Muziek maken; genre trance/hardstyle/hardcore

crazyc

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben nu al enige jaren bezig met het DJen in diverse cafe's. Dit lukt mij aardig. Het genre wat ik draai varieert van trance tot hardcore.
Mijn voorkeur van muziek gaat vooral uit naar hardstyle,jumpstyle, oldskool, hardcore.
Nu ik na al deze jaren het DJen nog steeds leuk vind leuk wil ik mij toch ook gaan verdiepen in het producen van muziek.
Naar verschillende fora te hebben gelezen, lijkt mij toch het verstandigste om een synthesizer aan te schaffen.

Nu is mijn vraag raden jullie mij dit ook aan om met een synthesizer te beginnen en zo ja; wat voor een synthesizer raden jullie mij aan?
Om nu te beginnen met een ontzettend dure synthesizer vind ik wat overdreven en heb besloten er tussen de 400 en 600 euro aan uit te geven.
Alle andere tips zijn zeer zeker welkom.

Greetz Wonk

begin eens met een programma als Fruityloops of Reason, zou ik zeggen :)

helemaal niets mis mee, en je kan er complete tracks mee maken...

Ik heb zelf voorheen met verschillende DJ programma's geprobeert om te testen hoe dit was. Maar ik irriteerde mij telkens kapot. Je hebt hier geen echte feeling bij vind ik. Een DJ die mixt via software vind ik geen DJ.
Nu weet ik niet hoe dit is in de wereld van producen. Maken veel mensen gebruik van software inplaats van bijvoorbeeld synthesizers? En kan ik dan via mijn toetsenbord de noten bespelen via deze programma's of hoe zit dat?

Voordat je 100den euro's kwijt ben raad ik je ook aan om met software te beginnen.
Zelf vind ik Reason 3.0 een goed pakket al zal een ander weer bij FL studio zweren.

Het is heel simpel:

Kan je geen muziek maken met de bovengenoemde progs, dan kan je dat ook niet met hardware/synths.

Als je een beetje "hands-on feelings" zoekt dan zou ik voor reason/FL en een goeie MIDI-controller gaan.

..of zoek een goedkope MC-909.

Kun je hele tracks mee maken; klinkt zeker niet slecht en zo leer je gelijk van alles over 't synth wereldje.

Je kan ook een losse synth nemen, maar da's voor een beginner wat moeilijker (in vergelijking met zo'n MC-909) om hele tracks te bouwen.

Wat belangrijk is om rekening mee te houden is denk ik dat als je wat serieuzer met een programma aan de gang wilt, je wel een redelijke computer met een wat serieuzere geluidskaart nodig hebt dan die er standaard meestal inzit. Dan zijn verder Reason en FL Studio inderdaad mooie pakketten om mee te beginnen, waarbij FL Studio het voordeel heeft dat je die gemakkelijk kan uitbreiden met nieuwe plugins, wat bij Reason wat lastiger is.
Voor de rest is het als je met een softwarepakket gaat werken, zoals alexander ook al zei, zeker aan te raden er een midicontroller bij te kopen als je van hands-on werken houdt.

Als je toch liever niet met software aan de gang gaat, dan kom je denk ik snel uit bij de groovebox-achtige apparaten, omdat je hier eigenlijk alle geluiden in hebt zitten plus een sequencer.
Je zou dan behalve naar de Roland mc-909 ook eens kunnen kijken naar de Electribe MX (of SX als je liever eigen samples gebruikt om je muziek mee te maken) van Korg of naar een Rm1x van Yamaha.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor bv een losse synth en drumcomputer of sampler, maar dan is het nadeel weer dat je (waarschijnlijk) nog een sequencer nodig hebt en dat je eigenlijk ook nog een klein mixertje nodig hebt. Ik denk dat je dan al snel boven je budget uitkomt.

Het probleem met software is dat veel niet op mijn pc draait. Ik heb gisteren een demo van het programma Fruityloops gedownload en even wat geprobeert etc, maar het geluid komt er niet vloeiend uit vind ik. Mijn pc is maar 1.2ghz.
Ook kraakt het ontzettend, maar dit heb ik ook als ik een gewoon mp3tje afspeel.
Nu ben ik niet van plan om een nieuwe pc aan te schaffen. Vandaar mijn openings post dat ik liever met hardware wilde beginnen.

