel iets hoor.

De methode van ongebalanceerd naar gebalanceerd + - met weglating van aarde heeft veel meer resulataat dan chasiis verbinden. Dan is de brom bij mij echt weg.

Hier een voorbeeld van de aardlus die je krijgt als je twee "correct" gebalanceerde apparaten op elkaar aansluit met de aarde aan twee kanten vast.De groene lijn geeft aan waar de aardlus zich bevind.
Hiermee krijg ik dus af en toe WEL brom en nee, de apparaten zijn wel goed geaard en zo....
Dit vormt toch écht een aardlus of ben ik nou achterlijk?!

Attachments

• balans2.jpg
    balans2.jpg
    41,3 KB · Bekeken: 120
Er is een potentiaal verschil tussen de aarde aansluiting van de apparaten, dus een aardlus.

Origineel geplaatst door radiance
Hier een voorbeeld van de aardlus die je krijgt als je twee "correct" gebalanceerde apparaten op elkaar aansluit met de aarde aan twee kanten vast.De groene lijn geeft aan waar de aardlus zich bevind.
Hiermee krijg ik dus af en toe WEL brom en nee, de apparaten zijn wel goed geaard en zo....
Dit vormt toch écht een aardlus of ben ik nou achterlijk?!

Nee, je hebt helemaal gelijk.

Alleen deze aardlus heeft geen invloed op het audio signaal.

Topiejopie.

Zodra je apparaten, die geaard zijn aan elkaar knoopt. Krijg je een aardlus.

het hangt van de aansluiting af of deze stroom veel, weinig of geen invloed heeft op het audio signaal.

Bij een goed gebalanceerd systeem is er geen enkele invloed op het audio signaal.

Laatst gewijzigd:
Toch nog een onduidelijkheid van mijn kant:

Waarom niet toch aarde van een appraat afhalen, als het echt een loop betreft zit dit apparaat nog steeds aan aarde via een andere omweg?

Toch nog een onduidelijkheid van mijn kant:

Waarom niet toch aarde van een appraat afhalen, als het echt een loop betreft zit dit apparaat nog steeds aan aarde via een andere omweg?

Het gaat erom dat je 2 apparaten niet vanaf verschillende bronnen moet aarden.

DUs stel dat apparaat 1 zijn voeding krijgt via groep A apparaat 2 via Groep 2. ALs je deze apparaten nu middels een audioaansluiting op elkaar gaat aansluiten kun je last krijgen van een aardelus.

Dit is in principe op te lossen door de aarde van 1 van de apparaten los te gooien maar dit is niet echt de veiligste oplossing natuurlijk!

In een sound on sound heeft ooit gestaan hoe je de aardedraad van een audiokabel kunt uitvoeren met een kleine condensator om zo de aardelus te ontkoppelen. Even zoeken op de site zou ik zeggen.

Origineel geplaatst door Acidfever
Het gaat erom dat je 2 apparaten niet vanaf verschillende bronnen moet aarden.

DUs stel dat apparaat 1 zijn voeding krijgt via groep A apparaat 2 via Groep 2. ALs je deze apparaten nu middels een audioaansluiting op elkaar gaat aansluiten kun je last krijgen van een aardelus.

Dit is in principe op te lossen door de aarde van 1 van de apparaten los te gooien maar dit is niet echt de veiligste oplossing natuurlijk!
Nou dat vraag ik me nu dus af.

Als je een apparaat hebt met alleen 220v en aarde en verder niets, dan is het niet echt veilig.

Maar als je nu een aarde loop hebt, dan is elke apparaat verbonden middels aarde door 2 verbindingen.

Dus haal je van 1 kant de aarde eraf dan zou hij toch nog steeds via een omweg aan aarde vastzitten?

Nou dat vraag ik me nu dus af.

Als je een apparaat hebt met alleen 220v en aarde en verder niets, dan is het niet echt veilig.

Maar als je nu een aarde loop hebt, dan is elke apparaat verbonden middels aarde door 2 verbindingen.

Dus haal je van 1 kant de aarde eraf dan zou hij toch nog steeds via een omweg aan aarde vastzitten?

Ehm ja, maar stroom kiest de weg van de minste weerstand. Normaal is dat de aarde van je voedingskabel. Maar neem jij het risico dat de mantel/aarde van je audiokabel nog steeds minder weerstand geeft dan je lichaam?

:D

Ehm ja, maar stroom kiest de weg van de minste weerstand. Normaal is dat de aarde van je voedingskabel. Maar neem jij het risico dat de mantel/aarde van je audiokabel nog steeds minder weerstand geeft dan je lichaam?

Ik snap je punt, ikzelf zou ook niet zo snel aarde eraf halen.

Maar wat op zich nog een mogelijkheid is, om dus niet van gare stekkers afhankelijk te zijn, is diezelfde verbinding met een dikke kabel als extra zekerheid aan te brengen.

Dan zou je ook van je loop af zijn en toch aarding hebben. :)

Ik snap je punt, ikzelf zou ook niet zo snel aarde eraf halen.

Maar wat op zich nog een mogelijkheid is, om dus niet van gare stekkers afhankelijk te zijn, is diezelfde verbinding met een dikke kabel als extra zekerheid aan te brengen.

Dan zou je ook van je loop af zijn en toch aarding hebben. :)

Ow het gebeurd vaak zat hoor, dat de aarde van een apparaat wordt afgeplakt.....makkelijker is gewoon zorgen dat je de 2 apparaten vanuit hetzelfde stopcontact voedt. Dan heb je namelijk nooit een aardelus!

[Bmakkelijker is gewoon zorgen dat je de 2 apparaten vanuit hetzelfde stopcontact voedt. Dan heb je namelijk nooit een aardelus!

:D [/B]
Helaas...
Bij mij is dat toch anders.

Ben wel met je eens dat hoe dichter de stekkers bij elkaar aangesloten zijn, hoe kleiner de lus, maar een lus hou je toch vrees ik.

Back