Muziek maken; genre trance/hardstyle/hardcore

Origineel geplaatst door Ethereal
Waarom denken mensen toch altijd dat je om muziek te maken per sé een synth nodig hebt? Denk even mee, dalijk heb je een synth met enorm vette leads. Te gek, freaken tot je een ons weegt. Maar dan... Waar haal je je drums vandaan? Je baslijnen? Je effecten? Je andere samples?
Tuurlijk kun je een bak halen waar alle dingen inzitten en met de multi-timbraliteit om een volledige track te maken. Helaas loop je dan tegen beperkingen op, de sounds zijn vaak minder van kwaliteit en meestal ligt het tweak-gehalte vrij laag...

Waarom zijn mensen zo tegen het kopen van een pc met een dikke geluidskaart en een midi-controller? Neem een stapel gratis vst-plugins en gaan met die banaan! Of koop een aantal goede plugins voor over het algemeen een fractie van de prijs van een volledige synth. Of neem een pakket als Reason, hier zit in principe alles in dat je nodig hebt.
Weinig beginnende mensen beseffen geloof ik dat een digitale synth in principe ook een computer is.. Wel dedicated, en erg functioneel natuurlijk, en soms (maar daar zijn de meningen over verdeeld) klinken ze iets beter, maar als je écht muziek wil maken begin je met een goede PC of Mac, een goede geluidskaart, een goed softwarepakket en eventueel een synth met toetsen om het geheel aan te sturen. Dit kan natuurlijk ook met een midi-controller...
Dan kun je ineens sloten synths draaien, effecten gebruiken, samples draaien, opnemen, masteren, noem maar op! Natuurlijk, het ziet er minder stoer uit, ben ik met je eens, maar je wil niet weten hoeveel tracks er alleen met software gemaakt worden.
Ik maak zelf ook hardcore en andere hardere dingen, en mijn eerste release is geheel met software gemaakt. Later ben ik gaan uitbreiden en heb ik synths en effecten gekocht, maar het komt nog steeds regelmatig voor dat ik tracks maak met alleen maar software.

Een echt vette synth waar je alles uit kan halen (drums, bas, leads, pads, fx en samples) is er eigenlijk niet. En dit is toch wat je nodig hebt als je gehele tracks wil maken. Het gaat je dalijk zoooooooo tegenvallen als je 1 synth hebt en je beseft dat je daar gewoon geen vet klinkende volledige tracks uit tovert. Een synth is geen tovermiddel tot het maken van vette muziek...
Vooral in jouw budget kun je echt het beste een geluidskaart (M-audio Audiophile?) en een Midi-controller halen. Reason 3/Fruityloops/Cubase/Logic erbij, en knallen maar! :okdan:

Hmmm. Hier zit lijkt mij wel wat in.
Ik vind je verhaal zeer overtuigend. Ik ben er nu achter dat er zoveel mogelijkheden zijn om muziek te maken en ben blij dat ik niet klakkeloos naar muziekwinkel was gegaan en een synthesizer heb gekocht, omdat me dat vet leek.

Nu heb ik gezocht op M-Audio Audiophile en kom ik twee types tegen;
M-Audio Audiophile 2496
M-Audio Audiophile 192

Welke van de 2 is het meest geschikt denken jullie?
En is er een aanradar voor een midi-controller voor mijn budget en toepassing van genre?

Origineel geplaatst door ccc
Hmmm. Hier zit lijkt mij wel wat in.
Ik vind je verhaal zeer overtuigend. Ik ben er nu achter dat er zoveel mogelijkheden zijn om muziek te maken en ben blij dat ik niet klakkeloos naar muziekwinkel was gegaan en een synthesizer heb gekocht, omdat me dat vet leek.

Nu heb ik gezocht op M-Audio Audiophile en kom ik twee types tegen;
M-Audio Audiophile 2496
M-Audio Audiophile 192

Welke van de 2 is het meest geschikt denken jullie?
En is er een aanradar voor een midi-controller voor mijn budget en toepassing van genre?

Een 2496 lijkt me een prima kaart voor jouw doeleinden! Wat je eventueel zou kunnen overwegen is een kaart met meerdere inputs, zodat je, als je uit gaat breiden met synths, die rechtstreeks in je kaart kan prikken, maar daar gaat de prijs ook mee omhoog natuurlijk... Bijvoorbeeld een M-Audio Delta 44, of nog een stapje hoger de Delta 1010..

Ik heb zelf een Evolution MK225 als controller, werkt als een speer! Knoppen en toetsen, makkelijk te programmeren.. Je zou ook kunnen kijken naar de CME uf-5.. Heb je meteen aansturing voor je sequencer, schuiven, knoppen, noem maar op.. Hoor er goeie verhalen over!

Enneuh, een synthesizer IS ook vet hoor, hehe, alleen is het (naar mijn mening) stukken beter om een synth te kopen als uitbreiding op een PC-setup, als het hebben van 1 synth en eigenlijk niet ver komen omdat je een hoop mist...
Succes man! :okdan:

Back