Lexicon MPX-1... wow!

mikeandrews

Meer knopjes! Meer! Meer!
Sinds vanmiddag zo'n beestje in m'n setup hangen en wow! Wat een verschil met de 'goedkopere' Lexicons. Ik had hiervoor een Reflex (voorloper MPX-100) en was op zich tevreden hiermee maar nu ik die MPX-1 heb gehoord valt die echt in het niet.

Het is moeilijk uit te leggen maar een galm uit de MPX-1 hoor je bijna niet, maar je geluid verandert gewoon... wordt mooier en ruimtelijker. Zonder dat je het idee hebt 'Hey, iemand heeft de galmkraan open gezet' :). Je hebt dus het idee van een galm, zonder dat je hoort dat er een galmapparaat aan het werk is.

De interface is aardig wennen. Zou volgens Lexicon gebruikersvriendelijk moeten zijn :confused:. Daar zijn ze met de MPX-500 dan beter in geslaagd. Maar er valt uit te komen en de presets zijn trouwens zondermeer zeer bruikbaar. Vanavond maar even lekker de gebruiksaanwijzing doorwroeten om me ongetwijfeld nog verder te verbazen over de mogelijkheden.

Heb ´m zelf ook gehad en ben eigenlijk wel benieuwd hoe de MPX550 klinkt t.o.v. de MPX 1.

Overigens is de eerste preset veel gebruikt op zangpartijen, maar kan op dums en synthlijnen ook leuke resultaten geven.

Heb hem ook, nog niet zo lang ook, op ebay gekocht voor 400€ en ik moet zeggen dat hij Suppp-er goe is en zijn geld waard. Er zitten presets in die zeer subtiel zijn en mits zuinig toegevoegd je ingerdienten veel mooier maken. De galmen zijn knap, de chorus zalig ....

Ik heb de MPX al weer een aantal jaartjes en ondanks de user interface :stupid is het een blijver.

De sound... de sound... is eindeloos goed!
Tezamen met de TC Electronic Fireworx is het een onverslaanbare budget-set.

Origineel geplaatst door Pim
Tezamen met de TC Electronic Fireworx is het een onverslaanbare budget-set.

Het is maar net wat je "budget" noemt :). Maar inderdaad, er zijn nog veeeeeel duurdere apparaten :)

Als ik deze dure set over 10 of 15 jaar nog steeds gebruik, valt de prijs reuze mee.
Ik heb de luxe gehad om met hele dure machines te mogen werken, dus de MPX-1 is in mijn ogen een budget apparaatje.

De PCM-serie is weer een ander verhaal
Wie heeft er ervaring met de PCM60?
Volgens meningen klinkt ie prettiger dan een PCM90

De PCM-60 was de eerste budget galm van Lexicon. Kostte destijds, begin tachtiger jaren, zo'n Fl. 6000,--
Ik heb er mijn eerste professionele opnames mee gemaakt... :luv:

Er zullen figuren zijn die niet zonder de PCM-60 kunnen en deze verkiezen boven een '90. Maarre... dat is mijn ogen alleen maar nostalgie, want sinds de PCM-80 is Lexicon zeer goed bezig. De PCM-70 was niks, vind ik. Foutje van Lexicon.

Om even terug te komen op het onderwerp: ik geloof dat er een PCM-60 emulatie in de MPX-1 zit...

Re: Lexicon MPX-1... wow!

Origineel geplaatst door mikeandrews

Het is moeilijk uit te leggen maar een galm uit de MPX-1 hoor je bijna niet, maar je geluid verandert gewoon... wordt mooier en ruimtelijker. Zonder dat je het idee hebt 'Hey, iemand heeft de galmkraan open gezet' :). Je hebt dus het idee van een galm, zonder dat je hoort dat er een galmapparaat aan het werk is.

En dat is volgens mij HET teken van een goede reverb. Ik maak nu gebruik van Realverb Pro op een UAD-1 kaart en ik had precies hetzelfde laatste met een snaredrum met een kort galmpje erop. Je hoorde de galm niet, maar als je de send uitdraaide was het een wereld van verschil. Heel typisch en moeilijk te omschrijven.
Een echt goede reverb gooit je mix open en is volledige transparant totdat je 'm uitzet. Ik heb het dan wel over reverb als kunstmatige ruimte. Niet als effect.
Geef mij voor Dub maar die vreselijk lekkere waterige Sprinr-reverbs. Daarvoor is een Lex, of in mijn geval Realverb Pro weer te netjes...

