Vocals

Origineel geplaatst door Marando

En wat de ssssss klanken betreft.. elke de-esser tot nog toe die ik heb geprobeerd klinkt beroerd, maar dat ligt denk ik aan mij.. ?

Ook de freebie Spitfish? Deze vst gebruikte ik nog wel eens. Een de-esser moet je toch niet horen eigenlijk? Die keren dat ik het gebruikte hielp het wel zonder de track te kleuren.

Origineel geplaatst door Galo
Had jij die ook niet hier op MP in de verkoop staan voor 1100 euri's ofzow ;), ik was eigenlijk van plan de firewire te halen omdat mijn pc dan niet nog voller komt te zitten (en warmer wordt), hangen nui al 4 coolers in dus vandaar...

Maaruh wat heb jij dan voor setup dat je dat beest niet nodig hebt :halleluja moet wat zijn...

Ik heb wel een PCI versie te koop staan, maar voor een vraagprijs van 400 Euro, subtiel verschil met de FiWi versie toch?

8)

Wat mijn setup aangaat:

PC:
AMD X2 3800

Soundcard:
RME 9636
Powercore Mk1

Mixer:
O2r met 2x Adat board

Outboard:
Focusrite vocal channel
Behringer Spectrum analizer
DBX Quantum mastering processor
Yamaha Pro R3 reverb
Ensoniq DP Pro multi fx (x2)
Boss VF-1 multi fx (x2)

Synths:
Korg Z1
Access Virus Indigo 1
Roland JP8080
Waldorf Q rack
Roland JD990 met techno board

En de rest is software..maak al wel een tijdje muziek vandaar die setup.

Mocht je interesse hebben in de powercore kan je altijd even komen kijken/luisteren uiteraard.

Truuks voor siblance:

* Zing off-axis in de microfoon.
* Bevestig een potlood met een elastiekje aan de microfoon, zodat het het midden
van je diafragm bedekt.
* Gebruik een compressor, met een ge-eq-de versie (met nadruk op de S) van je
origineel signaal in de side-chain. Dat zal de s'en ducken als ze te luid zijn.
Er zijn plugins die meer flexibel zijn, maar hier heb je meer controle.
* Je kan de s-en ook zachter maken door sequencer automation... werkt prima, is
alleen een beetje werk :)

Mvg.

CoolRunning

Bedankt voor de tips. Een aantal daarvan kende ik al wel, maar heb ik nog niet toegepast.

Ik heb trouwens goed geluisterd in combinatie met een liedje van Keane, John Mayer en Michael Buble, en ik moet zeggen dat ik ook in professionele opnames opzich dezelfde ssss klanken hoor. Ik heb niet het gevoel dat mijn liedje er mega duidelijk uitspringt zo van.. wow, wat is dit mega veel slechter, wat een sss klanken en wat weinig body. Maar ok, ik besef dat ik er nog niet ben... dus nogmaals bedankt voor de tips, ik zal ze na het weekend ff uitproberen!! (ik heb het over de opname/bewerking/compressie/eq/etc.. voor de duidelijkheid, ik ben niet de zanger.. I wish!!)

Cya! :)

De tips van CoolRunning kunnen je al een heel eind op weg helpen denk ik. Maar het kan ook een een karakteristiek van je mic zijn. De B2 heeft nogal een hoge presence peak (volgens de SOS review die ik er net even bijgepakt heb...;) ). En ook je preamp heeft invloed natuurlijk. Misschien is dit een simpele, en butgetvriendelijke tip voor je: Behringer MIC100. Een hele eenvoudige buizenpreamp. Door de tubegain aan te passen kun je heel makkelijk de klankkleur van je microfoon aanpassen: van warm en donker naar dunner en ieler. Ik gok dat dit in combinatie met je B2 best wel een verbetering op kan leveren. Kost geen drol (40-50 euro), dus als 't niet bevalt dan val je er nog geen buil aan. En hij is ook prima te gebruiken als overdrive voor synths en drums. Voor een tientje meer heb je de MIC200, en daar zitten ook nog wat preamp-models in. Hoe die klinken weet ik niet.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
De tips van CoolRunning kunnen je al een heel eind op weg helpen denk ik. Maar het kan ook een een karakteristiek van je mic zijn. De B2 heeft nogal een hoge presence peak (volgens de SOS review die ik er net even bijgepakt heb...;) ). En ook je preamp heeft invloed natuurlijk. Misschien is dit een simpele, en butgetvriendelijke tip voor je: Behringer MIC100. Een hele eenvoudige buizenpreamp. Door de tubegain aan te passen kun je heel makkelijk de klankkleur van je microfoon aanpassen: van warm en donker naar dunner en ieler. Ik gok dat dit in combinatie met je B2 best wel een verbetering op kan leveren. Kost geen drol (40-50 euro), dus als 't niet bevalt dan val je er nog geen buil aan. En hij is ook prima te gebruiken als overdrive voor synths en drums. Voor een tientje meer heb je de MIC200, en daar zitten ook nog wat preamp-models in. Hoe die klinken weet ik niet.

thanks voor de input, ik heb de mic100 hier al staan, ben er niet echt over te spreken maargoe, ik heb ook echt altijd dat mijn SSS en mijn GG + FFF etc er veel te hard uitkomen, hoe kan ik dit al met het opnemen verminderen, als ik de high eq wegdraai verliest het zijn hele body...., toch maar tijd voor een betere pre-amp misschien want ik hoor dit bij andere die vaak nog baggeredere mics hebben dan ik helemaal niet....

ennuh CR, wat bedoel je met sequencer automation, het automatisch uitfaden op een sisser of wat ?

thanks

Neuh, de MIC100 is zeker geen übergoede preamp of zo. Maar voor Marando kan 't misschien een mooie el cheapo oplossing zijn. Overigens, de hoeveelheid sibilance is voor een groot deel afhankelijk van je microfoon. Een andere mic zou misschien een betere (maar duurdere) oplossing zijn. Dan hoef je achteraf niet meer zoveel aan je geluid te gaan zitten sleutelen.

Origineel geplaatst door ontwerper
Ik kwam dit artikel tegen op het web: http://emusician.com/tutorials/emusic_vocal_magic/
Producers en enigeers vertellen hoe ze met het opnemen van vocals tegenwoordig omgaan.
Het is in het engels maar dat zal vast geen probleem zijn..

Wat ik leuk vond was dat hier oa het "zachter" opnemen ook in voorkomt :)

yeah en het werkt ook nog, en weet je waarom..... let xplain :gaap:

Ik las vanmiddag dat vooral bij hiphop en harde zang de mic op oog hoogte wordt verplaatst zodat de hoge resonaties niet direct de mic inkomen waardoor het eind resultaat "zachter" is maar wel een complete body heeft en waarvan niet de hoge res zorgt er voor dat idd (wat cr zei "het midden afdekken met een potlood") de body wordt weggedrukt omdat de trillingen (frequentie) zoveel hoger liggen dat de body een soort numm krijgt en plat gaat klinken of juist distortie met zich meebrengt, zachter opnemen is eigenlijk een beetje hetzelfde maar hiermee zou je enigzins dynamiek verliezen naar mijn mening.....

ik ga je link ff checken

:doei:

YEHAAA.... rooie sterretjes ;)

Back