D&R EQ mengpaneel reparatie vraagje

Oeps is niet zo best ;) , weerstandje kan je beter vervangen, die gaat alsnog wel een keertje kapot en hij zal wel wat in waarde zijn toegenomen.
Ik weet niet hoe je dat desolderen doet, het beste kan je in een enkele beweging de tin verhitten en het componentje met een tangetje eruit trekken, en dan pas de soldeer verwijderen, als je eerst het soldeer verwijderd en dan aan het componentje gaat zitten trekken heb je kans dat je je print kapot trekt door achter gebleven tinresten waaraan het componentje nog vast zit.
Enne doet je mixert het nu al? :)

Ja mixer doet het, maar ligt al een maand ofzo open op z'n kop met nog steeds de defecten waarvoor ik topic startte. Maar zie mijn vorige reply. Die voor de weerstand. Ik zoek dus iemand waar ik mee kan kijken tijdens het repareren. Wil er best wat voor betalen, maar wil er ook wat van leren. Het schiet bij mij niet op aangezien er steeds geen zin in heb, en dan weer even wel, etc.

Origineel geplaatst door richard2000
Ik weet niet hoe je dat desolderen doet, het beste kan je in een enkele beweging de tin verhitten en het componentje met een tangetje eruit trekken, en dan pas de soldeer verwijderen, als je eerst het soldeer verwijderd en dan aan het componentje gaat zitten trekken heb je kans dat je je print kapot trekt door achter gebleven tinresten waaraan het componentje nog vast zit.

Hoe doe je dat toch, als je component meer dan 3 pootjes bezit?

Origineel geplaatst door Roel
Hoe doe je dat toch, als je component meer dan 3 pootjes bezit?

Het hangt er vanaf wat voor een component het is; bij IC's heb je bepaalde metalen 'mallen' die je op de rij pootjes zet, zodat je alle pootjes tegelijk kunt verhitten.
Er zijn ook mensen die met een hetelucht-pistool de component zo erg verwarmen dat íe er haast vanzelf uitvalt, helaas is de component dan waarschijnlijk helemaal stuk, maar je printplaat is nog wel heel :)

Zelf gebruik ik eerst lietze*, dat is een soort van manteldraad dat je tegen de aansluiting met het tin legt, door nu de lietze te verwarmen met een soldeerbout, zal het tin hierin vloeien. Zo is de meeste soldeertin al weg, hierna even de aansluiting verwarmen, en los is de component.

Soms kun je ook met de soldeerbout tegelijk de pennen van een transistor verwarmen, door de bout er tussen te prikken, maar dat is niet bevordelijk voor de levensduur van de transistor; een klein stukje lietze* om de pootjes heen wikkelen (1 slag) is een betere methode IMHO.

Lietze wordt ook wel 'desoldeerdraad' genoemd.

Afbeelding; onderaan de 'houder' steekt het draad uit, hier gaat het om.
811785_BB_00_FB.EPS.jpg

lietze gebruik ik zelf ook, maar in het verwijderen van componentjes zoals encoders met 5 pootjes die nog ver uit elkaar liggen ook, is het toch nogal een hoop tijd om alles te desolderen!=(

sandert er is een ventie die verkoop mega veel shit van d&r tafel eigenlijk halev tafels maar asje net dat nodig hebt bv een eq sectie uit schroeven pottie in je eigen mixert of led bars

ik zal morguh ff kijken staat ergens in mn ebay
zegmaar

bedankt, altijd handig zo'n adresje, maar ik denk dat mijn tafel simpel eg gerepareerd kan worden door wat kleine
componentjes te vervangen. Tenminste zo lijkt het. Hele kanalen hoeven hoogstwaarschijnlijk niet.

Origineel geplaatst door R-ond
sandert er is een ventie die verkoop mega veel shit van d&r tafel eigenlijk halev tafels maar asje net dat nodig hebt bv een eq sectie uit schroeven pottie in je eigen mixert of led bars

ik zal morguh ff kijken staat ergens in mn ebay
zegmaar

Mensen, ik, nou ja beter gezegd mede forumlid etaoin heeft wat hulp nodig bij het vinden van een oplossing voor het EQ probleem. De tafel staat al een maandje ofzo bij Etaoin, maar ondanks het vele zoeken en meten iis het probleem toch niet gevonden.

Etaoin zal in dit topic wat meer technische details kunnen geven en dan hoop ik dat er hier een slimmerik is die hulp kan bieden.

Bij voorbaat dank alvast!

De tafel staat al een maandje ofzo bij Etaoin, maar ondanks het vele zoeken en meten iis het probleem toch niet gevonden.

Waarbij gezegd moet worden dat door vakantie en andere zaken hij het grootste deel van die tijd op z'n kant tegen de muur heeft gestaan en de kaboutertjes hebben 'm helaas ook niet gemaakt :D

Stand van zaken: de meters doen het weer dus het EQ probleem is het enige dat er nog in zit (plus een lage gain op die kanalen, maar ik gok dat dat gerelateerd is). Onderstaand nog een keer de EQ. De componenten die in de mixer zitten wijken iets af van de waardes die hierin staan, maar dat is bij alle kanalen zo. In een defect kanaal is het signaal tot na de hi/low regeling nog prima (dus zeg maar totaan de uitgang van opamp 2).

