Origineel geplaatst door Herbert
weet niks van hiphop, maar wel van pop/rock.
Altijd minstens een beetje compressie, soms veel om iedere lettergreep in de mix te kunnen terughoren. Maar niet zoveel dat ook de bijgeluiden van de opname een hoofdrol gaan spelen. Als het met compressie niet helemaal lukt dan met de volumefader de juiste levels tekenen in het arrangement van de sequencer.
Instellingen zo kiezen dat het niet vreemd of ongewenst klinkt.
Laag kan er meestel helemaal af, ik denk onder 200 hz. Ben je ook van eventuele boemen en ploppen af.
Midden (800 - 1500 hz) regelen naar smaak, dus boosten of dimmen, ligt aan de opname en de mix en de zanger zelf natuurlijk.
Meestel doe ik in een breed gebied 5000 - 8000 Hz een flinke boost. Als je een goede opname hebt dan krijg je air in de vocal. Ook een goed gekozen plate reverb kan air toevoegen.
Als er een mix is met veel midden, dan haal ik dat zoveel als kan weg zodat de zanger ruimte krijgt. Het is sowieso handig om dan te werken met submixes voor delen van de begeleiding, voor de leadzang en voor de bijzang/koortjes. Die kun je individueel eq-en.
Mogelijke volgorde: Laag-af filter - De-esser - Comp - EQ - Plate Reverb - Ambience Reverb
Vocals kun je vaak heel mooi dubbelen door meerdere takes te maken en dan andere takes zachter bij te mixen, pannen in het stereobeeld, soms met kleine delay tussen links en rechts.
Die gedubbelde vocals kun je extremer EQ- en compressen omdat ze bedoeld zijn als kleuring en niet de main vocal in de weg moeten zitten. Als je een extreem strakke zanger hebt met een perfecte timing dan is dat heel lekker mixen, layer na layer.
Wat reverb betreft op de vocal: een benadering kan zijn om een combinatie te maken van een korte plate met een beetje pre-delay, deze dient voor het opdikken, mooier maken. Daarna doe je een room-reverb, die aansluit bij de ambience van de totale track. Die plaatst de zanger in het geheel.
Ik heb wel eens gelezen dat je bij EQ altijd moet wegnemen, nooit moet boosten. Dan vermijd je oversturing verderop in de keten. Maar hier houd ik me niet zo aan. Als je mixt in het digitale domein dan kun je op individuele kanalen veel te hoog zitten, zolang je op de verzamel stereo bus maar onder de 0 dB blijft. Zo werkt het althans in Logic.
Meer weet ik nu ook even niet. Heb je hier wat aan?
Heb ik zeker wat aan, de tip over de EQ niet te boosten is een algemeen weetje toch

, maar dat van die 200Hz dat wist ik niet, ik dit zeker even proberen, EQ met low mid en high is genoeg toch, zit ook een low/high limiter op om meteen bobven de 200Hz uit te komen maar onder de 1500 te blijven...
Wat betreft de Reverb, ik pas dit echt pas op het laaste toe, die reverb vst's nemen echt enorm veel geheugen in, en om het nu in de wav te verwerken, liever niet want dat valt niet meer te tweaken achteraf.
Ik heb ook wel eens dat ik bij stemmen die wat meer ruimte hebben dat ik er een ping delay achter gooi op 5 zodat hij net tussen de worrdjes door echoot, ook leuke truuk,...
Ik hoor wel eens samples van stemmen dat ik denk DAMN wat een kwaliteit, maar vraag me dan af of dat daadwerkelijk aan goeie apparatuur ligt of aan de man achter de knoppen, want als je opneemt kun je al veel rekening houden met de frequentie range, ik neem altijd op met redelijk wat mid, minder bass en een de esser voor de spikes.... in mono, daarna maak ik de sample stereo, of ik zet 2 mono kanalen neer is maar net wat beter klinkt, ..... maar heb toch vaak het idee van shit, ik wou dat het wat vetter klonk ipv zo luchtig.... iemand daar nog een tip voor misschien...
ook zou ik graag willen weten wat de regels zijn ten behoeven van ademhaling, zuchten en inhalerende tussenstukjes binnen een sample, ik heb gemerkt als je alles weghaalt klinkt het nep en geknipt, als je alles laat staan klinkt het onverzorgd, dus moet je dan somige weglaten andere er in houden ?
En stemmen opknippen ik sleep vaak de hele opgenomen sample in de seq en ga dan knippen waar nodig is maar heb ook van mensen gehoord dat ze per line knippen en soms iedere verb knippen (woord) op te knippen, maar hoever gaan ze hierin bijv in een pro studio (ja ik weet daar knippen ze echt niet met de hand maargoe... je weet wat ik bedoel

)
Thanks all ,... more more more let em come...