Newbie vraag!

derroedie

Nieuwkomer
Hoi,

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van electrische piano's en dergelijke.

Een half jaar geleden heb ik een Casio Privia PX100 gekocht. Gewoon een goedkope electrische piano omdat ik op mijn studentenkamertje ook eens wat wilde spelen. Nu ben ik sinds kort aan het spelen in een (moderne) jazz band en vind ik mijn apparaat vrij beperkt worden. Ik zou graag bijvoorbeeld een hammondorgel en degelijke willen gebruiken.

Nou vraag ik me af wat er voor randapparatuur voorhanden is om meer geluiden uit mijn piano te halen. Ook zou ik hem graag op mijn laptop aansluiten. Is er misschien software om je laptop als extra module te kunnen gebruiken of iets dergelijks.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen

Alvast bedankt

Groeten Ruud

Als je piano een MIDI OUT aansluiting heeft - en dat heeft 'ie - dan kun je er andere geluidsbronnen mee aansturen. Dat kunnen zijn:
* een andere synthesizer of keyboard met een MIDI IN aansluiting (praktisch alle synths en keyboards)
* een module (=synthesizer zonder klavier, maar met de geluiden erin)
* een sampler
* een laptop met interne geluiden erin, bijvoorbeeld sample libraries of een VST instrument ("software synth")

Ik schat zo in, dat het werken met een laptop op het podium voor jou niet de meest geschikte stap is. Je hebt er een stabiele (!) en (volgens mij, maar ben geen softsynthgebruiker of - kenner) toch wel krachtige laptop voor nodig en speciale software. Het is mijns inziens meer "straightforward" om het in hardware te zoeken, en dan met name een tweede synthesizer of een module.

Opties:
* probeer je Casio in te ruilen of te verkopen en koop (met bijbetalen/geld bijleggen) een meer uitgebreide stage piano of synthesizer met 88 toetsen.
* koop een tweede synthesizer met een klavier, dan hoef je niet met MIDI te hannesen
* koop een module en sluit die via MIDI aan op je stage piano

Je geeft aan bijvoorbeeld een Hammond sound te willen. Zijn er nog meer specifieke geluiden en/of functies te noemen waar je interesse in hebt? En wat is je budget? Met die informatie kunnen er gerichter adviezen worden gegeven.

Ook een puntje: wat weet je over MIDI? Belangrijkste eerste boodschap: MIDI is een overdrachtsprotocol. Door MIDI-kabels gaat geen audio, alleen maar informatie. Als jij een E aanslaat, gaat door de MIDI-kabel de boodschap naar de aangesloten synth/module om een E te laten klinken. Pas in de aangesloten synth/module wordt de toon zelf gemaakt en dat instrument moet je dus met een aparte audio-aansluiting op je versterker/mengpaneel aansluiten.

Succes.

Re: Newbie vraag!

Origineel geplaatst door derroedie
Hoi,

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van electrische piano's en dergelijke.

Een half jaar geleden heb ik een Casio Privia PX100 gekocht. Gewoon een goedkope electrische piano omdat ik op mijn studentenkamertje ook eens wat wilde spelen. Nu ben ik sinds kort aan het spelen in een (moderne) jazz band en vind ik mijn apparaat vrij beperkt worden. Ik zou graag bijvoorbeeld een hammondorgel en degelijke willen gebruiken.

Nou vraag ik me af wat er voor randapparatuur voorhanden is om meer geluiden uit mijn piano te halen. Ook zou ik hem graag op mijn laptop aansluiten. Is er misschien software om je laptop als extra module te kunnen gebruiken of iets dergelijks.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen

Alvast bedankt

Groeten Ruud

randapparatuur om meer geluiden uit je piano te halen zit er helaas niet in, al denk ik dat je misschien iets anders bedoeld, en dat is bijv een extra geluids module aanschaffen met geluiden erin die je bevallen, er is een hoop keus qua modules en racks etc. dat ik daar nu ff niet verder op in ga.. verder zijn sommige instrumenten te upgraden met extra soundbanks en andere extra's of dit met jouw casio ook kan zou je even kunnen uitzoeken door je handleiding door te nemen.

wat betreft je keyboard of piano aansluiten op je laptop..

als je midi aansluitingen heb op je keyboard kan je m aansluiten op je laptop. het is wel aan te raden om dan een klein midi interfaceje te kopen, verder zal er wel een standaard laptop geluidskaartje in je laptop zitten en die zijn niet al te best als je serieuze dingen met midi en audio wilt gaan doen reken erop dat je flinke vertraging gaat krijgen tussen t moment van toetsen aanslaan en je audio software op je laptop.. dit is op te lossen door een betere geluidskaart te kopen, en helaas kunnen degelijke geluidskaarten voor notebooks vrij prijzig zijn, al heb je in de meeste gevallen wel gelijk minimaal 1 midi in en uit aansluiting, dus wat dat betreft ben je in jouw geval gelijk klaar wat midi aansluitingen betreft

Eerst zou ik een MIDI to usb interface scoren om de software met je piano aan te kunnen sturen: (tenminste áls je piano een midi aansluiting heeft idd):

Dat software-geluid kun je vervolgens ten gehore brengen d.m.v. een kabeltje van koptelefoon uitgang-naar-versterker als je budget niet hoog is:

http://www.thomann.de/gruppe-COXI-0.html?iwid=7

Wil je beter geluid kun je een audio èn midi interface bestellen:

http://www.thomann.de/gruppe-COXS-0.html?iwid=7

Daarna zou je kunnen gaan kijken welke software je precies wilt m.b.t. de instrumenten of de sounds die je wilt bespelen:

http://www.native-instruments.com/index.php?id=b4ii_de
http://www.native-instruments.com/index.php?id=fm7_de
http://www.computersandmusic.com/sitemap/p/Emagic_EVP_88_956.htm

Of gratis software:

http://www.soundfonts.it/?a=read&b=16
http://www.krakli.co.uk/

Onze toetsenist speelt al jaren op een Clavia Nord Electro. Dat is een dure synth waar alle jazzsounds in zitten: B3, Mark I, Fender Rhodes, e.d. Het kost wel wat, maar klinkt retegoed! (en je hoeft je laptop niet mee te sjouwen)

Origineel geplaatst door cherevo
Eerst zou ik een MIDI to usb interface scoren om de software met je piano aan te kunnen sturen: (tenminste áls je piano een midi aansluiting heeft idd):

[...]

