Wat mij betreft is er maar een stelregel: als je een sample-library nodig hebt of graag wilt gebruiken dan koop je hem bij de fabrikant of dealer, bijvoorbeeld Bestservice in Duitsland. Ze stunten vaak met prijzen, dus er is ook wel iets moois te koop voor niet zoveel geld als je een beetje goed oplet.
Het aanschaffen van grote, professionele libraries, waar duizenden ontwikkel- en opnameuren inzitten van de producenten voor een paar tientjes op marktplaats grenst aan diefstal. De oorspronkelijke eigenaar die het verkoopt schendt de licentieovereenkomst. Degene die samples gebruikt in muziekproducties waarvoor hij niet de gebruiksrechten heeft schendt ook deze regels.
Ik vind die rubriek samples bij Marktplaats een vaag en quasi-crimineel gedoe en heb er bij het bedrijf dat Marktplaats runt al wel eens een klacht over ingediend. Voor een deel is het onkunde van de verkopers, maar er zitten ook hele rotte appels bij. EWQL, Spectrasonics, Garritan, VSL etc voor een prikkie? Oppassen geblazen.
Het is niet persoonlijk bedoeld en misschien ben ik wat dit betreft erg rechtlijnig, sorry daarvoor, maar zo zit ik in elkaar.
Ik heb ooit toen ik krap bij kas zat Prosamples gekocht, bijvoorbeeld van Halleluja Choir en nog zoiets. Check
www.bestservice.de wat ze allemaal hebben.