effecten op vst instruments

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

room2-2

Ingeburgerd
Misschien een hele domme vraag betreffende cubase sx3,

Hoe zet ik een effect op een vst-instrument? Als ik de mixer open, kan ik geen inserts o.i.d. erop zetten.

Ik wil de track niet eerst opnemen als audio, ik wil de synth realtime tweaken!!!

Dit is mogelijk toch?

Open de mixer, Selecteer het audio kanaal van je VSTi (dus niet het MIDI kanaal dat de VSTi aanstuurt!!) Druk op het knopje "e" (edit) in dit kanaal. Kies bij de inserts een effect.

Ik vermoed dat je probeert een effect te zetten op het MIDI kanaal van de VSTi. Daar kan het idd niet. (ik roep ook maar wat...)

Het makkelijkste vind ik het als volgt: een channel selecteren en links van het scherm staat dan helemaal onderaan altijd de naam van de VST die je op dat midichannel hebt gezet. Op de naam van de VST klikken en dan onder inserts een effect selecteren. Dus geen gedoe met mixers of andere popup schermpjes :)

Als ik dit topic dan ook even mag 'misbruiken' voor een vraagje mbt. inserts in Cubase:

Is het mogelijk om een insert te verplaatsen naar een andere positie in het lijstje (b.v., je wilt er een plugin voor zetten, maar er is geen ruimte.. dus de plugins opschuiven naar onder).. of doorschuiven naar een ander kanaal?

Ik ben al heel lang protools gebruiker, daar is dat vrij standaard in. Sinds een tijdje ook met Cubase aan de gang, maar daar heb ik dit nog niet in gevonden, of ik kijk er overheen..

dat vind ik inderdaad een goeie, daar loop ik ook tegenaan!

ik heb zelf de sl versie, maar dat zou nie uit mogen maken.

Origineel geplaatst door richard2000
Ja dat heb ik ook vaak ja, meestal zet ik bij een "vers" kanaal de eerste plug in het midden ofzo, dus insert 3, kan ik er later nog wat voor zetten.
Dat doe ik inderdaad ook, maar dat lijkt me niet de ideaale oplossing..

Soms wil je ook op meerdere kanalen dezelfde plugin zetten met dezelfde settings.. bij protools is dat een kwestie van alt indrukken en slepen.. bij Cubase heb ik zoiets nog niet kunnen ontdekken..

Re: effecten op vst instruments

Origineel geplaatst door room2-2
Misschien een hele domme vraag betreffende cubase sx3,

Hoe zet ik een effect op een vst-instrument? Als ik de mixer open, kan ik geen inserts o.i.d. erop zetten.

Ik wil de track niet eerst opnemen als audio, ik wil de synth realtime tweaken!!!

Dit is mogelijk toch?

Misschien de handleiding lezen die bij je officiële versie van Cubase zit!?

Re: Re: effecten op vst instruments

Origineel geplaatst door arnomusicman

Cubase SX 3 PaRaDoX edition ;)

ik heb een officiële versie! :frons: SL 3 welliswaar. Dus ik doe net alsof ik de laatste 8 woorden in die zin niet gelezen heb...

Maar goed, het staat dus ergens in die enorm vervelend te lezen pdf? Zo ja, zou je me blij maken je geheimpje te verklappen, want deze pdf kan ik helaas niet mee de wc opnemen. Heb alleen de "quick start" hier uitgelezen...

m.v.g. een legale cubase gebruiker 8o)

p.s. zit bij sx wel een papieren handleiding?

Nou als je al zover bent gekomen dat je geluid uit een VSTi hebt gekregen ben je erg dicht bij het walhalla geweest. Ongeveer in dezelfde hoek waar je de output instelt op VSTi zodat de noten door je VSTi worden verwerkt en niet door een MIDI output. Klik daar eens op wat plusjes.

Re: Re: Re: effecten op vst instruments

Re: Re: Re: effecten op vst instruments

Origineel geplaatst door Ross
ik heb een officiële versie! :frons: SL 3 welliswaar. Dus ik doe net alsof ik de laatste 8 woorden in die zin niet gelezen heb...

Maar goed, het staat dus ergens in die enorm vervelend te lezen pdf? Zo ja, zou je me blij maken je geheimpje te verklappen, want deze pdf kan ik helaas niet mee de wc opnemen. Heb alleen de "quick start" hier uitgelezen...

m.v.g. een legale cubase gebruiker 8o)

p.s. zit bij sx wel een papieren handleiding?

