Van Halen Jump

Origineel geplaatst door bounce
D50 klinkt niet slecht maar het is een digitaal japans popsynthje
van Roland en een OB-Xa is een monster van een anoloog
amerikaans rock&roll beest... dat verschil hoor je echt ;)

ik nodig je graag een keer uit om NIET de presets uit deze synth te beluisteren maar goed geprogrammerde geluiden.

Jan Hammer : Minimoog door een gitaarversterker...

Rick James gebruikte de Superfreak...helaas niet meer te koop...

<<Je krijgt van mij de opdracht je één maand lang met alleen je Moog Prodigy op te sluiten. Geen eten, geen dames, geen tv en internet. Je komt pas naar buiten als je weet wat PWM is en als je het verschil tussen een zaagtand en blokgolf hoort!

Die is wel goed Pim

Als je spreekt over Amerikaanse nummers uit de 80'ties, zeg er dan maar donder op :

=Oberheim OB8, OBX, OBxa,M12,M6,M1000,DSX,
=Ensoniq
=Emu2+,3,SP1200T,Drumulator...
=Sequential VS, Prophet,2000,...
=Roland MKS80
=Yamaha CS80

En natuurlijk Moogs, en Moogs, en Oberheim en Emu en Prophet...en moogs :)

Verder heeft BAMBAM ook een punt. Met de D50 kom je ook een eind, al kan je over het algemeen met veel synthesizers sounds reproduceren van andere synths, maar dan moet je 'leren' programeren en kunnen 'ontleden' hoe sounds worden 'gebouwd'
Alleen heeft de D50 zo een klere Envlopes en ruist ie zo hard dat ik je kan aanraden Bam, om als de bliksem op zoek te gaan naar JD990.
Die klinken zoveel beter dan de D50, JV1080,JD800, maar je kan er wel geen 4 extra expansions inpleuren. Helaas was JD990 duur (+2000 euro?) op het moment dat ze werden gemaakt. Veel mensen hadden al een JD800, of kochten de nieuwere JV1080.
Maar het klankverschil is wel duidelijk.Ik kreeg van Roland Benelux in die tijd de 3 apparaten (800,990 en 1080) op proef en ter inzage. Ik heb uiteindelijk gekozen voor 2 van die 990, 1tje met Orchestral expansion (kom maar eens luisteren...) en 1tje met het 'analog' kaartje. I WILL NEVER SELL THOSE THINGS. Het is erg duidelijk dat Roland met dit apparaat in de eerste plaats gezocht heeft naar goeie klank, waardoor het toestel wat inboet aan mogelijkheden.
Ttz, slechts 24 voice, 1expansion, 8 part multi (al is het echt niet de bedoeling om ze multitimbraal te gebruiken) maar ook enkele features die niet te vinden zijn op oudere en jongere broertjes en die dit ding nou net zo intressant maken.
Tot slot kan je met JD990, JD800 sounds spelen, maar niet omgekeerd...ha. En het bizarre is dan wel dat je de JD800 in grote lijnen kan gebruiken als remote editor voor de JD990...tja, synthesizer fabrikanten, begrijpen wie kan.
Zo je intresse hebt BAM, heb ik een geweldige grote library op van die klere dure M256E cards...veel gekocht en veel zelf gemaakt. Overigens is de beginsound van Poison van Prodigy (die wawa sound) een standaard JD990 sound met de naam EML Wobbler...naast tal van andere sounds van de JD990 die werden en worden gebruikt op muziekjes van dit ultieme groupje. Liam is grote fan van dit apparaat! En heden zijn er idioten die dit apparaat verkopen rond de 500 euro! Das een teken dat ze niet weten wat ze hebben staan.
En tot slot voor Toon: Ik vind het echt heel bizar dat je met zo een gearlist (Nord Modular, VX 600...) vraagt hoe je die 'brassy string' van Van Halen reproduceert...met alle respect, maareuh hier klopt iets niet jochie!

Laatst gewijzigd:
Ik heb het zelf nog nooit echt geprobeerd om die sound na te maken, heb het liedje trouwens ook niet. Meestal maak ik sounds met de trial and error methode, klinkt het voor mij goed dan klinkt het goed, en ben ik niet op zoek naar die bepaalde sound van één of ander (kut)nummer. Maar blijkbaar kunnen sommigen van jullie amper een vraag lezen, die luidde echter "Hoe maak ik deze sounds". Ik zal voor mezelf wel kunnen uitmaken hoe goed ik kan programmeren of niet, heb daar zeker jullie mening niet voor nodig. Als je iedereen zo gaat becritiseren, waar ben je dan mee bezig?

@Toon Je vraag staat blijkbaar niet in verhouding tot je gierlist en daarom vinden de "synth professoren" onder ons dat je nog niet rijp bent voor je spullen. Blijf lekker twieken en het komt vanzelf.

Voor de Jump sound: pas een brass patch en sleutel daar een beetje aan tot je het leuk genoeg vind. (reso, ADSR doen al wonderen)

De ruis van de D50 valt best mee, zo ook van de JD800.

