Topaz S28-4

surprise

Nieuwkomer
Ik kan een TOPAZ S28-4 aanschaffen maar is dit een goed mengpaneel en ook voor live te gebruiken?
Ik heb nl. weinig ervaring met mengpanelen, daar ik iemand inhuur voor geluid.
Omdat ik zelf alles in eigen beheer wil houden schaf ik me een mengpaneel aan.
Is dit een perfect mengpaneel?
kan ik verschillende sporen opnemen?
Is er een beter mengpaneel?

Wie kan me helpen?

Vette tafel, erg eenvoudige 3 bands eq maar wel een dikke warme sound. Klinkt beter dan een mackie en als je je sounds uit je synths goed voor elkaar hebt hoef je je eq amper te gebruiken. 2 sends pre/post te schakelen en meeeer dan genoeg inputs. Inserts op elk kanaal. Goeie livetafel wat mij betreft om op het podium je hardware instrumenten te mixen, maar je moet er geen band op mixen want daar is hij echt te beperkt voor.

Er zitten geen direct outs op dus je kan alleen de stereomix opnemen...

Er zijn betere tafels, maar niet in die prijsklasse... zeker niet qua sound...

De sound van de TOPAZ serie is werkelijk erg goed. De S28 ken ik niet zo goed, maar ik weet wel dat je met deze koop niet echt een miskoop zou doen. En past het niet binnen je verwachtingen dan geraak je ze zo weer kwijt.

:doei:

Het gaat mij er ook om, daar ik veel bands en koren film of ik dit hier goed op kan regelen?
En... kun je elk kanaal apart opnemen?

De Topaz S28-4 heeft volgens de info die ik op het net vind niets met de oude Soundtracs Topas te maken.

Voor zover ik er iets van info over terug vind gaat het om een Wharfedale Pro tafel die blijkbaar alleen in Polen en Kroatië aangeboden wordt.

Afgaande op de foto's lijkt me dit niet de meest geschikte tafel voor live werk.
Je hebt per kanaal een 3 bands eq zonder sweep, 2 aux-en en 4 sub groepen.

Met de sub group's kan je maximaal 4 kanalen tegelijk opnemen.
Als je recording wil gaan doen ben je beter af met een tafel met direct outs. Verder heb je voor live gebruik toch minstens 6 aux-en nodig .Twee voor effecten ( postfader) en 4 voor monitoring, prefader.

Tafels die in aanmerking zijn De oude sounctcraft Delta's, Allen & Heath GL2000 of GL2200, Midas Venice, Soundcraft GB2 of GB4 ....
De meeste van deze tafels zijn ook nog voorzien van een 3 of 4 bands semi parametrische eq wat zeker voor live werk geen luxe is. Dus dien je toch minimaal op zo'n 1200 à 1800 Euro te rekenen voor een deftige tweedehands tafel en zo'n 2000 tot 3500 voor een nieuwe tafel.

Groeten,

Dweezil.

Het bovenstaande advies van dweezil is goed, de keuze hangt natuurlij af van je wensen.

Ik was ook even abuis, bij Topaz heb ik inderdaad de associatie met Soundtracs Topaz, maar ik lees nu dat dit niet terecht is. Het gaat hier om de Wharfedale Topaz, tsja... het is inderdaad erg verdacht dat deze tafel alleen in midden- en oost Europa wordt aangeboden.

Het voorgaande even niet in achte nemende, kijk ik naar de specs van deze tafel. De eerste indruk is dat het allemaal wat krap is voor live gebruik, EQ zonder mid sweeps is toch wel een ernstige beperking, daarbij mis ik een laag-af filter op de mic inputs en verder zijn 2 aux sends wel erg weinig, een effect, een monitor en meer past er niet op. Het is krotom geen goede tafel om een band live te mixen. Het is ook geen studio tafel aangezien er geen direct outs op zitten, dus wat is het dan wel is de vraag?

De website wharfedalepro.com even bezocht ik ben er direct op afgeknapt, mijn hemel die site is echt van de vorige eeuw. Wanneer je op Topaz druk dan krijg je dood leuk een HTTP 404 Not Found om de oren geslingerd. Nee dank je, links laten liggen dit merk, wanneer de website niet eens werkt wat moeten de producten dan voorstellen?

Kan iemand vertellen wat 'wool scull inputs' zijn?
En ik ben ook erg benieuwd naar de '2 su the reel ley five inputs'?

Dat veranderd de zaak wat betreft de geluidskwaliteit, die is dan dus goed.

De overige punten blijven echter staan, geen mid sweep, geen laag-af filter en slechts 2 aux sends. Een beetje live tafel heeft minimaal één mid sweep het liefst twee en minimaal drie aux sends het liefst vier.

