s.com modules: schroefjes roesten?!

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Tot m'n grote verbazing, vanwege de hoeveelheid geld die erin gaat zitten en de algehele kwaliteit ervan, zijn de schoefjes van m'n splinternieuwe s.com modules gaan roesten. Zie foto. Dit is wel de ergste, maar toch. Het zijn overal de schroefjes die de staafjes in gaan die het frontje met het printplaatje aan de achterkant verbinden. Blijkbaar zijn deze van roestgraag staal?!?
Ik ben een beetje geshockd. Dit is de duurste synth ooit, voor mij, en tevens de eerste die onder m'n ogen begint te roesten.

Wat ik wil doen is al deze schroefjes vervangen door roestvaste exemplaren.

Zijn er anderen die dit ook hebben meegemaakt met een s.com systeem?
Ik ga Roger hier wel over mailen; vind het echt niet kunnen.

roest.jpg

Nog geen enkel probleem hier (maar 'k heb hem nog maar sinds eind mei)...
Ik zou in jouw plaats toch eens Roger Arrick een mailtje sturen en om uitleg vragen. Roger is heel eerlijk en de kans is groot - denk ik toch - dat hij je nieuwe schroefjes stuurt.
Veel succes alvast !!

als ik jou was zou ik ze er vast uit schroeven.. als ze straks of misschien is t al aan de gang, zo erg zijn geroest dat ze afbreken bij de kop en de rest blijft in t schroefdraad zitten heb je pas een probleem.. verder zijn schroefjes natuurlijk niet duur, dus een een zakje roestvrij stale schroefjes halen zal je geen rib uit je lijf kosten, maar tis idd niet netjes

succes ermee, en voorzichtig zijn met t los schroeven!

..

..

zo ziet hij er wel echt vintage uit :S

maar eeuh het is idd wel sick ja zoon dure synth en dan gaan de schroefjes roesten:stupid

Ben benieuw hoe het intern zit met de componenten als ie al zo bezuinigt op schroeven..
Volgens mij zit er gewoon een goedkope VST in zo'n ding....

Maareh, dat is wel aardig nasty, je zou toch wel iets meer kwaliteit verwachten voor die prijzen...

Wel een beetje een schande ja..

Als ik de foto's goed bekijk dan lijken het gewoon ongelakte schroefjes te zijn. Het zwarte komt van het hardings proces. Mijn oude Roland D-5 uit 1988 heeft geëloxeerde schroefjes en die zijn allemaal nog goed na al die jaren. En dat voor zo'n goedkoop instap dingetje van toen 1450 gulden. Zo zie je maar het allemaal niets zegt.

Maar goed, bedenk wel, dat als je de schroefjes gaat vervangen door roestvaststalen schroefjes, dat je wel overal lichte glimmende kopjes ziet. Soms kan het mooi zijn, of het is juist ergerlijk. Je zou dan ook kunnen vragen naar zwart verchroomde of zwart geëloxeerde schroefjes. Zwart gelakt kan ook, maar dan moet je ze er voorzichtig inschroeven. Gelakt zijn er ook in mat. De verchroomde en geëloxeerde schroefjes glimmen een beetje. Als het geen zelftappers zijn zou je zwarte imbus schroefjes kunnen overwegen. Die kan je met minder kracht toch goed vast zetten en het gereedschap past beter dan bij kruiskopjes, daardoor beschadigen ze minder en blijven ze mooier.

Over het afbreken door inroesten hoef je, je geen zorgen te maken, voor dat het zover is zijn ze van buiten al zo verrot dat de schroevendraaier er al niet meer in past. En daar gaan nogal wat jaren over heen. Als het inderdaad kale, geharde schroeven zijn, wat ik vermoed, dan roesten ze wel vlug, maar bijna nooit diep. Het blijft dan vaak oppervlakte roest. Het is niet mooi, maar ook niet schadelijk. Als de metalen delen van het instrument goed zijn gelakt, dan tast de roest deze echt niet aan. Dit is een bekend fabeltje, onzin dus. Als dat gebeurd, dan is het lakwerk rond de schroefjes beschadigd. Roest is geen besmettelijke ziekte dat overstapt van het ene naar het andere staal als het elkaar aanraakt. Het onstaat door invloed van vocht en zuurstof, vooral het laaste. Vergane schepen in zuustofarm water blijven vaak ook eeuwen goed, toch liggen ze volop in het vocht.

Zoek voor gelakte, geëloxeerde of verchroomde schroefjes bij de grotere ijzerwarenhandel of anders bij Lasaulec, Fabory, dat soort zaken. Die verkopen vaak niet aan particulieren, bij Lasaulec verschilt dat nog wel eens, maar meestal willen ze in zo'n geval wel eens een keer daar van afwijken.

1 keer gepost, 2 keer geplaatst?, vreemd, ff dellen dan maar.

