D&R EQ mengpaneel reparatie vraagje

sander

_
Op 3 kanalen van mijn mengpaneel doet een gedeelte van de EQ ongeveer niks. De High wel en de bass ook, maar de mid en frequency nauwelijks tot niks.

Nu heb ik een aantal condensatoren vervangen die in de buurt van die potmeters zitten, maar het heeft nog niet tot succes geleid. Het vervelende is dat de printbaan afbreekt op het moment dat je condensator verwijderd. Dus ik heb nu allemaal van die bruggen gebouwd.

Het zou natuurlijk zonde zijn als ik dat bij alle condensatoren moet doen en dan achteraf blijkt dat het probleem niet aan de condensatoren ligt.

Wat voor effect hebben de opamps op de EQ? Ze zijn allemaal vervangen ooit, maar zou daar ook het probleem kunnen zitten. Die kan ik heel makkelijk vervangen aangezin het IC's in voetje zijn.

Het afbreken van de printbaan, komt denk ik omdat ik een tinzuiger gebruik. Misschien kan ik beter de oude soldeer laten zitten en alleen warm maken en oud onderdeel eruit trekken.

Laatst gewijzigd:
Keb net een paar dagen geleden een 32 kanaals inline d&R series 8000 (met vca en mute automatisering!) gekocht en voor zover ik in de service manual kan zien gebruikt ie per eq bandje een ic (of 1 dual opamp per 2 bandjes, weet ik niet zeker moet ik eerst ff beter zoeken) .

Als die ic het niet meer doet dan doet je eq het ook niet. Ik zou dus eerst proberen die ic te vervangen en dan pas alle andere componenten.

Wel eerst ff van te voren meten of die ic wel de juiste voeding spanning krijgt, anders blaas je die ic meteen weer op.

Om welk type d&r mixer gaat het hier eigenlijk? Op deze pagina kun je van bijna alle oude D&R mixers de handleiding en service manual vinden.

http://www.d-r.nl/dnrsite/Service Parts/Service parts.htm

succes!

groeten,

Thomas

Hoi Thomas. Het is een 1000 serie uit 82. Ik ken die site, heb ook de service handleiding. Alle Opamps met voetje en de meeste elco's van 1 kanaal heb ik vervangen maar heeft geen resultaat opgeleverd. Of misschien dat de EQ iets meer doet, moet dat nog even vergelijken met kanaal waar ik nog niks aan gedaan heb. Ook heb ik het idee dat er misschien ergens een foutje ingeslopen is bij het maken van wat bruggen omdat de soldeer punten niet meer te gebruiken waren.(rondje printbaan waar je op soldeert liet los). Mot binnenkort maar weer kijken en anders iemand opzoeken die het niet voor mij maar met mij wil repareren. Ik wil namelijk wel meekijken.

Laatst gewijzigd:
Ben ook bezig met het uitzoeken waarom ledbar het op 2 kanalen niet doet. Heb inmiddels enige voorgang geboekt. Ik kan nu de leds weer laten branden, maar ze gaan nog niet aan uit op de maat van de muziek Er zit een knop waarmee je de leds kan afstellen, als ik die opendraai, dan gaan alle lampjes voluit branden. Draai ik de knop op 0, dab gaan de lampjes ook stuk voor stuk uit. Als iemand een idee waar ik precies moet zoeken dan graag. Hieronder zie je het schema van 1 kanaal.

kanaalschema.jpg

@MvM, volgens mij is de vraag waar de trigger zit voor de ledjes.

ben geen electrotechnieker, maar even wat logica op losgelaten:

- de spanning naar de ledjes toe is aanwezig en af te stellen, ik denk dat het een soort van gain potmeter is, hoe meer spanning je erheen stuurt, hoe verder de led-meter uitslaat. dus wat dat betreft is de led-meter zelf in orde.

