Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
(enige nadeel is dat je zo niet snel noten leert lezen, maar mij hoor je niet klagen Origineel geplaatst door Idioteque
Ja, zo doe ik het ook vaak, eerst de ene hand, dan de andere. Vaak heb ik echter heel veel moeite met het combineren van de twee, zeker als er een raar ritme in het nummer zit waarbij beide handen een totaal eigen weg op gaan. Iemand tips of oefeningen waarmee ik dit kan leren of makkelijker maken?
Origineel geplaatst door hermax
Er is slechts 1 tip: repeteren totterdood. (maar niet in 1 keer)
Echt waar.
Wat je doet door te repeteren is in je brein bepaalde patronen, verbindingen te stimuleren. Die verbindingen worden daardoor intenser, eigenijk letterlijk dikker. Op de (lange) duur doe je het vanzelf, zonder er nog over na te denken.
Het is daarom ook dat ik zei 'niet in 1 keer'. Je moet je brein de tijd geven om dit te laten ontwikkelen. Beter elke dag 15 minuten hetzelfde repeteren dan 1 keer per week anderhalf uur.
Origineel geplaatst door Idioteque
Is het ook zo dat je na verloop van tijd als je meer stukken leert spelen je die verbindingen en patronen ook steeds sneller legt, of hou je dat altijd? En zijn er oefeningen om je hersenen hierop te oefenen?
Origineel geplaatst door D-man
Ja, het wordt allemaal steeds makkelijker als je meer oefent, het heeft gewoon tijd nodig. Het probleem dat jij beschrijft (je twee handen niet goed tegelijk kunnen controleren) kan ik me iets bij voorstellen, wat je het beste kunt proberen is om je twee handen als 1 geheel te zien. Je hersenen kunnen nooit twee dingen tegelijk doen (hoewel dat wel zo kan lijken) er moet altijd enige samenhang zijn.
Wat een goede oefening kan zijn is gewoon een boek met bladmuziek van klassieke klassiekers kopen, of wat dan ook, als het maar niet al te moeilijk is en gewoon van blad spelen, niet meer dan 3x opnieuw proberen en dan naar het volgende stuk. Als je goed kunt lezen wordt het ook makkelijker om het grotere geheel te zien, en de verbanden te zien.
Verder is theoretische kennis ook heel geschikt om te kunnen anticiperen op wat gaat komen.
Verder denk ik dat piano spelen eigenlijk niet meer is dan het verbinden van patroontjes en loopjes met elkaar, en hoe meer je speelt en hoe meer patronen je kent, hoe makkelijker het gaat.
Maar het belangrijkste is denk ik toch dat je niet moet gaan proberen je hersenen op te splitsen, want dat gaat gewoon niet. Je moet de de partij voor links en voor rechts als 1 geheel zien, dat wil niet zeggen dat het niet goed is om de 2 handen apart te oefenen.
. Ik probeerde al een tijdje een stuk te spelen maar het lukte steeds niet, gister weer geprobeerd en op de een of andere manier lukte het al na 3 x
. Het is dus inderdaad het beste om je handen niet los van elkaar maar als 1 ding te zien.Origineel geplaatst door Idioteque
Bedankt voor de tip. Ik probeerde al een tijdje een stuk te spelen maar het lukte steeds niet, gister weer geprobeerd en op de een of andere manier lukte het al na 3 x
. Het is dus inderdaad het beste om je handen niet los van elkaar maar als 1 ding te zien.
Origineel geplaatst door gevik
Ik speel ook op dezelfde wijze. Ik probeer meestal het stuk in kleine deelen te splisten en die vervolgens te repeteren. Eest in een laag tempo en als het beter gaat, versnel ik de metronoom. Wat ook helpt is gewoon te tellen tijdens het instuderen. (1 2 3 4... 1 2 3 4... enz)
Daarnaast (als het jou lukt) probeer het stuk te onthouden en het na te spelen zonder je instrument.

Origineel geplaatst door Idioteque
Ja, dit is wel herkenbaar. Zelf zit ik soms tijdens saaie lessen ook weleens pianostukken te 'spelen' op het tafelblad![]()

Origineel geplaatst door sten
Wat ik tevens niet zo makkelijk vind is het langzamer spelen van muziekstukken. Ik verzin vaak ter plekke snelle melodieen en arpjes en speel deze op bestaande snelheid. Als ik deze stukken opneem in mn sequencer op lage snelheid zit ik vaak uit de maat of kloppen nootlengtes niet meer. Zijn hier nog trucs voor?