Bij elke versie zit een Getting Started. En in de pdf staan de details.
Volgens mij zit er bij de eerste keer dat je Cubase koopt, het dikke boek. Maar dat is bij mij zo lang geleden.......ik heb de boeken (5 geloof ik) van Cubase 2 (90'er jaren). En voel je niet zo op je teentjes getrapt over die opmerking. Op dit forum worden principiëel geen vragen beantwoord aan mensen met illegale versies. En room2-2 kwam me wel als zo iemand over. Hij is trouwens de topicstarter, op wie ik reageerde, niet op jou. Maar wie de schoen past.........en dat terwijl jij toch een legale versie hebt? :confused:

Maar waarom gaan we hier mensen vragen beantwoorden alleen omdat ze zelf te lui zijn om te lezen?
Jij wilt niet lezen, en daarom moeten wij het je voorkauwen? Hoe dacht jij dat de mensen zich vroeger door Cubase heenworstelden, toen er nog nauwelijks internet was? Lezen en dan zelf proberen, daar leer je het van.

P.S. Cubase leer je niet op de WC:stupid :

Re: Re: Re: Re: effecten op vst instruments

P.S. Cubase leer je niet op de WC:stupid :

Met je laptop op schoot. Is weer eens wat anders dan een krantje. :dubbel:

Jij wilt niet lezen, en daarom moeten wij het je voorkauwen? Hoe dacht jij dat de mensen zich vroeger door Cubase heenworstelden, toen er nog nauwelijks internet was? Lezen en dan zelf proberen, daar leer je het van.

De arrogantie ten top vind ik dit! "Ik ben wijs en deel dit niet met domme mensen... ze zoeken het zelf maar uit." Zo komt dit op me over. Ben benieuwd of jij echt alles jezelf heb aangeleerd. Oh nee, je hebt het ergens gelezen! Er is nu eenmaal internet en dit schitterende forum, om elkaar verder te helpen en te inspireren!

Doet het jou niks als je iemand uit zijn 'worsteling' kan helpen?

Origineel geplaatst door RadioHead
Is het mogelijk om een insert te verplaatsen naar een andere positie in het lijstje (b.v., je wilt er een plugin voor zetten, maar er is geen ruimte.. dus de plugins opschuiven naar onder).. of doorschuiven naar een ander kanaal?

Geloof het of niet, maar dat kan niet in SX, ik kon het zelf eerst ook niet geloven aangezien zelfs Fl studio dat zonder problemen kan, maar het is gewoon niet mogelijk in SX3.

Zal vast wel in Cubase 4 kunnen.
Zal je natuurlijk wel weer moeten upgraden voor een leuke prijs.

(Ben upgrade moe eigenlijk.)

Origineel geplaatst door Occa
Geloof het of niet, maar dat kan niet in SX, ik kon het zelf eerst ook niet geloven aangezien zelfs Fl studio dat zonder problemen kan, maar het is gewoon niet mogelijk in SX3.

Dat vermoeden had ik al dat het niet kon, helaas.

En voor sommige hier....;)

yoda-rtfm.jpg

Re: Re: Re: Re: Re: effecten op vst instruments

Re: Re: Re: Re: Re: effecten op vst instruments

Origineel geplaatst door BvdB
De arrogantie ten top vind ik dit! "Ik ben wijs en deel dit niet met domme mensen... ze zoeken het zelf maar uit." Zo komt dit op me over. Ben benieuwd of jij echt alles jezelf heb aangeleerd. Oh nee, je hebt het ergens gelezen! Er is nu eenmaal internet en dit schitterende forum, om elkaar verder te helpen en te inspireren!

Doet het jou niks als je iemand uit zijn 'worsteling' kan helpen?

Natuurlijk is het goed als je elkaar kunt helpen. Maar je moet vind ik pas hulp van anderen vragen als je zelf eerst alles geprobeerd heb. Learn by practice. Ik vind niet dat iemand zomaar met Cubase moet beginnen, honderden euro's uitgeeft, en dan zonder ook maar de handleiding te gaan lezen, allerlei beginnersvragen gaat stellen. Dit forum begint trouwens redelijk vol te lopen met vragen die al honderden malen gesteld zijn. Dus ga nou niet weer vragen hoe je een FX in Cubase in moet stellen. Dit zijn de basics. Als je die niet kent, wat ben je dan aan het doen? RTFM.

Ik kom op dit forum trouwens steeds vaker vragen tegen van mensen die gewoon te bedonderd zijn eerst zelf te zoeken. Gewoon luiheid. Ik wil iedere serieuze vraag beantwoorden als ik dat kan, maar dan moet ik wel uit de vraag kunnen opmaken dat je zelf al veel gedaan hebt om erachter te komen. Als er dus mensen zelf al aangeven dat ze gewoon de handleiding niet eens willen lezen, ga ik ze zeker niet alles voorkauwen.

En als je dat arrogant vindt, suite yourself.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back