Worden samplers ooit "vintage" ?

Origineel geplaatst door Exzit
Nee het is niet zwart wit maar er zijn natuurlijk allerlei hybride versies maar dat is misschien een ander verhaal.
Kan je die inderdaad nog synthesizers of samplers noemen is mij ee vraag.

Toch lijkt me er een wezenlijk verschil in te zitten.
In wezen bouw je met verschillende osscillatoren noise pulse saw etc de klank op.
Terwijl bij een sampler je dat dus met een sample al kant en klaar hebt toch?
Of zit ik hier er nu naast.

Hangt ook puur af van de synthese vorm hè.

Bij additieve synthese (PLEASE correct me if I'm wrong !) doe je in principe ook niet veel meer dan het filteren van de boventonen ui t een golfvorm die boventonen heeft (geen sinus bv dus); verschilt toch helemaal niet veel van een sampler dan.

Edit:
Ik zie het wel al gebeuren hoor dat over 10 jaar jong "grut" me ziet klooien met een hardware sampler en ze echt het idee hebben dat ze de flinstones kijken.

Dat hele vintage gedoe is idd meer een marketing idee dan dat het daadwerkelijk ook hout snijdt. Vintage komt oorspronkelijk uit de wijnerij en betekend gewoon 20 jaar oude wijn. Van het latijns voor 20.

De meeste mogen dan niet 20 jaar oud zijn maar de volgende 20 jaar zal het alleen maar bij oudere modellen blijven. En qua klankkwaliteit kan je eerder van een 'gebrek' speken omdat het een compromis is tussen wat ze destijds konden bouwen en verkopen (voor een redelijke prijs). Dat dit juist voor charme zorgde is denk ik meer te wijten aan dat ze toch met wat ze hadden toch de bruikbaarheid in oog zijn blijven houden.

Nou moet ik zeggen dat ik mijn Dss-1 ook vintage vind. Hij is bepaald niet Hifi, realistisch. Maar het geluid en karakter is geweldig. Hij gaat van 6 naar 12 bit tot 48khz met zijn SSM chips. Kortom een tool met karakter. Juist samplers die geen karakter toevoegen aan geluid worden volgens mij nooit vintage. Ik hoor ook vaker dat emu beter/warmer wordt gevonden dan oude akai omdat deze juist meer kleuren.

Hifi betekend zo min mogelijk kleur, alhoewel buizen versterkers wel weer kleuren:confused:

Tsja...

Laatst gewijzigd:
mijn emax is dit jaar 20 geworden dus die is dan vanaf nu vintage. lekker hoor ssm filters!

Origineel geplaatst door pal
Hifi betekend zo min mogelijk geen kleur, alhoewel buizen versterkers wel weer kleuren:confused:

Hi-Fi buizenversterkers horen niet te kleuren. Net zoals tape.

Vintage heeft ook te maken met wat men er voor wil betalen toch? Ik denk dat in dat opzicht een apparaat dat voornamelijk gebaseerd is op beschikbare processorkracht en RAM om software op te draaien minder kans maakt ooit vintage te worden dan apparatuur die daar niet afhankelijk van is.

Origineel geplaatst door Hazes
Vintage heeft ook te maken met wat men er voor wil betalen toch? Ik denk dat in dat opzicht een apparaat dat voornamelijk gebaseerd is op beschikbare processorkracht en RAM om software op te draaien minder kans maakt ooit vintage te worden dan apparatuur die daar niet afhankelijk van is.

mwoa niet helemaal natuurlijk, er zij in de loop van de tijd wel wat samplers die anders klinken of functies hebben dan
de huidige software en hardware. Dat heeft niets met duur temaken. Dat er dombo's zijn die voor een TX16 150 euro geven wil niet zeggen dat het vintage en goed is.

Persoonlijk denk ik dat volgende samplers wel een gezocht en geliefd (ik gebruik dat liever dan vintage!) zullen blijven de komende tijd.
SC Prophet 2000/3000 serie,
EMU oude Emax serie, Eulator 2/3
Fairlight (alleen al vanwege de looks :-)
Dss1 van Korg. (ik ben er geen fan van maar ik ken mensen die er mee weg lopen

De Akai's zijn volgens mijn tegemakkelijk tekrijgen om echt zelfdzaam teworden.
MPC's en dergelijken zullen denk ik vooral in de live en dance scene nog regelmatig gezocht worden.

