DJ ergenis

roal

Ingeburgerd
o.k. even een vraag aan jullie allemaal.

zijn er in deze forum ook mensen die zich mateloos irriteren aan het feit dat dj,s alle lof en eer krijgen ,en de echte makers van een super trance,acid,hiphop,enz enz song niet

het is n.l. zo dat een dj een beetje met pick-ups een mixertje en een enorme P A de zaal plat krijgen met muziek wat ze zelf niet gemaakt hebben ,alleen wat door elkaar mixen enz enz .
daar komt nog bij dat ze voor die enkele uurtjes dat ze achter die platenspelers staan te huppen en interresant te doen met wat filterknopjes een enorme salaris krijgen van enkele duizenden guldens tot 10 a 20.000,- per avond.

en niemand stoort zich daar aan ????

wij die alle sounds echt van ruis tot sound in elkaar breien en daar d.m.v. seq,s en arp,s maken doen het echt !!!!!!!!!

dus wie achter mij staan schrijf het hier .....

een echte synth freak

:( :( :( 8)

Je hebt helemaal gelijk

Je hebt helemaal gelijk

Ik ga voor 100% met jouw mee.

Ik stoor mij er al jaren aan. Ik krijg alleen maar dat slappe gelul over: ja maar de dj promoot jouw muziek.

Ik heb zo'n dj lul nog nooit rechten zien betalen over een white label waarvan er een paar zeer populair zijn. En dan durven die klojo's nog te zeggen dat zij t hebben gemaakt. De hele zaal zegt dan cool daar hebbie dat nummertje weer van dj......

Trieste zaak heel triest. =(

een dj moet toch toestemming vragen van de producer (of platenmaatschappij als de rechten zijn opgekocht) om z'n plaat te draaien?

jij hebt zo fokking gelijk!

dj jean: ja, dan laten de jongens van de klubbheads me wat horen, dan zeg ik wat er verandert moet worden en dan is mijn nieuwe plaat af. Tuurlijk ik heb maar een paar sampletjes aangeleverd ofzo. Maar het gaat meer om het gevoel hè...

:[>

Een beetje jaloers?

Het is vaak tegenwoordig zo dat een DJ ook een goede plaat moet hebben om lekker aan de bak te kunnen. Er zijn zelfs mensen die eigenlijk helemaal niet de bedoeling hadden om DJ te worden maar die zijn gaan draaien omdat ze steeds van die goede platen releasten en men nou eenmaal vraag had naar DJ producer zeg maar.

Vraag eens op een DJ forum hoe ze daar over denken.......

Er zit natuurlijk ook heel veel verschil tussen DJ's en dat verschilt ook weer per muziekstijl....maar ik heb in ieder geval zo'n enorme hekel aan DJ JEAN :[>

Ik kom met zappuh wel eens langs TMF de dj's en dan zie ik weer één of andere dj heel trendy doen met zangeressen en trompetten en dan zie ik het publiek een beetje verveeld heen en weer bewegen en dan denk ik bij mezelf............wat een kutmuziek. Ga je daar nou heen om dat de muziek zo tof is of omdat het zo trendy is en dj X draait :stupid

ik wil zagen, beuken, stampuh en geen zije slappe club o.l.v. dj dildo featuring trio de suffe saxers :p

Helemaal mee eens. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Trendy mensen: onzelfverzerkerde schapen die een hopeloze poging doen hun eigen "leuke" wereldtje te creeren.

Orgineel geplaatst door TraiZor
een dj moet toch toestemming vragen van de producer (of platenmaatschappij als de rechten zijn opgekocht) om z'n plaat te draaien?

Neen.

de zaakeigenaar betaal ook buma, en dat geld gaat op de grote hoop en wordt verdeeld onder de grote hoop buma leden.

dus heeft een dj geen toestemming nodig van de producer, uitvoerende of componist.

Je kan dit verhaal natuurlijk van de andere kant bekijken, want het blijft natuurlijk altijd een wisselwerking DJ/Producer. Ze hebben elkaar nodig. En in beide categorieen komen klootzakken voor en overbetaalde comerciele opgeschoten mannetjes met geluk, geld of invloedrijke vrienden
Wel vind ik dat je naast je naast goede producers die echt muziek maken om het muziek maken (zeg maar de romantische producer) en niet voor het geld je ook de 'romantische' DJ's hebt die het zeker niet verdienen om met DJ Jean vergeleken te worden. Jammergenoeg zijn er hier niet veel van te vinden
Wanneer je ze vind zijn ze vaak dan ook niet bekend omdat daar voor hun dan ook geen prioriteit ligt

Laatst gewijzigd:
Klopt ook wel, maar het blijft een kick als je je eigen producties bij tmf the dj's hoort in een set van een dj. (is mij overkomen)

en helaas weet niemand dat het van mij is.

