DX7 of DX7IID?

Myzrael

Swoooooosh
Beiden synths kan ik vinden. Beiden in goede staat.....de DX7IID is echter 60 euro duurder (200 euro) de ander is dus 140 euro. Is dat het geld waard of kan ik beter gewon de DX7 kopen? Editen ga ik zowieso op de computer doen.

Alvast bedankt , loop echt te twijfelen.

excuses , verkeerde forum zie ik nu pas :stupid
Kan een van de modjes hem verplaatsen? Geen zin om te gaan dubbel posten.

wat wel op de DX7IID zit en niet op de DX7:
Unison mode (zeer vet! soort zweverige chorus wat heel veel extra toe kan voegen bij bepaalde geluiden, hiermee is het b.v. mogelijk om hele mooie choir geluiden te maken, en volle diepe bassen).

2 geluiden kunnen gelayerd of gesplit worden
vele exotische extra snufjes, leukere knoppen....

Voordeel van een DX7: klinkt iets muffiger en karakterestieker, iets lekkerder keyboard...

Ik zou voor de DX7IID gaan.

Ik ben geduldig aan het wachten op de ris mensen die zeggen dat de mkI 'warmer' klinkt :D.

Even zonder dollen; de originele is nogal een draak met MIDI. De II heeft dat beter geregeld.

Moet wel erbij zeggen.......de DX7 komt voor 140 euro met 2 rom cartridges , handleiding en de DX7II niet , die is kaal zonder extras. Is dat een gemis?

Over midi had ik inderdaad gelezen dat de DX7 tot 95 qua velocity gaat , 1 midi kanaal verzend slechts en geen local off dat soort ongein. De II daar was dat bij gefixed.

De MIDI op een DX7IID is vele lichtjaren verder.

Die ROM cartridges kan je missen als kiespijn. (Die zijn toch meestal gevuld met de meest verschrikkelijk saaie presets uit 1983)

En die handleiding...tja daar kan je toch niet uit wijs worden :D

Ik ben geduldig aan het wachten op de ris mensen die zeggen dat de mkI 'warmer' klinkt .

Ok, een DX7 mk1 klinkt warmer.

:D

Alright. Thanks allen , ik ga voor de DX7IID dan! Ik ben zo verliefd op dat geluid van die DX7. Misschien wat duurder die DX7II maar hij is het vast waard. Zorgen dat ik gewoon ook de normale DX7 later in mijn bezicht krijg. Lijkt me zo stoer ze allebei te hebben en dan lekker stapelen die hap. :engel:

Als je toch een FM liefhebber bent.. waarom dan geen SY 77 of nog mooier de SY 99??

Origineel geplaatst door Achelousje
Als je toch een FM liefhebber bent.. waarom dan geen SY 77 of nog mooier de SY 99??

Nou , ik wilde persee een DX7 omdat ik die geluiden geweldig vind en een tijdje met de FM7 van Native Instruments heb gewerkt met groots plezier. Ik zal vast met andere synths weer andere grappen kunnen uithalen maar het is ook een beetje een smaak kwestie denk ik. En met die SY 99 kan ik natuurlijk alles wat die DX7 kan en meer maarja....
Ik heb destijds gewoon mijn zinnen op een DX7 gezet. Moet en zal allebei de versies hebben :D
Daarna ga ik wel weer verder kijken. 'k Heb gewoon last van DX7 GAS.......
:P

Pluis , bij die SY 99 krijg ik geen harde plassert. Oerlelijk ding als je mij vraagt.....de DX7 vind ik mooier dan de DX7IID (dies iets minder retro) , maar tussen die twee wil ik eerst de DX7IID hebben.
Ook is die DX7IID gewoon veel goedkoper dan een SY 99. Ik ben ook nog gitarist , vioolist, zanger , opname malloot dus ik moet mijn geld over mijn hobbies verspreiden. Als ik enkel synth had gespeelt had ik al veel meer spul , maar het was altijd voor erbij. Nu ben ik gewoon echt vanplan fanatieker met synths te worden. Doel is echt gewoon eigen nummers maken met vanalles wat.

Origineel geplaatst door Myzrael
Moet wel erbij zeggen.......de DX7 komt voor 140 euro met 2 rom cartridges , handleiding en de DX7II niet , die is kaal zonder extras. Is dat een gemis?
Nee, want alle patches op de ROM-carts zijn toch al op 't internet gedumpt als system exclusive :).