Symptoom: de mid potmeter heeft weinig effect. Waar een normaal kanaal +/-10dB bereik heeft, heeft deze denk ik 0,1 ofzo. Vrijwel niet hoorbaar in ieder geval. Dit is op meerdere kanalen het geval (dus een defect dat zich herhaalt).

Wat weten we zeker dat het niet is: de opamps zijn allemaal in orde, de weerstanden en condensatoren zijn goed, en de potmeters werken ook prima. Op de opamps staat de juiste voedingsspanning. Dan denk je al snel aan een probleem op de printplaat (haarscheurtjes, slecht soldeerpunt o.i.d.), maar ik kan me niet voorstellen dat die in meerdere kanalen op dezelfde plaats optreedt.

Attachments

• eq.jpg
    eq.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 100
Origineel geplaatst door etaoin
...Symptoom: de mid potmeter heeft weinig effect. Waar een normaal kanaal +/-10dB bereik heeft, heeft deze denk ik 0,1 ofzo. Vrijwel niet hoorbaar in ieder geval. Dit is op meerdere kanalen het geval (dus een defect dat zich herhaalt).
....

Mijn vraag is dan meteen, wat hebben die kanalen gemeenschappelijk, dat de andere kanalen niet hebben?
Eén ding weet ik al, het defect :)
Maar hebben ze bijvoorbeeld een gemeenschappelijke aarde rail, voedingsrail, of connector, die wel aangesloten is op de defecte kanalen, terwijl de goed werkende kanalen hun elektrieke verbinding maken met een andere draad/connector/of zo?
Misschien is de spanning wel OK, maar is de te leveren stroom te weinig?

Zijn alle kanalen qua componenten identiek; of hebben de defecte kanalen andere C's, opamps (let op A B C varianten!) noem maar op?

Probeer het probleem te benaderen als een Vulcan; het probleem moet logisch op te lossen zijn...

Waar staat de tafel overigens, in de regio van Zwolle?
EDIT, de bovenstaande vraag trek ik in, Vleuten ligt vast niet in de buurt :stupid

Maar hebben ze bijvoorbeeld een gemeenschappelijke aarde rail, voedingsrail, of connector, die wel aangesloten is op de defecte kanalen, terwijl de goed werkende kanalen hun elektrieke verbinding maken met een andere draad/connector/of zo?

Nee, het zijn 16 broodjes die allemaal op dezelfde rail zitten. En nee, de defecte kanalen zitten niet aan de uiteinden van die rail. Sowieso werkt de rest van zo'n defect broodje prima, wat niet wijst op een probleem met de voeding.

Zijn alle kanalen qua componenten identiek; of hebben de defecte kanalen andere C's, opamps (let op A B C varianten!) noem maar op?

Kanalen zijn helemaal identiek. Opamps zijn niet het probleem, als je die uit een defect kanaal verwisselt met die in een goed kanaal blijft het probleem bestaan. En hij vertoont ook hetzelfde probleem met de LF347 die erin zit als met een TL074 of TL084, dus het is geen variatie-probleem.

het probleem moet logisch op te lossen zijn...

Dat leek mij ook, zeker met twee goede kanalen naast elk defect kanaal kun je lekker A/B'en. Je kunt ook keurig zien waar het signaal de mist in gaat, maar ik heb nog niet gevonden waarom.

Attachments

• bus.jpg
    bus.jpg
    76 KB · Bekeken: 97
Maken de lopers van de potmeters goed kontakt?

Enne, ik zou inderdaad ook eens kijken of de printsporen allemaal goed zijn; is veel meetwerk, maar als de componenten goed zijn, en het mechaniek van de bewegende onderdelen goed, en de voedingsspanning goed, de IC pootjes goed, wat rest er dan nog?
Printsporen en draadjes...

Maken de lopers van de potmeters goed kontakt?

Ja. Had ik al gecheckt maar heb ik gister nog even gedubbelcheckt. Sowieso is het zo dat de EQ wel werkt, maar het bereik veel kleiner is dan van een goed kanaal. Bij een slechte loper verwacht ik dat eraan draaien geen effect heeft, of rommelig is.

Printsporen zijn al deels gecheckt maar inderdaad nog niet het hele broodje. Toch zegt mijn gevoel dat het ergens anders zit, ik kan me niet voorstellen dat op vier kanalen exact hetzelfde printspoort stuk is. Het zijn geen haarlijntjes, ze zijn redelijk breed.

Iemand hier die uberhaupt weet hoe dat mid-EQ circuit precies werkt? Waardoor wordt bepaald hoe sterk hij filtert?

