sampler loopt vast (E-Mu e5000 Ultra)

DFreeze

Nieuwkomer
Ik ben sinds kort in het bezit van een sampler. Ik heb er veel mee gespeeld en na een week vlekkeloos te hebben gewerkt, heb ik nu soms een freeze. Niets doet het meer, het geluid wat klonk, blijft klinken maar ‘staat ook stil’ als je me begrijpt.

Het systeem uit doen en weer aan, geeft mij een schermpje van de bootloader waar als laatste regel staat ‘checking the flash’. Verder komt ‘ie niet.

Laat ik het systeem een half uur rusten, dan start ‘ie meestal wel weer op.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar dit gedrag begon toen ik begon te experimenteren met zelf folders maken en banken er in opslaan (verzamel alle piano’s in één mapje, etc.), en probeerde sounds te ‘layeren’.
Dat verklaart alleen niet dat het systeem na uitzetten nog niet werkt, volgens mij.

Ik heb de kast al open gehad en alle kabeltjes en RAM en Flash modules al eens los gehaald en weer vast gezet. Het systeem startte daarna wel weer op, maar nu het gisteren weer gebeurde bleek ook dat niet de fix te zijn.

Wat is hier aan de hand? Wie heeft een idee? Kan de HD (interne IDE) aan zijn eind zijn? Is de Flash aan het stuk gaan? Heb ik thermische problemen in de voeding?

Ik heb al heel wat gegoogled op het probleem, maar de meeste vergelijkbare situaties hebben met een kapotte Flash te maken. Er komt dan nog een antwoord op de ‘checking the Flash’, namelijk ‘bad CRC’, of zo iets. In mijn geval wordt de Flash check niet eens volledig afgemaakt.

Mijn eerste gok zou zijn dat je flash aan het sterven is. Eergisteren had ik toevallig een e6400 voor me die checksum errors gaf bij het booten, maar na een tijdje deedtie het spontaan weer.. en daarna weer niet..

'k Hoop het niet, maar dat klinkt aannemelijk. Maar ik krijg nooit checksum errors, zover komt het scherm niet. Het biljft hangen bij 'checking the Flash' (misschien is de Flash al zo ver heen dat 'ie niets vindt om te checken en daarom blijft hangen).

Mocht het de Flash zijn, kan ik die dan nog wel vervangen? Of is 'ie dan gewoon stuk.

Maar heeft iemand tips om te foutzoeken? Als de sampler na een tijdje weer werkt, lijkt het op een thermisch probleem, toch? Een foute Flash zou door de systemcheck moeten worden afgevangen, maar een bad CRC krijg ik niet. Dan zou de fout 'voor' de Flash ROM moeten zitten, in het boot-circuit.

Gisteren heb ik studio-opnames gehad, en heeft de sampler zich een hele avond goed gedragen. Maar ja, ik vertrouw het apparaat nog niet genoeg om het mee te nemen op een live-gig.

Heeft iemand hier zijn Flash ROM wel eens vervangen? Hoe? Waar koop je die dingen en wat kosten ze ongeveer?

Kan het ook liggen aan de 'verdeling' van het geheugen? Je moet immers iets van het geheugen voor de presets vastleggen? Kan een foute verhouding van het geheugen er iets mee te maken hebben?

:D

Mijn E6400ultra zag zijn geheugen niet meer, alles leek goed op te starten (geen errors)
echter, van mijn 64mb zag ie er maar 4mb.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem zo (goedkoop) heb gekocht en niet weet hoe dit
was gekomen.

Os opnieuw installeren lukte ook niet.
Bij mij was een chip stuk (volgens EMU zelf) heb daar dus een nieuw moederboard voor moeten wisselen.

Alles draait weer als een dolle, ik draai 4.70, 128mb en 20G IDE intern en DWAM-board.

Welk OS draai jij?
Krijg toch wel sterk het vermoeden dat de Flash-rom niet meer helemaal fris is of
helemaal moet worden gewist en opnieuw moet worden geinstalleerd.

Origineel geplaatst door mikemix
Welk OS draai jij?
Krijg toch wel sterk het vermoeden dat de Flash-rom niet meer helemaal fris is of
helemaal moet worden gewist en opnieuw moet worden geinstalleerd.

Ik draai 4.61. Hoe kun je die Flash-ROM wissen? Of gebeurt dat vanzelf wanneer je het OS er opnieuw op laadt?

Mag ik vragen wat de kosten waren voor het opsturen en repareren van het moederbord?

Origineel geplaatst door DFreeze
Hoe kun je die Flash-ROM wissen?

Dat gebeurt bij een OS (her)installatie. Nadat je met de diskette opgestart hebt vraagt hij of je het nieuwe OS wilt installeren. Vervolgens wist hij eerst de hele handel, en daarna installeert hij de nieuwe. Als er nu een fout zit in je nieuwe image of een slechte diskette waardoor hij niet installeert.. dan zit je met een OS-loze sampler :)

Maar als je een nieuwe diskette maakt met een goede image dan komt het weer helemaal goed.

Precies.
Flop met OS in de drive doen en dan opstarten,
verder alleen bevestigen van de te lopen procedure.

Origineel geplaatst door DFreeze

Mag ik vragen wat de kosten waren voor het opsturen en repareren van het moederbord?

Ik kreeg een compleet nieuw moederboard, omdat ik een jaar moest wachten door heea
kreeg ik deze gratis.
Probeer eerst die Flash-rom heristallatie, denk dat bij jou daar het euvel schuilt.

Zodra ik tijd heb, zal ik m'n OS proberen te updaten. Misschien helemaal off-topic, maar adviseren jullie dat ik 4.61 er weer op zet (ik speel voornamelijk live) of 4.7? Ik heb ergens gelezen dat 4.7 wat buggier is dan 4.61 en soms het outputvolume ineens laat pieken...

Wat wel twijfels oproept is 't feit dat een reboot na een vastloper niet meteen helpt. Als het een software probleem zou zijn, dan zouden alle omstandigheden die leidden tot de vastloper weg moeten zijn na uit-en-aan-zetten. Het is immers software: alle memory-states zijn vluchtig...

Ik vrees voor een hardwareprobleem, maar laat ik niet te pessimistisch zijn. First things first, eerst het OS er maar 'ns op.

Back