Akkoestische speler vraagt hulp!

Funkwalker

Ingeburgerd
Inderdaad, een akkoestische speler. :o:
Ik hoor jullie al denken: zit jij niet op het verkeerde forum?
Nee, want ik heb 'even' een beginnersvraagje.

Ik speel nou dus al iets van 10 jaar intensief piano, en nog wat jaartjes bas en gitaar. Eigelijk neem ik nooit iets op, want ik ben meer eens soort livespeler (beetje jazzgericht). Maar omdat ik allerlei ideeen heb voel ik steeds meer de drang composities te maken/op te nemen, en dan wel met meerdere instrumenten --> gewoon een muziekstuk dus. Ik wil graag iets maken in de geest van St. Germain / The Dining Rooms etc.
Kortom een beetje chille acid jazz zonder zang. (Vooral Rhodes, hammond, drums, piano, bas, blazers)

Alleen ik heb echt GEEN IDEE waar ik moet beginnen. Ik lees dit forum dagelijks, maar ik zie door de moeilijke termen het bos niet meer :confused: . Hoe dan ook, ik wil wel gewoon alles thuis blijven doen, dus geen "studio"-werk. Voor de instrumenten zat ik hieraan te denken:
Piano, Rhodes, bas en e-gitaar speel ik gewoon zelf. De rest (drums, blazers, hammond) gaat denk ik het best met een keyboard (en daar houdt bij wijze van spreken mijn synth-kennis op, hahaha) Oh ja, ik ben in het bezit van Adobe Audition.

Hopelijk wil iemand mij helpen op het gebied van recording/samples/MIDI etc.
(Een goede website of andere forumthread is ook prima)

Alvast bedankt!!!!!!! :okdan:

Voorbeeldje van het geluid en de opnamekwaliteit die ik zoek:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=56099&highlight=liquid

als je akoestische instrumenten gaat opnemen heb je zowizo mic's nodig. en als je dat een beetje intensief en goed wil doen moet je op de akoestiek van je opnameruimte letten. als dat thuis is kan dat nog wel 's aardig wat moeite kosten om t goed te doen.

maar met alleen electronische/electro-akoestische instrumenten die veel makkelijker op te nemen zijn kom je ook al een heel eind. de rhodes, electrische gitaar en bas kan je bv. in een pre-amp (en fx pedalen) stoppen en dan rechtstreeks met
een audio-interface die aan je computer hangt opnemen. dat wordt dus al één vd dingen die je nodig hebt. ik gebruik zelf 'n motu 828mk2.

als je een beetje serieus wil sequencen, opnemen, arrangeren en mixen zal je een sequencer software pakket nodig hebben. bekende zijn: live (gebruik ik), logic, cubase, digital performer en nog veel meer. met je sequencer software kan je je zelf gespeelde parts opnemen, drums sequencen, samples en fx erin gooien, tracks arrangeren, mixen etc.

ik mix alles digitaal (met live), dus zonder hardware mixer er tussen. dat is een heel persoonlijke keuze. je moet zelf kiezen wat je t beste ligt.

Laatst gewijzigd:
Ik ben ook een live-speler en heb liever een systeem dat zo hands-on mogelijk is.

1. Wat je nodig hebt is een goede interface met je computer. het is waarschijnlijk praktischer om er een op firewire basis te nemen. Gewoon één draad naar je PC, inpluggen en gaan. Kijk naar mogelijkheden van MOTU, RME, en nog zo wat meer. Een Digi002 van Protools is ook een optie. Hou er wel rekening mee dat Pro Tools alleen werkt met eigen hardware en die is in de regel nogal duur.

2. Neem daarnaast een makkelijk te begrijpen sequencer. Dat is een kwestie van smaak en een kwestie van een goede handleiding. Pro Tools, Cubase, Nuendo, Logic, Live, Sonar, Digital Performer (mac only) zijn de bekende namen. Ik werk nu met nuendo en heb voorheen ook met Pro Tools gewerkt. Ik vind Nuendo veel flexibeler.