- verder heeft de led-meter een stuurspanning nodig vanuit het betreffende kapotte kanaal, waardoor ie ook echt uitslaat aan de hand van het signaal wat op het kanaal binnenkomt.

dit doet ie niet, dus het probleem is dat het binnenkomend signaal (kanaal) op een of andere manier de led-meter zal moeten bereiken.

hoop dat ik t goed heb begrepen :)

Re: D&R mengpaneel EQ reparatie vraagje

Re: D&R mengpaneel EQ reparatie vraagje

[

Het afbreken van de printbaan, komt denk ik omdat ik een tinzuiger gebruik. Misschien kan ik beter de oude soldeer laten zitten en alleen warm maken en oud onderdeel eruit trekken. [/B][/QUOTE]

opletten met solderen en verwarmen en t onderdelen eruittrekken
want asj toevalligerwijs ietste laat trekt [ koud ] trekje de soldeer los van de "bakeliet/hoet heet dat spul ,...print
niet t print spoor
soo heb ikus mn 606 bijn a gesloopt ,...allemal kleine bruggetjes maken iig
ik heb ook een dr en daar is de control room grote rode knop van kapot ik kan niet iets aan zetten in de "room "ook bvervelend
maar tis de 2000serie ...best groot en ik begin er nog niet aan ...komt lartert wel 1 keer

maar ja eq = belang rijk en zeker als een gain weg valt ...
sc6

Ik heb een tip gekregen om solderwick desoldeerd draad te gebruiken. De tinzuigergebruikte ik op een gegeven moment al niet meer. Dus dat ga ik morgen kopen.

Ik heb je schema voorzien van wat kleur :)

De uitleg:
1 - waar het signaal binnenkomt, dit gaat via de rode lijn naar 3 (Waar slaat de benaming SYNC op, weet je dat?)
2 - het audio signaal na de EQ, dit gaat via de blauwe lijn naar 3
3 - schakelaar die je laat kiezen tussen pre of post EQ monitoring (monitoring via LED's)
4 - het IC dat de ledjes aanstuurt.

Rondom het IC bij nummer 4 is een veelhoek van een lichtblauwe kleur getekent, dat is het gebied waarin de regel electronica van de LED uitlezing zit.

BTW, ik snap nog steeds niet precies wat je nu wilt weten.
Ik hoop dat dit je iets op weg brengt :)

Attachments

• kanaalschema-b.jpg
    kanaalschema-b.jpg
    46,4 KB · Bekeken: 126
Laatst gewijzigd:
Bedankt MRM voor je uitgebreide beschrijving!!. Ik zal snel gaan bekijken. Maar ik snap alleen niet dat jij niet snapt wat ik precies wil, tenminste dat schrijf je. :D

Die ledjes, de level indenticatie, die werkt niet.

Citaat handleiding:

Bovenaan elk kanaal zit een 5-segment ledbargraaf met snelle oplooptijd en langzame afname, gerelaliseerd in een totaal nieuwe "led-diode" ontwerp.

heb je gecheckt of ic11 het wel doet en of die diode die daarna komt nog tip top is? die ic11 lijkt my een buffer versterker om de meter te voeden.

ben zelf ook geen electro technicus, ben meer een "enthusiaste soldeerder" maar ik moet wel zeggen dat hoe meer info je zelf geeft hoe beter mensen je kunnen helpen. Is het niet een idee om je vraag te posten op het prodigy-pro (audio electronica) forum?
http://www.prodigy-pro.com/forum/

Origineel geplaatst door sander
Bedankt MRM voor je uitgebreide beschrijving!!. Ik zal snel gaan bekijken. Maar ik snap alleen niet dat jij niet snapt wat ik precies wil, tenminste dat schrijf je. :D

Die ledjes, de level indenticatie, die werkt niet.

Citaat handleiding:

Bovenaan elk kanaal zit een 5-segment ledbargraaf met snelle oplooptijd en langzame afname, gerelaliseerd in een totaal nieuwe "led-diode" ontwerp.

OK, een kleine hint voor het foutzoeken:

stap 1, Zet een luide track (desnoods een track met white noise) op de ingang, en kijk of de ledjes branden.
stap 2, Zet de schakelaar in het schema bij de '3' in de andere stand, en kijk wederom of de ledjes branden.

