[Yamaha] RS-7000

Hey dat is een goeie tip Nolet! Ik gebruik ook de RS voor patterns te maken, maar daarna zit ik meestal 'vast' Dus je neemt alles op in de PC, maar zet je daarna het arrangement weer terug in de RS?
Wat bedoel je met samplen en dan her-sequencen? Hoe doe je dat dan?

Arv

Ik zal even rundown geven van mijn werkwijze. Sommigen zullen 'm omslachtig vinden en dat is het ook, maar het werkt wel en de kwaliteit is er naar:

-Op de RS7000 maak ik patterns met alle hardware verder die ik heb (Virus, 909, JP8000 etc.)
Ik ga net zo lang door tot ik zoveel patterns heb (of zulke goede patterns) dat ik denk "en nu het arrangemt".
Meestal is die al heel grof tot stand gekomen door de patterns te spreiden over verschillende sections.
Ik sluit nu de midi-out aan op mijn PC (of die staat al aan als ik ook Softsynths sequence met de RS).

- Ik neem de Midi op in Cubase op Nuendo. Daar hak ik alles in nette blokjes en begin een arrangement te maken.
Meestal komen er dan nog wel geluiden bij. Dit zijn dan meestal dingen die zich niet laten vangen in patterns zoals
geluiden die over Bars heen gaan of lange filtersweeps of incidentele kleine geluidjes die maar 1 x
voorkomen in een nummer.

- Vervolgens ga ik alle Tracks opnemen in Neundo. Hier vindt, als alles eenmaal audio is, ook nog wel
een wat her-arrangeren plaats.

- Nu ga ik mixen in Nuendo. Plugins, automatisering, softsynths de hele teringzooi gebruik ik nu.

- Mix is af, masteren in Izotope Ozone. Whoepie!!!! klaar!!!

Als ik nu iets live wil doen dan hak ik alle tracks in Nuendo in stukjes en save ik alle lose stukjes
als korte sampletjes. Dit lijkt heel veel maar valt in praktijk wel mee. Een highat-pattern sample ik
niet helemaal maar gewoon als 1 highat-hit.

Vervolgens late ik alle kleine Nuendo-stukje in de RS7000 en maak het arrangement na in zo'n 10 to 16
sections. Zo bouw je dus een volledig afgemixt nummer na op de RS7000 en klinkt het als een klok als
je het live doet. Je kan ook nog naast alleen met samples te werken een aantal stukken door midi-synths laten spelen.
Dit geeft je bij live wat mogelijkheden tot improvisatie.
Maak dus ALTIJD een Sysex dump van de patches die je gebruikt in een nummer. Komt goed van pas later!

Hee cool, bedankt voor de uitleg!
Maar als ik het goed begrijp is alles dus audio geworden als je het terugzet in de RS? Zijn de meeste samples dan met een lengte van 4/4 geworden?

Maar hoe krijg je dan die samples die bijvoorbeeld beginnen in section A en doorlopen naar section B in de de RS?

Arv

De maat doet er niet zoveel toe. Als ik hele complexe dingen heb gemaakt dan maak ik inderdaad een sample van een volledige bar (wat jij denk ik met 4/4 bedoelt).
De ritmesectie (drums, percussie, bass) sample ik gewoon los en hersequence ik op de RS. Geluiden die over een sectie heen gaan worden dan moeilijk maar die vermijd ik dan gewoon. Wat je ook kan doen is gewoon hele lange secties maken van 32 of meer maten. Zo kan je een heel stuk, waar allerlei overgangen inzitten gewoon in een lange sectie gooien en hoor je niet.

Let wel: De live versie is altijd anders dan de "radiomix". Dit maakt uiteindelijk geen klap uit want niemand hoort het :)

Hmm, thanx again.
Ik ga dat binnenkort is even proberen.. Ik zit nu in een verhuizing, maar dan.. Studio ARV!
Maar goed, wat is eigenlijk het voordeel van het omzetten van een sequence naar audio ipv de interne AWM tone generator gebruiken van de RS? Is dat stabieler en betrouwbaarder Live?

Arv

De interne geluiden van de RS7000 vind ik niet echt denderend (dat is een eufemisme). Ik gebruik ze maar heeeeel weinig. Ze zijn nauwelijks te editten en klinken gewoon niet “lekker”. De drumkits gebruik ik wel soms voor wat standaard klapjes ofzo. Uit mijn JP8000, Virus, SH101, 909, JV1080 en diverse softsynths komen zoveel betere geluiden dat ik het gewoon zonde vind. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een ontzettende geluiden freak ben en dus graag dingen zwaar bewerk en eigen geluiden programmeer vanaf scratch. Daar is de RS gewoon niet geschikt voor. De effecten maken wel een hoop goed want de multiFX vind ik wel weer top!

omdat je anders alleen RS7000 geluiden kunt gebruiken, en niet de samples van al je andere hardware

Olaf

Tja meningen verschillen, maar ik vind de geluiden van de RS echt wel heel aardig. Maar het klopt, de FX en Filters maken wel 50% van de sound. De geluidskwaliteit van de RS in het algemeen vind ik echt heel professioneel.

