MKS-80 en BCR2000 mogelijk?

markaugust

Stamgast
is t mogelijk om die mpg-80 te omzeilen en een bcr2000 goed te programeren zodat ie als vervanger voor de mpg-80 editor werkt; of is dit niet te doen?
als t mogelijk is; en dan vooral ook terwijl je je sequencer hebt lopen kan editen, dan ga ik s op zoek naar zo'n ding

hoop dat iemand wat weet

ciao

Denk het niet. De BCR2000 kan volgens mij geen sysex strings versturen. Al eens gedacht aan een Peavey PC1600 of zoiets? Die kan dat wel nl.

Ik geloof dat een hoop "simpele" controllerboxjes afvallen voor het niet kunnen verzenden van sysexstrings. Dit is toch wel een verhaal apart.

idd Peavy PC1600(X) is volgens mij de enige die lange sysex strings kan versturen. Ik heb templates voor de Matrix 1000 en Mcrowave1 van het net geplukt, zoek ff met google, denk dat die mks80 er ook wel is...

kon die bitstream3x midi controller niet ook lange sysex strings versturen?

Zijn er lange en korte SysEx strings of bedoelen jullie het verschil tussen een simpel CC'tje versturen en SysEx?

novation remotes versturen ook sysex, doepfer drehbank ook

Tsja, wat is kort, wat is lang? Even een vergelijkend warenonderzoek. De getallen hieronder geven het aantal bytes weer wat verzonden wordt wanneer een sound/patch of iets dergelijks verzonden wordt, dit is inclusief de header en einde (F0, F7) van de sysxstring.
(mbv van Sounddiver, weet je gelijk wat ik ongeveer heb)

Roland JV-1080: 15 bytes
Korg Triton rack: 13 bytes
Roland JD-990: 12 bytes
Waldorf Microwave 1: 11 bytes
Roland MKS-80 : 10 bytes
Quasimidi Polymorph: 10 bytes
Yamaha FS1R: 10 bytes
Yamaha TX816 (is DX7): 7 bytes
Oberheim M-1000: 7 bytes

Blijkt dus dat de DX7 en M-1000 meer dan de helft korter zijn dan bv. een JV-1080.

NB: bovenstaande getallen geven dus weer als *1* parameter gewijzigd wordt.

Laatst gewijzigd:
Lang is dus meer dan 8 bytes?

Ik heb het idee dat die CC's meer het idee waren Sequential, die implementeerde wel meteen CC's voor al hun synthesizers in plaats van SysEx, terwijl de rest van de fabrikanten het bij SysEx hield.

Wederom een vooruitziende blik bij Sequential, want anno 2006 hebben de meeste mensen toch het liefste CC's voor in ieder geval de wat minder exotische functies in een synthesizer.

Er was pas geleden zo'n ding op de markt gekomen... waarmee je controllerdata kan omzetten naar o.a. MKS-80 sysex.

http://www.cox-electronics.com/

De site werkt alleen niet zo te zien. Misschien dat het tijdelijk is... of zou het produceren van het ding nu al gestopt zijn?

Ik heb het idee dat die CC's meer het idee waren Sequential, die implementeerde wel meteen CC's voor al hun synthesizers in plaats van SysEx, terwijl de rest van de fabrikanten het bij SysEx hield.

Hmm... mja de CC's zijn door Roland standaard in de midispecificatie opgenomen. Het is volgens mij geen spontaan bedenksel van een andere fabrikant.

Maar het is inderdaad wel jammer dat er in oudere synths vaak sysex wordt gebruikt ipv CC's. Waarschijnlijk dachten de ontwerpers in die tijd dat men toch niet realtime zou gaan tweaken via midi.

Origineel geplaatst door organix
Er was pas geleden zo'n ding op de markt gekomen... waarmee je controllerdata kan omzetten naar o.a. MKS-80 sysex.

http://www.cox-electronics.com/

De site werkt alleen niet zo te zien. Misschien dat het tijdelijk is... of zou het produceren van het ding nu al gestopt zijn?

Hmm... mja de CC's zijn door Roland standaard in de midispecificatie opgenomen. Het is volgens mij geen spontaan bedenksel van een andere fabrikant.

Maar het is inderdaad wel jammer dat er in oudere synths vaak sysex wordt gebruikt ipv CC's. Waarschijnlijk dachten de ontwerpers in die tijd dat men toch niet realtime zou gaan tweaken via midi.

Alleen SC synthesizers gebruikten kort na de introductie exclusief CC's, terwijl Roland SysEx ging gebruiken.

Die paar bytes meer of minder zal het hem niet doen, wat dat betreft is de midibandbreedte groot genoeg. Wat veel belangrijker is, is hoe de ontvangende synth daarop reageert. Bij sommigen moet je eerst de toets los laten, voordat de verandering hoorbaar is. (let wel, dit kan het geval zijn bij remote gebruik, wanneer direct op het apparaat ge-edit wordt meestal geen probleem).

Origineel geplaatst door bronswerk
Die paar bytes meer of minder zal het hem niet doen, wat dat betreft is de midibandbreedte groot genoeg. Wat veel belangrijker is, is hoe de ontvangende synth daarop reageert. Bij sommigen moet je eerst de toets los laten, voordat de verandering hoorbaar is. (let wel, dit kan het geval zijn bij remote gebruik, wanneer direct op het apparaat ge-edit wordt meestal geen probleem).

