Ik heb een zaagtandgolf,
hiervan maak ik een Fourier-analyse om alle termen te krijgen. Volgens Fourier is elk continue signaal op te bouwen uit oneindig veel sinussen (en cosinussen) (additieve synthese!). Dit is de reden dat een geluid helder klinkt: luister maar naar een sinus samen met een aantal boventonen met wisselende amplitude, zo maak je de klankleur. Door wat integratie kan je het signaal opbreken in allemaal sinussen.
Nu heb ik mijn zaagtand golf dus weer: tussen 0 en 1, met periode T
integratieinterval van 0 tot T, dus f(t) = t/T (f = functie niet de fouriertransform)
eerste term:
nu voor alle coefficienten voor de sinussen (door wat geklooi en symmetrie in acht genomen geen cosinussen)
Zo vind je dat elke term
a(n) = 1/(n*pi)
dus
onze zaagtand =
0.5 + 1/(1*pi)*sin(wt) + 1/(2*pi)*sin(2wt) + 1/(3*pi)*sin(3wt) + ... + 1/(oneindig*pi)*sin(oneindigwt)
w = omega, is frequentie/(2*pi)
heel mooi en leuk enzo, MAAAAAR alsnog heb je zo oneidnig veel termen.
Elke trilling heeft oscillatieenergie nodig om te trillen (denk bijvoorbeeld aan een snaar die een zaagtandgolf zou voortbrengen, ongedempt!!!!).
De enrgie voor de trilling = 0.5*(n*w)^2*a(n)^2 (w = frquentie)
of:
Etotaal = som ( 0.5*(n*w)^2*(1/(n*pi))^2 ) van n = 1 tot oneindig
Je hebt oneindig veel trillingen en daardoor oneindig veel energie in die trilling na het aanslaan van die snaar. Of het zou je computerspeaker oneindig veel energie kosten om die trilling voort te brengen...
Ik heb al gekeken of alle coefficienten, ofwel de som van reeks:
1/(n*pi), n=1 tot n=oneindig
een eindig getal zou worden, maar na n>1miljard steeg de som nog steeds (0.5(startterm)+6.78 ongeveer) ...
Hoort de som van de reeks een eindige waarde te hebben en zit daar de denkfout?
Weet iemand dit? of wat anders de oplossing is...
Want het kan natuurlijk geen oneindige energie hebben
nou, veel denkplezier... en als het onduidelijk is licht ik het wel toe
hiervan maak ik een Fourier-analyse om alle termen te krijgen. Volgens Fourier is elk continue signaal op te bouwen uit oneindig veel sinussen (en cosinussen) (additieve synthese!). Dit is de reden dat een geluid helder klinkt: luister maar naar een sinus samen met een aantal boventonen met wisselende amplitude, zo maak je de klankleur. Door wat integratie kan je het signaal opbreken in allemaal sinussen.
Nu heb ik mijn zaagtand golf dus weer: tussen 0 en 1, met periode T
integratieinterval van 0 tot T, dus f(t) = t/T (f = functie niet de fouriertransform)
eerste term:
Code:
T T
a(0) = 1/T*Integraal f(t)dt= 0.5*t^2] = 0.5
0 0
nu voor alle coefficienten voor de sinussen (door wat geklooi en symmetrie in acht genomen geen cosinussen)
Zo vind je dat elke term
a(n) = 1/(n*pi)
dus
onze zaagtand =
0.5 + 1/(1*pi)*sin(wt) + 1/(2*pi)*sin(2wt) + 1/(3*pi)*sin(3wt) + ... + 1/(oneindig*pi)*sin(oneindigwt)
w = omega, is frequentie/(2*pi)
heel mooi en leuk enzo, MAAAAAR alsnog heb je zo oneidnig veel termen.
Elke trilling heeft oscillatieenergie nodig om te trillen (denk bijvoorbeeld aan een snaar die een zaagtandgolf zou voortbrengen, ongedempt!!!!).
De enrgie voor de trilling = 0.5*(n*w)^2*a(n)^2 (w = frquentie)
of:
Etotaal = som ( 0.5*(n*w)^2*(1/(n*pi))^2 ) van n = 1 tot oneindig
Je hebt oneindig veel trillingen en daardoor oneindig veel energie in die trilling na het aanslaan van die snaar. Of het zou je computerspeaker oneindig veel energie kosten om die trilling voort te brengen...
Ik heb al gekeken of alle coefficienten, ofwel de som van reeks:
1/(n*pi), n=1 tot n=oneindig
een eindig getal zou worden, maar na n>1miljard steeg de som nog steeds (0.5(startterm)+6.78 ongeveer) ...
Hoort de som van de reeks een eindige waarde te hebben en zit daar de denkfout?
Weet iemand dit? of wat anders de oplossing is...
Want het kan natuurlijk geen oneindige energie hebben
nou, veel denkplezier... en als het onduidelijk is licht ik het wel toe

je was me net voor