Je eigen Vst synth maken.

Nou ik ben nou eindelijk eens aan de slag gegaan met synthmaker.
(Draait nou eindelijk een beetje stabiel)

Mn doel is om een vuile (digitale) bass synth te maken.

Wat voor functies zitten er volgens jullie op een synth speciaal voor bassen ?

Er komt nu zulk geluid uit: http://www.sendspace.com/file/yph56m

Voor een basssynth is echt onontbeerlijk de mogelijkheid om de VCA (de volumenvelope) als gate te kunnen schakelen: dan heb je volume 'aan' en 'uit' en gebruik je de ADSR alleen voor het filter. Echt een dikmakertje :W

Denk dat ik de LFO's -10 tot +10 doe en er een key tracking switch op zet, zodat je ze voor FM kan gebruiken :D
dat kan je beter doen tussen 2 OSC's, een OSC heeft natuurlijk al keytracking.

ik had ergens een lijstje met meer puntjes maar... waar is dat nnu.....
Bedankt voor je commentaar alsnog :)
graag gedaan, hoop dat je er wat mee kunt :)

Voor een basssynth is echt onontbeerlijk de mogelijkheid om de VCA (de volumenvelope) als gate te kunnen schakelen: dan heb je volume 'aan' en 'uit' en gebruik je de ADSR alleen voor het filter. Echt een dikmakertje :W
mwhoaaa... 2 envelopes is handiger :D

Laatst gewijzigd:
dat kan je beter doen tussen 2 OSC's, een OSC heeft natuurlijk al keytracking.

Als ik de LFO pitch tussen -10 en +10 zet, is het in het eerste gedeelte van de slider een LFO, en daarboven een audiofrequente osc. die de pitch van zijn masterosc. moduleert, (FM dus) volgens mij gaat dat wel werken. Maar vaak heeft een LFO geen keytracking, voor FM heb je dat natuurlijk wel nodig. Dan wordt die ASDR -> Pitch denk ik ook ineens wat bruikbaarder.

Wat betreft het simpelweg 3x dezelfde synth ineen, ik snap je punt, maar het is echt vet om zo midiloopjes te tweaken, driestemmig! Ideaal voor van die klausschulze dingen enzo :D

Uhm, strikvraag of toch retorisch?

Maar: Synthedit uiteraard. Ik snap ook nog wel dat dit je eigen custom lay-out is. :) (neem ik aan, in ieder geval) Maar ik las ergens iets over nieuw osc-modellen met een betere sound; sinds wanneer zijn die dan beschikbaar?

Uhm, strikvraag of toch retorisch?

Maar: Synthedit uiteraard. Ik snap ook nog wel dat dit je eigen custom lay-out is. :) (neem ik aan, in ieder geval) Maar ik las ergens iets over nieuw osc-modellen met een betere sound; sinds wanneer zijn die dan beschikbaar?
Stritorische vraag ;)

alles wat je ziet is idd eigen GUI. qua modules heb ik gewoon de standaard gebruikt van synthedit.
wanneer die nieuwe modules beschikbaar zijn heb ik nog geen weet van...

Dit bedoelde ik met nieuwe modules:

De "sound" van SE is wel wat beter geworden sinds er een aantal nieuwe (3rd party) oscillators en filter modules beschikbaar zijn.

Maar ik weet er verder niks van natuurlijk... Ik kan me wel vaag herinneren dat ik een paar jaar geleden 's wat met Synthedit geprobeerd heb en het toen niet zo vond klinken - maar toen wist ik er sowieso nog weinig van en had vast allerlei slechte meningen over wat dat wél vet klonk... (dikke strings met choir en een lead met bakken delay, reverb en chorus waarschijnlijk :D )

maar vergeet ook niet dat de gemiddelde pc met de jaren er ook op vooruit is gegaan nutuulk... SE is gelijk gebleven alleen is de bodem niet meer van karton (of klinkend als een zak chips die in de verdrukking is geweest) :D
en nutuulk de groeiende groep mensen en de daarbij komende know-how heeft ook veel van doen met de qualy.

Laatst gewijzigd:
maar toen wist ik er sowieso nog weinig van en had vast allerlei slechte meningen over wat dat wél vet klonk... (dikke strings met choir en een lead met bakken delay, reverb en chorus waarschijnlijk :D )
ja pcies, de meeste softy's moeten het idd voornamelijk hebben van de fx om nog enigsinds ergens 'op te lijken' (dubbel)
de mp3 demo's van mij zijn allemaal zonder... puur uit de doos dus, zoals het hoort.

Yup, was me al opgevallen. Maar da's juist belangrijk natuurlijk: hoe klinkt het zonder? De rest is nog wel aan te vullen, maar hoe minder extra hoe beter. Lijkt me nog best een kunst bij SE - of zijn de oscs an sich nu al 'vet' genoeg? (uhm, definieer 'vet'... :engel: ) En daarbij helpt het bergen ja, dat we nu zoveel meer rekenkracht hebben. Zie ook trouwens al die softsynths die tegenwoordig wél ergens op slaan.

en, jazeker, de final versie...

nu ook modulatie (LFO en S&H) op de beide groepen:

Attachments

• 4-CAST(final).jpg
    4-CAST(final).jpg
    67,4 KB · Bekeken: 106
(uhm, definieer 'vet'... :engel: )
dynamisch/levendig/timbre veranderlijk/het niet uitkomen op een dood, steriel punt in de tijd...

wederom 1-tje voor de fijnproefers: slechts enkel ende alleen 1 accoord aangeslagen:

Attachments

• DEMO_4CAST_Chord.mp3
    346,5 KB · Bekeken: 117
Back