Als ze in beide gevallen niet branden, zit de fout in het schema achter '3', dus de opamp met de 11, of uA 267, of de omringende componenten, of de printsporen.

stap 3, Je kunt de spanning proberen te meten over de 2u2 - 25 volt condensator, of over de 47 KOhm weerstand (die éne die met 1 pootje aan aarde hangt, niet die andere!). Daar hoort een (afgeleide) spanning op te staan, dus een spannig die meegaat op het nivo van je aangeboden geluid. De diode richt de boel gelijk, dus je moet meten op gelijkspanning!

stap 4, Staat er geen DC spanning over de condensator, dan zit je probleem links ervan in het schema.
Staat er wel spanning, dan zou de uA 267 mijn eerste verdachte zijn, omdat de omliggende componenten een goede levensduur behoren te hebben. Echter, ik zou ook terwijl de boel uit staat, met een 'doorfluiter' de printsporen e.d. nameten, om te kijken of er wellicht een breuk is, of zo iets.

Origineel geplaatst door sureshotstudio
heb je gecheckt of ic11 het wel doet en of die diode die daarna komt nog tip top is? die ic11 lijkt my een buffer versterker om de meter te voeden.
Het is een buffer versterker, met een versterking van 4,7. Maar hij is niet bedoel om de meter 'te voeden', maar in combinatie met de diode en de condensator wordt de wisselspanning omgezet in (enkelzijdig) gelijkgerichte spanning, kortom gelijkspanning.

Deze gelijkspanning wordt naar een rij ledjes gestuurd en uA267, het IC dat de ingekomen gelijkspanning vergelijkt en zo één of meerdere ledjes laat oplichten. De weerstand en condensator bij de uA267 bepalen vermoedelijk de opkom-tijd en/of afval tijd, dus die zouden eventueel ook nog kunnen zorgen dat a) de ledjes zo traaag opkomen dat je ze nooit ziet oplichten, of b) zo vlug laten afvallen dat je nooit zag oplichten...

Die twee componenten staan ook op mijn lijsten van verdachten :maffia:

De elco welke met beide pootjes ook verbonden is met de led IC geeft 0,7 V DC, terwijl dat op de andere kanalen (incl de andere defecte led kanaal) 13,36 DC is. Dit is echter wel een exemplaar welke al vervangen is door mij.
Maar ik zal morgen opnieuw dat gedeelte helemaal vergelijken met een ander kanaal.

Origineel geplaatst door sander
De elco welke met beide pootjes ook verbonden is met de led IC geeft 0,7 V DC, terwijl dat op de andere kanalen (incl de andere defecte led kanaal) 13,36 DC is. Dit is echter wel een exemplaar welke al vervangen is door mij.
Maar ik zal morgen opnieuw dat gedeelte helemaal vergelijken met een ander kanaal.

0,7 zeg je? Dat is een diode spanning, dus dan zou de diode links aan aarde liggen... en dus zou dan IC 11 kapot (kunnen) zijn.

Maar, waar ik benieuwd naar ben, is of de gemeten spanningen van jou (13,6 V) meegaan met het nivo van de muziek, of blijven ze constant zolang je mixer aan is?

Zo ik heb desoldeertin gekocht en een nieuwe soldeerbout, want die man vondt 12W wat aan de lage kant en zeker als je desoldeertin gaat gebruiken. Heb nu een velleman instelbaar soldeerstation gekocht. 48W, 100 tot 450 graden instelbaar. Dat scheelt misschien wel bij het loslaten van die printbanen.

Zo ik had net een vikkie in de mixer. iceetje verkeerd enom 8o)

Gellukig is alleen een weerstandje verbrand, maar kanaal en
weerstand werken gelukkig gewoon nog. Alleen is ie nu zwart zeg maar :D

Zeg is er iemand waar ik met de mixer langs kan komen en mee kan kijken tijdens het repareren. Ik woon in Alphen a/d Rijn en apparaat is zonder bodemplaat makkelijk door 1 persoon te tillen, Overal is redelijk makkelijk bij te komen zonder iets los te maken.
Van 3 kanalen werkt dus de Mid en FREQ minimaal en 2 kanalen knipperen de ledjes niet meer.
Op 1 daarvan branden ze inmiddels wel weer, maar dan constant.

Back