Ik zit erover te denken om die mid-EQ even op breadboard na te bouwen en te kijken of ik dit defect kan reproduceren. Dat werkt sowieso wat makkelijker dan tussen die broodjes pielen. Ze kunnen er helaas niet zo makkelijk uit als bij een echte modulaire tafel.

Ja. Had ik al gecheckt maar heb ik gister nog even gedubbelcheckt. Sowieso is het zo dat de EQ wel werkt, maar het bereik veel kleiner is dan van een goed kanaal. Bij een slechte loper verwacht ik dat eraan draaien geen effect heeft, of rommelig is.

Printsporen zijn al deels gecheckt maar inderdaad nog niet het hele broodje. Toch zegt mijn gevoel dat het ergens anders zit, ik kan me niet voorstellen dat op vier kanalen exact hetzelfde printspoort stuk is. Het zijn geen haarlijntjes, ze zijn redelijk breed.
Het kan een fout zijn in het soldeerbad, waardoor één of meerdere solderingen optisch goed lijken, doch elektrisch een te hoge weerstand hebben. Zo'n fout kan dan 'ineens' na lange tijd aan het licht komen omdat de weerstand steeds iets hoger wordt.

Iemand hier die uberhaupt weet hoe dat mid-EQ circuit precies werkt? Waardoor wordt bepaald hoe sterk hij filtert?
Als je me vertelt waar (component namen/nummers graag) in het schema de EQ's zitten, en hoeveel potmeters (2 of 3?) de totale EQ sectie hebt kan ik meer vertellen...

Als je me vertelt waar (component namen/nummers graag) in het schema de EQ's zitten, en hoeveel potmeters (2 of 3?) de totale EQ sectie hebt kan ik meer vertellen...

Het schema van de EQ staat hierboven in de thread. Componenten zijn niet genummerd, maar dit is de complete EQ. low/hi level pots (links in het schema -- dit werkt op alle kanalen prima), mid level (midden) en de dual pot is de mid sweep.

Hmm...

Ik heb al weer jaren niet meer me bezig gehouden met deze onderwerpen, en helaas begrijp ik niet het heel schema.

Maar ik heb op bijgevoegd plaatje wat aantekeningen gemaakt.

De groene lijn is de weg die het signaal aflegt naar de EQ sectie toe
Rood is door de mid EQ
Blauw is uit / weg van de EQ sectie

De rode potmeter is de mid eq pot, die ervoor zorgt hoeveel signaal er naar het 'mid eq filter' gaat.
Er van uitgaande dat de sweep is ingesteld op 1 punt, verwaarloos ik de dual pot.
Dan houd je een serie van R en C over die het mid EQ filter vormen (is logisch wat de low en hi waren een combinatie van RC en CR)

Hardop denkend / beredeneren:
Stel de loper van de rode pot staat onderaan, dan ziet het signaal 2 wegen:
1, de rode pot (nu weerstand) van 100k plus daarna een RC filter in serie
2, 100k via de groene lijn
Het is dan aannemelijk dat het signaal enkel keuze 1 maakt dus de EQ staat op uit.

Stel de loper van de rode potmeter staat bovenin, dan ziet het signaal ok dezelfde 2 wegen:
1, de rode pot (nu weerstand) van 0 ohm plus daarna een RC filter in serie (de totale waarde is veel lager dan 100k
2, 100k via de groene lijn
Het is dan aannemelijk dat het signaal enkel keuze 2 maakt dus de EQ staat op maximaal aan.

Ik moet echter zeggen dat ik het schema ietwat moeilijk te lezen vindt; het is nogal onduidelijk qua routing.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Attachments

• eqs.jpg
    eqs.jpg
    112,3 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Als je een scoop heb meet eens op opamp 3 de uitgang en draai eens aan die 100K pot die via 100K aan de minin zit, dat zou je moeten zien dat de amplitude igg veranderd, en dan doorgaan naar opamp 4 en die 2e pot draaien, zal ook de amplitude of vorm moeten veranderen, en dan kan je nog kijken of die op de miningang op opamp 8 komt, eventueel draadbrug weghalen om te kijken of het ook uit de uitgang komt.

Origineel geplaatst door richard2000
Als je een scoop heb meet eens op opamp 3 de uitgang en draai eens aan die 100K pot die via 100K aan de minin zit, dat zou je moeten zien dat de amplitude igg veranderd, en dan doorgaan naar opamp 4 en die 2e pot draaien, zal ook de amplitude of vorm moeten veranderen, en dan kan je nog kijken of die op de miningang op opamp 8 komt, eventueel draadbrug weghalen om te kijken of het ook uit de uitgang komt.

Dit heb ik al gedaan. Het signaal komt er ook keurig doorheen op een defect kanaal, dat is het probleem niet, alleen heeft die mid potmeter dus weinig invloed. Je ziet ook keurig dezeflde veranderingen in de golfvorm als in een goed kanaal, alleen veel minder sterk. Vandaar dus mijn vraag welke componenten bepalen hoe sterk het mid wordt geboost of verzwakt, dan kijk ik daar nog een keer gericht naar.

Back