baslijn snap - rhythm is a dancer

ik heb ook een juno60 en ik zeg, kom maar op met die bas dan

hij klinkt meer als mn dx7 dan als mn juno die bas :D

Uitdaging aangenomen:D

Nog even voordat mensen gaan roepen, 'hij komt in de buurt maar het is'm (zeker)niet'; een viertal opmerkingen:

1: De bas van Snap is bijna zo goed als zeker gepitchshift. Dit kun je horen aan de kleur van de toon. Het is moeilijk te achterhalen waarmee ze dat gedaan hebben (waarschijnlijk 1 van de akai-samplers). Pitchshiften geeft een andere kleur aan het oorspronkelijke geluid.

2: Er zit een percussiesampel onder de bas welke de attack van de bass in tensie vergroot. Is moeilijk na te zoeken wat voor sampel dit was. Dit geeft ook weer een verder veranderde klankkleur

3: De basloop is gedubbeld met een synth die in het eerste instantie niet opvalt maar als je even goed luistert, een octaaf hoger meespeelt. Voegt ook kleur toe.

4: Tenslotte; er zit een korte mono galm of delay op de bas welke hem voor het gehoor ietsje verlengt.

Eigenlijk dus moeilijk om hem na te maken want met alleen de synth kom je er dus niet. Je moet ook de truukjes weten die ze uitgehaald hebben en met welke apparatuur/sampels.
De basissound van de bas, de juno 60, haal je er in ieder geval zeker wel uit. (vinnik:D )

En nu luisteren en roepen maar!

gr. Tom

Attachments

• snap bass.wav
    653,9 KB · Bekeken: 131
Ok stelletje eigenwijze.8o)

gewoon fm.. 1 op zal verschillend zijn, maar vooruit.
Sustain release is ook wat anders.
Gaat om het idee

Attachments

• baske.wav
    411 KB · Bekeken: 117
1: De bas van Snap is bijna zo goed als zeker gepitchshift. Dit kun je horen aan de kleur van de toon. Het is moeilijk te achterhalen waarmee ze dat gedaan hebben (waarschijnlijk 1 van de akai-samplers). Pitchshiften geeft een andere kleur aan het oorspronkelijke geluid.

Das gewoon die digitale anti aliasing of whatthehf dat ook moge zijn van de FM synth.

Het compromis is gewoon de bas van Thomas als "early bass" te betitelen

Ik vind die lately bass trouwens overeen komen met "pump up the jam". En de bas van Thomas meer als de bass van Snap. Wat zou er gebeuren wanneer je beide klanken "van Thomas en Trash" dubbelt? Dan heb je volgens mij het antwoord op de vraag. Ik hoor toch echt iets terug in Snap van de bas van Thomas.

Bedankt voor je steun Eric maar als ik die bas van Trash hoor moet ik misschien toch bekennen dat hij gelijk heeft... .

Maar ik dee toch geen verkeerde poging hè!

Dan heb ik waarschijnlijk toch die juno 106 in dat interview gezien maar hebben ze die waarschijnlijk gebruikt voor het maken van (de) andere sounds.

grtz. Tom

wel veel toffe reacties! thanx! ik vind dat geposte basje echt wel fijn als basisgeluid. ik denk wel dat je het op verschillende manieren kan maken. maarja, kom er maareens achter waar het nou echt uitkomt. ik ben niet iemand die overdreven veel weet van geluid en synthese (wel het nodige natuurlijk) ik hoor in elk geval fm ..maar inderdaad door veel fx hoor je vaak niet meer wat het basisgeluid is. Ooit leefde ik bijvoorbeeld in de wetenschap dat een moog alleen bedoeld was voor sqwieeeek en bzzzz geluiden tot ik een drum&bass kerel daar zulke snoeiharde bassen uit hoorde halen dat ik echt keihard fout ging haha..
(aldus mijn moog verhaal mede forumleden)
Zo verkijk je je dus weleens op apparatuur .

:)

ook al weet je waar het geluid uit komt dan nog zal het waarschijnlijk niet hetzelfde klinken. Vergeet alle externe fx apparatuur niet!! Dat is nou net waar het vaak om gaat.

Is het geen Moog system 55 dan? :duivels:

..die zelfde Snap bas sound zit in heel veel nummers uit de 90s..

Het moet een preset zijn van een bepaalde synth..

Je hoort hem o.a. ook op Haddaway - What is love

Origineel geplaatst door C738
Volgens mij is het een korg 707 door een moogerfooger filter pedaal

-C-

Die bestonden toen nog niet, moogerfoogers.

Laatst gewijzigd:
Back