Jip.. precies.. Ik ben ook de gelukkige 'abuser' van een MPX-1.. en vooral de 'definitie' van de reverbs is meesterlijk. Het verwordt nooit tot een ruisende brij.. het blijft altijd open en aangenaam om naar te luisteren.. en geeft elke sound z'n eigen 'ruimte'..

Geen spijt aan deze zijde (ik heb er 500 Euro voor betaald).

Zou de MPX 500 of 550 op hetzelfde kwaliteitsniveau kunnen presteren qua galm, of is dat wishfull thinking ?

Paul.

lex

lex

Kun je nagaan wat een Lexicon 300 doet................................................ waanzinnig!

Ik heb hem ook al een tijdje en de kwaliteit is toppie.
Wat vooral leuk is dat je diverse onderdelen van je galm cq delay aan controllers kunt hangen.
Dan kan je eindeloos realtime klooien.

iets dat ik wel vaker lees: de lexicons hebben erg goed geprogrammeerde presets die je ook in veel commerciele hits voorbij hoort komen..dus dial een preset en daar heb je je pop-reverb zeg maar.....wat niet betekent dat andere effect-bakkies er ook niet in de buurt kunnen komen, het schijnt alleen veel meer programmeerwerk te zijn....... zelf weet ik het niet, nooit kunnen testen..

Origineel geplaatst door olafmol
iets dat ik wel vaker lees: de lexicons hebben erg goed geprogrammeerde presets die je ook in veel commerciele hits voorbij hoort komen..dus dial een preset en daar heb je je pop-reverb zeg maar.....wat niet betekent dat andere effect-bakkies er ook niet in de buurt kunnen komen, het schijnt alleen veel meer programmeerwerk te zijn....... zelf weet ik het niet, nooit kunnen testen..

Vergeet niet dat de algoritmes in zo'n ding ook heel belangrijk zijn. Ik kan me een breuk programmeren op de interne reverb van m'n Yamaha O1v, maar dan kom ik nog niet eens in de buurt van de Lexicon MPX-1. :)

Een (niet low budget-) Lexicon is uitgerust met de LexiChip. Daar kun je nog zo veel parameters tegenoverstellen maar zonder de LexiChip geen Lex sound.
Vandaar dat Lexicon nog steeds geen (software-) plug in heeft die top klinkt.

ik heb sinds kort ook een hele leuke budget Lexicon: de Reflex, da's een Alex met midi controle & geheugens. Klinkt echt verbazingwekkend goed voor zo'n "oud" beestje met slechts 16 bit/33 Khz resolutie. Bewijs te meer dat met name de algoritmes het belangrijkste zijn voor de sound, niet de specs op zich. ik heb bijv. ook een Behringer die op 24bit/48 khz werkt maar die klinkt in vergelijking voor geen meter. Bij Lexicon zijn de budget line bakken allemaal uitgerust met de algoritmes uit hun dure spul. alleen met minder controle mogelijkheden en een sobere interface. En dat hoor je.

Ik had hiervoor dus een Reflex :). Mooie warme galm maar toch minder verfijnd dan de MPX-1. Dat laatste is niet zo verwonderlijk gezien het prijsverschil natuurlijk. Ik heb erg veel plezier gehad van m'n Reflex, kan ik ook iedereen aanraden.

Gezien de vooruitgang van de MPX-1 t.o.v. de Reflex ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden naar die PCM-91 :{. Hmmmm... Wat een geweldige hobby hebben we toch, de enige grens die je hebt is je budget :)

Origineel geplaatst door Pim
Een (niet low budget-) Lexicon is uitgerust met de LexiChip. Daar kun je nog zo veel parameters tegenoverstellen maar zonder de LexiChip geen Lex sound.
Vandaar dat Lexicon nog steeds geen (software-) plug in heeft die top klinkt.

ik denk dat met de komst van de reverb in de tc powercore (classic verb heet ie geloof ik) lexicon echt een geduchte tegenstander heeft gekregen wat synthesegalm's betreft ook al is het een plugin.

tc komt echt eng dicht in de buurt van de bekende lexicon algoritmes ik denk mede door de chorus op de early reflections.

oftopic
en in combinatie met de beste eq die er is, de sony oxford eq, is de powercore gewoon de beste dsp kaart die er is

ben zelf zeeeer benieuwd naar die sony oxford eq!, als ik die kan testen bij i4 ofzo en die is echt goed dan denk ik dat ik voor de powercore en sony oxford eq ga ipv. de mpx 1 en een mixer tafeltje misschien moet um eerst nog ff testen.

Back