Interessante orgels

Ramirez

Ouwe rot
Nu zat ik een beetje te surfen over de marktplaatsen en dacht ik,kom laten we eens bij de orgels kijken.

Een legio knoppen en schuiven passeerde mijn ogen.
Sommige deden me direct aan een cs serrie denken.
De degelijke vintage bouw van die machines spreken me echt aan.

Nu ben ik niet zo heel erg.......zeg maar gewoon helemaal niet thuis in die hoek.
Dus vroeg ik me af of er modellen bij zitten die aardig dicht in de buurt van de synthwereld komen.
Of die interresant zijn vanwege.................

Graag je mening of reactie

Dank u

het lijkt hier wel www.orgelforum.nl }:|

De meest interessante orgels zijn volgens mij de orgels met de belangrijkste electronica-componenten. Waren er geen Yamaha Electones met oscillatorchips welke ook in de CS-serie werden gebruikt ? DIE zijn pas interessant !

Voor de rest: Eminent's met string ensembles...

Deze is misschien interessant voor je.

X-705

"Full set of Hammond-clone drawbars with seven percussion settings, a full drum machine that was quite impressive for the time, and an 11-preset synth with sounds like guitar, trombone, clarinet, and sax. The synth sounds were polyphonic on the top manual and monophonic on the bottom and pedals. Used by Jean-Michael Jarre. Made from '77 to '81, original price £2662." (Thanks, Les!)

Following is a review from another happy X-705 owner:

"It has full drawbars for top and bottom. It also has a string/cello synth (polyphonic), like the Elka Rhapsody, available on both manuals, as well as a "piano", and "harpsi". There are a few organ presets and synth presets (polyphonic) for the top manual, and a position where you can create your own organ sound. There is also a very cool, cheesey mono synth voice on top, with controls for filter cutoff, resonance, portamento, vibrato, attack, and release. There are a dozen presets for this, which can be modified if you press the "var" button. They range from surprisingly good imitative sounds (trumpet, etc.) to spacey things. Very Superfly. All of these elements (except organ + polysynth) can be layered for some really queasy textures! Not only is there an analog rhythm machine (presets), but also[a] fairly sophisticated auto accompaniment which follows the chords you play on the lower manual. This auto accompaniment section has it's own set of analog synth generators for "piano", "brass", "guitar", and "bass", and several modes of use. There is a spring reverb, and also release sliders for many of the sounds, including the organ, which gives a spacey sound like a plaster echo chamber. You can play bass in one octave of the lower manual, or switch to the pedalboard. There are controls for an Elkatone leslie, but the connector is incompatible with my Elkatone, sadly. So, this thing contains a poly synth, a mono synth with controls, 2 organs, 2 string machines, two clavs, two pianos, 1 manual/pedal bass, separate generators for accompaniment bass/guitar/piano/brass, and a full kit of analog drums! The inside is beautiful, with the many circuit cards neatly held into place with a clever system of braces - looks very durable. Only weak point is tab switches...

Citaat afkomstig van http://www.combo-organ.com/Elka/index.htm

#WOUW#

het lijkt hier wel www.orgelforum.nl

De meest interessante orgels zijn volgens mij de orgels met de belangrijkste electronica-componenten. Waren er geen Yamaha Electones met oscillatorchips welke ook in de CS-serie werden gebruikt ? DIE zijn pas interessant !

Voor de rest: Eminent's met string ensembles...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tja...als synthpioneer blijf je natuurlijk niet hangen bij alleen maar synths.
Drum boxen,fx,rand app,.............en ook orgels:)

Staat mij ook iets van bij ,dat er orgels zijn met componenten uit de CS serrie.
Ben al druk aan het zoeken geweest,maar tot op heden niets kunnen vinden.
Ik geef wel een seintje als ik meer weet.

Maar onderweg ben ik nog wel andere mooie bakken tegen gekomen.
Foto's zij helaas niet zo best.