En vraag dan niet naar zwarte schroeven, dat zijn onbehandelde schroeven. Zwart gepassiveerd is een veilige keuze, maar voor de particulier waarschjinlijk wat moeilijker verkrijgbaar....

Re: Wel een beetje een schande ja..

Re: Wel een beetje een schande ja..

Origineel geplaatst door NyaH
Als ik de foto's goed bekijk dan lijken het gewoon ongelakte schroefjes te zijn. Het zwarte komt van het hardings proces. Mijn oude Roland D-5 uit 1988 heeft geëloxeerde schroefjes en die zijn allemaal nog goed na al die jaren. En dat voor zo'n goedkoop instap dingetje van toen 1450 gulden. Zo zie je maar het allemaal niets zegt.

Maar goed, bedenk wel, dat als je de schroefjes gaat vervangen door roestvaststalen schroefjes, dat je wel overal lichte glimmende kopjes ziet. Soms kan het mooi zijn, of het is juist ergerlijk. Je zou dan ook kunnen vragen naar zwart verchroomde of zwart geëloxeerde schroefjes. Zwart gelakt kan ook, maar dan moet je ze er voorzichtig inschroeven. Gelakt zijn er ook in mat. De verchroomde en geëloxeerde schroefjes glimmen een beetje. Als het geen zelftappers zijn zou je zwarte imbus schroefjes kunnen overwegen. Die kan je met minder kracht toch goed vast zetten en het gereedschap past beter dan bij kruiskopjes, daardoor beschadigen ze minder en blijven ze mooier.

Over het afbreken door inroesten hoef je, je geen zorgen te maken, voor dat het zover is zijn ze van buiten al zo verrot dat de schroevendraaier er al niet meer in past. En daar gaan nogal wat jaren over heen. Als het inderdaad kale, geharde schroeven zijn, wat ik vermoed, dan roesten ze wel vlug, maar bijna nooit diep. Het blijft dan vaak oppervlakte roest. Het is niet mooi, maar ook niet schadelijk. Als de metalen delen van het instrument goed zijn gelakt, dan tast de roest deze echt niet aan. Dit is een bekend fabeltje, onzin dus. Als dat gebeurd, dan is het lakwerk rond de schroefjes beschadigd. Roest is geen besmettelijke ziekte dat overstapt van het ene naar het andere staal als het elkaar aanraakt. Het onstaat door invloed van vocht en zuurstof, vooral het laaste. Vergane schepen in zuustofarm water blijven vaak ook eeuwen goed, toch liggen ze volop in het vocht.

Zoek voor gelakte, geëloxeerde of verchroomde schroefjes bij de grotere ijzerwarenhandel of anders bij Lasaulec, Fabory, dat soort zaken. Die verkopen vaak niet aan particulieren, bij Lasaulec verschilt dat nog wel eens, maar meestal willen ze in zo'n geval wel eens een keer daar van afwijken.

Kijk, daar kan ik wat mee :mega:
Fantastisch! Dankje!!!!

@Jena
In deze ruimte heeft genoeg apparatuur gestaan om te zeggen dat het uitzonderlijk is dat er iets begint te roesten; er heeft hier nog nooit iets geroest.
Daarnaast vind ik het gewoon niet kunnen. Ik heb alles in een flightcase, nota bene ook bij Roger gekocht, bedoelt om je apparatuur mee naar zweterige oefenhokken en zaaltjes te slepen. Dat doe ik niet, maar dat impliceert wel dat het ertegen bestand zou zijn.

Ik denk dat Roger kiest voor deze schroefjes voor 'de look', het zwart past erg mooi bij de zwarte panelen. Aan de achterkant maakt 't niet uit natuurlijk, dus waarom ie daar niet voor iets goeds kiest, weet ik niet.
Deze zelfde schroefjes zijn nl. zelfs aan de achterkant gaan roesten (van de oudere modules).
Ik heb er een paar gechecked.
Dat het een paneel aantast ben ik sowieso niet zo bang voor, want die zijn van aluminium. Het zijn puur en alleen deze schroefjes die er wel ERG vintage beginnen uit te zien.

Roger heeft meteen gereageerd, dat het niet zo hoort, en hoeveel schroefjes er dan roesten. Ik heb hem geantwoord dat het ernaar uit ziet dat ze allemaal vroeg of laat gaan roesten, dus dat als hij het echt wil weten ik hem ga antwoorden met het totale aantal schroefjes van dit type dat ik kan vinden, front en back.

Ik vraag me af of er hier een kosmische les ofzo in zit voor mij. Hoge bomen vangen veel wind?
Had ik het maar gewoon bij een Casio Rapman ofzo gehouden.
Ik begin zelfs een nog nooit eerder beoogd voordeel van software te zien: het roest niet.