Arv

Arv, ik weet niet met hoeveel andere synth jij gewerkt hebt dus ik kan niet beoordelen wat jouw referentie is voor "professionele sounds". Wat ik niet trek aan de RS is dat je 1 LFO hebt, 1 filter en 1 "oscilator". Je kan verder niets editen, en dat vind ik jammer.

Nieuwe OS voor de RS...

Nieuwe OS voor de RS...

Het lijkt erop dat die nieuwe OS dit jaar het licht nog gaat zien!

From motifator forum : YAMAHA US about UPGRADE

Update from the source
------------------------------------------------------------------------
We understand people are anxious especially since we ourselves set a deadline of May 20th. So here is an accurate update of where we are.

There have been engineering resources assigned to update work. However the update work includes both the RS7000 and Motif. So the allocation of resources between these two projects has not yet been done.

You all know what the major issues are for RS7000. If we ever need reminding we can look at the 278 emails we recieved regarding RS issues. Basically the big issues were grid mode and non stop recording.

There are a few Motif OS improvements that would be nice, but we made it very clear again today that in our opinion the RS7000 OS upgrade takes priority over a Motif update. Honestly, we sell a lot more Motifs than RS7000s. but we feel the update for the RS is more important in making the RS fulfill it's true potential.

We are pretty sure that it should be possible to accomplish both and so it is the content of the updates and the timing that needs to be decided.

June 3rd there will be second meeting to discuss allocation of
resources between these two update jobs.

We still feel confident that we will see an RS7000 upgrade in the relatively near future and will do everything in our power to make it happen.

If we feel we need the help of the community at any point, we know we can call you to express yourself in a directed and
postive way. The emails you sent before did have an impact on the decision making process.

:)

Arv

klinkt goed! volgens mij heeft yamaha US het niet makkelijk met die japanners ;)

O.

Ja ja, mooie boel is dat.

Voor de RS7000 willen ze wel moeite doen voor een OS upgrade maar wij arme EX5 bezitters moeten het maar gewoon doen met één minimale update per jaar of was het de laatste keer echt de allerlaatste keer?

De organisatie van Yamaha klopt gewoon niet en dan blijf je dit soort dingen houden en moet je maar afwachten bij de spullen die je koopt of ze uberhaupt wel zin hebben om er op een fatsoenlijke manier support bij te leveren.

Dat is zeer goed nieuws, als ze dat echt waar zouden maken. Ik ga d'r meteen 1 kopen als ze dat gefixt hebben. Nou maar hopen dat ze die andere irritante bugs er ook uit gaan halen (zoals het kopieren van de phrase zonder een check of de destination al bestaat).

Ik wil even kwijt RS7000 kicks ass!!!.
Het sequence gedeelte is niet helemaal gelijk met die van de rm1x maar lijkt er heel sterk op.

waar ik aan moest wennen is dat de rs helemaal leeg is als je m opstart geen preset styles zijn er geladen als je m aanzet je moet dus eerst die card erin douwen en een autoload hebben met presets.

Alles is gewoon top aan dat ding zelfs de geluiden zijn vet. Nolet moet niet janken ;)

Die manual is echt klote gewoon zwaar onoverzichtelijk. Maar de rest WAUW!!!.

helaas heb ik weinig tijd om er mee te spelen maar dit was mijn eerste indruk na 1 uur spelen.

lijkt mij ook niet.. zitten inderdaad wat eigenaardigheidjes in de rm1x sequencer die maakten dat ik m niet zo prettig vond... :(

Origineel geplaatst door Boost303
Ik vind dat ze de rm1x ook nog wel een os update mogen geven zodat hij spelend in rec en gridmode gezet kan worden

Zoveel werk hoort dat toch niet te zijn?

Misschien dat ze meteen een update doen voor de RMX nou ze toch bezig zijn (tenminste, dat is wat ze claimen) met OS2 voor de RS..

Maar Twin, zie je nou wel dat dat ding one motherfucking beast is! Ik verbaas me ook elke keer weer. Vooral als je drums layered, gaat perfect!

en Roel, die eigenaardigheidjes waar je het over hebt, die willen ze juist fixen voor de RS. Dus, nonstop play-rec en het gridrecord issue

Laatst gewijzigd:
Re: RS 7000 review

Re: RS 7000 review

Origineel geplaatst door Arveyman
De enige 'maar..' die ik kan noemen is die klote EDO ram! Ik heb meteen 64 erbij geprikt, maar daar moest de RS niets van weten, dus maar weer terug gebracht bij de winkel (het geheugen bedoel ik!! :-)) Dus ik moet Yammie nog even bellen over het preciese type geheugen dat ik erin moet proppen..

greetz,
Arv

Dat is een typisch Yamaha probleempje... Heb ik ook bij m'n RS7000 en A5000 sampler gehad.
De meeste SIMMS zijn zgn High--Density modules, die worden wel herkend in een Yammie, maar meestal alleen de eerste 8Mb.
Je hebt echte "ouderwetse" modules nodig.
Je kunt deze modules snel en goedkoop krijgen bij oempcworld , voor zo'n 15-16 US$ per stuk (typenummer 32M of 32M-EDO), ze leveren binnen 3-4 dagen (uit de US, met normale post, dus geen extreme verzendkosten (pas 'm beet 6-10 $).

Ik heb ze nu in m'n RS7000, Motif en A5000 zitten en werkt als de bekende tierelier. :okdan:

ikke ook..perfecto!

Back