Analoog afmixen, een methode

Voor fuse, om het duidelijker te maken hoop ik.

Ieder individueel spoor bewerken met de mixmaster maakt wel degelijk het spoor beter. Zelfs na weinig compressie, lage ratio en hoge treshold, en weinig eq, 1,5 db per band (+1,5 voor het laag, -1,5 in het midden, +1,5 in het hoog)Klinkt het na het af en toe knipperen van de limiter echt beter.

Wanneer ik dan die individuele sporen weer afmix, in Cubase SL3 waar ze ook zijn opgenomen, klinkt het geheel luider en warmer. Klinkt logisch voor tussen je oren, maar het is echt hoorbaar.

Ik ben alleen misschien, voor de verandering, op zoek naar een kleine analoge mixer. Ik ben benieuwd hoe het daarop klinkt wanneer ik de sporen daarop afmix. Misschien heb je de andere thread gevolgt en kan jij mij misschien uitsluitsel geven over de vraag die ik daar had.

Origineel geplaatst door BvdB
Voor fuse, om het duidelijker te maken hoop ik.

Ieder individueel spoor bewerken met de mixmaster maakt wel degelijk het spoor beter. Zelfs na weinig compressie, lage ratio en hoge treshold, en weinig eq, 1,5 db per band (+1,5 voor het laag, -1,5 in het midden, +1,5 in het hoog)Klinkt het na het af en toe knipperen van de limiter echt beter.

Wanneer ik dan die individuele sporen weer afmix, in Cubase SL3 waar ze ook zijn opgenomen, klinkt het geheel luider en warmer. Klinkt logisch voor tussen je oren, maar het is echt hoorbaar.

En doe je dan de eindmix ook weer door de Mixmaster ?

Ik gebruik m'n Mixmaster gewoon over de eindmix...dus alle sporen (uit de pc en van synths,drums e.d.) via de mixer en Mixmaster op de main inserts...maar het is waar,die subtiele instellingen op de Mixmaster werken het best,hij geeft toch een soort warmte aan datgene wat je er doorheen haalt...alleen die limiter is vrij waardeloos,dat zou je beter in de computer kunnen doen denk ik...

Vind het wel interessant wat je doet. Want volgens mij komt het op een soort soft limiter effect wat je creeert en dat combineert met een smilie eq setting wat voor digitaal mixen vaak een fijner geluid geeft.

Je snapt dat door de compressie de geluiden elkaar gaan wegdrukken. Je neemt bijvoorbeeld een bassdrum, comprimeer hem met een bassline en de bassdrum zal zachter worden. Haal je de bassdrum eruit dan zal de bassline weer harder worden.

De snelheid van het wegdrukken regel ik met de attack en release functies. Je kan dus kiezen voor een snelle attack en een lange release bijvoorbeeld. Maar wat ik doe is de attack en release aanpassen aan het tempo van de muziek. Geeft een heel mooi resultaat en het maakt je muziek veel levendiger.

Ooooohhhh, je bedoelt Ducking!

Over de compressie, die gebruik je op veel verschillende momenten en uiteraard alleen waar nodig..
Op een creatieve manier, ducking en overdreven limiting. Of als bij-schaver als iets niet lekker doorkomt, al is het daarbij nog de vraag of dat niet komt omdat een ander geluid teveel van iets heeft.. vind het allemaal erg relatief.

Het is toch juist het contrast wat een mooie mix maakt? als bijv. 1 geluid 'kurk-droog' is en 't andere heeft veel galm, dan lijkt de droge ook ineens ruimtelijker; door het contrast. Contrast in panning, contrast in galm, contrast in compressie, contrast in compositie (een 16e arpeggio tegenover een langzame synth-lijn) en ga zo maar door.

Als je veel hardware gebruikt voor effecten/eq/compressie betekend dat wel dat de methode van de TS vereist dat je alles moet opslaan of noteren voor zover mogelijk < de recall

2) De losse audiotracks combineer ik in de software tot 6-8 subgroepen (of eigenlijk 3-4 stereosubs), en stuur deze uit via aparte outputs van geluidskaart naar analoge mixer

Je kan er ook voor kiezen om nog steeds alles apart te houden, dus een deel nog op je pc, en het andere via de tafel. Zo kom je er met een omweg ook maar met meer controle.

Back