Externe synth opnemen in SX3

erik_w

lid
Hey,

Ik heb even een vraagje... Ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven.

Mijn Virus hangt rechtstreeks aan mijn geluidskaart. Sinds dat ik SX3 heb is mijn Virus als extern apparaat gedefinieerd in Cubase.
Soms wil ik mijn virus opnemen naar een audiospoor... das op zich geen probleem natuurlijk maar dit gaat volgens mij alleen met de Freeze functie. Het nadeel hiervan is dat je dan niet meer kan knippen & plakken aan je audiospoor.
Ik kan natuurlijk ook gewoon een input-bus definiëren en deze aan een leeg audiospoor hangen en dan opnemen. Dan kan ik weer wel knippen en plakken. Maarja als je dat wilt doen dan kun je de virus niet meer als Extern apparaat definiëren, wat natuurlijk wel lekker makkelijk is...
Ik wil dus gewoon lekker makkelijk mijn virus opnemen in Cubase maar niet met de Freeze functie en zodanig dat mijn Virus als Extern apparaat is gedefinieerd... Kan dit gewoon niet of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is... Alvast bedankt voor de reactie! :okdan:

Groeten,

Erik.

je ziet duidelijk iets over t hoofd.. ik weet niet precies hoe de virus in TI mode werkt.. maar als je gewoon in normale mode werkt kun je gewoon alles opnemen aan audio wat er door je in's van je geluidskaart gaat.. uiteraard moet je dit wel ff instellen in cubase maar meestal gebeurd dat automatisch al, het lijkt me trouwens dat je ook wel op andere manieren geluid kan opnemen als je in TI mode zit dan alleen de freeze mode.. maar goed check verder anders ff je manual ik kan je verder niet helpen :)

Even aannemend dat het geen TI is, zou ik File/Export doen voor de geselecteerde track (de Virus VSTi) en dan de optie selecteren om de resulterende audiofile weer op te nemen in het project. Krijg je volgens mij automatisch een nieuw spoortje waar je naar hartelust mee aan de slag kan gaan.

Origineel geplaatst door Bram.deVries
Even aannemend dat het geen TI is, zou ik File/Export doen voor de geselecteerde track (de Virus VSTi) en dan de optie selecteren om de resulterende audiofile weer op te nemen in het project. Krijg je volgens mij automatisch een nieuw spoortje waar je naar hartelust mee aan de slag kan gaan.

Dit is het volgens mij idd! Ik ga het gelijk proberen... Bedankt!

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
je ziet duidelijk iets over t hoofd.. ik weet niet precies hoe de virus in TI mode werkt.. maar als je gewoon in normale mode werkt kun je gewoon alles opnemen aan audio wat er door je in's van je geluidskaart gaat.. uiteraard moet je dit wel ff instellen in cubase maar meestal gebeurd dat automatisch al, het lijkt me trouwens dat je ook wel op andere manieren geluid kan opnemen als je in TI mode zit dan alleen de freeze mode.. maar goed check verder anders ff je manual ik kan je verder niet helpen :)

Ik was even vergeten te melden dat ik een Virus C heb... toch bedankt.

wat moet je met een virus C in hemelsnaam uberhaupt met die freeze funktie ?

dacht dat t om een TI ging in VST mode ofzo ..

mja dan snap ik echt je probleem niet 8o)

Sinds dat ik SX3 heb is mijn Virus als extern apparaat gedefinieerd in Cubase

hoe krijg je dat voor elkaar?

je moet in SX gewoon je midi poorten instellen die met je virus verbonden zijn ...

als je wilt opnemen audio kanaaltje eronder aanmaken of erboven wat jij wil.... audio kanaal selecteren en op opnemen drukken terwijl je je midi afspeelt of inspeelt op je t kanaal met de juiste midi poort die naar je virus verwijst ..

zo simpel is t ..

en trouwens een virus als studio module instellen in cubase is verder ook geen probleem, tis echt niet zo dat je dan persee die freeze funktie nodig hebt ofzo.. echt ga een handleiding lezen, want je tovert de raarste combinaties tevoorschijn die idd erg omslachtig zijn en waarvan ik zelf opkijk dat ze te combineren zijn, niet dat ik de handleiding uit mn kop ken ofzo, maar waar je mee bezig bent is erg basic en erg makkelijk op te zoeken in je manual

Origineel geplaatst door erik_w
Dit is het volgens mij idd! Ik ga het gelijk proberen... Bedankt!

mja dat is dus voor VSTI's maar goed .. ga eens een handleiding lezen ofzo

anyways..

succes ermee

Hetgeen waar Bram mee kwam is precies waar ik naar op zoek was... dit werkt perfect! Dat ik dit zelf nooit heb gevonden zeg! :)

@ Resonance: Zoals jij beschrijft hoe je moet opnemen werkte ik voorheen ook altijd...Idd een audiotrackje erop knallen en gewoon maar opnemen.. Maar de manier zoals ik het nou doe is nog makkelijker...
Ik maak uit jou woorden op dat je de functie niet kent waarmee je externe apparaten kan definiëren. Deze worden dan als het ware als een VSTI geladen in Cubase... Moet je maares naar kijken als je dat niet kent (alleen mogelijk in SX3 volgens mij)

Ja, werkt via VST Connections, External Instruments.

