Re: Wel een beetje een schande ja..
Re: Wel een beetje een schande ja..
Origineel geplaatst door NyaH
Als ik de foto's goed bekijk dan lijken het gewoon ongelakte schroefjes te zijn. Het zwarte komt van het hardings proces. Mijn oude Roland D-5 uit 1988 heeft geëloxeerde schroefjes en die zijn allemaal nog goed na al die jaren. En dat voor zo'n goedkoop instap dingetje van toen 1450 gulden. Zo zie je maar het allemaal niets zegt.
Maar goed, bedenk wel, dat als je de schroefjes gaat vervangen door roestvaststalen schroefjes, dat je wel overal lichte glimmende kopjes ziet. Soms kan het mooi zijn, of het is juist ergerlijk. Je zou dan ook kunnen vragen naar zwart verchroomde of zwart geëloxeerde schroefjes. Zwart gelakt kan ook, maar dan moet je ze er voorzichtig inschroeven. Gelakt zijn er ook in mat. De verchroomde en geëloxeerde schroefjes glimmen een beetje. Als het geen zelftappers zijn zou je zwarte imbus schroefjes kunnen overwegen. Die kan je met minder kracht toch goed vast zetten en het gereedschap past beter dan bij kruiskopjes, daardoor beschadigen ze minder en blijven ze mooier.
Over het afbreken door inroesten hoef je, je geen zorgen te maken, voor dat het zover is zijn ze van buiten al zo verrot dat de schroevendraaier er al niet meer in past. En daar gaan nogal wat jaren over heen. Als het inderdaad kale, geharde schroeven zijn, wat ik vermoed, dan roesten ze wel vlug, maar bijna nooit diep. Het blijft dan vaak oppervlakte roest. Het is niet mooi, maar ook niet schadelijk. Als de metalen delen van het instrument goed zijn gelakt, dan tast de roest deze echt niet aan. Dit is een bekend fabeltje, onzin dus. Als dat gebeurd, dan is het lakwerk rond de schroefjes beschadigd. Roest is geen besmettelijke ziekte dat overstapt van het ene naar het andere staal als het elkaar aanraakt. Het onstaat door invloed van vocht en zuurstof, vooral het laaste. Vergane schepen in zuustofarm water blijven vaak ook eeuwen goed, toch liggen ze volop in het vocht.
Zoek voor gelakte, geëloxeerde of verchroomde schroefjes bij de grotere ijzerwarenhandel of anders bij Lasaulec, Fabory, dat soort zaken. Die verkopen vaak niet aan particulieren, bij Lasaulec verschilt dat nog wel eens, maar meestal willen ze in zo'n geval wel eens een keer daar van afwijken.
Kijk, daar kan ik wat mee
Fantastisch! Dankje!!!!
@Jena
In deze ruimte heeft genoeg apparatuur gestaan om te zeggen dat het uitzonderlijk is dat er iets begint te roesten; er heeft hier nog nooit iets geroest.
Daarnaast vind ik het gewoon niet kunnen. Ik heb alles in een flightcase, nota bene ook bij Roger gekocht, bedoelt om je apparatuur mee naar zweterige oefenhokken en zaaltjes te slepen. Dat doe ik niet, maar dat impliceert wel dat het ertegen bestand zou zijn.
Ik denk dat Roger kiest voor deze schroefjes voor 'de look', het zwart past erg mooi bij de zwarte panelen. Aan de achterkant maakt 't niet uit natuurlijk, dus waarom ie daar niet voor iets goeds kiest, weet ik niet.
Deze zelfde schroefjes zijn nl. zelfs aan de achterkant gaan roesten (van de oudere modules).
Ik heb er een paar gechecked.
Dat het een paneel aantast ben ik sowieso niet zo bang voor, want die zijn van aluminium. Het zijn puur en alleen deze schroefjes die er wel ERG vintage beginnen uit te zien.
Roger heeft meteen gereageerd, dat het niet zo hoort, en hoeveel schroefjes er dan roesten. Ik heb hem geantwoord dat het ernaar uit ziet dat ze allemaal vroeg of laat gaan roesten, dus dat als hij het echt wil weten ik hem ga antwoorden met het totale aantal schroefjes van dit type dat ik kan vinden, front en back.
Ik vraag me af of er hier een kosmische les ofzo in zit voor mij. Hoge bomen vangen veel wind?
Had ik het maar gewoon bij een Casio Rapman ofzo gehouden.
Ik begin zelfs een nog nooit eerder beoogd voordeel van software te zien: het roest niet.
Dit begint een beetje een groot was-ik-er-maar-nooit-aan-begonnen verhaal te worden, die .com van mij.
Het gevoel bekruipt me: what's next?? En de overweging begint te spelen: zal ik hem niet toch gewoon terugsturen en m'n geld terug vragen? Het voelt steeds meer als ipv een investering in iets geweldigs, als een investering in ellende.
Eerst dat gezeik met de nieuwe Europese wetgeving, en nou dit weer.
Ik bedoel... ALLE schroefjes roesten. Dat is hier een nieuwe synth van tussen de 1500 en 2000 euro. Eigenlijk moet er geen twijfel zijn: terug ermee.
Ik heb steeds minder vertrouwen in Rogers kunnen en service, ondanks alle positieve verhalen van iedereen, ik kan het niet helpen.