Hoi Hoi .. Net begonnen in Cubase

tazex

Nieuwkomer
Ok mensen, het is zo ver... Ik ga mijn eerste stappen in cubase zetten mede ondanks de vele positieve berichten die ik hier heb gelezen over Cubase ga ik dan nu toch eindelijk proberen geluid uit dat ding te krijgen...
Maar nu heb ik de vraag hoe hebben jullie de signature staan --> 04/04, of 04/32 of iets dergelijks want ik krijg de samples (ja want daar werk ik mee) niet netjes aan elkaar gesloten zoals ik dat deed in fruityloops.(ik weet das een heel andere stepsequencer maar toch.)

verder ben ik zeer benieuwd over de mogelijkheden van dit programma, het ziet er groots uit met vele mogelijkheden die tot op de dag van vandaag nog wel een raadsel zal blijven, let wel ik ga dit project rustig aanpakken en alles op zn tijd proberen.
als er mensen zijn met tips of hulp dan kan ik deze altijd gebruiken :)

bvd

Tazex

Gaat het om loops of gaat het om losse geluiden waar je een melodie van maakt?

Als je loops gebruikt kun je die redelijk makkelijk gelijk laten lopen omdat Cubase tot 3 cijfers achter de komma nauwkeurig het aantal BPM kan aangeven. Als je 2 loops van verschillende snelheden wilt gebruiken is Cubase een minder handig programma, misschien als je daar veel mee bezig bent dat je gewoon Acid moet gebruiken.

Voor losse geluiden heb je wel eens het probleem als je ze met de hand inspeelt dat ze niet helemaal strak klinken, als dat zo is kun je de noten selecteren en dan de 'quantize' functie gebruiken, en dan worden de noten 'strak getrokken' op het grid.

Dat is afhankelijk van de resolutie die je zelf instelt (8/8 of 16/16 bijvoorbeeld) hoe precies hij blijft bij het quantizen.

8/8 staat gelijk aan 8 TPB (=ticks per beat, zo heet het in Buzz iig), dus ik denk dat je dat gewend bent vanuit Fruityloops.

Persoonlijk vind ik Cubase GEEN relaxed programma om met alleen samples te werken. Wat dat betreft kun je beter bij Fruityloops blijven denk ik, maar misschien dat andere mensen hier er anders over denken.

Op zich heeft bikkel gelijk.

Cubase en ook logoc zijn eigenlijk geen progjes om met alleen maar audio te werken.

Maar het kan best.

Maar over het plaatsen van audio blokjes (BamBam taal)

Met de BAR functie kun je ze netjes plakken (dus op tel verschuiven) of plaatsen waar je wilt. Zet je de BAR op Off, dan kun je schuiven wat je wilt.

Je kunt ook de plaats in de tel bepalen. 1,2 , 1/4 ed.

Attachments

• cubase_bar.jpg
    cubase_bar.jpg
    22,2 KB · Bekeken: 167
Het gaat om losse samples, meestal niet gelooped.. Maar ik wil best wel eens Acid gaan bekijken als dit mijn horizon verbreed.
verder denk ik dat ik zoals je zegt beter bij fruityloops kan blijven voorlopig omdat ik toch nog geen hardware gear in mijn bezit heb.

Het hulp-dingetje van bambam zal ik eens uit gaan proberen, had al zo`n vermoeden dat er nog wel meer was in Cubase, maar dat proggie is zo uitgebreid daar ben ik nog wel een paar maanden mee bezig

Ik heb eigelijk nog geen forum gevonden op het internet waar ik zo veel hulp krijg als hier.
Toppertje!
bedankt!

Tazex

Als je met samples wilt werken dan is het verstandig een software sampler als HALion of NI Battery te gebruiken om je samples te sequencen.

Wat je ook kan doen is Recycle 2 aan schaffen om je beats een soort van digitale handtekening te geven. Hiermee kan je REX files importeren in Cubase en kan je ze tog nog allemaal gelijk laten lopen. Je kan dan de Audioeditor openen om je loops te editen met de zelfde opties die Dr:REX je geeft net als in Reason.

Logic is een ander verhaal om loops te syncen, dat is wat moeilijker.
Acid zou ik niet gebruiken want de timestreching modus geeft echt een lelijk geluid.

Ik gebruik ook geen hardware en tog heb ik veel plezier met Cubase/ Logic.

Veel plezier :)

3 manieren:
*recycle gebruiken om je loops op te knippen, en dan als REX file importeren in cubase....

*timestretchen naar het tempo van je cubase project.....ik gebruik daar zelf vaak acid voor, heb geen problemen met de geluidskwaliteit

*een software-sampler in cubase gebruiken (halion lijkt me het meest logisch qua integratie met cubase) waardoor je veel meer controle over pitch enzo hebt en dus de loops beter kan timen..

Olaf

Als ik me niet vergis zijn er voor Logic allerlei functies om audio loops strakker te krijgen, maar weet daar het fijne niet van. Wat ik wel weet dat het met cubase minder makkelijk kan.
En het importeren van Rex files in cubase vind ik persoonlijk een grote ramp want ik hoor alleen maar tikken.

Wat in Cubase wel retegoed werkt is Reason als slave applicatie op te starten en daar de Rex players te gebruiken. Dan kun je zelfs van tempo wisselen tijdens het nummer en gaat het tempo van Reason gewoon mee. En zelfs stereo drumloops via recycle in Rex files veranderen en die gebruiken. Werkt als een dolle.
(is wel een dure grap omdat je Reason,Recyle en Cubase moet hebben) Maar er is ook een freeware Rex player voor Cubase als ik me niet vergis, maar weet niet of daar ook tempo syncing en filters op zitten.

Back