Welke talkbox?

Origineel geplaatst door DJB
Vraagje aan andere talkboxerts: Hoe zorg je dat die slang in hemelsnaam in je mond
blijft zitten? Bij mij valt ie er steeds weer uit (tuinslang is best zwaar....)

Ja daar heb ik dus ook constant last van!!!

Mijn oplossing tot nu toe: Met een hand de slang vasthouden en met de andere hand spelen! :)
Sowieso ben ik van plan als ik serieuze opnames ermee ga maken, om eerst de melodieën met midi in te spelen en daarna mij volledig te concentreren op het 'mond-werk'!

Wow, deze hele thread is erg aangenaam en leerzaam geweest om te lezen. Ook de drie links naar de talkbox tutor #1 t/m #3 zijn erg interessant.

Ik ga een gooi doen naar een poging om te proberen in de buurt te komen van een zelfbouwkitje - hoeft niet mooi of duurzaam te zijn, ik ben allang blij als ik er wat uit krijg... :)

Ik heb nog zo'n oude houten tekendoos met vilt erin van uit de 1e klas midd. school tekenles, een slang en iets driver-achtigs moeten ook niet al te moeilijk aan te komen zijn (misschien twee drivers voor twee gebuidsbronnen, en twee slangetjes, en die dan bij elkaar laten komen in de lengte, zou dat werken?)

Anyway, tnx alle posters :)

/edit: Hmm, dan dat vasthouden in je mond nog... Klemmetje op mijn kiezen lijkt me slecht idee :) Waarom niet gewoon een slangklemmetje eromheen en dan aan een riempje binden aan een petje? Alleen de kokhalsneigingen ben ik een beetje bang voor maar dat zal wel kwestie van wennen zijn...

Origineel geplaatst door 10th Month
De truc is niet om 'm te laten werken, maar om 'm goed te laten kllinken en te kunnen spelen.

Zoals beloofd het sysex bestandje.

Heb op dit moment een DX-100 gescoord, zou graag weten hoe je het sysex bestandje in laat in de DX. ben in het bezit van de manual maar kan daar niet echt iets over vinden.

Graag een korte omschrijving!! mijn dank is groot :halleluja

ik ben er nu wel uit met de slangen...

Goede slang is te krijgen bij de betere vis/aquariumhandel.
Doorzichtig, flexibel, en in veel maten (ca 9 mm binenndoorsnee
vind ik goed werken)

Probleem is wel dat deze slang heel veel geluid absorbeerd.
Er komt dus weinig uit. Wat ik gedaan heb is het eerste
stuk slang (ongeveer 1.5 meter) hele dikke tuinslang genomen.
Hier gaat het geluid goed doorheen. De laatste 10 cm is
nu dunne, flexibele, doorzichtige slang. Zo gaat er bijna
geen geluid verloren, heb je toch de goede slang in je mond
en kun je het laatste stukje ook verwisselen als het vies
is, of andere mensen willen proberen...

ik ben er nu wel uit met de slangen...

Goede slang is te krijgen bij de betere vis/aquariumhandel.
Doorzichtig, flexibel, en in veel maten (ca 9 mm binenndoorsnee
vind ik goed werken)

Probleem is wel dat deze slang heel veel geluid absorbeerd.
Er komt dus weinig uit. Wat ik gedaan heb is het eerste
stuk slang (ongeveer 1.5 meter) hele dikke tuinslang genomen.
Hier gaat het geluid goed doorheen. De laatste 10 cm is
nu dunne, flexibele, doorzichtige slang. Zo gaat er bijna
geen geluid verloren, heb je toch de goede slang in je mond
en kun je het laatste stukje ook verwisselen als het vies
is, of andere mensen willen proberen...

Hee dat is een goede optie!
Alleen dit neemt niet weg dat de slang in totaal nog steeds vrij zwaar is en dus gauw uit je mond knikkert...

Ben trouwens wel benieuwd naar geluidsfragmentjes van jouw zelfbouw talkbox! Kun je eens wat posten?

ik heb een mic besteld, inclusief standaard.
Ik denk dat ik de slang vast ga maken aan de standaard.

Zodra ik de spullen binnen heb kan ik ook wat opnemen,
zal dan wel wat posten (en evt wat fotos)

Ik heb eens ff zitten pielen met mijn zelfbouw talkbox, die overigens best goed werkt.

