Geluidskaart voor peecee

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik ben nu rond aan het kijken tussen geluidskaarten voor de peecee..

wat is een goede keuze voor low- of zero-latency kaarten?

bijvoorbeeld:

terratec ews88d
audiotrak maya44
egosys waveterminal24/96..

iemand een idee? :confused:

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf de Terratec EWX24/96 en die heeft een best strakke timing, 2 of 3 ms op 96KHz onder Windows2000. Hou er wel rekening mee dat dat weer meer CPU belasting oplevert oftewel dat je minder CPU overhoudt voor softsynths e.d. Overigens is de latency op 48KHz twee keer zo hoog natuurlijk.

Ik heb hem zelf in een Celly2 600 draaien dus wat dat betreft hoef je niet echt een supercomputer te hebben om die lage latencies te halen.

Bij de driverinstallatie kan ik kiezen tussen de EWX24/96 en de ews88 dus hebben ze volgens mij best veel gemeen, dus de latency zal voor de ews88 wel ongeveer gelijk liggen, en bij de ews88d misschien wel wat beter in real-world omstandigheden omdat je dan geen A/D en D/A conversie hoeft te doen.

Ik haal 4 ms latency met mijn Echo Gina20 op een p2-350. Nog geen enkele klik gehoord ! Ik kan in Reason 8 kanalen tegelijk afspelen met veeeeeeel effecten erin. Nog geen enkele keer processorkracht te weinig gehad overigens.

Hij is overigens te koop, de snelle beslisser belt even 06 52043132 voor een zeer strak geluidskaartje.

[gemene vraag modus]

Waarom zou je die Gina wegdoen als hij zo goed bevalt?

[/gemene vraag modus]

Denk dat Roel hier zo'n beetje een van de meest lastige vragen kan stellen van het moment. En dan is elke extra informatie wel handig om in ieder geval een gedegen aanbeveling te geven lijkt me. Want wat is je budget en wat wil je er eigenlijk mee?

Wil je low latency voor recording? Dan kun je misschien beter een kaart scoren die helemaal geen latency heeft en direct monitoring ondersteund.
Of voor softsynths? Moet dat dan Asio2 zijn of GSIF of WDM?
Moet er Adat, spdif, soundfonts, midi of iets anders op zitten? Of gewoon alles? Wat voor mixer komtie aan te hangen. Of geil je op speciale A/D converters? ;)

En voordat je een Creative labs audigy of Terratec kaart koopt kijk alsjeblieft nog wat beter rond of er niet iets beters te koop is voor een interessante prijs.

lastige vragen?? :) ik orienteer me gewoon goed :p
thanks trouwens... probeer altijd niet-standaard vragen te stellen...

ben momenteel even aan het onderhandelen over een terratec ews88d
iets meer dan 400 is de vraagprijs...

fuse? wat zijn de nadelen en is dit het overwegen waard??? :confused:

Laatst gewijzigd:
hmmm even al jouw vragen beantwoord (evt met wedervraag):):

low latency voor recording... hmm hoe werkt dat? recording is toch recording leek me? ken alleen latency bij afspelen... maarja ben (was) niet echt pc liefhebber.......

wat is direct monitoring precies?

voor softsynths moet ie wel redelijk kunnen draaien op mijn amd k6-2 350. maar dat is niet het belangrijkste.. soort driverversie maakt me niet echt uit...

er moet het liefste wel midi op zitten.

hij komt aan een yamaha 12/4 mixer te hangen (analoog beestje, weinig ruis)

geil je op speciale A/D converters? > nee hoeft niet... die hang ik evt los tussen mijn mixer en mijn digi-in van mijn geluidkaart... (digi-in is voor mij een optie, geen digi-in-out-apparatuur)

creative labs audigy of terratec kaart.......
hmmm heb nu een terratec dmx waar ik redelijk van over mijn nek ga... had er meer van verwacht...

wat is iets beters?

jajaja ik weet.... :) ik blijf vragen..... maar wil pro worden ipv rookie.

edit: taalvouten verwijderdt

Laatst gewijzigd:
lowbudget...

hmmz een terratec ews88 van 750 nieuw is voor mij geen low budget meer hoor...

wat kan ik allemaal meer met een realtief duurdere geluisdskaart dan met mijn gewone windows terratec dmx (sucks)?

voordeel van de ews88 is voor mij dat ie tevens de 24/96 techniek aan boord heeft, en 2x midi in en 2x midi out.
4 kanalen multi opnemen hoorde ook tot de mogelijkheden? of is dit alleen via digitaal in?

boor even mijn idee "fl. 400 voor die kaart is een goede keuze" de grond in als ik iets verkeerd denk!