Nu heb ik eens naar zo'n groovebox gekeken en dit lijkt mij wel interessant. Wat ik mij hierover afvroeg is, kun je hier ook melodien mee maken? Aangezien deze geen toetsen hebben :).

waar wil je dan je hardware op opnemen als je die hebt ? oja.

een functionerende computer aanschaffen(en software) lijkt me een meer dan slimme zet. tenzij je het erg bont wil gaan maken.

Als je liever geen software wil, dan denk ik dat een rm1x heel geschikt is om mee te beginnen. Je krijgt in iedergeval de feel goed te pakken met dat ding en je kunt er hele nummers mee uitschetsen. Uitschetsen zeg ik, omdat de kwaliteit van de geluiden niet top notch is maar goed genoeg om mee te beginnen lijkt me en je kunt er gewoon lekker mee onderuitzakken op de bank. Tweedehands zijn ze ook niet al te duur meer, dus een goede start wat mij betreft. Hetzelfde geldt in principe voor de mc909.

alhoewel je aangeeft dat je liever geen computer wil gebruiken is het wel zo dat bij de muziek die je wilt gaan maken heel veel bewerking plaatsvind van bepaalde geluiden (m.n. kick), dit kan heel goed met apparte apperaten alleen ben je dan niet met 1 ding klaar. Met de computer kun je dit d.m.v. (gratis) plugins doen.

Origineel geplaatst door Flying Panther
Je zou dan behalve naar de Roland mc-909 ook eens kunnen kijken naar de Electribe MX (of SX als je liever eigen samples gebruikt om je muziek mee te maken) van Korg of naar een Rm1x van Yamaha.

Goed idee. De MX/SX dan.
Ligt het aan mij of is het geluid van de Rm1x wat oudewets voor trance, hardstyle en hardcore?
Wat heeft de Rm1x meer te bieden dan? mc-909 heb je trouwens niet voor 400-600.

Electribe MX / SX is voor de prijsklasse 400-600 idd beter.

De RM1X is wat gedateerd qua geluid (zeker voor trance), maar uiteraard ligt 't ook een beetje aan jezelf en hoe creatief je bent..

MC-909 is idd wat aan de dure kant; voor 850,- heb ik 'm wel es gezien (maar vaker hoger).

Was in de war met de RS7000, denk ik. Die heb ik wel eens voor 650,- voorbij zien komen. Is overigens ook wel een gave bak voor je? Geluid vind ik wel iets minder 'gelikt' dan bijvoorbeeld de MC-909.

Maar 't concept "groovebox" lijkt mij toch nog steeds het makkelijkst/leukst voor je.
(o ja, ga niet voor de MC-303 of MC-505: die klinken nog gedateerder dan de RM1X, vinnik..)

:biertje: succes!!

Koop voor dat geld dan een leuke pc met een goede geluidskaart....dan zijn de mogelijkheden in feite al onbeperkt.
Helemaal als beginner.

Zorg eerst dat je de basisprincipes onder de knie krijgt. Met alleen een synth kun je niet zoveel.

Heel veel mensen denken meteen dat wanneer ze een vette synth kopen, de hitjes eruit komen rollen.
Het gaat erom wat je ermee doet. Een synth kun je later altijd nog aanschaffen.

Origineel geplaatst door Franz.K.
waar wil je dan je hardware op opnemen als je die hebt ? oja.

een functionerende computer aanschaffen(en software) lijkt me een meer dan slimme zet. tenzij je het erg bont wil gaan maken.

Origineel geplaatst door ccc
Er wordt hierboven de MX en SX ik ben er nu achter dat dit deze 2 apparaten zijn;
http://www.korg.com/gear/prod_info.asp?a_prod_no=EMX1&category_id=2
http://www.korg.com/gear/prod_info.asp?A_PROD_NO=ESX1

Ik begrijp het verschil niet tussen deze 2 apparaten. Ze zien er precies hetzelfde uit. Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Het verschil is grofweg dat de MX gebruik maakt van een interne synth-engine, en je bij de SX er zelf samples in moet stoppen die je dan weer kan bewerken.