Onze toetsenist speelt al jaren op een Clavia Nord Electro. Dat is een dure synth waar alle jazzsounds in zitten: B3, Mark I, Fender Rhodes, e.d. Het kost wel wat, maar klinkt retegoed! (en je hoeft je laptop niet mee te sjouwen)

PX100 heeft MIDI IN en OUT volgens manual (via http://world.casio.com/emi/download/en/manual/), dus dat is in orde.

Nord Electro is i.d.d. een goed idee (zie de zoekfunctie en www.clavia.se ). Nu de Nord Stage Compact uit is, willen mensen misschien wel van hun Electro af. Een Nord Electro 2 73 met OS 2.3 of 3.0, de juiste acoustische piano's in stereo en een beetje externe reverb is niet te versmaden, zeker wat betreft Hammond en Rhodes. Hangt - nogmaals - van budget af.

Goedkopere opties wat betreft hardware: een Roland XV2020 met of zonder uitbreidingskaart SRX07, of nóg goedkoper: een Roland JV1010 met of zonder uitbreidingskaart SR-JV-80-08 (60s/70s kaart).

Als je toch voornamelijk live speelt is misschien een module erbij (bv. Emu B3 of Vintage Keys of een Roland JV/XV module met de juiste expansie) een makkelijke en betaalbare oplossing, voordat je erg veel geld uitgeeft aan een Nord Electro.

ben het met iedereen eens: het handigst/goedkoopst is een XV2020 met die nieuwe kaart. Ik heb m nog niet gehoord laat staan gespeeld, maar de 60s70s kaart in mijn (-ex) jv1010 (voorganger van xv2020) was al erg te pruimen. Denk dat je dan voor 400/500 euri klaar bent. Een JV1010 heb je 2e hands voor onder de 200e, maar die uitbreidingskaart komt er nog bovenop. Ik speel zelf een Nord Electro en ik kan je 'm (in modulevorm) van harte aanbevelen. Je zit dan op 900 eur denk ik maar het is wel effe een geluid! En, de bediening en feel zijn eerste klasse. Let erop dat de Electro keyboardversie (die ik heb) een orgel-type toetsenbord heeft! EMU modules vind ik persoonlijk horror.

Ik zou je laptop idee ook niet wegmikken alhoewel ik het heel erg eens ben met 'stabiel is anders'. Dat zal je bij oefenen een zorg zijn en ook live overleef je het wel als je niet direct een megabelangrijke gig hebt. Zorg dat je -altijd- je Casio ook ingeplugd hebt in een mengpaneel. Gaat je laptop de mist in, dan swoop je het volume omhoog van de Casio en kun je het lied of zelfs de hele gig gewoon afmaken met de pianosound die daarin zit.

Een interface heb je al vanaf ongeveer 80 euri (behringer) maar ik zou voor Maudio gaan, een bekend merk. Ik weet niet wat voor laptop je hebt, maar pentium4 en 512MB geheugen moet je eigenlijk wel hebben! Qua software is B4 voor orgel geniaal en ook niet gigantisch CPU-lastig, voor Rhodes is Scarbee het summum maar ook met Loungelizard kom je goed uit de voeten. Ik heb ook wel eens gespeeld met EVP73, een ouder programma, dat qua klank best ok is en heerlijk dynamisch speelt. Wat helpt, is dat je je laptop 'schoon' houdt, niet veel rommel downloadt en installeert, geen illegale zut neemt want het crasht en het is gewoon..illegaal. Nadeel bij alles: B4 alleen is al om de 180 euro, lounge lizard ook, dus ook hier gaan de euri's tellen!

Allereerst hardstikke bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties.

Het idee van de laptop speekt me toch nog steeds wel aan. ik heb me laten vertellen dat als ik een externe geluidskaart aanschaf dat het wel moet lukken. Stel dat ik dat doe, dan moet ik nog een goed programma hebben met veel geluiden en dergelijke (voor weinig geld natuurlijk)

Is een programma als magix music maker daar voor geschikt, of kennen jullie andere (beter, maar ook betaalbare) alternatieven?

ik heb een roland u-110 tekoop zien staan voor 59 euri's. klinkt het erg dom als ik vraag of dit iets is?

Origineel geplaatst door derroedie
ik heb een roland u-110 tekoop zien staan voor 59 euri's. klinkt het erg dom als ik vraag of dit iets is?

Google zegt; niet kopen, ruist veel en klinkt beroerd (http://hem.passagen.se/tkolb/art/synth/u110_e.htm )

Year of release: 1988

Is natuurlijk wel goedkoop, 59 euro voor een vintage bakkie.

ik het nu een hammond GM-1000 aangeschaft voor €140. Lijkt me een goede keus. Dinsdag ga ik hem op halen en ik ben benieuwd.

Iedereen bedankt voor de informatie!

Back