3. Daarna is het een kwestie van mics en preamps. Zoveel smaken, zoveel soorten. Overigens hebben sommige van die firewire interfaces ook preamps aan boord. Dus dat kan dan schelen. Ik zou je aanraden om een Shure SM57 te kopen. Is een goedkope maar veel gebruikte mic voor het opnemen van gitaar.

Wil je alleen maar ideeën uitwerken dan kom je een heel eind met zo'n setup. Wil je een eindproduct maken dan komt er nog wel wat meer bij kijken. Met name op het gebied van fx e.d.

Succes!

Ah ok,

Dat is erg duidelijk!
bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal me er eens in gaan verdiepen ;)

Als iemand nog andere mogelijkheden weet, dan hoor ik dat graag. (Ik wil eigenlijk zo min mogelijk met een mic opnemen.)

Origineel geplaatst door Funkwalker

Als iemand nog andere mogelijkheden weet, dan hoor ik dat graag. (Ik wil eigenlijk zo min mogelijk met een mic opnemen.)
dan moet je zoveel mogelijk met synths/stage-piano's (line-out), software en instrumenten die via pre-amps opgenomen kunnen worden (rhodes, elektrische gitaar, etc.) werken. voor m'n gitaar en bas gebruik ik verschillende apparaten als pre-amps: electro-harmonix LPB2ube pedaal, sherman filterbank & roger linn adrenalinn2. al dan niet in combinatie met fx zoals m'n echocord tape delay, ibanez UE400 en andere electro harmonix pedalen.

rechtstreeks in de pre-amps van m'n motu interface kan natuurlijk ook, maar dat geeft zo'n clean geluid hé.

Nou ik begin nog niet met live drums, dat is wel erg veel werk.
Zeker als je niet kan drummen en geen drumstel hebt.

Hoe maken jullie je drumsamples? of waar halen jullie die vandaan?

Nou ik begin nog niet met live drums, dat is wel erg veel werk.
Zeker als je niet kan drummen en geen drumstel hebt.

Hoe maken jullie je drumsamples? of waar halen jullie die vandaan?
veel werk? niet als je iemand voor je kan laten drummen ;)

mijn drums komen uit: machinedrum, samples (beats programmeren in Live), forumlid maks en z'n v-drums :D

Origineel geplaatst door divi
dan moet je zoveel mogelijk met synths/stage-piano's (line-out), software en instrumenten die via pre-amps opgenomen kunnen worden (rhodes, elektrische gitaar, etc.) werken. voor m'n gitaar en bas gebruik ik verschillende apparaten als pre-amps: electro-harmonix LPB2ube pedaal, sherman filterbank & roger linn adrenalinn2. al dan niet in combinatie met fx zoals m'n echocord tape delay, ibanez UE400 en andere electro harmonix pedalen.

rechtstreeks in de pre-amps van m'n motu interface kan natuurlijk ook, maar dat geeft zo'n clean geluid hé.

Ik haak even een beetje in de vraag van Funkwalker.
Ik zit er zelf ook over te denken om een simpele usb interface met pre-amps aan te schaffen, om m'n elektrische bas en gitaar direct op aan te sluiten, maar denk jij dat het beter is om een degelijk effect pedaal als pre-amp te gebruiken of bijvoorbeeld een (bass)pod? Of hangt het gewoon af van de sound die je wil hebben?
Ik zoek eigenlijk iets simpels waarbij ik geen mengpaneel nodig heb, maar gewoon m'n proteus2000 , bas, gitaar, en evt djembe, gemakkelijk een voor een mee op kan nemen, zonder al te veel rompslomp. Het hoeft dan niet perfecte kwaliteit te zijn, maar ik wil gewoon een paar degelijke opnames maken, zodat mensen een indruk kunnen krijgen van de muziek die ik maak.
Waar ik zelf aan zat te denken is de EMU 0404usb

