Oneindige Energie in geluidsgolf?

Origineel geplaatst door teluur
Ik geloof dat we hier een oud grieks probleem

("de vos kan een haas nooit inhalen, omdat telkens als een vos op de plek van de haas is, de haas alweer een stukje verder is")

hebben toegepast op de science van geluid.
In essentie wel, want dat is wat er gebeurt als je een som met oneindig veel termen probeert uit te rekenen. Daarvoor hebben we dan ook de limiet(tm) uitgevonden, zodat je aan zoiets toch zinnig een waarde kunt toekennen.

Pfew. Deze wiskundige benadering gaat me ver boven de pet. Ik hou het liever bij de basis principes en het gevoelsmatige deel ervan.

Dat houd het iig voor mij aantrekkelijk.:biertje:

Origineel geplaatst door Meinte37
Tsja, dat gebeurt wel eens als je afgestudeerd bent in de wiskunde en het gaat daar ook over ;)
Cool, waar heb je gestudeerd?

Ik heb 3 jaar Wiskunde aan de VU gedaan, maar bij gebrek aan succes uiteindelijk toch afgehaakt :P

Origineel geplaatst door DizzleXia
Pfew. Deze wiskundige benadering gaat me ver boven de pet. Ik hou het liever bij de basis principes en het gevoelsmatige deel ervan.

Dat houd het iig voor mij aantrekkelijk.:biertje:
<cynisch-mode>
Maar voorkomt waarschijnlijk wel dat je er zinnige dingen over kunt zeggen.
</cynisch-mode>

@MPCMan: in Groningen, afgestuurd (met vegetarisch succes, van 1995-2002) in de Getaltheorie. Ik weet niet zo 1-2-3 wie daar aan de VU aan doet. Wanneer heb je gestudeerd?

de limiet(tm) word bepaald door je sample frequentie van je digitaal analoog converter (lees: geluidskaart). Je kunt een zaagtand perfect laten uitrekenen totaan het aantal malen je converteerd.

De nordmodular 1 heeft een interne frequentie van 96kz en een uitgang van 48 khz. Hier kun je in de hogetonen van een oscilator de goed anti aliasing horen wat resulteerd in een hapering...

Please correct me if wrong...

Origineel geplaatst door brmzz
de limiet(tm) word bepaald door je sample frequentie van je digitaal analoog converter
Nee, dat is de benadering van die limiet(tm). Fouriertheorie levert je een exacte, wiskundige representatie op van een (net zo wiskundig perfecte) zaagtand en dat heeft niks met D/A-converters te maken. Ik dacht dat we het hier over Klank, Geluid en Theorie hadden?

Origineel geplaatst door brmzz
Een limiet is toch een begrenzing van je systeem? of die nu abstract of concreet is.
ja, Klank, Geluid en Theorie
We hebben het hier over een limiet in wiskundige zin, dus niet over een beperking. Dat kan ook niet anders omdat Fouriertheorie een puur wiskundige theorie is, min of meer toevallig met een concrete interpretatie. Als je het hebt over optellingen met oneindig veel termen, dan zul je iets moeten doen om daar iets zinnigs van te maken en daarvoor is dus de limiet(tm) uitgevonden. Zolang je niet precies hoe zoiets gedefinieerd hebt, heeft het geen enkele zin er maar een beetje vage slag naar te slaan *hint*

Origineel geplaatst door Meinte37

@MPCMan: in Groningen, afgestuurd (met vegetarisch succes, van 1995-2002) in de Getaltheorie. Ik weet niet zo 1-2-3 wie daar aan de VU aan doet. Wanneer heb je gestudeerd?
2001-2004

Maar voorkomt waarschijnlijk wel dat je er zinnige dingen over kunt zeggen.
Idd. Is ook niet erg. Dat behoed me idd dat ik onzin verkoop over dingen waar ik geen kaas van gegeten heb ;)

Maakt meer inzicht muziek juist niet aantrekkelijker dan ?

Ook waar. Alleen voor mij niet op deze wiskundige manier. Ik ben best bereid om veel over muziek te leren maar heb geen zin om dit zo diep wiskundig te gaan beredeneren.

En ja of dit nu komt omdat hardcore schijnbaar domme muziek is, laat ik in het midden. Tis in ieder geval de muziek waar ik achter sta en mooi vindt en verder respecteer ik ieders smaak en interpretatie over het maken van muziek.

Ik heb wiskunde altijd verschrikkelijk gevonden maar geluid fabriceren altijd wel leuk gevonden dus daar zit ergens een klein conflict ;)

even deze thread niet volledig gevolgd te hebben, en met een frisse ingeving in een vaag (en vroeg) moment:

Is het niet een feit dat een geluidsgolf in theorie oneindige energie heeft, maar dat vanaf die golf zicht voortzet door omgevingsfactoren het een eindige energie wordt?

:peukie: ;)

Origineel geplaatst door rvooh
even deze thread niet volledig gevolgd te hebben, en met een frisse ingeving in een vaag (en vroeg) moment:

Is het niet een feit dat een geluidsgolf in theorie oneindige energie heeft, maar dat vanaf die golf zicht voortzet door omgevingsfactoren het een eindige energie wordt?

:peukie: ;)
b*llsh*t, lees anders eerst even de rest van de thread, luiwammes! ;)
(Ik typ die zooi niet voor jan met de korte appendix in, natuurlijk, nog afgezien van het aantal jaren dat ik ervoor heb moeten studeren om dat allemaal te weten.)

Back