Eigenlijk zouden ze playlisten uit moeten brengen van feesten, maar daar werken dj's nooit aan mee.

tja....ik denk dat we het gewoon moeten accepteren.

Ik kan me d'r ook wel over opwinden, maar ik zie het als 'n 'fact of life'. Het is nu eenmaal zo dat 90% van de mensen in clubs geen idee hebben hoe de muziek gemaakt wordt waar ze op staan te dansen. En het kan ze ook geen fuk schelen.

Heb je wel eens aan 'n leek proberen uit te leggen dat je muziek maakt met synths en samplers? Heb je die glazige blik dan gezien? Bij het woord sampler denken ze 'oh hij jat stukjes Police en zet daar 'n hiphop beat onder' en bij synth denken ze in het beste geval aan Jean Michel Jarre, en in het slechtste geval aan Two Unlimited.

Maar ja, als ze 'n vette plaat horen, dan weten ze wel wie die plaat heeft opgezet; die kerel op het podium met die grote grijns op z'n gezicht. Dus hij is de man.

Er zijn DJ's die van draaien een kunstvorm maken, en die vette bergen met respect verdienen. Daarover kun je echt niet zeggen dat ze "maar 'n beetje interessant staan te doen achter die draaitafels".
Maar er zijn ook gasten die niets kunnen, en krijgen evengoed respect, bakken geld, en zoveel chickies als ze op kunnen. En dat is triest. En dan heb ik het nog niet eens over DJ Jean.

Heb je wel eens aan 'n leek proberen uit te leggen dat je muziek maakt met synths en samplers? Heb je die glazige blik dan gezien? Bij het woord sampler denken ze 'oh hij jat stukjes Police en zet daar 'n hiphop beat onder' en bij synth denken ze in het beste geval aan Jean Michel Jarre, en in het slechtste geval aan Two Unlimited.

Dat ken ik ja. Altijd als ik een gig heb en je nodigt wat vrienden uit dan zegt men altijd: mag je weer draaien tof..........
Mag ik weer draaien :confused: . Ik krijg daarna altijd de neiging om ze te schoppen.

nou... en dan heb je dus zo'n keyboard.... en daar kan je dan met een kabeltje een kastje met geluidjes aanhangen... en dan heb je nog een ander kastje om de gespeelde nootjes eerst mee op te nemen, en dan later weer af te spelen... ennuh... nou dan kan je dat dus op cd zetten en dan heb je muziek...8D :Z

Ik vind ook wel dat je een verschil mag maken tussen plaatjesdraaiers als johan gielen, dj jean ed en echte dj's die zich kapot werken achter de draaitafel en met 2 of 3 platenspelers een compleet nieuwe sound neerzetten.

In iedere stroming heb je gewoon mensen die ECHT goed zijn en mensen die gewoon gehyped worden en het maakt niet uit of het DJ's of producers zijn.

Ik moet zeggen dat ik die ergernis n beetje overtrokken vind....ik bedoel als n DJ respect krijgt, krijgt ie dat voor zijn mix-skill en platenkeuze....niet omdat hij zo'n plaat "gemaakt" zou hebben. Als we in n discotheek te stampen staan op n superplaat dan ga ik de dag daarna niet zeggen "wat n geweldige DJ", maar dan vraag je gewoon ff aan de DJ hoe die plaat heet, zodat je m eventueel zelf kunt aanschaffen of *downloaden*....de maker van die plaat is dan de MAN! :| Ik denk dat t zo voor veel mensen is.....En dan heb ik t nog niet eens over de massa DJ's die zelf ook produceert...t zal ongeveer de helft zijn.

En kijk s naar underworld...op zo'n live concert gaan toch ook heel wat mensjes loos

hmm...interessante maar ook oude discussie....ik ben zelf al erg lang DJ (voor de muziek, niet voor het geld of de roem, vandaar dat ik ook behoorlijk onregelmatig draai) en ik probeer zelf ook muziek te maken...dus ik kan het van beide kanten bekijken...