Voordelen:
- Freezen van midi instrumenten
- VST effecten loslaten op je externe midi instrument, dus je kunt bijv. snel wat noten verandern in het midi spoortje en hoeft dan niet meer eerst op te nemen naar audio voordat je weer de VST effecten kunt gebruiken.

Nadelen:
- de Audio IN kan niet meer door een ander instrument gebruikt worden (vroeger deed ik alles via één audio IN, die verbonden was met de ALT bus van m'n Behringer mixer; nu dus met 01x en i88x voldoende INs en geld dit nadeel voor mij niet meer)
- je krijgt een tweede spoor voor hetzelfde instrument, wat soms dingen als volume automation en muten onoverzichtelijk kan maken

stappen:
- Sluit je instrument aan op een Audio In die je over hebt
- (optioneel) Maak een Midi Device aan
- VST Connections, creëer een External Instument, kies evt. het midi device dat je net hebt aangemaakt
- VST Instruments, kies het External Instrument dat je net hebt aangemaakt
- maak een midi spoortje, kies de VSTi die je hebt geactiveerd

Misschien vergeet ik nog wat, laat maar horen als ik wat kan helpen.

ah kan me wel voorstellen dat dit handig is voor sommige ..

zelf werk ik eigenlijk amper met software fx en t freezen van midi instrumenten zie ik ook niet echt t nut van in..

maar tis idd wel leuk dat t mogelijk is :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
zelf werk ik eigenlijk amper met software fx en t freezen van midi instrumenten zie ik ook niet echt t nut van in..

Freeze van een external instrument is handig wanneer
- je een project mee wilt nemen op je laptoppie en dus niet met al die midibakken kunt/wilt sjouwen
- je CPU cycles tekort komt en de load wat kan verminderen door zo'n track met daarin de VST FX te freezen.

Gebruik je dus alleen externe FX? Heb je die al opgezet als Externe FX in Cubase? Kan handig voor je zijn denk ik, omdat je dan
- het FX programma (als je die tenminste via midi kunt instellen) via je project instellen (en daarin dus ook opslaat)
- alle Send levels opslaat in je project
- zo'n FX natuurlijk ook kunt inserten (bij één track).

Ik ben nu de FM an het readen, maar ik stuit nog steeds op een basis probleem. Misschien had ik dit al eens eerder op
het forum geknalt, maar dan is mij dat ontgaan.

Sinds vandaag ben ik in het bezit van Cubase Studio 4 (HOI HOI!!!) nu krijg ik het alleen niet voor mekaar
om een miditrackje van mijn Virus TI naar een audiospoor op te nemen.

Nu staat er niets specifieks in de manual over USB recording. Bovendien gebruik ik mijn TI ook als audio interface.

Het monitoren gaat helemaal prima terwijl ik op mijn TI speel. De USB audio gaat netjes naar Cubase (dit
heb ik gestest door er wat effecten overheen te knallen), dan weer terug naar de TI via USB, en vervolgens naar mijn
speaker via de analoge stereo outputs.

De audio busses heb ik ook prima ingesteld op 2 mono inputs (L en R) en 2 mono outputs (L en R)
Ze heten VIRUS TI 0 - OUT, VIRUS TI 1 - OUT, VIRUS TI 0 - IN en VIRUS TI 1 - IN (of iets in die geest)
Daarnaast heb ik de vst track (virus control) op send ingesteld naar Stereo Out met een flink volume.

Ik hooptte echter dat :DEZE thread mij verder zou helpen maar inhoudelijk boeiende teksten kwam ik niet tegen.
Nouja, ik las op een gegeven moment "je moet je input en je output definieren. je input is bv. je micron en je
output is dan ook je micron of bv. een vst-plugin. zo'n plugin moet je dan eerst inladen en koppelen
aan je midi-kanaal"

Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
Alvast mucho gracias :mexico:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door koekebakker

Sinds vandaag ben ik in het bezit van Cubase Studio 4 (HOI HOI!!!) nu krijg ik het alleen niet voor mekaar
om een miditrackje van mijn Virus TI naar een audiospoor op te nemen.

Nu staat er niets specifieks in de manual over USB recording. Bovendien gebruik ik mijn TI ook als audio interface.

Het monitoren gaat helemaal prima terwijl ik op mijn TI speel. De USB audio gaat netjes naar Cubase (dit
heb ik gestest door er wat effecten overheen te knallen), dan weer terug naar de TI via USB, en vervolgens naar mijn
speaker via de analoge stereo outputs.

De audio busses heb ik ook prima ingesteld op 2 mono inputs (L en R) en 2 mono outputs (L en R)
Ze heten VIRUS TI 0 - OUT, VIRUS TI 1 - OUT, VIRUS TI 0 - IN en VIRUS TI 1 - IN (of iets in die geest)
Daarnaast heb ik de vst track (virus control) op send ingesteld naar Stereo Out met een flink volume.

