algemene Latency vraag

Anton

liefhebber
Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk een goede latency waarde is. Ik weet wel hoe dichter bij de 0 ms des te beter, maar vanaf welke waard kun je het nu eigenlijk goed noemen? Ik heb zelf een Edirol FA66 (firewire) met een latency van 10ms (in). Nu is dat voor mij goed genoeg om met een softsynth eigenlijk niets te merken, wat betreft vertraging. Klopt dat, of mis ik iets? Ik ben al lekker bezig geweest om de pc overstuur te krijgen door een aantal (zware) softsynth egelijkertijd te laten spelen, en m'n pc trekt dit wel. Ik heb de bufferruimte iets vergroot en dat ging verder prima (met 13ms latency). Ik gebruik een P4 2,6GHz met 512MB geheugen.

Ik heb al wel op diverse plekken gelzen dat mensen een Emu kaart hebben draaien met 2,5 ms. Poeh he! Moet ik eventueel nog m'n best doen met tweaken om een lagere waarde te krijgen of gewoon denken goed is goed genoeg? Kan ik snel tegen problemen aanlopen met die 10ms latency?

ik heb de FA-101 versie en deze herbergt ook die 10 ms op 44khz :(
dus ik kan ook wel een goede tip gebruiken.:)

Ik denk dat je met firewire niet snel lager zult komen dan 10 ms op 44.1 kHz.
Alleen met een speciaal hiervoor ingerichte pci(e)-kaart zal je lager kunnen komen, volgens mij is het 2.5 ms. verhaal een typisch RME ding?

Ik denk dat 10 ms op zich een prima waarde is, hoor... als je geen vertraging meer bemerkt is het al snel okee.
Het enige waarom je nog lagere latency zou willen is voor keten-effecten (bijv. bij hardware integratie van effecten, waardoor een keten van latencies kan optreden).
Je kan nog iets tunen aan je latency door een hogere sampling rate te kiezen, maar dat gaat al snel ten koste van de performance van je machine, met kraken etc. als gevolg. Even proberen dus.

lagere latency zorgt alleen maar voor meer gezeik...lekker rond de 10ms laten staan,dat hoor je niet eens en je systeem trekt alles veel beter...

Re: algemene Latency vraag

Origineel geplaatst door Anton
Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk een goede latency waarde is. Ik weet wel hoe dichter bij de 0 ms des te beter, maar vanaf welke waard kun je het nu eigenlijk goed noemen?
Dit is echt heel persoonlijk; maar in het algemeen kunnen de meeste mensen 10 msec net wel, net niet horen.

Trevor Horn beweert dat Chris Squire 1 millie seconde kan horen. Zelf kan ik dat niet, en heb mijn systeem op 10 msec latency staan.

Het punt is, als de latency hoorbaar is, en het stoort, dan is het fout.

ik heb een TASCAM 122 en die staat ook op 12msec geloof ik, dat is het minimum. als ik strijkers en andere 'niet percussieve' sounds inspeel merk ik er niks van, het andere spul heb ik als hardware, drummend met NI battery2 heb ik het gevoel dat ik met de timing licht in der war kom...en mijn gitaar-vriend Klaus wordt er gek van als-ie over de amp-simulator speelt, dus daar neem ik clean op en doe de extra output van de DI naar m'n gitaarversterker met allerlei overdrive zooi en pedaaltjes ertussen, oldschool, en pruts dan de uiteindelijke sound weer met de amp-sim.

Latency

Latency

Nou bedankt voor de reacties. Vooral bij het keten effect heb ik nog niet stilgestaan. Wacht wel af. Ik hoef me dus nog geen zorgen te maken. Is er bij USB2.0 eigenlijk een betere latency waarde te krijgen dan bij Firewire?

Firewire hier en toch 'maar' 6ms latency.
Zelf vind ik het teveel eerlijk gezegd.

Lees ik het nu goed dat je met 96kHz een lagere latency hebt dan bij 48 kHz ???:confused:
Dat kan ik niet helemaal volgen....

Hoi,

Lees ik het nu goed dat je met 96kHz een lagere latency hebt dan bij 48 kHz ???

Het klinkt wat paradoxaal, maar het klopt wel.

De verklaring is niet bijster moeilijk:

Wanneer je geluidskaart op 48kHz loopt, betekent dat dat iedere seconde muziek in 48000 plakjes (samples) wordt gehakt, die allemaal worden verwerkt. De precisie is daarmee dus beperkt tot 1/48000 seconde. Sneller dan dat kan de kaart niet reageren op veranderingen in de te verwerken informatie die uit de computer komt (afspelen) of het signaal dat de geluidskaart in komt (opnemen).

Wanneer je de samplerate verhoogt naar 96kHz, draait de chip in de geluidskaart op een hogere snelheid, waardoor de kaart sneller op veranderingen kan reageren. Dat verkleint de latency,maar stelt hogere eisen aan de chip. Die moet immers die hogere snelheid wel aankunnen, omdat er meer plakjes per seconde worden verwerkt.

Groeten,

Merlin

Lees ik het nu goed dat je met 96kHz een lagere latency hebt dan bij 48 kHz ???:confused:
Dat kan ik niet helemaal volgen....

Je latency is een direct gevolg van je buffergrootte en je sampling rate.
Op het moment dat je een kleiner buffer neemt, daalt je latency. Immers, er hoeven minder buffers te worden 'leeggehaald'. Hetzelfde gebeurt als je sampling rate omhoog gaat... de buffers worden immers sneller 'leeggehaald'.

