mastersynthesizer ipv masterkeyboard?

Nicolas 2000

It's a household name
Momenteel ziet mijn setup er als volgt uit:

Roland EM-15 BNL keyboard (als master gebruikt)
Kawai K1M additieve synthmodule
Eminent 2000 GT orgel, waarbij de echotank vaak voor andere instrumenten gebruikt wordt.
Nog een gitaar, 2 blokfluiten, basgitaar, SK-1 sampler, maar dat allemaal apart.
Keyboard en synthmodule zijn via MIDI ook met de PC aangesloten. Daarin zit een Audigy2, met custom soundfontbanken.

Ik zat vandaag wat te dagdromen, en kwam tot de conclusie dat ik de interne geluiden van het keyboard eigenlijk zeer zelden gebruik. Voor opnames gebruik ik soundfontbanken als daar zijnde Titanic, Chorium...

Ik ben echter wel een synthloze synthfreak. Dus zat ik te dromen of het niet handiger zou zijn om een synth als masterkeyboard te gebruiken ipv een keyboard. Dus eentje die ook een mooi aanslaggevoelig klavier heeft en uiteraard MIDI, maar daarnaast ook een leuke synth is.

Welke functionaliteit zou ik dan verliezen:
-snel even een melodie testen met interne geluiden; steeds een PC nodig indien ik GM klanken wil.
-de layerfunctie die toelaat 2 klanken op elkaar te zetten. Dit kan ik nog wel achteraf in een sequencer doen, maar niet rechtstreeks tijdens try-outs.

Maar GM klanken zelf ga ik niet missen, aangezien ik dus eigen sf2banken kan laden in de PC.

Gezien de 2ehandswaarde van mijn keyboard en synths, is bv de yamaha CS1x een optie.

Wat denken jullie van dit hersenspinsel? Voordelen/nadelen, dingen die ik over het hoofd zie...enz :)

Alvorens ik dit wolkje ook maar een beetje tot concreet idee omvorm, wil ik eerst wel eens weten of het zowieso geen gebakken lucht is :).

Laatst gewijzigd:
Oh ja, de sequencer van de EM-15 BNL ga ik mogelijk ook missen. Maar wat ik daarmee doe kan ik ook met Logic via de PC. Dus geen verloren functionaliteit, alleen iets meer werk om hetzelfde te bekomen.

bv een stukje inspelen in de sequencer van de roland, en daarna afspelen via de kawai, waarbij ik dan met de joystick van de kawai ga morrelen :). Dit kan ik ook door het in Logic in te spelen, mijn PC's midiapparaat op MIDI-out te zetten, en het stukje in logic weer af te spelen naar de kawai.

Hoe verhoudt de kwaliteit van het klavier van de CS1x zich tov de EM-15 BNL?

En zijn die potmeters van de CS1x werkelijk zo snel versleten? Wat kost een vervangstuk?

Ik heb een CS1X gehad als masterkeyboard, werkt perfect. Nooit problemen gehad met de draaipotjes. Komt nog een leuke klank uit ook :)

Ik zal er nog eens ruime tijd heel goed over nadenken.

Qua waarde lijkt het me realistisch:

Yamaha CS1x in goede staat is zo'n 150-175 euro, en een Roland EM-15 BNL in perfecte staat, incl de originele verpakking brengt ook zoiets op.

Heeft iemand ergens een leuke demo van de CS1x? Graag enkel deze synth, dus niet met tig effectendozen erachteraan gegooid, zodat ik de synth zelf kan beoordelen.

Ik vind de Em-15 een behoorlijk licht klavier hebben. Gelukkig springen de toetsen snel terug, zodat je snel kan spelen. Een licht klavier dat traag speelt zou crappy zijn. :)

Natuurlijk heb ik geen referentie. Heeft iemand ervaring met beide (of andere EM-15 verise, of EM-25 natuurlijk), en kan zo zeggen hoe ze zich tov elkaar verhouden?

Laatst gewijzigd:
Cs1x is een leuke bak...de 2x is natuurlijk net iets leuker. Maar de An1x heeft naast een VA synth ipv de XG/AWM synth van de Cs-en een beter toetsenboard...speelt echt heerlijk.

Back