Attachments

• elka_x705.jpg
    elka_x705.jpg
    17,4 KB · Bekeken: 106
Dat is dus de Elka x705

Eminent 310 unique
Eminent 310 Theater(dezefde maar dan met ritmebox)

Technics 320

Attachments

• technics320.jpg
    technics320.jpg
    58,2 KB · Bekeken: 114
Yamaha d85
Ik geloof dat deze iets met die Cs componenten te maken heeft.
Maar schiet me niet af als ik er naast zit.

Attachments

• yamaha-electoned85-1.gif
    yamaha-electoned85-1.gif
    23,8 KB · Bekeken: 106
En nog eentje van de Elka x705

Attachments

• elka_x705.2.jpg
    elka_x705.2.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 98
Hier nog een uit de vangelis studio

Attachments

• hammond b3.jpg
    hammond b3.jpg
    19,1 KB · Bekeken: 111
Ja hallo, een Hammond B-3... die kom je niet zo gauw tegen op marktplaats voor 'afhalen voor een bosje bloemen'... :D

Mijn tip is Eminent (al genoemd)... de Unique 310 & 510 en de Theatre 2000 en daarboven.
Koop je voor een prikkie en de geweldige string ensemble zit er gratis in.

Die Yamaha's die je bedoelt zullen ongetwijfeld componenten delen, maar ik denk niet zozeer in de toon-opwekking.
De 'paddeltjes' van de CS zitten er inderdaad op, maar de bladerunner sound haal je er denk ik niet uit... ;)
Je hebt trouwens wel degelijk een Yamaha orgeltje met een ingebouwde SY-1... even zoeken welke dat is!
Ik vind die Yamaha combo-orgeltjes (YC-serie) wel erg grappig... maar ook: ontilbaar... :(

Yamaha CYS-1 met ingebouwde SY-1:

YamahaCYS1.jpg

Zo is er ook nog een CYS-2 met ingebouwde SY-2! :)

Origineel geplaatst door Ramirez

Dat ziet er vet uit zeg.............je hebt wel jerommeke nodig om hem te vervoeren

Dat is dus de Elka x705

Eminent 310 unique
Eminent 310 Theater(dezefde maar dan met ritmebox)

Technics 320

Origineel geplaatst door Hanz
Yamaha CYS-1 met ingebouwde SY-1:

YamahaCYS1.jpg

Zo is er ook nog een CYS-2 met ingebouwde SY-2! :)

lijkt verdomd veel op een plugin van arturia.........de uhhhh csv80

Hoi Hans.
Tja die hammond kwam ik ook onderweg tegen.
Het was ook enkel bedoeld om een balletje op te werpen.
Aangezien je reactie,neem ik aan dat het om een duur apparaat gaat.
sorry Ik begin me pas sinds gister een beetje te verdiepen in orgels.
Dus die foto mag beschouwd worden als overbodig.

Ik was alleen benieuwd of er orgels bestaan die ook een deel synh engine meedragen.
De eminent houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Ik heb er hier en daar al wat demo's van gehoort,en dat viel niet tegen.

Maar even over die Yamaha.
Wat is eigenlijk sy-1 / sy-2?

sy-1 & 2 zijn oude analoge synthjes (google blijft makkelijk..)

yamaha_sy1.jpg

sy-1

yamsy201sm.jpg

sy-2

Kijk dat spreekt me meer aan.
Okee maar tot hoever zou in de cys-1 een sy-1 zitten.
Lijkt mij dan toch een geknepen versie,anders zouden deze bakken toch zeer gewild zijn.

Ik zal eens google op zijn staart trappen

Origineel geplaatst door Hanz
Ja hallo, een Hammond B-3... die kom je niet zo gauw tegen op marktplaats voor 'afhalen voor een bosje bloemen'... :D

een B3 is geen optie nee, maar een hammond L100 of M100 serie bijvoorbeeld weer WEL !
dit zijn net als de B3 orgels met de bekende elektromagnetische toonwielenbak en buizenversterker.
en regelmatig kom je die tegen voor erg weinig :)

Back