SPDIF --> Analoog converter?

spdk

ech wel
Ik heb een spdif uitgang op mijn creamware-kaart die ik niet gebruik, ik vroeg me af of er converters zijn om van mijn spdif uitgang een normale analoog uit te maken.

Ik heb al zitten zoeken, het enige waar ik op uit kwam is de Akai DD1500A, maar ik kan verder helemaal geen specs daar van vinden, ik weet dat ie 4 analoge outs heeft, maar of ie spdif in heeft?

De Akai DD1500A is ook 66,- wat een goede prijs is, want het heeft natuurlijk geen zin om een converter van 200 euro te kopen, dan kan ik net zo goed een 2e geluidskaart halen.

Alvast bedankt voor de reacties :okdan:

Wat je nodig hebt heet een DAC. Goedkope DACjes zijn de laatste tijd wat lastiger te vinden.
Een leuke kandidaat (en allround zwitsers audio-zakmes) is de Behringer SRC-2496 die echt prima bekend staat.
Meer info: http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG

Ik zat net te denken dat ik 66 euro ook al te veel vind, een oplossing van 20 euro zou ik meer op z'n plek vinden. SPDIF naar analoog uit lijkt mij een simpel verloop. Maar daar kan ik me natuurlijk vreselijk in vergissen. Ik vind die Behringer dan ook veel te duur voor waar ik em voor zou willen gebruiken. Ik wil gewoon van mijn digitale uit een analoge uit maken.

Maar goed, ik wil wel meer :D

Je hebt ook DAC's van duizenden euro hoor.
Wat ook werkt is een (kapotte) DAT gebruiken of bijv een MPX100.

Origineel geplaatst door fuse
Je hebt ook DAC's van duizenden euro hoor.
Wat ook werkt is een (kapotte) DAT gebruiken of bijv een MPX100.

So das nog es een slimme, ik heb nog wel een dat recorder, helemaal goed :okdan:

edit
sorry,antwoord is al vermeld
ik zelf gebruik hiervoor 2 oude Sony DTS55-ES DAT's
het bandtransport werkt niet meer,maar de AD/DA converters wel
en het geluid wat eruit komt is schandalig goed (1Bit converters/delta/sigma)

Zo is dat, of moet ik zeggen, Zo is DAT :)

Zelf gebruik is een stationaire MD speler/recorder, die ik gekocht had met als primair doel het uploaden van MD's naar Pc. Maar eigenlijk gebruik ik hem primair voor het converteren van SPDIF naar analoog, en de 20 bit Burr-Brown DAC verslaat de interne DAC van mijn CD speler met gemak!
En omdat mijn MD machine meerdere digitale inputs en outputs heeft (analoog, optisch en elektrisch digitaal), is hij ook nog het verbindings-stuk tussen mijn stereo apparatuur en mijn PC.

Verbazingwekkend dat een ADC zo duur moet zijn. Er zitten 8 ADC's in m'n Tascam maar als ik 2 kanalen extra wil kost een losse ADC zo 1000 euro?

Ik snap er niets van, het leek mij wel een optie om zo 2 extra inputs te hebben. Een oude DAT bak aansluiten is niet echt wat voor mij.

Druid

Tja, zo is het nou eenmaal. Voor een paar tientjes ben je niet klaar, als je een dedicated A/D-D/A wilt. Als de route met een oude DAT recorder o.i.d. geen optie is, kan je het probleem ook andersom bekijken. D.w.z. zoek een apparaat uit met een digitale *uitgang*. Samplers, sommige modernere synths, FX, er is in principe genoeg te vinden. Kan je toch die 2 inputs nog benutten... :)

Verbazingwekkend dat een ADC zo duur moet zijn. Er zitten 8 ADC's in m'n Tascam maar als ik 2 kanalen extra wil kost een losse ADC zo 1000 euro?

Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen losse A/D's meestal kopen omdat ze niet tevreden zijn met kwaliteit van de A/D die ze al hebben. Dus veel losse A/D's zijn meer "high end" en dus prijzig.

Maar ze zitten ook in het lage segment. Iets als de Behringer Ultramatch kost maar 200 euro nieuw en die kan het volgens mij ook. Anders moet je misschien wat meer in het home-audio circuit zoeken, naar dit soort kastjes
http://www.doit4all.nl/N_frame.html...r_3x_Tulp_-_SPDIF__SVHS__Tulp__N_art_661.html
Da's een D/A maar ze zijn er vast ook andersom.

Werd mede door deze thread toch wel een beetje benieuwd naar de specificaties van de meegeleverde geluidskaart in mijn PC (Compaq SR5310NL) en kwam na aardig wat zoekwerk nog tot de specificaties van de geluidskaart. Deze schijnen mij niet onaardig te zijn, of zie ik dat fout?

• Hardware Features
  • High-performance DACs with 97dB SNR (A-Weighting), ADCs with 90dB SNR (A- Weighting)
  • Meets performance requirements for Microsoft WLP 3.0 Premium desktop and mobile PCs
  • Ten DAC channels support 16/20/24-bit PCM format for 7.1 sound playback, plus 2 channels of independent stereo sound output (multiple streaming) through the front panel output
  • Two stereo ADCs support 16/20/24-bit PCM format, one for stereo microphone, one for legacy mixer recording
  • All DACs supports 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
  • All ADCs support 44.1k/48k/96k sample rate
  • 16/20/24-bit S/PDIF-OUT supports 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
  • 16/20/24-bit S/PDIF-IN supports 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
  • Up to four channels of microphone array input are supported for AEC/BF application
  • High-quality analog differential CD input
  • Supports external PCBEEP input and built-in digital BEEP generator
  • Software selectable 2.5V/3.75V VREFOUT
  • Two jack detection pins each designed to detect up to 4 jacks
  • Supports legacy analog mixer architecture
  • Wide range (–80dB ~ +42dB) volume control with 1.5dB resolution of analog to analog mixer gain
  • Software selectable boost gain (+10/+20/+30dB) for analog microphone input
  • All analog jacks are stereo input and output re-tasking for analog plug & play
  • Built-in headphone amplifiers for each re-tasking jack
  • Two GPIOs (General Purpose Input and Output) for customized applications
  • Supports anti-pop mode when analog power AVDD is on and digital power is off
  • Supports digital microphone interface for improved voice quality 48-pin LQFP ‘Green’ package

Bron: http://www.realtek.com.tw/products/...d=1&PNid=24&PFid=28&Level=5&Conn=4&ProdID=135

Ik zie eigenlijk helemaal geen high-end specs staan. Sowieso zie ik meer functionalteit dan specs. Wat is bijvoorbeeld de THD, crosstalk, I/O levels, frequency response... van deze kaart?

En 90/97dB SNR is voor een 24-bit DAC een beetje laag.

Ik zie eigenlijk helemaal geen high-end specs staan. Sowieso zie ik meer functionalteit dan specs. Wat is bijvoorbeeld de THD, crosstalk, I/O levels, frequency response... van deze kaart?

En 90/97dB SNR is voor een 24-bit DAC een beetje laag.

Kijk, daar heb ik wat aan. Moest wel opzoeken waar 'SNR' voor staat overigens.

Misschien ben ik wel een beetje simpel in dit opzicht ;). Ik keek voornamelijk naar de bitwords en de frequenties en dacht 'verhip, daar hoef ik geen externe audio interface voor aan te schaffen :D'

Back