Virus Zaagtand -> Alesis Nanocompressor -> Speakertje -> trechter -> tuinslang -> mond -> Røde NT1000 -> Logic Galm en Delay -> Logic compressor

Luister bijlage!

Attachments

• talkboxert1bnce.mp3
    916,8 KB · Bekeken: 99
Klinkt goed! Wie is er jarig?? :D

Origineel geplaatst door loveyourjunos
volgens mij ene aaaaaaashoooooooleee :)

Haha, heel goed loveyourjunos!

Origineel geplaatst door loveyourjunos
maar klinkt goed subgroover!

Dank!

plaatski van talkbox:

Attachments

• 13102007258.jpg
    13102007258.jpg
    57,2 KB · Bekeken: 101
en nog een detail van de compressiedriver met tuinslang:

Attachments

• 13102007259.jpg
    13102007259.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 100
Origineel geplaatst door Subgroover
Ik heb eens ff zitten pielen met mijn zelfbouw talkbox, die overigens best goed werkt.

Virus Zaagtand -> Alesis Nanocompressor -> Speakertje -> trechter -> tuinslang -> mond -> Røde NT1000 -> Logic Galm en Delay -> Logic compressor

Luister bijlage!

Klinkt zeker goed! Zit ook mooi laag in!

mijne klinkt wat 'ieler' (zie bijlage). Misschien wat meer EQ nodig.

Als volgt gedaan (alles met alleen motif zonder extra gear):

Motif zaagtand -> compressor insert -> assignable out -> speaker -> tuinslang
mic signaal -> motif A/D input -> gate insert -> compressor insert -> reverb send -> master effect (multiband compressor)

Attachments

• talkbox2.mp3
    167,3 KB · Bekeken: 101
Wouw DJB, klinkt echt zeer goed man!

Kun je misschien even uitleggen wat er precies allemaal te zien is op het eerste plaatje en hoe het aangesloten zit!?

Origineel geplaatst door Subgroover

Kun je misschien even uitleggen wat er precies allemaal te zien is op het eerste plaatje en hoe het aangesloten zit!?

Is eigenlijk heel simpel:

Motif assignable out gaat naar de input van een car amplifier (platte kastje rechts op de foto)
die weer gevoed wordt door een aparte 12V voeding (vierkante zwarte kastje links op de foto).

De uitgang van de amplifier gaat dan naar de compressiedriver (ronde ding waar de tuinslang op zit,
goed te zien op tweede foto).
Ik heb zo'n Gardena koppelstuk op de compressiedriver gelijmd (met PVC lijm) en daar kan de slang
dan op...

Is eigenlijk heel simpel:

Motif assignable out gaat naar de input van een car amplifier (platte kastje rechts op de foto)
die weer gevoed wordt door een aparte 12V voeding (vierkante zwarte kastje links op de foto).

De uitgang van de amplifier gaat dan naar de compressiedriver (ronde ding waar de tuinslang op zit,
goed te zien op tweede foto).
Ik heb zo'n Gardena koppelstuk op de compressiedriver gelijmd (met PVC lijm) en daar kan de slang
dan op...
Wat voor auto versterker heb je gebruikt ? Ik zit er ook sterk over te denken om een talk box te maken. Alleen kan ik er nog niet uitkomen wat voor versterker ik nodig heb...

Gasten, ik heb supervette dingen gehoord!!! Dat wil ik ook!!!! :D
Subgroover en DJB......VET!!!!!!! 8)

Origineel geplaatst door Wokker
Wat voor auto versterker heb je gebruikt ? Ik zit er ook sterk over te denken om een talk box te maken. Alleen kan ik er nog niet uitkomen wat voor versterker ik nodig heb...

In principe maakt 't volgens mij niet veel uit. Je kunt ook een hifi versterker gebruiken,
en sommigen gebruiken ook PC speakers met ingebouwde versterker om een talkbox te maken.
Alles wat line-level omzet naar luidspreker signalen voldoet wel, als het maar genoeg vermogen
kan leveren en je geen impedantieproblemen hebt.

Nadeel van zo'n autoversterker is wel dat je er weer een aparte voeding bij moet
hebben. Zo'n voeding is vaak redelijk prijzig als je 'm daarvoor moet kopen.
Maar ik had toevallig beiden nog liggen dus voor mij was 't een logische stap
om die te gebruiken.

Back