IDD

Emu Emax, Emulator 1, 2 en 3, SP1200/12
Sequential studio 440 Prophet 2000/3000
Akai s950/900 MPC60/3000 S6000
Fairlight CMI
Synclavier

Van dit soort machines..

ik denk dat over 5 tot 10 jaar de emu ultra samplers als vintage zullen bestempeld worden omdat ze hun tijd al aardig vooruit waren en een hele duidelijke eigen karakter qua klank en filters hebben.

wat mij betreft zijn ze dus geslaagd voor vintag, nu de tijdsperiode nog uitzitten :dubbel:

Origineel geplaatst door Bass
waarom is een Emulator II dan 700 euro en een Akai S3000XL 200 ??

omdat digi steriel dun kil klinkt en een emu de zelfde sounds als een sp1200 heeft
nog niet de feel
maaaar
daar heb ik de dpx voor zeker een vintage bak ,..lijkt me vintage is oud maar ast niet klinkt hoefkm niet

Origineel geplaatst door Franz.K.
Bij additieve synthese (PLEASE correct me if I'm wrong !) doe je in principe ook niet veel meer dan het filteren van de boventonen ui t een golfvorm die boventonen heeft (geen sinus bv dus)

Subtractieve synthese heet dat.

Re: Worden samplers ooit "vintage" ?

Origineel geplaatst door Bass
Allen,

Nadat nu zo langzamerhand volledig duidelijk is dat oude analoge bakken "vintage" zijn...
Vroeg ik me af of samplers dit ooit ook zullen worden... Ze spelen namelijk "alleen geluiden af" kort door
de bocht gezegd...

Nu heb ik het niet over de Fairlights ofzo maar meer over de "mainstream" samplers...
Ook het feit dat een "beperkte" Emulator II of SP1200 duurder is dan zegmaar een Akai S6000 [die ongeveer 30 keer zoveel kan]
zet me aan tot deze vraag...
Heeft dat te maken met het karakter of de zeldzaamheid van het apparaat?

Zal zoiets als een beperkte Akai S700 bijvoorbeeld ooit vintage worden ?
het beesje zelf wel maar de geluiden niet :smeris:

Origineel geplaatst door endonyx
ik denk dat over 5 tot 10 jaar de emu ultra samplers als vintage zullen bestempeld worden omdat ze hun tijd al aardig vooruit waren en een hele duidelijke eigen karakter qua klank en filters hebben.

wat mij betreft zijn ze dus geslaagd voor vintag, nu de tijdsperiode nog uitzitten :dubbel:

Ik denk dat over 10 jaar je ze op de vuilbak vindt... Bwaahahaha!

Emu Ultra samplers,mooie hardware met binnenin Soundblaster technologie hahaa.

Ze hebben nooit degelijk gewerkt als je er de max wil uithalen,multi layer/polyfonie,voices die overgeslagen worden,gekraak,net zoals de s5000 en 6000 van akai trouwens...

Een klote klank ook trouwens...Luister eens naar een oude samplecell kaart in pci of nubus,of een synclavier...

Grappig, ik ben het totaal niet met jou eens :)
Ik maak vast een grote prullenbak, mag je die samplers mijn kant op koppen...

Origineel geplaatst door mikemix
Grappig, ik ben het totaal niet met jou eens :)
Ik maak vast een grote prullenbak, mag je die samplers mijn kant op koppen...

haha,ik geloof je ,zo te zien aan je avatar heb ja al een hele toren oud ijzer.:dubbel:

Origineel geplaatst door HEXAGON
haha,ik geloof je ,zo te zien aan je avatar heb ja al een hele toren oud ijzer.:dubbel:

Neu, ik laat me niet verleiden, ieder zijn ding.
Wat voor audio-interface gebruik jij?

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
IDD

Emu Emax, Emulator 1, 2 en 3, SP1200/12
Sequential studio 440 Prophet 2000/3000
Akai s950/900 MPC60/3000 S6000
Fairlight CMI
Synclavier

Van dit soort machines..
Vergeet de Ensoniq Mirages niet.
En voor later de EPS16+, ASR-X/ASR-10.

Origineel geplaatst door HEXAGON
Ik denk dat over 10 jaar je ze op de vuilbak vindt... Bwaahahaha!

Emu Ultra samplers,mooie hardware met binnenin Soundblaster technologie hahaa.

Ze hebben nooit degelijk gewerkt als je er de max wil uithalen,multi layer/polyfonie,voices die overgeslagen worden,gekraak,net zoals de s5000 en 6000 van akai trouwens...

Een klote klank ook trouwens...Luister eens naar een oude samplecell kaart in pci of nubus,of een synclavier...

Jezus man, kan jij eens een keer normaal doen, ga lekker in je eentje je ego melken.

Back