Nouja, ik las op een gegeven moment "je moet je input en je output definieren. je input is bv. je micron en je
output is dan ook je micron of bv. een vst-plugin. zo'n plugin moet je dan eerst inladen en koppelen
aan je midi-kanaal"

Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

tsja, midi devices (met een vsti achtige interface) koppelen aan externe hardware werkt niet in cubase 4 studio, daar heb je de full version voor nodig. Wat je wel kan doen is een audio spoor toevoegen op je projectwindow en daar je virus input (die je al gedefinieerd hebt) aan koppelen. zet dan het luidsprekertje van dat spoor default aan en je hebt een kanaal waarop je de analoge out hoort van de ti. Hou er wel rekening mee dat dit niet automatisch full latency compensated is, dat kan alleen in de full version van cubase. Dus die dien je handmatig te delayen met je input en output latency opgeteld.

Dank je voor je hulp. Opzich hoef ik niet persee op te nemen van virus control naar mijn
hardware synth, maar de bedoeling is gewoon mijn TI geluid opnemen naar een audiospoor.
of dat nu met VC gaat of gewoon een midi kanaal is mij om het even.

Ik weet trouwens niet precies wat je met definieren van een kanaal bedoeld. Cubase is
toch wel andere koek dan FL ben ik wel achter. (Niet dat dat erg is hoor)

Vol spanning wachtend op een antwood... :)

Ik neem ook wel eens een VST op naar een audiospoor. Ik stuur de output van de VST naar de analoge output van mijn audio interface, welke ik weer aan een analoge input van dezelfde interface stuur. Dit werkt voor de Virus uiteraard ook.

Het is wel een beetje omslachtig, dus als er een andere manier voor is hoor ik het graag. Volgens mij kan dit niet binnen Cubase. Ik deed het voorheen in mijn Motif ES mLan kaart waarbij het signaal wel binnen het digitale domein bleef.

Origineel geplaatst door Bammel
Ik neem ook wel eens een VST op naar een audiospoor. Ik stuur de output van de VST naar de analoge output van mijn audio interface, welke ik weer aan een analoge input van dezelfde interface stuur. Dit werkt voor de Virus uiteraard ook.

Het is wel een beetje omslachtig, dus als er een andere manier voor is hoor ik het graag. Volgens mij kan dit niet binnen Cubase. Ik deed het voorheen in mijn Motif ES mLan kaart waarbij het signaal wel binnen het digitale domein bleef.

Ik denk dat dit je antwoord is dan :

Origineel geplaatst door Bram.deVries

Origineel geplaatst door Engineer
Ik denk dat dit je antwoord is dan :

Bedankt, dat is idd een antwoord. Ik had hem al eens gezien. Volgens mij net zo omslachtig, maar het voordeel is dat het niet via analoge out- en inputs gaat.

Origineel geplaatst door Bammel

Je bedoeld dat je een kabel van de output op de input van je dezelfde interface hebt aangesloten? :)
Is dat niet tricky met het per ongeluk loopen van audio...? signaal op signaal op signaal.

Origineel geplaatst door koekebakker
Je bedoeld dat je een kabel van de output op de input van je dezelfde interface hebt aangesloten? :)
Is dat niet tricky met het per ongeluk loopen van audio...? signaal op signaal op signaal.

Zo heb ik inderdaad gedaan. Hij zou kunnen gaan loopen, maar dat is nog niet gebeurd. Ik weet ook niet of het kwaad kan, maar echt goed zal het zeker niet zijn.

Nou.. EINDELIJK

Nou.. EINDELIJK

Dat doorlussen durf ik niet daarom heb ik maar een externe audio interface erbij gepakt.
Jullie denken natuurlijk:"Waarom deed je dat niet meteen?!!?" nou... ik wil alles zo klein mogelijk
houden qua interfaces, kabels etc... helaas werkte dat niet dus daarom mijn nieuwe functionerende
setup voor ieder die dat wil weten:

Virus TI analoge output 1 naar analoge input Audiophile USB
Audiophile USB naar PC via USB (duh) (analoog IN en UIT)
VIRUS TI midi via USB naar PC

in cubase :
1 Instrument track (virus control, monitoring aan)
1 Audio track (monitoring aan)
Beide moeten monitoring aan hebben anders hoor ik nop.

Live spelen en midi tracks werken beide en ik spot een actieve input en een output in
de main mixer.
Recorden naar audio track werkt nu ook eindelijk MAAR als ik de audio track wil
beluisteren dien ik monitoring UIT te zetten. (het zal wel...)
Voor velen is dit uiteraard logisch, maar als je een simpele interface als FL gewend bent...

Dit alles met 5 milliseconden. Dat vind ik vrij netjes aangezien het geluid eerst naar
cubase moet door USB, dan door eventuele filters gehaald wordt, en vervolgens weer
door USB terug gestuurd wordt naar de uiteindelijke output.

Ik ben in ieder geval re-te blij! Thanks voor de hulp en comment overigens.
Ik neem een welverdiend :biertje:

Laatst gewijzigd:
Back