Origineel geplaatst door Yoozer
Nee, want alle patches op de ROM-carts zijn toch al op 't internet gedumpt als system exclusive :).

Yip , kwam er net achter ja. En mijn laptop kan prima als ROM-cart werken! :D

'k Heb contact met de verkoper opgenomen en haal hem zaterdag op! :)

Zelf vind ik DX synthese ontzettend interessant.
Ik heb een FS1R en vroeg me af of die nu alles in kon lezen van de DX7 en DX7IID. Klinkt de FS1R ook net zoals een DX7IID? Vind die DX'en echt super cool en uit nostalgische overwegingen wil ik misschien een DX7IID aan schaffen, mits dat nog iets toevoegt. Kan iemand daar iets over zeggen?

Ook overweeg ik FM8 aan te schaffen, maar wederom vraag ik me af of dit met een FS1R nog wat toegevoegde waarde heeft.

De FS1R vind ik prachtig klinken, maar echt een drama om te programmeren. Dat alleen zou voor mij al een reden kunnen zijn FM8 of een DX7 aan te schaffen.

Het geluidsverschil tussen de MK1 en 2 moet je toch niet onderschatten, ik vind de MK1 veel karakterestieker klinken, de epianootjes door een beetje chorus (die ouwe Boss Ce-serie) en je hebt 'het' geluid, ik vind de MK2 veel te clean, de Fm7 komt hier erg dicht in de buurt. De TX7 is ook nog een optie, alleen mis je dan een van de beste synthtoetsenborden ooit gemaakt.

fm8 en dxmk2

fm8 en dxmk2

ik heb een dx7mk2.. en hij kan lekker brullen en ook heel fijn tingelen (die belletjes zijn lekker!)

de mk2 heeft relaxte knoppen, goeie midi ondersteuning
ik ben er erg tevreden mee. de unison mode gebruik ik vaak om geluiden
lekker dik te laten klinken.. beetje detunen.. aaaaaahhhh
vanuit hiet is veel te vinden: http://www.thedx7.co.uk/
dus ook alle rom sysex info, user sounds sysex etc.
die sounds zijn natuurlijk relaxt om verder mee te priegelen.
// zo maak ik iig altijd nieuwe geluiden.

ik heb ook die fm8 uitgeprobeert, is wel een totaal andere
"feel" als de dx serie.. voor alles knoppen en line-graphs,
ofterwijl, een gebruiksvriendelijke interface.
klinkt wel ok, maar niet zo vet als de echte.

de fm7 moet ik nog proberen.

Re: fm8 en dxmk2

Re: fm8 en dxmk2

Origineel geplaatst door LAB_
ik heb ook die fm8 uitgeprobeert, is wel een totaal andere
"feel" als de dx serie.. voor alles knoppen en line-graphs,
ofterwijl, een gebruiksvriendelijke interface.
klinkt wel ok, maar niet zo vet als de echte.

de fm7 moet ik nog proberen. [/B]

De FM7 vind ik persoonlijk prettiger. Lijkt wat meer op de DX7 ook qua look. De sound ervan vind ik persoonlijk echt super.

Origineel geplaatst door renepela
Ik heb een FS1R en vroeg me af of die nu alles in kon lezen van de DX7 en DX7IID.
Jazeker :).

en uit nostalgische overwegingen wil ik misschien een DX7IID aan schaffen, mits dat nog iets toevoegt. Kan iemand daar iets over zeggen?

Ook overweeg ik FM8 aan te schaffen, maar wederom vraag ik me af of dit met een FS1R nog wat toegevoegde waarde heeft.
FM8 heeft voornamelijk toegevoegde waarde omdat je niet op zo'n klein scherm zit te pielen, wat je bij de FS1r en DX7 wel moet. Voor de effecten moet je het niet doen, en als je aan de FS1r gewoon een goede editor hangt zou dat net zo veel waard moeten zijn.

Als je overigens echt gek wilt doen - een Nord Modular kan het DX-FM trucje ook behoorlijk goed :).

heb eerst een dx7 gehad, daarna een dx7IId, was beter op alle tereinen en zeker het verschil waard, alleen de e.piano(rhodes) vond ik op de oude lekkerder (rauwer) klinken.
heb ook die dx7IId verkocht en ben nu verknocht aan de fm8: alle sounds( kan ook slecht klinken als een oude dx7) en wat een bedieningsgemak, echt als je toetsenborden zat hebt is dit echt een keer een softsynth die beter is dan het orgineel.
vr. gr. sunny:kimono:

Back