En mocht er al ruis zijn, dan zijn door plugins voor om de ruis te filteren.

Nee, ik blijf lekker bij mijn D50...
Al gebruik ik heb niet in iedere productie, daar ik de keuze heb uit meer dan de D50 alleen.

I see Bam. Ik wou eigenlijk zeggen dat indien je een JD990 voor een prikje vind, dit toestel zeker de moeite is.
Naast de D50 die zeker nog steeds meekan. Maar zoals je zelf stelt : naast een paar wondermooie presets, is de D50 zeker een toestel dat om extra aandacht vraagt, en dan kan je daar zeker te gekke sounds mee aanmaken, zoals idd die Van Halen 'Jump' brass-string.

Beste vriend Q : Pim, BamBam en Cozcko hebben een punt, dat niets te maken heeft met 'Synthprofessoren'
Het heeft gewoon te maken met het feit hoe aandachtig je met je gear te werk gaat en weten hoe dat spul werkt.
Ik maak mij al lang geen illusies meer, want 80 procent van...gebruikt maar 30% van de mogelijkheden van de spullen die ze hebben staan omdat ze aan het zogenaamde RTFM-syndroom lijden.
Het gevolg is dan dat er gekke vragen worden gesteld, met als gevolg dat dat niet altijd even ernstig overkomt, zeker niet als dat vragen zijn die niet helemaal niet in relatie staan tot equipment dat sommige mensen gebruiken.
Dus iets in de zin van :

Hey, ik heb een Lexicon 480 SL galmpje staan...kan iemand mij vertellen hoe ik nou een mooi reverbje maak ?

Nou moe...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Beste vriend Q : Pim, BamBam en Cozcko hebben een punt, dat niets te maken heeft met 'Synthprofessoren'

Jeez, voel je je aangesproken?
Je doet BamBam wel te kort want die helpt tenminste zonder direkt te oordelen.

ps. ben je vriendje niet.

Het heeft gewoon te maken met het feit hoe aandachtig je met je gear te werk gaat en weten hoe dat spul werkt.
Ik maak mij al lang geen illusies meer, want 80 procent van...gebruikt maar 30% van de mogelijkheden van de spullen die ze hebben staan omdat ze aan het zogenaamde RTFM-syndroom lijden.

Dat zijn mooie cijfers. Waar haal je die vandaan?

Het gevolg is dan dat er gekke vragen worden gesteld, met als gevolg dat dat niet altijd even ernstig overkomt, zeker niet als dat vragen zijn die niet helemaal niet in relatie staan tot equipment dat sommige mensen gebruiken.
Dus iets in de zin van :

Hey, ik heb een Lexicon 480 SL galmpje staan...kan iemand mij vertellen hoe ik nou een mooi reverbje maak ?

Nou moe...

Dat is de manier waarop JIJ het interpreteerd, dat heeft nix te maken met de vaardigheid van de vragensteller IMO.

Dat jij een reverb met een synth vergelijkt zegt mij al genoeg...

Hang ajb niet steeds de wijsneus uit. Ik denk dat het Toon een rotzorg zal zijn hoe jij over de dingen denkt. Hij wil alleen iets weten over het bouwen van een patch en als je niet weet waar ie het over heeft reply dan niet.

En nu genoeg off topic geflamed, ik rust mijn koffer.

Zowel de Jump sound als de 1999 sound is heel makkelijk te maken met een nord lead II. De jump sound is trouwens ook prima voor de keyboard van "power of love"van Huey Lewis.
IK gebruikte eerst de jv1010 hiervoor, maar dat klinkt dof!! vergeleken met de nordlead dan.
Heel vroeger gebruikte ik een oberheim matrix, die kon dat ook prima (en voor weinig geld)

Gitarist..

Gitarist..

Het is eigenlijk ook een typisch gitaar loopje.. hehe..

Maar goed.. 2 minuten pielen op een Nord Lead.. en hebbes

Resultaat hangt eraan als mp3.. los uit de pols :)

Heb ff lopen rommelen, en met een brassgolfvormpje en een saw kwam ik vrij dicht bij het origineel. Ik moet me aansluiten bij veel van wt hierboven beschreven staat.

Veel mensen hebben gearlists waar je u tegen zegt, maar komen met vragen dat je inderdaad een beetje denkt van: Do you realise what you own ? Ik heb me er zelf ook lang schuldig aan gemaakt, veel gear kopen en zeer weinig uitdiepen.

Echt zonde is dat, want zodra je met een goed apparaat kunt lezen en schrijven kan je creativiteit pas echt tot uiting komen. En dat is toch waar het uiteindelijk om gaat.

(uitgezonderd personen bij Feedback, die juweeltjes achter glas zetten :stupid )

Voor de eigenaars van een Triton of Karma. De Van Halen jump sound.

Attachments

• dsf-jump.zip
    1,1 KB · Bekeken: 93
en hier een afbeelding uit het OB-Xa patchbook van de originele brasspatch zoals Van Halen gebruikte bij Jump. (iets aangepast volgens mij).

Attachments

• ob-xabrasspatch.zip
    539,2 KB · Bekeken: 92
Back