Melodietje jatten... Mag dat???

als je iets gebruikt wat iemand anders heeft gemaakt, je het vervolgens aanpast zodat het erop lijkt maar niet hetzelfde is, lijkt het me onmogelijk te bewijzen dat het iemand anders' idee was. hoe dan ook gebruik je iemand anders' idee.

ik denk meer in stellingen als: 'beter onperfect verzonnen dan "goed" gejat'.

als je namaakt, zul je je nooit je eigen creativiteit tot het uiterste kunnen prikkelen, als je die al hebt. dat neemt de kwaliteit van de muziek die je uitbrengt niet weg, maar het is maar om over te denken.

Is natuurlijk gewoon ordinair jatwerk. Dit soort methodes wordt vaak gebruikt door reclame makers kopieer een stuk en maak het net anders zodat je geen royalties hoeft te betalen. Weinig orgineel maar waarschijnlijk kom je er wel mee weg als het voldoende verbouwd is.

Twee zaken zijn belangrijk. In de eerste plaats heeft de oorspronkelijke maker het werk geregistreerd en in hoeverre bepaalt de rechter dat er inderdaad gejat is ondanks de veranderingen. Algehele gerechtigheid bestaat helaas niet. Er zijn mooie voorbeelden.

Een niet geregistreerd muziekstukje: Pop Corn. Ooit door een gehandicapte muzikant in Frankrijk gemaakt en voor een prikkie gekocht. Na een proces heeft hij nog een wat groter bedrag gekregen voor deze wereldhit.

Het pianostukje The Entertainer van Scott Joplin, wereldberoemd geworden door de film The Sting. Die film heeft nog een jaartje op de plank gelegen om te wachten tot de rechten verlopen waren en door de filmmaatschappij sneller werden herkregen dan door de erven.

Het kan allemaal :)

Het is met auteursrechten als met de belasting: het moet aannemelijk zijn dat...

Wout

ik heb even je beginpost gekopieerd en hier een aftreksel van gemaakt, volgens mij wist je zelf het antwoord wel:

Q
In hoeverre is een melodie / akkoordenschema nou gejat en evt. nog herkenbaar?

A1
Ik heb namelijk een geniaal stukje muziek
gevonden waarvan ik bijna zeker weet dat het niet uitgebracht is.

A2
heb hier een aftreksel van gemaakt. Als je het zo hoort lijkt het er nog best veel op, ook omdat de stijl hetzelfde is.
Het originele akkoordenschema zit erin,

A3
een leek zou ze met elkaar kunnen identificeren als ie ze naast elkaar zou horen.

Q
Maar nu... stel de platenmaatschappij vindt dit cool en wil het uitbrengen... kan ik dan gezeik krijgen qua buma/stemra?
Hier meld ik de track dan natuurlijk wel aan.
Als de originele pipo komt klagen zo van "heej das mijn melodie luister maar!" dan zit ik misschien wel met de gebakken peren.

dan heeft de pipo uiteindelijk gelijk.
maar, heb je nog iets gehoord hierop na het uitbrengen?

@ subgroover:

Als ik het goed heb, produceer je net als ik veel commerciele dingen (ik hoor geregeld producties van je/jullie voorbijkomen). Waarom schakel je je publisher hiervoor niet in?? Stuur m t origineel, en jou versie, en laat zijn muziekjuristen maar uitmaken of het plagiaat is of niet.

Dit lijkt me typisch een taak voor publishers om dat voor je te regelen!

GRTZ

Back