Roland JD800 vergelijken met XP80

Heine

Passief toetsenist
Piepels,
als knopjesaddict wordt ik nog steeds opgewonden als ik een JD800 zie.
En er staat er weer eentje te koop.
Maar: ik heb al het een en ander, waaronder een XP80 met 3 expansionsboards, een Juno 60, en een SH32.

Heeft de JD800 geluidstechnisch iets toe te voegen, los van de mogelijkheden om de geluiden zo makkelijk te kunnen beïnvloeden ?

Het beest kopen voor de kick is in principe al voldoende reden, maar haal ik er ook geluiden mee in huis die ik nog niet heb ?

Wbt je huidige inventory zegt de SH me niet zoveel, maar de Juno60 is gewoon een ander soort (heel basic maar toch leuke bak). Ik denk dat je dan voor het gemak even moet rekenen dat de XP-80 de JV-1080 engine aan boord heeft.
Zoek dan even op dit forum naar de verschillen tussen de JD-800 / JD-990 en de JV-1080, daar is namelijk al vrij veel over geschreven.

Korte samenvatting: de JD's gebruiken veelal dezelfde wave roms, maar hiervan de volle resolutie van de samples ipv de JV's die dit op lagere frequency doen. (32 vs 44.1 khz). Verder zou er verschil w.b.t. converters bestaan.
Kortom, de JD's zouden beter klinken.
Het programmeermodel van de JD-800 is iets uitgebreider dan de JV serie, en de JD-990 gaat er nog iets overheen.

Verder moet je denk ik die JD800 zien als een bak op zichzelf. Juist door de knopjes ga je zo'n ding heel anders gebruiken.
Het is ook gewoon een prachtige all-in-one package. Doen! Misschien wel juist het beste compromis tussen de lekkere hands-on van je Juno en de mogelijkheden van je XP.

Zelf heb ik ook een JD-800 en ik vind het nog steeds een dijk van een synth. Qua soundengine voegt het naar mijn mening niet veel toe aan vergelijkbare bakken uit dezelfde tijd (zo heel veel romwaves heb je nog niet eens; ik dacht 108 of zoiets), maar het is precies zoals Hanz al zegt.....doordat je voor elke soundparameter een eigen knop hebt, ga je simpelweg dieper met programmeren, waardoor je toch aparte en verrassende geluiden kan maken.

Ik heb er een aantal kaarten bij waarvan de stringcard (ik weet, het is een beetje een cliche) de nuttigste is - die voegt echt iets toe aan de JD-800.

Minder belangrijk, maar je gaf het zelf ook al een beetje aan.....het is een mooie bak om te zien (ook al zijn de meningen daarover verdeeld). Vanaf de introductie in '91 keek ik al verlekkerd naar de foto's in het Midi Magazine, maar hij was echt ver buiten mijn bereik =( Ik ben dan ook heel blij dat ik er nu toch een heb!

Back