Zelf neig ik meer naar M-audio of Event kaarten die zijn volgens mij voor Roel wel ideaal lijkt me. Maar als er hier mensen zijn die absoluut niets tegen die Terratec 24/96 hebben is het ook niet slecht. De prijzen zijn er dan ook wel naar lijkt me.

Ik heb zelf hele slechte ervaringen met Terratec en heb geen zin om me nog een keer hier aan te wagen. En in het algemeen vind ik dat in het geval van geluidskaarten goedkoop (in een bepaalde prijsklasse) wel opvallend vaak duurkoop lijkt te zijn voor een groot aantal mensen. Ik zit nogal vaak op het internet naar middenklasser geluidskaarten te neuzen. Als de drivers bagger zijn en de support nog slechter omdat het allemaal goedkoop moet vraag ik me af of dit wel slim is om er aan te beginnen. Je kunt ook geluk hebben en gewoon geen gezeik hebben maar een goede muziekwinkel zou je hierbij kunnen helpen alleen zijn die in NL op een hand te tellen.
Want als je een kaart hebt waar en WDM,windows2000,mac en Linux drivers voor zijn dan weet je vrijwel zeker dat de mensen hier over hebben nagedacht en dat wat je koopt ook werkt.

Een 2-in/uit kaart kan heel goed. Maar misschien is een 4-in/8-uit kaart of zo dan minstens net zo interessant omdat je hier (uiteraard) meer mee kunt. Maar absoluut zeker een 24 bits kaart scoren. En dus niet een pseudo 24 bits kaart als de EWS88 want daar word je dus mee genept omdat hij uiteindelijk gewoon 16 bits is. En waarom dram je zo dat het perse 24 bits moet zijn? Dan zou ik zeggen ga maar eens luisteren naar het verschil bij een maat van je.

Trouwens is een K6-2 nou niet echt meer geschikt om softsynths mee te draaien lijkt me. Het kan wel, maar je zult al heel snel tegen de grens van z'n kunnen aanlopen. Dus toch maar even doorsparen voor een upgrade lijkt me.

Trouwens is direct monitoring een term als je de inkomende audio direct naar de uitgang kunt sturen zonder dat het 'de computer' door hoeft. Dat is dan vertraging in nanoseconden en da's snel genoeg om het niet te merken. (1 ms hoor je al met beats bijv.) Vooral handig met live instrumenten/zang etc waarbij je de audio wilt kunnen horen en opnemen tegelijkertijd.

hmmz even kort:

2x midi in-uit is lekker, dat mis ik nu in mijn peecee, maar kan daar ook een patchbay voor kopen uiteraard.

de opname mogelijkheden van mijn huidige audiokaart bevallen me niet zo, vandaar even rond aan het kijken voor een andere.

24bits is géén noodzaak, dat 24 tegen 16bit hoor je niet of je moet met ontzettend professionele zooi werken... maar wel aardig wellicht.

qua softsynths weet ik dat ik dan de grenzen van het kunnen van mijn peeceetje bereik. is ook maar af en toe leuk.

het enige wat ik tot nog toe met mijn peecee doe is opnemen van mijn master-mix en daarna het branden daarvan op cd.

ik blijf muziek maken mét hardware en zonder pc...

kortom, lijkt me verstandig als ik even afzie van het kopen van een nieuwe geluidkaart.

iedereen mee eens? :L

Als de EWS88 (en dus de EWX24/96) maar op 16/24 bit opnemen analoog dan zou ik daar wel graag harde bewijzen voor zien, in de vorm van een of meerdere URL's, want ik heb daar absoluut andere ervaringen mee, of ik heb echt niet goed op zitten letten.

Normaal gesproken neem ik op 24 bit op, zonder echt op levels op te hoeven letten, maximise ik hem en converteer ik hem eventueel voor software die maar met 16 bit kan werken. Het voordeel van 24 bit is de headroom die je hebt, want als je gaat freaken met EQ, distortion, en andere effecten dan blijft er een stuk minder over van de 16 bit waarmee je begon natuurlijk. Het gaat er dus vooral om dat je een beetje headroom over houdt voor de bewerkingen die je nog op de sample gaat verrichten.

Ik zit zelf nu te azen op een multi I/O kaart, zoals de EWS88 of de Audiowerk8, heeft iemand hier ervaringen mee?

[gemene fuse ontwijkmodus]

Omdat ik nu een moddervette esi 4000 heb en mijn computer alleen nog maar als kookwekker en cdspeler wil gebruiken.