Echter, deze buffers zorgen voor meer 'stabiliteit'. Je zult met grotere buffers minder gauw 'hikjes' krijgen op het moment dat je machine het zwaar heeft en niet zo snel data kan aanleveren als nodig is.
Heb je dus te kleine buffers bij je sampling rate, dan uit zich dat in klikjes en kraakjes.

Ik draai zelf een buffergrootte van 256 op een samplingrate van 48 kHz op mijn MOTU 828mkII firewire.
Dat levert me een latency van ruwweg 6 - 7 ms.
Ik gebruik niet veel softsynths en heb een behoorlijk krachtig systeem, dat scheelt ook natuurlijk... :)

Duidelijk verhaal. Ik ga maar eens even lekker stoeien met die parameters. :eureka:

Andere vraag: (misschien een beetje off-topic) Wat zijn nu dingen die je aan je pc hardware kunt verbeteren om een lagere latency waarde te krijgen? Dingen zoals meer werkgeheugen, schone installatie, background services voorrang geven etc. Helpen dit soort dingen ook voor latency verbetering?

Duidelijk verhaal. Ik ga maar eens even lekker stoeien met die parameters. :eureka:

Andere vraag: (misschien een beetje off-topic) Wat zijn nu dingen die je aan je pc hardware kunt verbeteren om een lagere latency waarde te krijgen? Dingen zoals meer werkgeheugen, schone installatie, background services voorrang geven etc. Helpen dit soort dingen ook voor latency verbetering?

De latency wordt bepaald door de hardware (geluidskaart) en diens drivers.
Het zijn de software matige instellingen van je drivers die je kunt veranderen.
Gaat dat niet ver genoeg, dan kun je andere drivers nemen (asio4all, of een update van je huidige drivers bijvoorbeeld) of andere hardware.

CPU en meer RAM en wat je allemaal meer voorstelde is goed, en ook handig als je veel plugins tegelijk wil draaien, maar het veranderd je latency niet.

De latency van plugins kun je compenseren in bepaalde hosts, onderschat deze bijdrage niet!

Re: Latency

Re: Latency

Is er bij USB2.0 eigenlijk een betere latency waarde te krijgen dan bij Firewire?

Ik heb wel eens begrepen dat dit zo was maar het fijne weet ik er niet van.
Mijn persoonlijk ervaring is in ieder geval andersom.
Mijn Tascam US122 haalde op zijn hoogst 21 ms (en was dus onwerkbaar).

Met dezelfde computer (2.6 ghz 512 mb 512 kb cache) haal ik met mijn "budget" M-audio Firewire Audiophile 3 ms met 48 khz (64 sample buffer).
Zelfs 2ms met 96 khz maar dan dat werkt bijna niet, althans niet met meerdere geluiden.

Standaard staat hij op 256 sample buffer met 7 ms.
Inderdaad, waarom tot het gaatje gaan als het geen enkele zin heeft.

Ik begrijp trouwens niet dat je 1 ms kan horen.
Is dat niet iets van 300 meter per seconde ~ 1 ms = 30 centimeter afstand van de speaker/piano/trombone etc. ?!?!?

Iik denk dat ik maar tevreden moet zijn met die 10 ms. Hoe zijn de ervaringen met die asio4all driver? Werkt dat een beetje?

1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.....:biertje:

Origineel geplaatst door MrM
De latency wordt bepaald door de hardware (geluidskaart) en diens drivers.
Het zijn de software matige instellingen van je drivers die je kunt veranderen.
Gaat dat niet ver genoeg, dan kun je andere drivers nemen (asio4all, of een update van je huidige drivers bijvoorbeeld) of andere hardware.

CPU en meer RAM en wat je allemaal meer voorstelde is goed, en ook handig als je veel plugins tegelijk wil draaien, maar het veranderd je latency niet.

De latency van plugins kun je compenseren in bepaalde hosts, onderschat deze bijdrage niet!

Maakt de keuze van je moederbord nog veel uit kwa latency, of eigenlijk welke buffersize je kunt hanteren zonder gekraak?

ASIO4ALL

ASIO4ALL

Zo hee! Ik heb even de asio4all driver geinstalleerd. Ik weet niet hoe ze dat doen,
maar ik zit ineens op een latency van 2,5 ms. 8D Is wel weer een stuk beter dan 10 ms.

wat ik ook probeer, ik heb momenteel een zéér hoorbare latency.
Maar ja, ik zit dan ook met een relatief simpele usb-midi interface op mijn waarschijnlijk te volle notebook te klooien.
Ik ben op zoek naar de goede tip voor een betaalbare oplossing voor dit probleem.
Wordt waarschijnlijk iets van een externe geluidskaart of zo.
Overigens doe ik niets met sampling of zo.
Ik heb nog wel een Korg Legacy, dus die moet in de nieuwe configuratie ook nog wel werken.
Wie geeft me de gouden (betaalbare) tip ?

Betaalbaar: liefst onder de 100 euri, anders dan maar daarboven. Maar het moet niet te gek worden.

Herhaling: best kans dat dit al tig keer eerder is gevraagd. Ondanks mijn zoekpogingen heb ik niet echt een voor mij sluitend antwoord gevonden.

Hmm, die asio4all driver moet nog wel even worden gedresseerd.....Verslag volgt nog. :frons:

Ik zit te overwegen om mijn firewire kaart weg te doen en een pci kaart te kopen met meerdere in en outputs.
sugesties qua merk en wellicht model?, prijs 100-350. >

Back