Bij DX- en TX-synthesizers is het vaak wel mogelijk om o.a. windcontroller CC's te koppelen aan belangrijkere parameters, zoals modulatieintensiteit, dat werkt ook prima als real-time controller.

Origineel geplaatst door bronswerk
Denk het niet. De BCR2000 kan volgens mij geen sysex strings versturen. Al eens gedacht aan een Peavey PC1600 of zoiets? Die kan dat wel nl.

Ik geloof dat een hoop "simpele" controllerboxjes afvallen voor het niet kunnen verzenden van sysexstrings. Dit is toch wel een verhaal apart.

BCR2000 verstuurd wel sysex, m'n @juno hangt er ook aan ,werkt perfect

Ok, ik sprak iets te vroeg, maar in de handleiding, bij Learn functie, wordt gesproken over "korte sysexstrings" (daar gaan we weer). Kan de bcr2000 dan overweg met ieder soort "data transmissie format"? Er zijn diverse formats in omloop, vaak wordt een parameterwaarde "gevangen" in 1 byte, maar 2,3 of meer zijn geen uitzondering. Dit lukt allemaal?

Ok, ik sprak iets te vroeg, maar in de handleiding, bij Learn functie, wordt gesproken over "korte sysexstrings" (daar gaan we weer). Kan de bcr2000 dan overweg met ieder soort "data transmissie format"? Er zijn diverse formats in omloop, vaak wordt een parameterwaarde "gevangen" in 1 byte, maar 2,3 of meer zijn geen uitzondering. Dit lukt allemaal?

Als de MKS-80 dezelfde soort SysEx uitstuurt als een Juno-2 (ook Roland denk ik dan) is het geen probleem lijkt me, bij mij niet ieder geval... de BCx2000 kan SysEx ontvangen en uitsturen, maar ALLE lengtes? geen idee...

Origineel geplaatst door murphf
Hier een verhaal over de sysex voor de MKS en verschillende controllers:

http://www.musicplayer.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=18;t=009324;p=0

En hier een drehbank profiel:

http://www.punkdisco.co.uk/misc/gear/deopfer/profiles/

Zelf gebruik ik Sounddiver om de cc van mijn Novation Remote te vertalen naar de sysex die de MKS verstaat.

Even van dat andere forum gehaald:

Michiel - I have done a LOT of detailed investigation into this, and I have come up with only one solution - the Peavey 1600X MIDI controller that I mentioned in my first post. Let me explain why it is the only one that can work...

The issue is this: the MPG-80 programmer uses sysex strings to control the MKS-80. Unfortunately, the MKS-80 requires you to transmit the ENTIRE tone or patch you are editing even if you only change one value. The "tone" sysex message (the one most commonly sent when editing sounds from the external programmer) is 39 bytes long.

The Novation ReMOTE 25 can transmit user-defined sysex strings up to 20 bytes long (not long enough).

The Korg microKONTROL can transmit sysex strings up to 22 bytes long (not long enough). Also, they are "static" entries, not adjustable by the knobs or sliders to change values, so this is totally useless anyway.

The Evolution UC-33e does not allow you to specify your own sysex strings (totally useless also).

The Edirol PCR controllers can transmit sysex strings up to 24 bytes long (also, not long enough).

The Peavey 1600X lets you specify your own sysex strings up to 80 bytes in length...making it long enough to work.

I guess that means check out eBay for one of these things. I've seen them go for $200 or so in the past but I haven't looked lately. I went ahead and bought a Korg microKONTROL because of the drumpads and the more flexible programming and LED displays. I guess I'll check into the Peavey at some point myself...

Sorry for being so technical, but at least we know the answer now...

Thanks!
bax

Handig om te weten, al weten we nu nog niet wat de maximale string lengte is de de BCR2000 uitstuurt. !

Origineel geplaatst door vinnieq
Handig om te weten, al weten we nu nog niet wat de maximale string lengte is de de BCR2000 uitstuurt. ! [/B]

ALPHA-JUNO WHOLE HOG VOICE TRANSFER

F0 [sysex a'coming]
41 [from roland]
35 [All Tone Parameters]
0N [N = Basic Channel for the target synth]
23 [Format type]
01 [Level = 1 ] (what does this mean?)
01 [Group = 1 ] (or this)
NN
. 36 bytes of voice data in the sequence given above.
.
NN
F7 [sysex all done]

Ieder geval 36 bytes (toch?) ... scheelt maar 3 bytjes met de MKS80.. of zie ik t nou verkeerd? :D

The issue is this: the MPG-80 programmer uses sysex strings to control the MKS-80. Unfortunately, the MKS-80 requires you to transmit the ENTIRE tone or patch you are editing even if you only change one value. The "tone" sysex message (the one most commonly sent when editing sounds from the external programmer) is 39 bytes long.

Dit klopt niet. Een simpele "Parameter Change" message (wijzigen van één parameter) voor de MKS-80 neemt 10 bytes in beslag. Soms worden editors gemaakt waar de Parameter Change messages gemakshalve maar worden vergeten en wordt volstaan met het definieren van de "Tone dump" messages. Als dan een parameter gewijzigd wordt, gaat er een complete dump van die Tone de deur uit. Slecht programmeren van een editor vind ik. Voor een MKS-80 en aanverwanten met relatief kleine hoeveelheid bytes kun je daar nog me wegkomen, maar voor bv een Roland JV-1080 of een Korg Triton absoluut niet werkbaar.

Ik kan me eigenlijk al niet voorstellen dat die MPG-80 continu volledige patches lanceert naar de MKS-80. Dat is niet des Rolands.

Back