Als je spreekt over Amerikaanse nummers uit de 80'ties, zeg er dan maar donder op :
=Oberheim OB8, OBX, OBxa,M12,M6,M1000,DSX,
=Ensoniq
=Emu2+,3,SP1200T,Drumulator...
=Sequential VS, Prophet,2000,...
=Roland MKS80
=Yamaha CS80
En natuurlijk Moogs, en Moogs, en Oberheim en Emu en Prophet...en moogs
Verder heeft BAMBAM ook een punt. Met de D50 kom je ook een eind, al kan je over het algemeen met veel synthesizers sounds reproduceren van andere synths, maar dan moet je 'leren' programeren en kunnen 'ontleden' hoe sounds worden 'gebouwd'
Alleen heeft de D50 zo een klere Envlopes en ruist ie zo hard dat ik je kan aanraden Bam, om als de bliksem op zoek te gaan naar JD990.
Die klinken zoveel beter dan de D50, JV1080,JD800, maar je kan er wel geen 4 extra expansions inpleuren. Helaas was JD990 duur (+2000 euro?) op het moment dat ze werden gemaakt. Veel mensen hadden al een JD800, of kochten de nieuwere JV1080.
Maar het klankverschil is wel duidelijk.Ik kreeg van Roland Benelux in die tijd de 3 apparaten (800,990 en 1080) op proef en ter inzage. Ik heb uiteindelijk gekozen voor 2 van die 990, 1tje met Orchestral expansion (kom maar eens luisteren...) en 1tje met het 'analog' kaartje. I WILL NEVER SELL THOSE THINGS. Het is erg duidelijk dat Roland met dit apparaat in de eerste plaats gezocht heeft naar goeie klank, waardoor het toestel wat inboet aan mogelijkheden.
Ttz, slechts 24 voice, 1expansion, 8 part multi (al is het echt niet de bedoeling om ze multitimbraal te gebruiken) maar ook enkele features die niet te vinden zijn op oudere en jongere broertjes en die dit ding nou net zo intressant maken.
Tot slot kan je met JD990, JD800 sounds spelen, maar niet omgekeerd...ha. En het bizarre is dan wel dat je de JD800 in grote lijnen kan gebruiken als remote editor voor de JD990...tja, synthesizer fabrikanten, begrijpen wie kan.
Zo je intresse hebt BAM, heb ik een geweldige grote library op van die klere dure M256E cards...veel gekocht en veel zelf gemaakt. Overigens is de beginsound van Poison van Prodigy (die wawa sound) een standaard JD990 sound met de naam EML Wobbler...naast tal van andere sounds van de JD990 die werden en worden gebruikt op muziekjes van dit ultieme groupje. Liam is grote fan van dit apparaat! En heden zijn er idioten die dit apparaat verkopen rond de 500 euro! Das een teken dat ze niet weten wat ze hebben staan.
En tot slot voor Toon: Ik vind het echt heel bizar dat je met zo een gearlist (Nord Modular, VX 600...) vraagt hoe je die 'brassy string' van Van Halen reproduceert...met alle respect, maareuh hier klopt iets niet jochie!