Als je de introductiefilmpjes op de Korg-site bekijkt denk ik dat je heel snel de basisverschillen ziet :)

Origineel geplaatst door Flying Panther
Het verschil is grofweg dat de MX gebruik maakt van een interne synth-engine, en je bij de SX er zelf samples in moet stoppen die je dan weer kan bewerken.

Als je de introductiefilmpjes op de Korg-site bekijkt denk ik dat je heel snel de basisverschillen ziet :)

Bedankt, ga ik even dat introductie filmpje opzoeken.

@Frank K.; Opnemen ben ik nog niet van plan en dit kan er destijds via een hardware recorder doen.

Waarom denken mensen toch altijd dat je om muziek te maken per sé een synth nodig hebt? Denk even mee, dalijk heb je een synth met enorm vette leads. Te gek, freaken tot je een ons weegt. Maar dan... Waar haal je je drums vandaan? Je baslijnen? Je effecten? Je andere samples?
Tuurlijk kun je een bak halen waar alle dingen inzitten en met de multi-timbraliteit om een volledige track te maken. Helaas loop je dan tegen beperkingen op, de sounds zijn vaak minder van kwaliteit en meestal ligt het tweak-gehalte vrij laag...

Waarom zijn mensen zo tegen het kopen van een pc met een dikke geluidskaart en een midi-controller? Neem een stapel gratis vst-plugins en gaan met die banaan! Of koop een aantal goede plugins voor over het algemeen een fractie van de prijs van een volledige synth. Of neem een pakket als Reason, hier zit in principe alles in dat je nodig hebt.
Weinig beginnende mensen beseffen geloof ik dat een digitale synth in principe ook een computer is.. Wel dedicated, en erg functioneel natuurlijk, en soms (maar daar zijn de meningen over verdeeld) klinken ze iets beter, maar als je écht muziek wil maken begin je met een goede PC of Mac, een goede geluidskaart, een goed softwarepakket en eventueel een synth met toetsen om het geheel aan te sturen. Dit kan natuurlijk ook met een midi-controller...
Dan kun je ineens sloten synths draaien, effecten gebruiken, samples draaien, opnemen, masteren, noem maar op! Natuurlijk, het ziet er minder stoer uit, ben ik met je eens, maar je wil niet weten hoeveel tracks er alleen met software gemaakt worden.
Ik maak zelf ook hardcore en andere hardere dingen, en mijn eerste release is geheel met software gemaakt. Later ben ik gaan uitbreiden en heb ik synths en effecten gekocht, maar het komt nog steeds regelmatig voor dat ik tracks maak met alleen maar software.

Een echt vette synth waar je alles uit kan halen (drums, bas, leads, pads, fx en samples) is er eigenlijk niet. En dit is toch wat je nodig hebt als je gehele tracks wil maken. Het gaat je dalijk zoooooooo tegenvallen als je 1 synth hebt en je beseft dat je daar gewoon geen vet klinkende volledige tracks uit tovert. Een synth is geen tovermiddel tot het maken van vette muziek...
Vooral in jouw budget kun je echt het beste een geluidskaart (M-audio Audiophile?) en een Midi-controller halen. Reason 3/Fruityloops/Cubase/Logic erbij, en knallen maar! :okdan:

Origineel geplaatst door ruudvee
Geen drums in een synth ????
Je hebt nooit met een Korg TR/Triton gewerkt dus ?
Ook is tweaken geen probleem hier met de realtime draaiknoppen.

Zeker zitten er wel drums in synths, maar daarmee verlies je weer multitimbraliteit voor andere dingen.. Over het algemeen hebben dedicated synths niet de multitimbraliteit om een volledige track te kunnen uitpoepen!
Komt bij dat een Triton een rompler is ;) En nog eens boven het budget van topicstarter...
En tweaken is het probleem ook niet, maar met die draaiknoppen kun je ook heerlijk je PC/VST's aansturen :okdan:

Back