Dit begint een beetje een groot was-ik-er-maar-nooit-aan-begonnen verhaal te worden, die .com van mij.
Het gevoel bekruipt me: what's next?? En de overweging begint te spelen: zal ik hem niet toch gewoon terugsturen en m'n geld terug vragen? Het voelt steeds meer als ipv een investering in iets geweldigs, als een investering in ellende.
Eerst dat gezeik met de nieuwe Europese wetgeving, en nou dit weer.
Ik bedoel... ALLE schroefjes roesten. Dat is hier een nieuwe synth van tussen de 1500 en 2000 euro. Eigenlijk moet er geen twijfel zijn: terug ermee.
Ik heb steeds minder vertrouwen in Rogers kunnen en service, ondanks alle positieve verhalen van iedereen, ik kan het niet helpen.

Joh Dob een troost, sommige mensen beweren dat die roestige oude bakken veel meer waard zijn dan de niet roestige (:

ff serieus,

als je zo erg twijfelt aan het geheel en je mag het terugsturen, dan zou ik het gewoon terugsturen en van het geld ergens een leuke 2e hands modular kopen.

.Com is erg goed, maar niet de enige...........

Re: s.com modules: schroefjes roesten?!

Origineel geplaatst door dob
Tot m'n grote verbazing, vanwege de hoeveelheid geld die erin gaat zitten en de algehele kwaliteit ervan, zijn de schoefjes van m'n splinternieuwe s.com modules gaan roesten. Zie foto. Dit is wel de ergste, maar toch. Het zijn overal de schroefjes die de staafjes in gaan die het frontje met het printplaatje aan de achterkant verbinden. Blijkbaar zijn deze van roestgraag staal?!?
Ik ben een beetje geshockd. Dit is de duurste synth ooit, voor mij, en tevens de eerste die onder m'n ogen begint te roesten.

Wat ik wil doen is al deze schroefjes vervangen door roestvaste exemplaren.

Zijn er anderen die dit ook hebben meegemaakt met een s.com systeem?
Ik ga Roger hier wel over mailen; vind het echt niet kunnen.

roest.jpg

Vreemd hoor dat ze zo snel gaan roesten. Ik heb op mijn roland mc-50 soortgelijke schroefjes zitten. Daar is nog geen spoor van roest te bekennen. En ze zijn ook mooi zwart :)

Re: Re: Wel een beetje een schande ja..

Re: Re: Wel een beetje een schande ja..

Origineel geplaatst door dob
Ik vraag me af of er hier een kosmische les ofzo in zit voor mij.
Dit begint een beetje een groot was-ik-er-maar-nooit-aan-begonnen verhaal te worden, die .com van mij.

mooie overwegingen. :okdan:

dit zou natuurlijk niet moeten mogen kunnen gebeuren, maar hoe is die com verder? de schroefjes overleef je wel.
mijn advies zou trouwens zijn: stuur terug en koop een cwejman s1. maar misschien is dat dus niet wat jij zoekt.
succes.

Ja natuurlijk kom ik wel over die schroefjes heen...

Maar het VOELT gewoon niet meer allemaal zo lekker. Als dat nou het enige was, soit.
Maar het is het "zoveelste".
Had ik al verteld dat er bij sommige modules bedrading achter door de patchpunten heen loopt? Die je dan eerst daar weg moet halen (gelukkig hadden de betreffende kabeltjes allemaal net genoeg lengte om niet dingen te moeten hersolderen) om hassle-free die patchpunten te gebruiken? Ik dacht wat gaat dat moeilijk en wat tikt daar vanbinnen, bij in of uit patchen, toen ik net de filter had. Had bijna interne bedrading kapot gestoken/getrokken met patchen. Van m'n NIEUWE filter, dus.
Is het zo gek te verwachten dat, voordat ie is opgestuurd, een keer in alle gaten gepatched is om te checken of alles doet wat het moet doen?

Het geeft allemaal niet het goeie gevoel. Mss. krijgt de kleine Europese klant wel gewoon ongeteste B-stock? Je zou het zomaar gaan denken. Of ben ik nou te kritisch ofzo?!

Het is verder een heel mooi klinkende, erg flexibele, stevige synth.
Daarover geen opmerkingen, alleen maar lof. Het geluid is helemaal top.

Nogmaals: ik heb ook een DotCom modular - met redelijk wat modules toch - en heb nog geen enkel probleempje gehad (hout vasthouden nu). Wat je vertelt over die bedrading vind ik zeer verwonderlijk; heb je Roger zelf daarover aangesproken ? Doen !!!

je hebt gelijk: dat soort dingen kan allemaal niet met zo'n dure synth en zeker niet alles bij elkaar genomen, keer op keer.
fijn dat je elke keer weer contact kan opnemen met die roger, maar wat schiet je ermee op. oiets hoort goed te zijn en er mag misschien eens iets fout gaan.
geen wonder dat je geen fijn gevoel meer hebt bij de dot.com.

geloof me, de cwejman heeft ook een heerlijk geluid.

Back