geluid opnemen

MC K

Nieuwkomer
Ik ben benieuwd op welke manier mensen hun geluid opnemen.

Band/tape?
Mini-disc?
Mp3-speler?
Meteen naar de computer?
Iets anders?

Bedoelde eigenlijk gewoon vanaf een mengpaneel met je gitaar en zang of basgitaar erop aangesloten...

Watvoor opname apparatuur, ik bedoel geen merken, maar soorten opnameapparatuur...

PC

minidisc gebruikt ik sporadisch voor oefensessies of interviews.

Maar eeuh, wat heb je er aan om dit te weten?

ik ben pas net begonnen met opnemen en ik heb er erg weinig verstand van, daarom vroeg ik me af wat nou de betere manier is.

Ik vroeg me gewoon af:
is digitaal opnemen tegenwoordig beter, hetzelfde of slechter qua kwaliteit dan analoog opnemen?
Ik weet dat mensen zweren bij analoog, maar digitaal maakt volgens mij niet zo veel verschil meer, of zie ik dat verkeerd?
En het is makkelijker.

Mijn idee bij digitaal opnemen, is dat ik veel minder opties heb om met het geluid te "spelen", zodat het een mooie opname wordt.

Hoe kan ik thuis met een 6-kanaals mengpaneel(4 mono, 2 stereo) het beste muziek opnemen?
Wat zijn jullie ideeen hierover?

Origineel geplaatst door MC K
ik ben pas net begonnen met opnemen en ik heb er erg weinig verstand van, daarom vroeg ik me af wat nou de betere manier is.

Ik vroeg me gewoon af:
is digitaal opnemen tegenwoordig beter, hetzelfde of slechter qua kwaliteit dan analoog opnemen?
Ik weet dat mensen zweren bij analoog, maar digitaal maakt volgens mij niet zo veel verschil meer, of zie ik dat verkeerd?
En het is makkelijker.

Mijn idee bij digitaal opnemen, is dat ik veel minder opties heb om met het geluid te "spelen", zodat het een mooie opname wordt.

Hoe kan ik thuis met een 6-kanaals mengpaneel(4 mono, 2 stereo) het beste muziek opnemen?
Wat zijn jullie ideeen hierover?

Kijk aan, hier is beter op te antwoorden :)
Sommigen hebben liever analoog, anderen digitaal. "Beter" is gewoon wat jij het liefst hebt. Het hangt er ook maar vanaf wat je vergelijkt. Een cassettebandje (analoog) gaat maar tot 10khz en zal daarom niet sprankelend klinken, een 24-sporen bandrecorder van vele duizenden euro's (ook analoog) zal beter klinken dan een sweex geluidskaartje van 10 euro.

Bij digitaal, en dan bedoel ik voornamelijk met de pc/mac, heb je juist heel veel mogelijkheden om met je opname te spelen. Je kunt alles bewerken zonder dat je originele opname veranderd (non-destructive editting) en zo kun je dus ook alles probleemloos ongedaan maken en eindeloos dingetjes proberen. En ook digitale opnames zijn uiteraard met analoge outboard FX te bewerken.

Je mag er in ieder geval vanuit gaan dat cassettebandjes en mp3spelers geen geweldige opnamekwaliteit zullen hebben. Ook minidisc schijnt een behoorlijke dip te hebben in het hogere frequentiegebied, daarover is op dit forum vast meer te lezen. Maar ik kan me ook best voorstellen dat bij bepaalde muziekstijlen (underground blackmetal }:| ) je juist kiest voor een lage opnamekwaliteit.

Zorg in ieder geval voor de meest optimale signaal-ruis verhouding bij alles wat je doet. Dit doe je door een signaalpad vanaf de bron bij elke stap te volgen en steeds de meest optimale instelling te zoeken.
Je moet daarvoor wel de logica en de funkties van je mixer kennen.
Het medium waarmee je opneemt is in feite ondergeschikt aan je opnametechniek. Ik zou de keuze tussen analoog of digitaal vooral af laten hangen van wat voor jou de prettigste manier van werken is.

..ewr... nee?

misschien moet ik ff de spambox checken, die staat nogal paranoïa afgesteld.. sorry :)

stuur me anders ff een pb

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
...
Ook minidisc schijnt een behoorlijke dip te hebben in het hogere frequentiegebied

Met de nieuwere modellen (Hi-MD) kun je eventueel ook gewoon in PCM opnemen (44.1/16), dus zonder conversie naar het atrac formaat (het compressie formaat van Sony dus). Volgens mij heb je dan een bereik van 20-20.000 HZ +/- 3 dB maar dit laatste weet ik niet voor 100% zeker.

Back