de DJ is voor het gemiddelde publiek het gezicht voor de nogal anonieme muziek die techo/house/acid etc. is.....zo werkt het nou eenmaal....maar een DJ moet natuurlijk nooit vergeten dat ie andermans muziek draait...al kan ik me voorstellen dat sommigen de roem naar het hoofd stijgt en ze zichzelf ineens geweldig vinden.......je hebt natuurlijk DJ's die met 3 TT's en effecten etc. een hele nieuwe sound neerzetten, maar de meeste DJ's mixen gewoon de juiste plaatjes op de juiste manier in de juiste volgorde....ook een kunst op zich overigens, maar nowhere zo moeilijk als een nummer uit het niets produceren...
de goeie dj's die ik ken zijn of zelf ook producer (tegenwoordig kom je er bijna niet meer tussen als je zelf ook niet releases op je naam hebt) of ze hebben veel respect voor de producers...... zonder de plaatjes kunnen zij niet draaien, zonder de DJ verkoopt de producer geen plaatjes...symbiose...live optreden zijn vaak zoveel saaier dan DJ's als het gaat om electronische muziek...tis helaas niet anders....je gaat er ook met een ander idee naartoe....

wat ik echt HEEL triest vind: DJ's die je niet de naam van een bepaalde plaat willen vertellen als je erom vraagt...die hebben dus duidelijk GEEN respect voor de artiest, de muzikant die de plaat maakt...

de wat betere/bekendere DJ's hebben zich overigens ook verplicht om regelmatig playlists en favorites-lijsten te publiceren, daarop staan alle producers-namen en labels....dat helpt natuurlijk best wel met het promoten van muziek....

ohja, over dat TMF the DJ's waar zo'n DJ met een saxofonist en/of zangeres staat: dat gaat HELEMAAL nergens over...de DJ speelt gewoon een drumloopje af, en de saxofonist is helemaal gebrainwashed door het idee van de sampler en blaast tot in de eeuwigheid hetzelfde riffje van 4 maten, terwijl de zangeres maar een beetje loopt uit te halen...niet om aan te horen.....van zoiets moet ik echt janken..zeker als ik het publiek dan nog zie dat krampachtig probeert net te doen alsof ze het naar hun zin hebben....

voor goeie DJ's (op het gebied van house) moet je maar eens de paradisco3000 avonden in paradiso checken..Antal, Cassie6, KC the funkaholic, en de vele amerikaanse DJ's laten horen dat ze echt respect voor de muziek hebben, en het publiek laat dat ook zien door hun ass eraf te dansen de hele nacht door op echt goeie muziek...en dan zijn het inderdaad vaak ook top-producers die daar draaien zoals MAW, kerri chandler, Joe clausell, Moodymann etc.

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
ohja, over dat TMF the DJ's waar zo'n DJ met een saxofonist en/of zangeres staat: dat gaat HELEMAAL nergens over...de DJ speelt gewoon een drumloopje af, en de saxofonist is helemaal gebrainwashed door het idee van de sampler en blaast tot in de eeuwigheid hetzelfde riffje van 4 maten, terwijl de zangeres maar een beetje loopt uit te halen...niet om aan te horen.....van zoiets moet ik echt janken..zeker als ik het publiek dan nog zie dat krampachtig probeert net te doen alsof ze het naar hun zin hebben....

Hmmm, hebben we het hier over het programma The DJ's of over Dance Blends? The DJ's heb ik al een tijdje niet meer gezien, maar over Dance Blends ben ik af en toe behoorlijk te spreken. Ik zat echt op het puntje van m'n stoel toen een tijdje terug DJ Per met een allejezus goeie percussionist en een wat minder goede zangeres aan het blenden was. Groovy baby! *D

ja precies ik zie dat ook af en toe eens, en t ligt echt aan t instrument. Percussie gaat gewoon naadloos samen met club-beats, dat overheerst niet zo. Er was een keer een koele bassist daar en dat was ook aardig allemaal. Maar met trompettisten en saxofonisten wordt t allemaal na 5 minuten ontzettend SAAI en eentonig....
Maar al met al toch leuk dat er toch wordt gekeken hoe dat nou samen gaat.

Een Live optreden kan toch geweldig zijn. Een tijdje geleden alweer heb ik sferens van Clone live zien en horen optreden en ik ben nog nooit zo uit mijn dak gegaan. 2 303's, 2 909's een supergrote Pro One Bak (met hele grote knoppen :-) en ik was zwaar onder de indruk. Live een cowbell erin gooien en dan heftig vervormen. Helaas zie je zo'n optreden inderdaad te weinig. Maar misschien vond ik het toen zo goed omdat er geen afzonderlijke nummers werden gespeeld. Het was gewoon 3 uur lang acid en techno, zonder presets en alles volledig Live. Jammer dat het nu zo vaak met presets begint zoals the Advent en waarschijnlijk veeeel meer artiesten doen.

Dat Dj's geen namen of labels willen vertellen kan ik wel begrijpen. Natuurlijk wil je niet aan wannabees je geheime recept vertellen. Misschien getuigt dat wel van juist meer respect voor de producer.

Back