Om maar eens mijn ervaringen neer te zetten. Ik ben nog hard bezig, maar dit zijn dingen waar ik mee bezig ben.
Kosten: Waarschijnlijk ben ik 1200 tot 1300 euro kwijt voor 500 LP's. Dat is inclusief BTW en een hoes in twee kleuren (dus wit, met zwart en rood).
Buma: Ik ben geen buma lid, dus formuliertje "productie in eigen beheer" scoren van hun site. Betaal ik niks voor.
KvK: Begin ik pas aan als het daadwerkelijk geld gaat opleveren. Dat zal voorlopig niet het geval zijn.
Distributie: Daar zit ik inderdaad met een probleem. Mijn muziek beweegt zich sterk in de gothic richting waardoor veel dance-distributies al niet bepaald geintereseerd zijn. Verder vind ik veel prijzen voor distributie schrikbarend hoog. Mensen die goede tips op dat gebied hebben mogen dat hieronder zetten, of me even meelen of PM-en. Nuttige wenken zijn zeer welkom! Hoewel ik waarschijnlijk een distibutie in de USA kan krijgen. Maar das meteen weer zo ver.
Wat Olaf Mol zegt over dat als het goed is, een label wel bereid is om het uit te brengen, betwijfel ik. Gedeeltelijk geef ik hem wel gelijk, maar veel labels zijn meer een soort kleine familiebedrijfjes waar slechts enkele producers hun werkjes op uitbrengen. daar kom je niet vaak tussen. Verder blijkt werk wat goed is, maar tezeer afwijkt van de gangbare esthetische norm, ook niet populair bij labels. Om maar een voorbeeld te geven: 50 tot 60% van de muziek die ik maak is NIET in een vierkwartsmaat, en vaak ook redelijk polyritmisch. Dan heb je bij een dance label al niks meer te zoeken. En dan is daar het feit dat je demo's kan sturen tot je een ons weegt, maar zelden krijg je een reactie terug van het label. Persoonlijk zou ik graag wat opbouwende kritiek krijgen uit die richting, maar die heb ik nog nooit gehad, afgezien van het feit dat ik "rare" muziek maak. Ja, dat had ik zelf ook wel door. Dus heb ik maar besloten het zelf te doen.
Dus ik breng een LP uit, met mijn eigen muziek, en als alles goed gaat komt er binnenkort (ergen voorjaar 2003) ook een verzamel LP, waar ook werk op staat van enkele forum leden hier. Of het gaat lopen? weet ik niet. Ik hoop van wel, maar zo niet, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd, en heb ik tot in lengte van dagen kerstkadoos. >:|
Verder denk ik dat het uitbrengen van je eigen werk in eigen beheer, je in ieder geval profileert als iemand die zijn muziek serieus neemt, en daadwerkelijk ambitieus is daarover. Dat moet toch ook zeker wat interesse van labels opleveren, lijkt mij. EN dan is er nog het feit dat het merendeel van de labels is opgericht omdat andere labels het niet uit wilden brengen.... En sommige van die labels zijn behoorlijk succesvol geworden.