[MFB] MFB-Synth

4 VCO's

4 VCO's

Om de een of andere reden is 3 het optimum.. De enige 4VCI synth die ik ooit uitvoerig heb getest is een Korg Mono/Poly.

Ondanks het feit dat het best een leuk bakkie is, vond ik 'm absoluut geen ballen hebben. Die Syrinx expander die er toen stond beviel me veel beter (maar da's een ander verhaal).

Re: 4 VCO's

Re: 4 VCO's

Orgineel geplaatst door CraZ
Om de een of andere reden is 3 het optimum.. De enige 4VCI synth die ik ooit uitvoerig heb getest is een Korg Mono/Poly.

Ondanks het feit dat het best een leuk bakkie is, vond ik 'm absoluut geen ballen hebben. Die Syrinx expander die er toen stond beviel me veel beter (maar da's een ander verhaal).

Als ballen bij jou bas betekent, dan heb je wel gelijk. Maar 1 druk op de effect-knop en de Mono/Poly gaat heerlijk te keer :) Elke bak heeft zo z'n eigen charmes. Als ik trouwens m'n Jupiter-6 in Unisono zet, dan heb ik 12 Oscillators tegelijk aan staan en dat klinkt samen met een beetje Unison Detune errug lekker hoor :p

Maar er zijn natuurlijk meer dingen die bepalen hoe een synth klinkt. Ik heb ook al es iemand horen beweren dat het filter het geluid van een synth bepaalt. Dit klopt natuurlijk ook weer niet maar een synth met een k*tfilter zal ook met 28 oscilators waarschijnlijk niet lekker klinken. En er zijn ook zat synths met maar 1 oscilator die er prima mee door kunnen.

Er is een nieuwe revisie van de MFB-synth.

Nu is het mogelijk via midi start, stop, sync, send en receive te ontvangen cq versturen. Dat de eerste versie die eerste drie dingen niet had verbaast mij.
Verder kun je via midi modulation gebruiken zonder gebruik van vc03: target: vco, vcf, vca (en / of (!)). Dat is dus goed nieuws. Dan kun je die nog gewoon voor je klank gebruiken.
Verder zonder de pitch bender en de velocity ook routable zijn naar de vcf en / of vca.

Lijkt dan toch een echte synth te worden!

Hieronder zie je een overzicht van de knoppen.
<pre>Tune Octave1 VCO Mod. Waveform1 Level1 VCF MOD Cutoff Emphasis Contour
-3...3 16|8|4 off|on tr|sw|sq 0...6 off|on 1...7 1...7 0...6

Modulator Octave2 Interval2 Waveform2 Level2 VCF Keyb. Attack1 Dacay1 Sustain1
0...6 16|8|4 -3...3 tr|sw|sq 0...6 off|on 1...7 1...7 0...6

Tempo Octave3 Interval3 Waveform3 Level3 Release Attack2 Dacay2 Sustain2
0...6 16|8|4 -3...3 tr|sw|sq 0...6 off|on 1...7 1...7 0...6
</pre>

Uiteraard meld ik nieuwe updates.

Ik moet ineens aan mijn eerste pick-uppie denken. Een complete stereo-set voor 150 gulden. Mijn vader en moeder zeiden nog: "spaar nou door, dit kan nooit iets zijn." maar nee hoor, ik moest het hebben. ik had precies 150 gulden en meteen een pick-up, stereo, met boxen. draaien maar.

De prijs is erg mooi, maar het kan toch bijna niet anders met zoveel onderdelen (3vco's 2 envelopes etc) dat je dan op kwaliteit inlevert?!
en zou er nou echt een moog filter inzitten, of gewoon een of ander 24db filter. de neptune werd ook gepresenteerd als een soort minimoog, als ik me niet vergis.

op www.musicstorekoeln.de wordt een 2e hands mfb aangeboden, paar weken oud (!) en de prijs blijft zakken, is nu 290 euro, dacht ik.

Last edited by a moderator:
mp3-tje met de MFB-synth klinkt wel lekker. Zie volgende post. ;)

Natuurlijk een suf sequenceje, maar toch ben ik nieuwsgierig. Ik verwacht ook geen moog voor dit geld. Gewoon een lekker analoge onhands bak, met een makkelijke sequencer om snel een pakkend sequenceje te maken. Ala 101, 303... En dat voor nog geen 300 Euro. Mooi toch.

Laatst gewijzigd:
specs zeggen natuurlijk niet zoveel...maar die mp3 klinkt best wel ok

Olaf

ik was zeer benieuwd...en ik was ook helemaal vergeten dat ik dit weekend mijn geluidkaart heb uitgebouwd.
daarover kan ik trouwens advies gebruiken, maar die vraag ga ik elders stellen. even zoeken.

Voor 300 Euro..

Voor 300 Euro..

Klinkt goed.. heel goed zelfs voor zo'n budgetprijsje. Maar dan wel graag de versie die te syncen valt met ander spul.. jeetje..

Krijg je nog korting als je er vier tegelijk besteld? 8P

Volgens mij is er hier wel veel interesse voor die synth.

Kunnen die gasten niet ff wat meer demo'tjes online zetten? Dit vinnik 'n beetje karig. Nou ja, anders gaan we gewoon allemaal bij johnnybusca langs als hij 'm heeft gekocht. :)

Maar mijn wintersport vakantie zit ff tegen. Maar ik wil hem voor eind april hebben. Om live mee aan de slag te kunnen!

Eerste indrukken zijn goed....
Vanavond mag ik eraan zitten. :)

MFB-SYNTH Handleiding

MFB-SYNTH Handleiding

Ik heb even een vertaling gemaakt van de duitse handleiding van de MFB-SYNTH.. en deze meteen ook even naar Manfred Fricke gestuurd.. wie weet doet ie er wat mee.

In ieder geval beschikbaar voor de leden van het Dutch Synth Forum. :p

https://www.synthforum.nl/download.php?op=getit&lid=29

PS: Wél even rechtermuis of optie-click (voor de appelaars onder ons) om dit bestandje te downloaden.

Laatst gewijzigd:
Ik ben echt heel benieuwd hoe die klinkt want het is allemaal bijna te mooi om waar te zijn... :)

Hij klinkt echt top !

Hij klinkt echt top !

Hier zijn een paar samples (gemaakt toen ik het bakje ongeveer 20 minuten binnen had)

mfb.mp3
mfb2.mp3

Voor ongeveer dezelfde prijs als een Spectral Audio Protone of Nepune is dit in mijn ogen toch een beter klinkend alternatief. Okay.. geen echte dedicated LFO.. geen PWM.. en slechts beperkte modulatie mogelijkheden. Maar wél 3 VCO's en een fijn 24dB lowpass filter.

Oh ja.. niet te vergeten.. den sequenzer !

Laatst gewijzigd:
Ik heb er gisteren dus mee zitten spelen en hij past lekker in onze setup. De sequencer is wat minimaal, maar verder..
Sequenceje (of hoe schrijf je dat?) erin, twee 303s erbij, 909tje, drumstation, SIDStation... hmmmm. Lekker het sequenceje van de MFB transposen. Reverbje.. Jip. Hij mag blijven!
Ik heb er nu eentje naast me liggen op mijn bureau op mijn werk. Die gaat vanavond naar mattsecond. Kijken of hij er ook zo blij mee is..

Back