Origineel geplaatst door D-man
Ik zit er zelf ook over te denken om een simpele usb interface met pre-amps aan te schaffen, om m'n elektrische bas en gitaar direct op aan te sluiten, maar denk jij dat het beter is om een degelijk effect pedaal als pre-amp te gebruiken of bijvoorbeeld een (bass)pod? Of hangt het gewoon af van de sound die je wil hebben?
Ik zoek eigenlijk iets simpels waarbij ik geen mengpaneel nodig heb, maar gewoon m'n proteus2000 , bas, gitaar, en evt djembe, gemakkelijk een voor een mee op kan nemen, zonder al te veel rompslomp. Het hoeft dan niet perfecte kwaliteit te zijn, maar ik wil gewoon een paar degelijke opnames maken, zodat mensen een indruk kunnen krijgen van de muziek die ik maak.

hangt er idd vanaf. als je rechtstreeks je gitaar of bas in de preamps van je interface steekt krijg je de cleane, onversterkte sound binnen. voor mijn muziek is de sound van de pre-amps en fx die ik opnoem belangrijk. maar dat moet niet met hardware: dat kan je -als je dat fijn vindt werken- met fx plugins doen. en er is tegenwoordig sofware als Guitar Rig van NI die daar speciaal voor gemaakt is. dat is eigenlijk een line6 pod of adrenalinn in software vorm. ik ben een gear freak, dus hou t bij vintage pedaaltjes en noisy tape delays ;)

De "live" benadering..

Voor piano(2), rhodes(1?), bas(1) en gitaar(1) ben je al 5 ingangen nodig.
Welke piano heb je?
Rhodes kan je zo inpluggen, bas kan je met een DI of mic doen, gitaar zou ik met een mic doen.

Wil je, in de toekomst nog dingen in laten zingen? Dan ben je ook nog mic ingangen met 48V phantoom spanning nodig. Dus 2 mic + 5 mono kanalen.

Wil je toonregeling voor je piano, rhodes bas en gitaar?

Je kan dat op een mxer, op de versterkers of in de computer doen.

Drums zou ik met batery, reason, of een drumodule maken. Alle drie kan je in je sequencer hangen

Blazers klinken vaak niet goed in VST's. Ik ben zelf trombonist en echte blazers zijn natuurlijk altijd leuker als blazers uit een synth. Er zijn ook weer uitzonderingen; als je covers gaat spelen. Blazers worden vaak wel gedaan door de synthman want dat werkt goed voor hem.

Ik woon in de buurt, Hoogeveen, dus als je een keer wil afspreken moet je me maar ff een berichtje sturen.

Laatst gewijzigd:
Nee maar het licht eraan wat je wil.
Ik zou wel voor elk instrument een eigen kanaal willen hebben op de mixer zodat je voordat je het opneemt de mixer al naar smaak kan instellen met fx enzo.

Topic starter heeft een piano, een rhodes, een bas en een gitaar. Dus waarom zou je niet alles aansluiten. Kan je spelen wanneer je wil!!!

Origineel geplaatst door D-man
Als je met gitaar werkt, zou ik toch een Line 6 Pod of een van de varianten van andere merken(Sansamp, Behringer) aanraden. Werkt heel makkelijk met direct inpluggen. Of je moet met microfoons gaan werken en pedalen. Heeft je omgeving wel meer last van herrie.

Om de draadstarter te helpen: Een andere optie is misschien met hardware sequencers aan de slag te gaan, daar hij al Adobe Audition bezit. Jammer dat dat pakket geen MIDI editing kent, maar je kunt wel MIDI synchroniseren en importeren volgens deze pagina.
Dan zou ik naast wat al aanbevolen is als audio interface en mixer, een tweede hands hardware sequencer aanbevelen zoals een Yamaha Rm1x, RS 7000, Korg ES en EM serie, Roland grooveboxen of een workstation van Roland(Fantom X), Korg(Triton) of Yamaha(Motif ES). Je kunt dan je partijen voor MIDI opnemen in deze grooveboxen/workstations en dan synchroniseren aan Audition of als Audition ook MIDI uitstuurt, MIDI files importeren.