[/gemene fuse ontwijkmodus]

Ik wil gewoon niet meer aan de computer komen als ik muziek maak. De laatste tijd deed ik er zowieso niet meer mee dan 8 loopjes tegelijk mijn mixer injagen.

PS: Bikkel: Ik kan je de Audiowerk echt zwaar afraden als je hem op een pc wilt gebruiken. Ik had voor de gina een AW en ik heb niks anders dan gezeik gehad. Wel puike kwaliteit trouwens

Orgineel geplaatst door bikkel
Als de EWS88 (en dus de EWX24/96) maar op 16/24 bit opnemen analoog dan zou ik daar wel graag harde bewijzen voor zien, in de vorm van een of meerdere URL's, want ik heb daar absoluut andere ervaringen mee, of ik heb echt niet goed op zitten letten.

Er is geen EWS88 maar wel een EWS88d en EWS88 MT. Maar denk dus dat we even 'out of sync' zaten hierover.

http://www.terratec.net/products/ews88d/ews88d_details.htm
en
http://www.terratec.net/products/ews_88mt/ews_88mt_details.htm
en
http://www.terratec.net/products/ewx2496/ewx2496_details.htm

Zie dus dat de 88d (niet de 88 MT) alleen via de Adat poorten 24 bits is en intern zelfs 36 bit kan mixen. De analoge aansluitingen zijn dus 'maar' 18 bit 48khz. Voor monitoring valt dit overigens best wel mee lijkt me.

De veel duurdere MT heeft dus alle IO in een aparte breakout box en die heeft wel 24 bit A/D converters. En ook voor monitoring die 18 bits 'mindere' A/D,D/A converters.
Maar.......... er zijn diverse 24 bits converters in allerlei kwaliteiten en mis hier dan ook een marketingverhaal dat ze superieur zouden zijn. De 100dB dynamische ruimte hier genoemd is voor 24 bits niet echt wereldschokkend te noemen. Eerder middenklasser als je het mij vraagt maar voor de prijs van minder dan een middenklasser zeker interessant.

Normaal gesproken neem ik op 24 bit op, zonder echt op levels op te hoeven letten, maximise ik hem en converteer ik hem eventueel voor software die maar met 16 bit kan werken. Het voordeel van 24 bit is de headroom die je hebt, want als je gaat freaken met EQ, distortion, en andere effecten dan blijft er een stuk minder over van de 16 bit waarmee je begon natuurlijk. Het gaat er dus vooral om dat je een beetje headroom over houdt voor de bewerkingen die je nog op de sample gaat verrichten.

In ieder geval is het laten clippen van digitaal signaal altijd af te raden omdat daarmee het geluid voor altijd verneukt word, maar toch het maximum level zoveel mogelijk aan de 0dB te houden omdat elke verloren bit zonde is. Wellicht dat dit miereneukerig overkomt maar ik vind zelf als je moeite doet om goede muziek te maken moet je ook moeite doen om het goed op te nemen.

Ik zit zelf nu te azen op een multi I/O kaart, zoals de EWS88 of de Audiowerk8, heeft iemand hier ervaringen mee?

Wellicht heb je het vaker gelezen van me maar ik gebruik dus met veel plezier Adat kaarten. De Frontier design wavecenter PCI die het goed doet voor mij en de RME hammerfall die het voortreffelijk doet. (elke kaart in een andere computer en gesynced via de midi van de Wavecenter en m'n Emagic AMT midi controller) En samen met de 01v (ben hier niet de enige die deze combo gebruikt) is het een ijzersterk team waarmee je echt alle kanten mee op kunt als je wilt. (alleen heb je natuurlijk altijd de weinig inputs, bussen etc.)

Zie dus dat de 88d (niet de 88 MT) alleen via de Adat poorten 24 bits is en intern zelfs 36 bit kan mixen. De analoge aansluitingen zijn dus 'maar' 18 bit 48khz. Voor monitoring valt dat overigens best wel mee lijkt me.

Ja OK de 88d is ook puur op digitaal gericht en daardoor ook een stukkie goedkoper.

Wat houdt dat ADAT in?

ADAT is toch analoge DAT?

De Maya 44 kaart kost nog geen 300,- en heeft een latency van 1,5, is echt een aanradertje...

Adat heeft nix met analoog te maken. De A staat voor Alesis. En de DAT zal dan nog wel voor Digital audio tape staan. Adat's zijn digitale multitrackrecorders van Alesis. Achterop die recorders zitten twee aansluitingen waar digitaal 8 kanalen geluid in en uit kunnen en die aansluitingen zijn een standaard op zichzelf geworden. De ADAT aansluitingen op die kaart zijn ook van dit type en hier kun je onder andere digitale recorders en mixers op aansluiten.

Back