Trouwens frapant dat de Duitse website wharfedalepro.de wel in orde is.

Ik zou de geluidskwalteit niet zomaar aanvaarden nu soudtracs uit het productie proces zijn.

Veder is het allemaal wat krap en ik krijg geen hoogte van hoe de groepen in elkaar zitten.

De enige zinnige toepassingen die ik er voor zie zijn als keyboard mixer of als mixer voor een repetitie ruimte.

Dweezil

Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen.

Origineel geplaatst door surprise
Het gaat mij er ook om, daar ik veel bands en koren film of ik dit hier goed op kan regelen?
En... kun je elk kanaal apart opnemen?

Waarmee ga je de apparte kanalen opnemen, multitrack Harddisk recorder, PC laptop? Bij gebruik van een computer is de aanschaf van een 8 kanalen Firewire interface met mic pre-amps te overwegen, bijvoorbeeld een Presonus Firepod, RME Fireface 800 etc. Dit is dus puur voor opname, direct de microfoons aansluiten en geen mengpaneel meer nodig. Je kunt op deze manier geen zaalmix maken, in ieder geval niet met goed fatsoen.

Wanneer je tegelijkertijd ook een zaalmix wilt maken dan moet je kijken naar een hybride mengpaneel waarmee je dus live kunt mixen en meteen multitrack opnames kunt maken. Dan kun je kiezen tussen een mengpaneel met direct outs aangevuld met een losse A/D converter of een alles in één oplossing zoals de 'Alesis MultiMix FireWire' of 'Mackie Onyx Firewire'.

Als meersporen opname niet belangrijk is kies dan een goede tafel voor live gebruik.

Kun je aangeven wat voor jou wel en niet belangrijk is? Hoeveel kanalen ga je gebruiken, 4, 8, 12 of meer? Gebruike je zaalversterking? etc...

ik gebruik meer als 12 microfoons, dus ik wil wat speling hiermee, zodat ik niet direkt weer op zoek moet naar een ander mengpaneel.
Ik gebruik geen zaalversterking.
Het geluid wordt gemonteerd in de film, en daarom wil ik ook aparte kanalen, als er wat misgaat met het geluid dan kan ik het alsnog bijregelen.
Dus ik wil direkt een goed mengpaneel, het liefst een 24 kanaals en aparte opname per kanaal.
kun je me ook aangeven waar ik dan precies op moet letten?
Ik zie hier veel termen over het scherm, maar wat is een absolute must bij live opname met mengpaneel.

ik neem aan dat je je zangers ook nog van een monitor mix wilt voorzien? Dan moet je ook nog denken aan de mogelijkheid van het maken van submixen voor de verschillende zangers/ instrumentalisten. Als je een mengtafel overweegt zou je dan kunnen kijken naar een tafel die op elk kanaal een direct-out heeft en beschikt over een x-aantal bussen voor de monitoring of je neemt een inline-tafel. Dit alles kun je vaak ook wel in software realiseren als je audio-interface beschikt over voldoende uitgangen.

Als ik het zo lees is het nog niet zo gek om twee of drie stuks 8 kanaals Firewire interfaces met microfoon voorversterking te nemen.
MOTU 8pre
of
MOTU 896HD
of
Presonus Firepod
of
RME Fireface 800

Bij het aansluiten van 'Multiple units' worden er bepaalde eisen gesteld aan de computer en de bandbreedte van de Firewire bus, bijvoorbeeld RME neem in dat geval alleen genoegen met Firewire 800.

Aangezien je veel op 'verplaatsing' werkt zou ik niet zo scheutig zijn om met een computer en firewire interfaces te werken.

Ik ben eerder gewonnen vooor het idee van een 24 kanaals tafel met direct outs en een 24 track hardware harddisk recorder.

Verder dien je dan ook nog te zorgen dat je beeld en geluid achteraf terug synchroon kan krijgen, dus heb je een of andere smtpe generator nodig.

Dweezil

Origineel geplaatst door dweezil
Aangezien je veel op 'verplaatsing' werkt zou ik niet zo scheutig zijn om met een computer en firewire interfaces te werken.

Ik ben eerder gewonnen vooor het idee van een 24 kanaals tafel met direct outs en een 24 track hardware harddisk recorder.

Verder dien je dan ook nog te zorgen dat je beeld en geluid achteraf terug synchroon kan krijgen, dus heb je een of andere smtpe generator nodig.

Computers zijn tegenwoordig zeer betrouwbaar, zeker wanneer je een dedicated systeem inricht. Wil je daar niet aan dan is een 24 kanaals HD recorder met daarbij een stapel mic pre-amps zoals bijvoorbeeld de RME octa mic een goede oplossing.

Een centrale tijdcode generator kan best practisch zijn bij een setup met digitale betamax.

Back