Uit ervaring weet ik dat als je alleen gespeeld hebt en je gaat met hardware sequencers aan de slag, dat je eerder goed resultaat boekt. Wil je later fijn MIDI gaan editten, kun je later iets als Cubase SX, Ableton Live of Apple Logic aanschaffen. Voordeel van workstations en vooral workstation met mogelijkheid voor sample invoer is dat je meteen al samples voor drums en brass kunt importeren wanneer nodig.

Tenzij je weer meer met sample stretching wilt gaan werken(wat groepen zoals Jazzanova veel doen), dan moet je maar Ableton Live of Sony Acid aanschaffen. Ableton Live is gebruikersvriendelijker voor deze taak en heeft veel meer mogelijkheden dan voorlopig nodig is. Terzijde, je zou Ableton Live ook kunnen rewiren in Audtion, daar rewire een mogelijkheid is bij Audition.

Veel succes met je zoektocht en vraag eventueel specifiek als je meer wilt weten.

:doei:
Yoonchi

Re: Akkoestische speler vraagt hulp!

- edit -
Kortom een beetje chille acid jazz zonder zang. (Vooral Rhodes, hammond, drums, piano, bas, blazers)

Piano, Rhodes, bas en e-gitaar speel ik gewoon zelf. De rest (drums, blazers, hammond) gaat denk ik het best met een keyboard
Hopelijk wil iemand mij helpen op het gebied van recording/samples/MIDI etc.
[/B]

Wat je hier omschrijft is wel erg breed en kan je daarom veel duiten kosten. Ik zou voor een een workstation kiezen van Yamaha Motif of Roland Fatom. Hier kun je goede Rhodes, hammond, pianos, blazers, bassen uithalen. Dan heb je ook gelijk een sampler, zodat je de gesamplede geluiden altijd bij je hebt (op het podium ook)
Ook kun je voor een goed masterkyboard kunnen gaan en een soft sampler, zoals Gigasampler of Kontakt...zodat je Rhodes, hammond, pianos, blazers, bassen én drums kan samplen en afspelen.

Een gitaar DI met soft vind ik persoonlijk het makkelijkst werken als ik gitaar in een nummer moet verwerken, omdat je dan het geluid altijd nog achteraf kan aanpassen. Ook is deze optie veel minder duur dan een goede gitaar-amp met een mic en pre aanschaffen. Ook al hebben soft-amps bij gitaren de neiging om levenloos te klinken, toch zijn er producten als Waves GTR, die overtuigend klinken.

Kwa geluidskaart ligt het eraan hoe gek je hetzelf maken wilt. Wil je dan usb, firewire of gewoon een pci kaart? Verwacht je van een geluidskaart dat je veel details krijg of is een goede kaaart met een lage latency goed? Hoeveel in en uitgangen?

En sequencers zijn al in deze tread benoemd (Cakewalk Sonar, Steinberg Cubase SX, Ableton Live). Maargoed als je daar nu nogniet mee werkt, kun je voorlopig ook wel met gratis sequencers doen, die je meestal bij een geluidskaart of ander software erbij krijgt (zoals bij gitaar-amps soft)

En kijk anders ook eens naar een tweedehands dingen...

Origineel geplaatst door MadThijs
Nee maar het licht eraan wat je wil.
Ik zou wel voor elk instrument een eigen kanaal willen hebben op de mixer zodat je voordat je het opneemt de mixer al naar smaak kan instellen met fx enzo.

Topic starter heeft een piano, een rhodes, een bas en een gitaar. Dus waarom zou je niet alles aansluiten. Kan je spelen wanneer je wil!!!

Ja dat is natuurlijk ideaal, maar veel inputs betekend veel geld, en daarvoor wil ik best pluggen. Maar als je geld zat hebt, tja dan zou ik het ook weten!

Back